WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Telefon och tider (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31745)

Mickee 2008-09-08 11:54

Hejsan.

Hur har ni andra löst det med telefontider? Vi försöker svara så mycket och ofta vi kan. Men ibland går det bara inte att klara trycket. Ofta måste förmiddagen gå åt till att packa för att hinna få iväg paketen. Och sen när paketen är iväg så prioriteras telefonen. Vi märker ofta en irritation bland kunderna som försökt ringa under förmiddagen men inte kommit fram till oss.

Vi har inte satt ut några "telefontider" på våra webbshoppar och nu funderar jag på om det är vettigare att kanske lägga upp en telefontid mellan 13-17:00 för det är då vi är bäst på att svara i telefon.

Största delen av samtalen slutar med en order så det känns väldigt jobbigt när man inte kan svara.

Ni som har satt ut telefontider, hur efterföljs detta bland kunderna? Ni som inte har något telefonnummer utsatt alls, hur har reaktionerna bland kunderna varit över detta?

DreamLogistics 2008-09-08 13:03

1. Har man telefon ska man svara, kan man inte svara ska man skita i telefon och endast ha mail. Bättre att ha en bra kundtjänst på mail än en dålig på telefon.

2. Angående telefontider så är det ett måste. Även om det ringer efter stängning så behöver ni inte svara då ni har satt upp era tider.

3. Skaffa en växel. Med denna kan ni sätta in era öppetider automatiskt samt även ha köfunktion vilket betyder att kunder blir placerad i kö istället för att höra att det ringer hela tiden. Detta bygger visserligen på att ni ska svara så snart det går.

SweCat 2008-09-08 16:52

Dreamlogistics

1) Håller inte med dig helt där. Du kan ha telefon och försöka svara men hänvisa till mail övriga tider. Endast mail gör att många inte vågar beställa eftersom de inte vet om företaget existerar eller inte. Inte ens jag som gammal e-handlare beställer från företag helt utan telefon. Jag vet hur lätt det är att slänga upp en flashig hemsida utan produkter bakom.

2) Tja du, det är lätt att säga svårare att göra. Vi hade telefontider men kunderna förväntade sig svar alla tider i alla fall. Även klockan 04.00 på nätterna......det är det negativa med företag hemma.

Jag har samtal på julafton, nyårsnatten, de flesta vardagsnätter, mornar kvällar you name it. Alla tidpunkter på dygnet ringer telefonen.
Kunderna skiter högaktningsfullt i att det finns telefontider.

Lösning Låta bli att svara Javisst, och bli utskälld av kunden senare när du svarar.... och jag blir faktiskt störd av att det ringer hela tiden även om man vet att man inte behöver svara så känner du dumt nog något slags ansvar för att hjälpa kunden, men det kanske är en kvinnlig egenskap vad vet jag.....

Vi drar numer ur jacket på nätterna det var enda sättet för oss att hantera telefonfrågan.

Så sammanfattningsvis telefontider är bra men du får lära dig att leva med att det alltid ringer, att kunder alltid tycker att du ska vara tillgänglig jämt samt att lära dig dra ur jacket när du vill slippa höra telefoneländet....

3) Bra ide.

rocky 2008-09-08 17:10

Nu har inte vi det problemet direkt men ett tips är annars Callback där kunden knappar in sitt telefonnummer så ringer man upp kunden istället. Finns som funktion i Asterisk

Magnus_A 2008-09-08 20:21

Kärt besvär när kunderna ringer!
Finns telefonsvararservice med en tjej som svarar och tar telefonnummer så ni kan ringa tillbaka. Trevligt att få prata med en levande människa. Resulterar varje samtal i en order så borde kostnaden inte vara något problem.

Jonas 2008-09-08 20:21

Annars en enkel telefonsvarare.

Med ett enkelt meddelande om när ni enklast går att nå eller att dom lämnar sitt namn o nummer så ringer ni så snart ni kan.

DreamLogistics 2008-09-09 08:18

Citat:

Originally posted by SweCat@Sep 8 2008, 16:52
Dreamlogistics

1) Håller inte med dig helt där. Du kan ha telefon och försöka svara men hänvisa till mail övriga tider. Endast mail gör att många inte vågar beställa eftersom de inte vet om företaget existerar eller inte. Inte ens jag som gammal e-handlare beställer från företag helt utan telefon. Jag vet hur lätt det är att slänga upp en flashig hemsida utan produkter bakom.

2) Tja du, det är lätt att säga svårare att göra. Vi hade telefontider men kunderna förväntade sig svar alla tider i alla fall. Även klockan 04.00 på nätterna......det är det negativa med företag hemma.

Jag har samtal på julafton, nyårsnatten, de flesta vardagsnätter, mornar kvällar you name it. Alla tidpunkter på dygnet ringer telefonen.
Kunderna skiter högaktningsfullt i att det finns telefontider.

Lösning Låta bli att svara Javisst, och bli utskälld av kunden senare när du svarar.... och jag blir faktiskt störd av att det ringer hela tiden även om man vet att man inte behöver svara så känner du dumt nog något slags ansvar för att hjälpa kunden, men det kanske är en kvinnlig egenskap vad vet jag.....

Vi drar numer ur jacket på nätterna det var enda sättet för oss att hantera telefonfrågan.

Så sammanfattningsvis telefontider är bra men du får lära dig att leva med att det alltid ringer, att kunder alltid tycker att du ska vara tillgänglig jämt samt att lära dig dra ur jacket när du vill slippa höra telefoneländet....

3) Bra ide.

1. Förstår dina synpunkter men tycker fortfarande att man ska svara om man sätter upp en telefon. Lika lätt att bygga en flashig sida med ett kontantkortsnummer i bakgrunden som utan.

2. Vi hade telefontider till en butik men ingen växel vilket betyder att man kan ringa även efter telefontiderna. Däremot hade vi det på kontoret vilket innebar att vi kunde gå hem och inte bli störda på nätterna, julafton m.m. Du borde kolla på en växel.

SweCat 2008-09-09 09:33

Dreamlogistics.

Jag håller med att man ska svara och ha telefontider, men det komemr alltid att finnas tidpunlkter då man av olika anledningar inte kan svara. Jag beställer heller oftast inget av firmor utan fasta telefonnummer, kanske borde ha skrivit det. På något sätt ger det mig som kund ett större förtroende för butiken.

jonny 2008-09-09 10:58

Antlia KalixTele24 eller CallInOne eller något liknande företag som du vidarekopplar telefonen til vid ej svar. De kan då ta ett meddelande så du kan ringa upp kunden så snart du hinner.

SweCat 2008-09-09 11:03

Jag använde en sådan tjänst ett tag men tråkigt nog så ringde alltför många säljare av saker samt att jag har för få order på varje kundsamtal för att det ska löna sig att använda en sådan tjänst tyvärr.

UnikGrafik 2008-09-11 20:14

Det där är svårt.
Jag skulle satsa på fasta telefontider och ett separat nummer som går till företaget och EJ är ert hemnummer.

Efter telefontider skall så klart telefonsvararen komma igång. Sen att ha en väldigt smidig email-kommunikation med era kunder är underförstått... just för de som inte orkar lyfta på luren och ringa.

Eclipse 2008-09-12 10:53

Jag måste reflektera över två saker:

1. Igår ringde jag två gånger till Dustin. Man kommer till en kö..... och sen orkade jag inte vänta. Jag ringde till inWarehouse för jag vet att där får man alltid svar direkt. Jag köpte min disk därifrån.

2. Nu kanske man inte ska jämföra din verksamhet med dessa två företag, men vissa likheter ser jag trots allt.

Jag tycker att du ska vara ärlig i din kommunikation och skriva på hemsidan att ni är hemma, att ni packar paket på förmiddagen och bästa tiden att ringa är på eftermiddagen.

Hade jag sett ett sånt meddelande på hemsidan hade i alla fall jag ringt på eftermiddagen. Jag förstår att alla inte kommer göra det, men om några gör det så är syftet fullbordat, så att säga!

Sen är jag också tveksam till effektiviteten av att ha denna typ av verksamhet i hemmet. Nu vet jag inte vad det är du pysslar med, annat än det som står här i tråden. Det är någon form av lager och kunderna ringer till dig och beställer.

Inom en överskådlig framtid kanske det finns möjlighet att flytta denna verksamhet "utanför hemmet". Någon typ av lokal, garage eller liknande som kan tänkas passa.

Jag kan säga att det är väldigt skönt att ha "ett arbete att gå till", alltså en annan plats än hemma. (Min situation påminner lite om din.)

annika_w 2008-09-17 13:48

Vi har vår telefon i vår fysiska butik, vilket gör att vi inte alltid kan svara eftersom det är kunder i butiken. Vi har telefonnumret utskrivet på siten men vi rekommenderar att man mailar eller använder vår kundservice-chat.

Jag håller med om att det är knepigt det där med telefon. Det bästa vore såklart att ha en separat kundservicetelefon där personal fanns tillgänglig, men det är ju en kostnadsfråga...

Telefontider, som många stora siter har (ex Zoovillage som har kl 9-12) tror jag funkar bra, med telefonsvarare övriga tider och sedan självklart en effektiv mailkundservice.
Jag tror man måste inse att man inte kan vara tillgängligt hela tiden, då går man snart in i den berömda väggen.

För oss fungerar vår live chat väldigt bra, är förvånad över att inte fler svenska sidor har det, i USA och UK är det väldigt poppis.

DreamLogistics 2008-09-18 08:48

Finns tjänster där man hyr in en kundtjänst. De sätter upp ett telefonnummer, telefontider samt har alltid folk som kan svara. De hjälper kunder med basicfrågor, byten och annat.

Om det däremot kommer en specifik produktfråga som de inte har svaret på ber de att få återkommer till kunden, de kontaktar er och får svaret och därefter ringer de kunden igen.

Unispel 2008-09-18 11:13

Citat:

Originally posted by DreamLogistics@Sep 8 2008, 13:03
1. Har man telefon ska man svara, kan man inte svara ska man skita i telefon och endast ha mail. Bättre att ha en bra kundtjänst på mail än en dålig på telefon.

Klockrent.
Kan man inte leverera en tjänst av god kvalitet så är det bättre att aldrig erbjuda tjänsten.

DreamLogistics 2008-09-18 12:43

Citat:

Ursprungligen postat av Unispel
Citat:

Ursprungligen postat av DreamLogistics
1. Har man telefon ska man svara, kan man inte svara ska man skita i telefon och endast ha mail. Bättre att ha en bra kundtjänst på mail än en dålig på telefon.

Klockrent.
Kan man inte leverera en tjänst av god kvalitet så är det bättre att aldrig erbjuda tjänsten.

Japp, visst är det på det viset.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson