WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Explorer 8 = Döden för cookies och affiliates? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31516)

Jack H 2008-08-30 12:40

:o

Apropå kommande Internet Explorer 8:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=821592

Min första reflektion: Alla som använder private-funktionen blir värdelösa besökare för annonsörer/affiliates eftersom hela grejen med cookies och leadspårning blockeras.

Så vad händer nu med affiliatebranschen? Tradedoublers aktie borde tokdyka när Explorer 8 släpps, t ex.

:ph34r:

Torreman 2008-08-30 13:05

Frågan är om det inte är döden för Internet Explorer. Ingen aktiv leverantör förutom Microsoft tjänar på att förhindra cookie lagring av reklam klick.

Hade jag varit Google hade jag förklart krig mot Microsoft och stoppat explorer, hänvisat alla explorer sufare till en sida där det står att sidan endast fungerar i FF eller Opera mfl! :) Lär väl inte ske men det vore kul med ett sådant krig! :)

När det gäller cookies... kommer inte på någon annan lösning just nu. Men betalt för klick och exponering lär öka. Har alltid tyckt att cookie lagringen är lite flummig, det finns ingen garanti att användaren själv raderar alla cookies, vilket leder till att jag missar en lead/försäljning. Ett affärskontrakt mellan två parter med såna inbyggda risker är minst sagt skumt. Om jag skickar en potentiell kund till en leverantör/butik vill jag ha garantier att min lead ger resultat.

emilv 2008-08-30 13:08

Vilken töntig artikel.
Denna funktion finns redan sedan länge i Safari och som tillägget Stealther till Firefox. Artikeln ignorerar helt de nackdelar det medför att inte spara några kakor (som till exempel att man inte kan logga in på någon webbsida så länge funktionen är aktiv, man kan inte själv se sin historik osv). Det är en funktion som endast kommer vara aktiverad hos användarna när de anser sig behöva den just för stunden, alltså inget speciellt stort hot mot någon.

Varför funktionen lyckats bli så hajpad vet jag inte. Jag använder den själv (i Firefox) rätt sällan och tycker nog att det finns viktigare funktioner i webbläsaren. Microsoft måste verkligen jobbat hårt med marknadsföringen.

Danielos 2008-08-30 13:43

Jag tror generellt att ett cookielöst internet kommer att komma förr eller senare, nackdelarna med cookies är större än dess fördelar och cookies missbrukas dessutom.

Erik Stenman 2008-08-30 14:41

Danielos, vad finns det för alternativ till cookies?

Dimme 2008-08-30 15:03

aquastorm:

POST eller GET variabler som skickas vidare, t ex PHPSESSIONID i en GET variabel.

Men det hade varit värdelöst.

theflowmachine 2008-08-30 19:26

Citat:

Originally posted by Torreman@Aug 30 2008, 12:05
Har alltid tyckt att cookie lagringen är lite flummig, det finns ingen garanti att användaren själv raderar alla cookies, vilket leder till att jag missar en lead/försäljning.
Ja, varför inte starta ett krig mot användarna också, de som hindrar dig från att känna pengar genom att radera sina cookies? :rolleyes:

studiox 2008-08-30 19:46

Citat:

Originally posted by danielos@Aug 30 2008, 13:43
Jag tror generellt att ett cookielöst internet kommer att komma förr eller senare, nackdelarna med cookies är större än dess fördelar och cookies missbrukas dessutom.

Det tror jag inte på ett dugg. Spårning kommer aldrig försvinna, framförallt inte när "kreativa" företag alltid måste hitta nya sätt att locka investerade, höja aktiekurs eller lura folk på pengar. Ungefär som att våra telefonnummer skulle sluta att säljas till nummerupplysningsföretag.

Hela affiliatemarknaden är ju beroende av det, och den största av dom alla - google skulle få fina problem.

Citat:

Originally posted by Torreman@Aug 30 2008, 13:05
Frågan är om det inte är döden för Internet Explorer. Ingen aktiv leverantör förutom Microsoft tjänar på att förhindra cookie lagring av reklam klick.

På vilket sätt skulle Microsoft tjäna på detta? MSN som driver några av världens största kommersiella sajter (msn network, live network, etc. etc)

Ara 2008-08-30 21:19

Citat:

Hade jag varit Google hade jag förklart krig mot Microsoft och stoppat explorer, hänvisat alla explorer sufare till en sida där det står att sidan endast fungerar i FF eller Opera mfl!
Mozilla prefers Firefox to be abbreviated as Fx or fx, though it is often abbreviated as FF.

jag va bara tvungen...

blixtsystems 2008-08-30 21:30

Citat:

Originally posted by Ara@Aug 30 2008, 21:19
Mozilla prefers Firefox to be abbreviated as Fx or fx, though it is often abbreviated as FF.

jag va bara tvungen...

Själv är jag väl medveten om det men:
Alla förkortar FF.
Det naturliga är att ta begynnelsebokstaven av varje ord i en förkortning.
Färre begriper vad man talar om då man skriver FX.

Så personligen struntar jag i hur de vill att man skall förkorta.

Angående ämnet kan jag bara hålla med emilv. Möjligen kan det vara ett problem för porr affiliates men för normal användning så är det inte alls önskvärt att surfa utan historia och cookies.

Helix 2008-08-30 21:33

Citat:

Originally posted by Ara@Aug 30 2008, 21:19
Citat:

Hade jag varit Google hade jag förklart krig mot Microsoft och stoppat explorer, hänvisat alla explorer sufare till en sida där det står att sidan endast fungerar i FF eller Opera mfl!

jag va bara tvungen...

Och jag vill ha fred på jorden ... so what? :)

För att belysa frågan, så måste man se detta som en inställning, funktion i IE8 och inget annat. Det är inget som är förinställt.

Ser det bara posistivt att man arbetar framåt och tar fram nya funktioner i sina produkter. Måste säga att den senaste tiden så kapar konkurrensen mellan IE och FF bara positiva vibbar. Annat kan nämnas att IE8 verkar bli snabbare, vilket är bara välkommet från mig.

kers 2008-08-30 21:42

Det är en funktion för att dölja porrsurfning - inget som kommer att skaka om internatekonomin.

htiawe 2008-08-30 21:44

Det är väl bara bra med en sån funktion, man kommer inte att använda den jämt utan bara när sambo, partner eller rumskompis inte ska få reda på att man vill gå på bio ensammen, att man porrsurfat eller gjort något annat som man inte vill snacka om vid frukostbordet.

De som redan nu är oroade för vad alla cookies gör blockerar dem säkert redan.

Danielos 2008-08-30 23:48

Citat:

Originally posted by aquastorm@Aug 30 2008, 14:41

Jag är inte helt insatt hur Microsoft har tänkt att lösa det utan cookies, men jag är helt säker på att Microsoft inte skulle satsa på detta om dom inte vet hur man kan lösa surfning/inloggning utan cookies.

Gustav 2008-08-31 03:23

Jag tror att det här kommer att föra med sig problem för oss e-handlare. Den vanliga surfaren vet inte att cookies är nödvändiga för att varukorgen och kassan ska fungera. Den vanliga surfaren begriper förmodligen inte heller att det är just cookies han/hon blockerar med private-funktionen.

Att man kan blockera cookies och historik är knappast någonting nytt. Men de flesta surfarna vet förmodligen inte hur man gör i dagsläget.

Suck, jag ser redan nu framför mig hur jag kommer att få sitta och besvara hundratals mail från kunder som klagar på att de inte kan handla i butiken.

Thir13teen 2008-08-31 04:52

Citat:

Originally posted by Gustav@Aug 31 2008, 03:23
Jag tror att det här kommer att föra med sig problem för oss e-handlare. Den vanliga surfaren vet inte att cookies är nödvändiga för att varukorgen och kassan ska fungera. Den vanliga surfaren begriper förmodligen inte heller att det är just cookies han/hon blockerar med private-funktionen.

Att man kan blockera cookies och historik är knappast någonting nytt. Men de flesta surfarna vet förmodligen inte hur man gör i dagsläget.

Suck, jag ser redan nu framför mig hur jag kommer att få sitta och besvara hundratals mail från kunder som klagar på att de inte kan handla i butiken.

Då har man en liten informationsruta på framsidan :rolleyes:

htiawe 2008-08-31 05:19

Det går ju att känna av om browsern accepterar cookies eller inte. Om användares browser inte gör det så visar man en snygg knallröd ruta som talar om att man bör se över sina inställningar.

Torreman 2008-08-31 11:53

Citat:

Ja, varför inte starta ett krig mot användarna också, de som hindrar dig från att känna pengar genom att radera sina cookies?
Nja, det var bara en allmän reflektion om att cookies är en ganska instabil lösning för ett affärskontrakt. Som publicist ger jag en leverantör ett reklamutrymme på min sida där jag tar en risk att inte få betalt. Men nu ingår ju den risken i kontraktet, så risken är redan inkalkylerad i kostnaden/vinsten.

Citat:

På vilket sätt skulle Microsoft tjäna på detta? MSN som driver några av världens största kommersiella sajter (msn network, live network, etc. etc)
Jag vet inte vad Microsoft har för planer. Men man kan väl utgå ifrån att de använder Internet Explorer för att försöka förstöra för sin konkurenter och gyna sina egna sajter. Om jag ägde den mest använda webbläsaren på nätet så hade jag självklart utnyttjat det till min egen fördel. :ph34r: Men att göra cookies oanvändbara utan att presenntera ett alternativ känns väl inte så troligt, det inser nog Microsoft också. Att över en natt lansera en webbläsare som vid start har ett aktiverat cookiesskydd vore en mardröm.

MMC 2008-08-31 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av danielos
Citat:

Ursprungligen postat av aquastorm

Jag är inte helt insatt hur Microsoft har tänkt att lösa det utan cookies, men jag är helt säker på att Microsoft inte skulle satsa på detta om dom inte vet hur man kan lösa surfning/inloggning utan cookies.

Du kan inte vara så säker på det. Funktionen är till för att du ska kunna surfa "anonymt", och som de andra i tråden sagt är det alltså samma sak som Firefox och Safaris "Private Browsing". Användaren aktiverar det när denne håller på med något han inte vill att andra användare av datorn ska kunna se. Men det känns väl inte som något jätteproblem att du inte kan logga in på hemsidor när du anonymiseringsfunktionen igång? :D

Jag vill gärna att du antingen själv förklarar eller hittar en förklaring från Microsoft om hur de hade tänkt att ersätta cookies... HTTP är stateless, cookies är det enda sättet att komma runt det problemet. Sen om Microsoft återimplementerar cookies och kallar det något annat är en sak, men det kommer fortfarande att innebära samma sak: möjligheten för en webbplats att spara information på sina besökares dator, för att kunna identifiera besökare mellan requests.

WizKid 2008-08-31 19:33

InPrivate mode fungerar ju så att cookies fungerar utmärkt däremot så raderas de när man stänger webbläsaren.

I hjälpen som följer med IE8 Beta 2 så står följande:
Cookies: Kept in memory so pages work correctly, but cleared when you close the browser.
Temporary Internet Files: Stored on disk so pages work correctly, but deleted when you close the browser.
Webpage history: This information is not stored.
Form data and passwords: This information is not stored.
Anti-phishing cache: Temporary information is encrypted and stored so pages work correctly.
Address bar and search AutoComplete: This information is not stored.
Automatic Crash Restore (ACR): ACR can restore when a tab crashes in a session, but if the whole window crashes, data is deleted and the window cannot be restored.
Document Object Model (DOM) storage: The DOM storage is a kind of "super cookie" web developers can use to retain information. Like regular cookies, they are not kept after the window is closed.

Detta kommer antagligen göra att fler börjar titta på flash-cookies.

emilv 2008-09-01 00:10

Citat:

Originally posted by WizKid@Aug 31 2008, 19:33
InPrivate mode fungerar ju så att cookies fungerar utmärkt däremot så raderas de när man stänger webbläsaren.
I hjälpen som följer med IE8 Beta 2 så står följande:
Cookies: Kept in memory so pages work correctly, but cleared when you close the browser.

Jaha. Så har jag haft det i Firefox som standard i flera år (förutom ett par sajter som fått undantag). Det är ändå inget stort hot mot Internetekonomin.

autosvar 2008-09-01 01:47

Citat:

Originally posted by jackhansen@Aug 30 2008, 12:40
*Min första reflektion: Alla som använder private-funktionen blir värdelösa besökare för annonsörer/affiliates eftersom hela grejen med cookies och leadspårning blockeras.
Min reflektion är den att om det kräver minsta lilla användarinsats så kommer det högt räknat påverka 5% av alla Exploreranvändare. Vi talar trots allt om vanliga användare av Windows som tror att msn är det enda im-program som finns ("jag har msn") och inte vet att det går att blockera reklam överhuvudtaget. Samma användare är nog dessutom mer benägna att klicka på parkeringssidor och affiliatelänkar än gamla internetstofiler som kör Jabber/ICQ/irc, kör Adblock och googlar istället för att klicka ;) Så somna om ;)

Edit: typo

WebboT 2008-09-01 22:43

Citat:

Originally posted by studiox@Aug 30 2008, 12:46
google skulle få fina problem.

Google's egna browser som kommer inom en snar framtid, kommer också erbjuda en private-funktion (incognito), så nån form av lösning måste dom ligga och ruva på med tanke på att dom driver ett eget nätverk för affiliates.

tartareandesire 2008-09-02 09:24

Ja, vad ska man säga... Microsoft utgår som vanligt från att deras användare är korkade. Visst stämmer det i vissa fall men allt fler vet faktiskt vad de gör på nätet utan pyttemjuks hjälp.

Visst finns private-funktionen redan i t.ex. Firefox men hur många som använder sig av den beror nog mycket på hur den presenteras. Firefox-användarna är nog generellt sett också lite mer kunniga inom området.

Kommer IE8 se till att fler surfar utan cookies utan att förstå varför det är omöjligt att logga in så ställer de till mer besvär för internet och branschen än vad någon annan browser gjort tidigare.... Bra gjort, Microsoft.

Det vore också trist om IE8 ensamt skulle påverka affiliateverksamheten. Det är riktigt illa.

oddholst 2008-09-09 23:48

Allvarligt talat så tror jag inte privatsurffunktionerna i webbläsarna påverkar någonting annat än att reklamköparna och reklamspårningsföretagen kommer att få det svårare att spåra surfmönster.

Om jag förstått det rätt så fingerar privatfunktionerna som om det vore första gången man körde webbläsaren varje gång. Men så fort du loggat in på en site med användarnamn och lösenord så är det sedan upp till siten att hålla koll på din surfning på just den siten. Om den sparar den mesta informationen om tex kundvagnsinnehåll i cookies på användarens dator och inte i sina egna databaser så kommer dom så småningom bli varse om att de behöver uppdatera sina hemsidor.

Kunderna kommer knappast att sluta använda privatfunktionerna om en siteägare lägger upp en stor röd blaffa med bannor om inkompabilitet och felaktiga inställningar. Kunden vänder sig vara till en annan firma med en hemsida som fungerar med privatläge istället. Så funkar det.

Man skulle kunna tänka sig en hybrid där "trovärdiga" annonsföretag (dvs dom som sköter sig och har en öppen och trovärdig integritetspolicy) släpps igenom privatsurflägena men att alla andra inte får tillgång till dessa funktioner. Eller?

Kondomkungen.se 2008-09-16 21:03

Inte så rafflande tycker jag. Cookies kan användas till mycket bra saker. Även för användaren. LensWay tex använder cookies väldigt smart i sitt beställningsformulär. De lagrar input hela tiden i cookies, så hoppar man ur och in finns all data kvar. Cookies = FRA? Nja ... men ibland låter det så.

guran 2008-09-17 07:38

Vad finns det för behov av cookies för en kundvagn mer än en sessionskaka?

Sedan så verkar IE8 lösa problemet med hemsidor som kräver cookies och som först börjar fungera när jag stänger av cookies för dem. (Hur fasen är de programmerade?)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson