![]() |
Frågan vem är störst skurk i den här fallet TPB eller media som talar om att vad grejerna, finns. Bättre marknadsföring kan inte såna grejer få, än när media går ut och tala om allt.
TPB gör inget olagligt det är offentlig handling,spridningen av informationen är kanske osmaklig. Men det är också upp till berörda myndigheter att lägga sekretess på sånt som inte skall spridas. SVD ( http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1676987.svd ) talar tom om vilka sökord man skall använda för att hitta filerna. Jag har ladda ner filen, och ögat igenom det. Hittade inga hemska Obduktionsbilderna i mtrl:et, däremot fanns en del utlämnade information om brottsoffren , vilket kanske är mindre lämpligt. Dock kan säkert någon hitta på dumheter med Obduktionsbilderna. Däremot finns lite intressant läsning om det virtuella minnet i Windows och hur mycket information som finns där och hämta. Dock är frågan man bör ställa sig, är det här spiken i kistan för ett fritt internet? Vi kan anta att det är bara början, skulle inte förvåna mig om det dyker upp tjänster inom snar framtid där domar ligger helt öppet. Även den mest liberala politiken tycker att sånt här olämplig, och FRA lagar och blogg lagar kanske bara kommer bli en vått dröm i en framtida internet där informationen kommer regleras. |
Man är knappast förvånad över att TPB inte tar bort materialet, efterom dom inte vill förlora sin 'stolthet' i flumvärlden. Man undrar om dom tänker på barnen familj...klart dom inte gör.....varför skulle dom, när det handlar om en offentlig handling?
Det är inte utan att man går och väntar på att det ska komma ut ett TPB-paket med privata, riktigt pinsamma, sexuella och gärna hemska bilder, filmer, ljudinspelningar och fullständiga personuppgifter, där TPB med dess familjer och vänner figurerar. 10 000 kronors fråga: Undrar hur länge det "paketet" skulle ligga ute på TPB? |
Det är helt frivilligt att dra ned förundersökningarna från TPB eller ringa tingsrätten och beställa hem själv. Bilderna utgör en mycket liten del av materialet. Förstår inte riktigt vad man bråkar om.
|
Jag mådde fysiskt illa när jag läste om det... Lider med föräldrarna. Tror inte någon skulle vilja ha obduktionsbilder på sina mördade barn på internet, inklusive de som lagt upp skiten och länkar till det. Informationen är fri men det följer även med ett ansvar...
|
Citat:
|
Känns som om den laddas ner flitigare nu än innan media skrev om det:/
|
Citat:
Bara för att bilderna finns hos tingsrätten eller TPB betyder INTE att DU måste dra ner dom och titta. Det är helt frivilligt att titta. För övrigt, bortsett från bilderna, är förundersökningsprotokollet väldigt intressant läsning tycker jag. |
Citat:
Med tanken på att filen har legat ute sedan 2008-08-09 .. Ingen hade märkt av filen, spridningen hade självdött, nu har media fått upp en nyfikenhet och den ligger antaligen på 100 topp på TPB.. |
Eftersom bilderna hör till förundersökningsmaterialet så är de väl offentliga och TPB gynnas ju för det mesta av uppmärksamhet. Obduktionsbilder kan man ju hitta i läroböcker om man nu nödvändigtvis måste titta på sådant så det är egentligen inget konstigt med det. Är det någon som gjort fel i detta fallet så är det media. Majoriteten av "journalisterna" idag är relativt värdelösa löpsedelsjägare. Ett enskild mord är knappast av allmänt intresse från första början utan rör endast de inblandade.
|
Det komiska är att TPB's oetiska agerande kommer leda till inskränkningar i mer än en lag efter detta...(men det fattar dom inte själva)
Duktigt jobbat TPB! Ja menar, när pappan till barnen vädjar till TPB att ta bort den (inte för att det spelar nån roll nu), så får han arroganta svar tillbaka i samma still som man svarar filmbranshen. Detta är ingen film TBP, detta är två döda barn och sina föräldrar. |
Det bästa är dock att "frihetskämparna" på TPB tjänar pengar på obduktionsbilder på små barn. Har inte de tomtarna åkt i finkan än?
|
"Respektabel" media marknadsför obduktionsbilderna men skulle inte komma på tanken att lägga upp osmakligheterna själva. TPB tar inte bort en länk till offentliga handlingar som lagts upp.
Jag vet då vilken av dessa handlingar jag tycker är oetisk. Jag vet också att jag tycker att offentliga domstolshandlingar är ett måste för ett fungerande rättssamhälle, och att lättare tillgång till dessa ökar allmänhetens insyn. |
Citat:
Inskräkningar kommer det att bli, och grupper som inte vill att vi skall få kommunicera fritt kommer älska såna lagar. Brunhögern står redan redo att få att få några platser i Riksdagen, sedan är det inte lång väg kvar till Fullmaktslagar införs ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagshusbranden ) |
Zstream du glömde skriva "självutnämda frihetskämpar "som står på barrikaderna
och kämpar för yttrandefriheten och fri spridning av info/material... vilket skämt! Där försvann iallafall den sista gnutta respekt man hade för TPB! När en Far vädjar om hjälp att stoppa spridningen av informationen och får samma typ av svar som andra fått då börjar man ju undra... Men hela TBP-gänget är ju bara en bunt med omogna snorungar så vad kan man förvänta sig egentligen!?! |
Nu är det inte så att dessa som laddar ned torrenten skulle ringa till tingsrätten och beställa hem förundersökningen etc.
De laddar enbart ned torrenten för att se bilderna. Sen kan man inte skylla på media heller, eftersom det är de anhöriga som har kontaktat dem. Så har jag uppfattat det i alla fall. Jag förstår att de anhöriga inte vill att bilderna ska spridas, för det kommer de att göra and only god knows what the people do with this pictures. Nu har jag inte laddat ned torrenten, men var bra nära på att göra det, men ångrade mig innan den hade laddat klart så jag vet inte hur bilderna ser ut, men det kan inte vara en trevlig syn. The Pirate Bay kunde dra fördel av denna händelse genom att plocka bort filen, genom att gå ut med att deras policys bla bla bla så gör de inte fildelningspolitiken lättare och mer acceptabelt precis, fast en stor majoritet i Sverige är för fildelning. Detta kommer även helt klart användas mot The Pirate Bay i framtiden och därmed kommer folk få en sämre syn på fildelningen. Edit: Ändrade ett stavfel |
Bara för att något inte är olagligt betyder inte att man måste göra det. Tjäna pengar på obduktionsbilder på mördade barn... vad fan är det för fel på folk? Sen att folk berättigar det med offentlighetsprincipen är ju bara pinsamt. Undrar om samma personer skulle resonera likadant om det var deras egna barn det gällde.
|
Citat:
Men det är ju en del privat bilder t.ex på mamman, en del privata uppgifter från offerens telefoner och sånt. |
Citat:
Jag skulle tro att de flesta som bryr sig om att ladda ner en 3000 sidor förundersökning knappast gör det för några enstaka bilder utan för att de faktiskt är intresserade av målet. De jag vet som har laddat ner har definitivt inte gjort det för bilderna utan istället skippat dem. Och om nu världen är fylld av individer som av någon anledning älskar att titta på bilder av mördade barn, är alla med den läggningen för lata eller snåla att beställa materialet från tingsrätten istället? Finns det inte smidigare källor för dem att hitta sina bisarra bilder från än förundersökningar? Jag tycker debatten är helt befängd, och medias vinkling är synneligen oärlig. Man påstår att TPB laddat upp bilderna och nämner inte överhuvudtaget att det faktiskt är en offentlig handling. Hade man seriöst brytt sig om de anhörigas känslor i frågan hade man väl gjort ett reportage om den etiska problematiken med offentlighetsprincipen? Det verkar som många tycker att det är bra om vi kan säga att vi har insyn i vad myndigheter sysslar med, men om folk faktiskt nyttjar den möjligheten så är det ett problem och det är hyckleri. Tycker man att offentlighetsprincipen är bra så är det bra desto fler som faktiskt bryr sig om att granska offentliga dokument och tycker man att den skall avskaffas p.g.a. etiska ställningstaganden skall man ta upp det med de folkvalda, inte TPB. |
Intressanta poänger som tas upp här. Media bidrar såklart till spridningen genom att skriva om problemet, anhöriga bidrar själva genom att kontakta medier (?), offentlighetsprincipen är problemet och så vidare.
Det jag finner intressant är följande, offentlighetsprincipen finns av en anledning. Jag har egentligen inget problem med att någon går och hämtar ut bilderna om det nu är så fruktansvärt spännande. Det kräver trots allt lite engagemang. Att media skriver om det ligger lite i deras natur, att en desperat pappa gör ett misstag och kontaktar media känns också som ett nybörjarfel om man inte har vanan inne. Det som stör mig i ekvationen är att Peter (eller annan person på TPB) sitter ett par sekunder bort från att ta bort hela problemet och väljer att istället skicka ett förolämpande brev till pappan. |
Citat:
Då medias rapportering har vart uppenbart vinklad så har jag lite svårt att döma TPB's kommentarer utan att ha någon aning om hur resten av korrespondensen sett ut. Om de har fått mängder med mejl med en oresonlig ton kan jag mycket väl förstå deras svar. |
Det är väl rätt uppenbart att de säkert har tjatat öronen av TPB-folket. Spelar det någon roll i sammanhanget? Som nån annan här i tråden sa, det vore kul att se hur länge en duktigt paket med bilder på TBP-staff fick ligga ute, eller ännu värre, bilder på deras mördade barn.
|
Citat:
Skulle någon gräva fram en massa detaljer som inte är offentliga och lägga upp dem är det lite en annan sak, men här talar vi faktiskt om en offentlig handling som redan alla som vill har tillgång till. Själv skulle jag tycka det är positivt om FUP är lättillgänglig om det var jag som var målsägande...man vill ju att allt skall gå rätt till för att rätt person skall dömas och meningen med offentlighetsprincipen är ju att det skall vara en försäkring om att så sker. Om något skulle jag nog klaga på att tingsrätten tar betalt för att skicka FUP och vilja att den lades upp för gratis nedladdning av dem själva. Men jag kan förstå om inte alla har samma inställning, men då får man ju angripa problemet i rätt ände. Inte kontakta media för att få dem att förklara exakt hur man kommer åt FUP utan be dem ta upp vad man ser som brister i offentlighetsprincipen och kontakta politiker för att försöka få någon att motionera om att man skall sekretessbelägga delar av förundersökningar med hänsyn till brottsoffer. |
Det håller på och hända saker :
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1678871.svd Jag tycker pesonligen undersökningen kan ligga ute, men plocka bort offrens personliga information.. Visst offentligheten är viktig men det får inte går så långt så att den kränker andras rättigheter, som i det här fallet så är mördade småbarn... . Bilderna på dom mördade barnen som lik är olämpligt att dom sprids.. Så mycket behöver vi inte veta om alla smaskiga detaljer... |
Jag tycker inte felet ligger i att TPB har matrialet på sin sida, det är en offentlig handling. Felet ligger i att de är offentlig handling, bilderna dvs.
Tycker ett sätt att lösa problemet är att man ska kunna komma till rätten och se hela handlingen där, inkl bilder. Men vill man sen ha ett ex med sig så får man utan bilderna. |
Jag håller med Fredrik-s fullt ut - problemet är inte TPB utan hur offentlighetsprincipen tillämpas. Sen om de trångsynta moraltanterna här på WN inte förstår att TPB-gänget visar råg i ryggen och tar det onda med det goda så är det ert problem. Det är jävligt lätt att styra i medvind men det riktiga provet kommer när det blåser hårda motvindar.
Kappan - vinden osv. Egentligen kanske det blir tack vare TPB som vi slipper problemen med offentlighetsprincipen som den är idag och med allt vad det innebär med tanke på de radikala grupperingarna i samhället som utnyttjar den till fullo för att trakassera och förfölja. Värt att fundera på. |
Citat:
Det är ju knappast några Juridikstuderande som är intresserade av 2000 sidor text, som laddar ner detta.(mycket få undantag finns naturligtvis) Dom som är för denna torrenten på TPB, låter så här i kommentardelen: Citat Citat:
|
Citat:
Den där kommentaren verka skriven så att den skall reta upp folk.. Troll finns överallt. Knappas något nytt under solen. Du har valt och plocka ut dom knäppaste kommentarerna ... |
Citat:
Jag är inte juridikstuderande men har har trots det ett intresse av fallet men vill inte gärna se bilderna. På FB finns det några tusen sidor med diskussion om morden och där kan du hitta mängder med kommentarer från folk som har laddat ner eller beställt FUP , och nästan alla säger att de medvetet hoppade över bilderna. Varför tror du detaljerna kring rättegången har tagit så många spaltmeter i varenda nyhetstidning? Är det för att det säljer lösnummer till folk som hoppas det skall finnas obduktionsbilder i artikeln? Självfallet finns det ett intresse för fallet och det är inte alla som tycker att aftonbladet eller expressen är de bästa källorna om man vill sätta sig in. |
Citat:
Men majoriteten som har laddat ner är troligen inte över 18 år och endast tankat för att man kan och att det är kontroversiellt p.g.a. bilderna. Hur många 13-17 åringar är intresserade av att läsa tusentals sidor av ett FUP? |
Citat:
Men håller med, det är både rätt och fel.. fel för att föräldrarna ska ha sin rätt att inte behöva visa upp sina döda barn :/ rätt för att det är fritt material, som att veta vad klockan är. |
Citat:
Det trista är att media styr och ställer så pass mycket som de gör i dagens samhälle och får en växande skock hjärndöda får efter sig. Med största sannolikhet har media själva orsakat våldsbrott av alla de slag med hjälp av meningslös rapportering från sådant som inte rör allmänheten på det minsta lilla sätt. Hade inte media tagit upp detta och satt igång sådana här diskussioner över hela landet så hade långt färre laddat ner förundersökningen (och därmed också färre mindre lämpade personer) och de anhöriga hade kunnat få återhämta sig i lugn och ro utan att allt kommer tillbaka igen. |
Detta är extremt fel, det förstår till och med gubbarna på TBP.
Dock så kan de ju inte favorisera material och TPBs grundtanke är att ALLT får ligga uppe så länge namnet på torrenten stämmer överens med innehållet... Alltså klassificeras detta bara som alla andra ettor och nollor, och det är precis det som TPB är till för. Sprida ettor och nollor mellan varandra eller "söka i ett index över ettor och nollor". Inget material ligger ju på TBPs servrar ska man ju komma ihåg. |
Jag tjänar pengar på andras................!
http://xf3.xanga.com/535c47443773318...w143515938.gif SHIT! Någonstans måste man väl ha en gräns!? |
Det skulle vara spännande att se om samma personer kan stå för vad de skriver här om de stod öga mot öga med barnens föräldrar eller om det var deras egna barn det gällde. Fast en kvalificerad gissning att de flesta som förespråkar upp/nedladdningen av obduktionsbilderna inte har egna barn....
Ni kan hålla på "offentlighetsprincipen" hur mycket ni vill, men det finns något som kallas rätt och fel... Jag hoppas att ni någon dag kommer till insikt om detta, om inte idag så kanske någon gång i framtiden. |
Citat:
|
Citat:
Btw, vem läser Aftonbladet förresten? |
Jag tror media göra en för stor grej utav det hela, jag menar vem som helst kan ju ändå få tag på det enligt offentlighetsprincipen?
Dom vill bara få folket att hata TBP mer känns det som... |
intressant att så många som tidigare sparkade bakut över statlig kontroll av information (FRA-lagen) nu helt plötsligt är för att informationen ska kontrolleras. PAJASAR! Skenheliga hycklare! Bestäm er eller håll käft.
Det är lika lätt att kontakta tingrätten och begära ut materialet som det är att ladda ner det. Så det är ju skitsnack att det ena skulle vara mer "rätt" än det andra. Antingen är man för demokrati och offentlighet eller så är man för kontrollstat och censur. Eller så gör man som svenskarna och vänder kappan efter vinden. Pinsamt är vad det är! Den enda "boven" i det här dramat är den på åklagarmyndigheten som missade att sekretessbelägga känsliga delar av förundersökningen. |
Lika lätt? Jag har ingen aning om vem man kontaktar för att begära ut en förundersökning. Att ladda ner en torrent gör jag med ett par musklick. Håller med om att aftonbladet ligger i samma liga om att profitera på andras lidande. Det gör det däremot inte mer rätt. Diskussionen känns lite förlegad, det är mest TBPs ansvarigas samvete som inte känns så häftigt. Att aftonbladet vill tjäna pengar kan jag förstå. De har den monetära piskan hängandes över huvudet. Att pirate bay är lika desperata har jag svårare att förstå.
|
Att man som förälder inte vill att en sådan sak ska hända det försår väl alla, men det är ändå dubbelmoral. Om det inte handlade om deras barn skulle dom inte brytt sig så.
Det är ändå en offentlig handling, funkar inte att offentliga handlingar bara gäller vissa personer. Antingen har man offentliga handlingar eller inte. Sedan kan jag förstå att dom självklart inte kan ta bort den från TPB, då skulle dom bryta sina egna regler på sidan och principer. Även det skulle varit en stor dubbelmoral från deras sida om dom tog bort vissa saker. Dock bör dom funderat över hur som svarade till dom lite mer. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:57. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson