![]() |
Företaget har klantat sig och blivit av med sin .com-adress, nu ligger våra andra domäner i en ”redemption period”.
Jag har varit i kontakt med Network Solutions som har haft domänerna åt oss och dem säger att dem kan återta alla domänerna utan .com-adressen för 150 USD, kan man lita på det? Vem kan man annars anlita för att förlänga/ ta adressen igen? |
Network Solutions? Haha, nu sitter ni i skiten. Förmodligen är inte ens .com-adressen i RGP ännu utan kolla på NameJet.com om den finns där under Pre-Release.
Om er domän har fått bud på NameJet brukar Network Solutions sno domänen illa kvickt. Det är nämligen då de kan tjäna de riktigt stora pengarna. Har den inte fått något bud på NameJet har jag hört att man kan återta den för en extra summa som är lite dyrare än en förnyelse. Men som sagt, det är inget man kan garantera för i deras avtal står det i princip att de kan göra som de själva vill. Network Solutions tillhör de riktiga skurkarna i domänbranschen. Hade ni valt ett annat ombud hade det förmodligen inte varit några större problem om den bara hade legat i RGP. |
Nja, så illa är det väl inte. Om Network Solutions kan återhämta domänen från redemption för 150 USD så är det ert klart säkraste alternativ, om ni vill återfå domänen. En högre avgift för att hämta domäner från redemption period är inte ovanligt när det gäller .com domäner.
|
Citat:
|
Nu har jag kollat lite mer info. Jag hann inte skriva att det var en kompis familjs företag det gällde.
.com-Domänen verkar redan har blivit registrerad av en kille i Usa för någon vecka sedan, via Godaddy. Det övriga .biz osv. låg i redemption. Hur är nu bästa taktiken att återfå .com-domänen? Backorder för 18,99 dollar är inget man kan använda sig av eller? Jag antar att det bara är att kontakta ägaren direkt och fråga om pris. Kanske låtsas som att det är någon annan än tidigare ägaren, pga undvika högt pris? |
Vad är det för domän och vad är det för företag? Anledningen till att jag frågar är att om det är ett tydligt varumärkesintrång skulle ni kunna gå hårdare fram, typ meddela honom att ni kan erbjuda en symbolisk summa eller så tar ni den hårda vägen och att han inte får någonting då.
|
Citat:
|
De själva tror de får stå sitt kast för att de klantat till det, de tror inte det är något varumärkesintrång. De har patent på några olika produkter, men firmanamnet är nog inte registrerat varumärke.
Eller hur funkar det när det gäller domäner? |
Är den redan registrerad på en ny kille via Godaddy så finns det inte mycket mera än att erbjuda honom en summa för att köpa tillbaka den.
Jag vet om en kille som förra veckan som ringde Network Solutions och lyckade få sin deaktiverade .com domän aktiv i 15 dagar till så att han skulle hinna betala den. Det låter inte så skurkaktigt i mina öron. |
Citat:
Saken är den att när en domän har gått ut ändrar Network Solutions DNS:erna direkt till deras egna och lägger upp en parkeringssajt där det står att domänen "pending delete or renewal". Kanske inte låter så farligt i första hand men grejen är att de får reda på hur många besökare sajten har och om den är av värde. Att "den där killen" kunde få sin domän i ytterliggare 15 dagar beror på att NetSol inte såg något värde i domänen. Ett tag gjorde NetSol så att när man sökte på domän via deras sajt, och som var ledig, registrerade de domänen på sig själva för att på så sätt tvinga sökaren att registrera via NetSol. "Det låter inte så skurkaktigt i mina öron"... |
Citat:
Den låg parkerad en halv dag ungefär innan Network Solutions förlängde fristen att betala den med 15 dagar. Det roliga var att just denna dag så hade Aftonbladet en artikel om en serie produkter från företaget och denna trafik gick direkt till Network Solutions parkeringssida. Ligger det till som ni säger så hade de en jäkla röta att de fick tillbaka domänen så enkelt, den är nu iallafall betald i 9 år framåt. |
Citat:
Känns som vi jämför äpplen med päron nu. Den här tråden handlade ju faktiskt om domäner som låg i RGP och inte domäner som hade "expired" i en halv dag. |
Lite uppdatering:
"Network Solutions säger att dem skickat ut betalningspåminnelser och all annan info. Vad jag tror så har våran brandvägg stoppat dem mailen eller så har dem aldrig skickat ut något…" Finns det stor risk att Network Solutions inte har skickat någon faktura alls? Kan man isåfall stämma dom för detta? Går det att kontrollera vad som blivit stoppat i brandväggen i efterhand? Jag har nu mailat den nya innehavaren av domänen och väntar på svar. |
Efter påminnelse efter cirka 2 veckor fick jag igår svar från den nya ägaren av domänen. Han tänkte sälja den till företag med samma namn, eller på auktion. Han vill nu att jag ska komma med ett bud.
Igår kväll mailade han företaget jag hjälper, ifall de vill köpa domänen. Och att en kille nyligen kontaktat honom angående domänen, och att han var ute efter det bästa erbjudadandet. Taktiken nu blir att företaget mailar tillbaka och säger att de inte är intresserat, och att jag samtidigt lägger ett relativt lågt bud. |
Det var en smart taktik. Domänen åter i rätt ägo.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson