![]() |
Kan vara intressant att se om Posten har de flesta kunderna här på wn. Skriv gärna varför ni använder vald leverantör. Använder ni av flera leverantörer röstar ni på den som får den största delen av er logistik.
|
Vi använder Posten av den enkla anledningen att de har flest utlämningsställen. Förutom den ganska avgörande punkten så är jag missnöjd med det mesta när det gäller Postens tjänster.
Jag vet att Schenker fortfarande har vissa problem med leveranser till privatpersoner. Den dagen Schenker kommer över dessa barnsjukdomar så byter vi direkt. |
Posten för att alla konkurrenter tyvärr är ännu sämre...
|
Jag har paket via schenker. Betydligt billagare, sen måste dom ju få kunder för
att utöka sin verksamhet också. Schenker går bara på vikt, så ni som har lätta skrymmande grejjor -skriv avtal med schenker. |
posten tyvärr (som det nämdes så har dom flest utlämningsställen) men det är även dom som har sämst priser och vilkor...skickar ibland mer skrymande paket med bussgods.
schenker går fetingbort pga dåligt med utlämningsställen då vi senast testade dem. Ligger granne med en stor DHL terminal+service point men dom var förbannat otrevliga och allmänt svåra att ha att göra med. |
Kör med Schenker och jag tycker det fungerar mycket bra. (Skickar ungefär 30000 kolli per år). Det är ibland fel med att Schenker skickar paketet till fel ombud, men exakt samma fel finns hos Posten (Har själv fått erfara det med leveranser från Posten).
Vi betalar i genomsnitt 69 kr inkl moms per paket med Schenker och med Posten har vi räknat ut att det skulle bli ungefär 119 kr per paket, så besparingen för oss är en hel del pengar. En annan sak man lär ta med i beräkningen är hur bra Schenker skickar tillbaka paket som är outhämtade. Dessa samlas ihop i Borås och skickas ut en gång i veckan ungefär så att det endast blir en fraktavgift. Med Posten får man betala för varje paket som går i retur vad jag vet. |
vi använder schenker privpak. Fungerar bra hitills, något längre leverantid än posten men ungefär samma mängd misstag.
|
Citat:
Hade de andra leverantörerna haft kvar sina priser men haft samma service (läs utlämningsställen) som Posten så hade vi troligtvis använt dem mer. Däremot arbetar vi även med DHL och Schenker men om kvalitén ska bestämma blir det Posten man ska använda. Är man inte lika beroende av leverantider, utlämningsställen m.m så ska man kika på DHL och Schenker. |
Vi använder tnt mycket på www.moderninterior.se, När vi valde så va dem de ända som kunde leverera till privatpersoner i hela Europa.
TNT är bra på att hålla tider har bra tjänster och priser. Vi har tidigare använt oss av DHL men vi gillar inte att man inte kan välja när de ska komma och göra upp hämtning. Posten kan tyvärr inte hantera paket som är stora som våra utan att allt blir as dyrt. |
Citat:
- Fakturor typ 2 gånger i veckan (inte en uppsamlingsfaktura tex varannan vecka) - 10dagar på fakturan (AB) - Missar man en av alla 700miljoner fakturor om året så kommer det en påminnelsefaktura 2dagar efter den första skulle varit betald som inkluderar en påminelseavgift på 50kr - En oerhörd ovilja att kompensera för förstörda paket. Vi har inte fått ett enda paket kompenserat ännu, paket som har blivit rakt överkörda av truck eller lastbil (inte små slängskador som kan bero på dåligt emballage) utan paket som verkligen är totaltmörbultade. - Har man bokat upphämtning av paket som vanligtvis sker varje dag så kommer dom gärna och tror att det går bra att ta just våra varor dagen efter eller kanske efter någon vecka när dom har lust. - Att dom har mage att ta dyra pengar betalt för att få intergrera lösningar där man automagiskt för över / skapar fraktsedlar från affärssystemet visar lite vilken ovilja dom har. det postiva med posten är att dom är snabba på att betala in pengar för uthämtade paket. Ni andra låter postiva till schenker, får ta och testa dom igen. |
Citat:
Jag har en kontaktperson hos Posten. Hon håller med mig i alla synpunkter som jag har, men kan aldrig göra något konkret. Senast efterfrågade jag t ex "anonyma" leveranser utan synlig avsändare. Det borde vara väldigt enkelt att genomföra för försändelser med EDI som har en streckkod och ett kundnummer. I det här fallet så förstår jag att Posten inte kan lyssna på varje mindre önskemål som kommer in från deras kunder. Problemet är snarare att de även struntar i önskemål som alla distanshandelsföretag skriker efter. Jag skulle kunna skriva en uppsats om allting som jag inte gillar med Posten. Jag orkar inte gå in på allt och de viktigaste punkterna är ändå sådana som jag inte kan diskutera på ett öppet forum. Jag gillar aldrig ett företag som inte anpassar sig efter sina kunder, utan där kunderna tvingas anpassa sig efter företaget. Posten är ett typexempel på ett sådant företag. Man skulle nästan kunna tro att det är en myndighet och inte ett företag som man har att göra med ibland. Därtill kommer såklart att Posten relativt ofta slarvar bort våra försändelser (de utan kolli-id), fakturerar försändelser som vi aldrig skickat, lämnar ut postförskott utan att ta betalt, glömmer att dela ut vår ingående post, mm, mm. Jag tror dock att detta är problem som är mer svårlösliga, då Posten är en stor organisation och i sådana finns det alltid underbetalda personer som inte gör sitt jobb ordentligt. Även Schenker har de här problemen. Oavsett alla klagomål så vill jag ändå påpeka att Posten har trevlig personal på sina företagscenter (i alla fall i Danderyd och Täby där vi finns). Jag kan även tänka mig att en stor del av alla mindre problem som jag upplever skulle kunna undvikas om man skickade samtliga försändelser som Postpaket istället för skrymmande brevpost. Det blir dock inte ekonomiskt försvarbart att betala för 3 kg när försändelsen väger 250 g. Som sagt - Posten saknar helt den tjänsten som mitt och många andra företag efterfrågar. Jag tror att det mesta kommer att bli bättre med åren. Posten får allt mer konkurrens och förr eller senare så måste de börja ta hänsyn till sina kunder och anpassa priserna till en mer rimlig nivå. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Vi använder oss av Posten endast för att vi inte hittat något alternativ som är bättre. En sak som jag stör mig något otroligt på med Posten är att många större (volym) paket blir dyrare att skicka med Pacsoft än om jag lämnar in dem över disk. Vi har till exempel en produkt som kostar 75 kr mer i frakt med Pacsoft än utan. Hur fn kan ett företag ha två olika prissättningar beroende på hur det är inlämnat!
Att de sedan "tvingar" på oss en höjning för att de skickar ut en avi till de kunder som inte vill/kan lämna ut sitt mobilnummer så de kan smsavisera är inte heller bra. |
Citat:
Om du driver en mindre webbutik kan du tjäna mycket pengar på att räkna ut om du tjänar på att skicka med Pacsoft eller lämna in manuellt på Posten. Volymvikten beräknar du så här: bredd x höjd x längd x 280= volymvikten. |
Citat:
http://www.posten.se/frakthandlingar...dlingar_do.jsp Där betalar du "normaltaxa" för paketen samt slipper du stå i långa köer för att lämna in paketet och vänta på att någons ska knappa in adressuppgifter (man ska väl egenligen lämna in dessa paket på företagscentret, men själv skickar jag med dessa tillsammans med övriga "pacsoft"-paket). Dock får man själv knappa in alla uppgifter manuellt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson