WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Handikappanpassa webbsidor? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31483)

MAT 2008-08-28 17:27

Hallåj,

Hörde igår att "alla" webbsidor skulle anpassas så att även blinda skulle kunna läsa/köpa innehållet på webben.
Att via lag infria detta innan eller under 2010...

Är det på riktigt eller har jag precis åkt på ett sent April-skämt?

eliasson 2008-08-29 11:13

Det finns säkert någon grupp eller organisation som strävar och uppmanar webbmasters att anpassa sidorna även för synskadade, men tvivlar på att det är och kommer bli krav/lag på det ;)

sasserdude 2008-08-29 11:36

Citat:

Originally posted by eliasson@Aug 29 2008, 11:13
Det finns säkert någon grupp eller organisation som strävar och uppmanar webbmasters att anpassa sidorna även för synskadade, men tvivlar på att det är och kommer bli krav/lag på det ;)
Ja dom kan ju inte kräva att ens målgrupp är blinda.

Så det blir nog inte lag på det som du säger.

Men kanske lag på det om det är en myndighets webbplats.

MAT 2008-08-29 15:18

Jag vet inte, hörde det av en som jobbar inom en kommun.
Ansvarig för webben där...
Han sa att det gällde "alla" hemsidor.....

Men det lät lite galet...
Det är som att begära att biograferna skall erbjuda blinda att se filmen..
Men självklart, stat o myndigheter osv...kanske måste ha den servicen.

ksud 2008-08-29 15:55

Låter väldigt konstigt om det gäller ALLA sidor, med tanke på hur många sidor det finns ute på nätet just nu.

De strävar nog efter att man ska köra ljudeffekter på sidan, eller är jag helt fel ute?

rhdf 2008-08-29 16:02

Jag tror att det mest gäller offentliga webbplatser, dvs kommuner, landsting, regering/rikstad, myndigheter osv

Att kräva att "Kalle Karlssons" fotosida som endast innehåller bilder skall anpassas för blinda är väl att ta i i överkant ;)

KristianE 2008-08-29 18:30

Definitivt gäller det offentliga siter.
Precis som att hela kollektivtrafiken ska vara handikapp-
anpassad 2010.

Osiris 2008-08-29 18:42

Har fram till för ett år sedan jobbat med just denna och liknande frågor på en stor offentlig verksamhet. Det var, inte då iaf, något skall-krav utan snarare ett _bör_så_snart_som_ni_kan-krav.

Dock finns det tydligen en Disabilities Act i USA som går att använda mot företag och deras webbplatser. Lite skum idé för en lagstiftning i Sverige, men det kanske skulle få vissa skitdåliga sajter lite bättre :D

Oskar G 2008-08-29 19:47

Citat:

Originally posted by ksud@Aug 29 2008, 15:55
Låter väldigt konstigt om det gäller ALLA sidor, med tanke på hur många sidor det finns ute på nätet just nu.

De strävar nog efter att man ska köra ljudeffekter på sidan, eller är jag helt fel ute?

Jag tror inte att man behöver ha ljudeffekter för att anpassa en webbplats för blinda. Jag tror att det finns speciella webbläsare för blinda som kan läsa upp innehållet på en hemsida, det skulle inte direkt vara rocket science att utveckla.

Allt som skulle krävas då är att bilder har bra alt-taggar, att man undviker att lägga relevant innehåll i flash och så vidare, det där tekniska kan säkert någon annan bättre än mig :)

SweCat 2008-09-04 10:47

jobbar deltid med webben på en statlig myndighet och detta är något som gäller stat, komun och landsting, men inte som ett lagkrav utan som en bör vara anpassad till gräns.

Westman 2008-09-04 11:12

Hmm. Vilka handikapp avses egentligen? Hur anpassar man en sajt så att människor med ett mentalt handikapp kan tillgodogöra sig den?

Det låter fint att säga att man handikappanpassar något men det här är frågan om att anpassa sajterna för synskadade. Undrar när de andra handikappgrupperna kommer att inse att det rör sig om diskriminering.

EDIT: Det finns nyheter på lätt svenska via radion men det finns inga sajter från offentlig sektor på lätt svenska vad jag har kunnat se. Inte ens hos SR.se är det lätt att hitta just nyheterna på lätt svenska.

Magnus_A 2008-09-04 11:17

Sidor med myndighetsinformation kan ju ha sina egna målsättningar, till exempel att innehåll ska finnas på de officiella språken i Sverige, att sidan ska vara anpassad för uppläsande webbläsare(!), med mera.

Vore ju inte fel om det fanns en slags norm eller liknande att använda sig av för att göra sidan mer lätttillgänglig. Även en tjänst där man kunde validera sin sida mot kraven vore bra.

rhdf 2008-09-04 11:18

Bra frågeställning där Westman.

att anpassa för blinda är ju "enkelt", men hur anpassar man för folk med Dyslexi?
eller för folk med "bokstavssjukdomar"

Dyslektiker kan man kanske hjälpa på samma sätt som blinda dvs innehållet kan läsas upp. Men hur underlättar man för enperson med grava koncentrationssvårigheter?

Osiris 2008-09-04 18:16

Citat:

Originally posted by rhdf@Sep 4 2008, 11:18
Bra frågeställning där Westman.

att anpassa för blinda är ju "enkelt", men hur anpassar man för folk med Dyslexi?
eller för folk med "bokstavssjukdomar"

Dyslektiker kan man kanske hjälpa på samma sätt som blinda dvs innehållet kan läsas upp. Men hur underlättar man för enperson med grava koncentrationssvårigheter?

En variant som jag och mina kunder jobbat med är att exempelvis erbjuda att få sidan eller stycken upplästa.
Variant på lösning hos Norrbottens läns landsting

Sedan handlar det ju om en hel del andra grejer också, ex.vis:
  • tydlig och begriplig navigering
  • god struktur
  • etc, etc
... det vill säga samma saker som de flesta besökarna, och oftast sökmotorerna, också gillar.

BarateaU 2008-09-04 19:14

Exempel på en bit på väg.
http://www.socialstyrelsen.se/

Tar man en titt upp i högra hörnet, LL för lättläst och Tala för att få det uppläst.
Dock är hjälper det självklart inte om man är blind då det inte går att hitta Tala knappen, men det är en annan femma hur de ska lösas.

andgu 2008-09-04 19:25

Alla som utvecklar webbplatser bör läsa Vägledningen 24-timmarswebben [http://verva.se/web/t/Page____1154.aspx] från Verva, även om det inte är ett krav att tex en webbshop är tillgänglig så är det ju dumt att lämna penger på bordet genom att inte göra den så tillgänglig som möjligt.

Kravet gäller offentliga webbplatser
Citat:

Sverige och de andra medlemsländerna i EU har ställt sig bakom målet att alla offentliga webbplatser ska vara tillgängliga 2010. Målet gäller såväl myndigheter som kommuner.
Några som jobbat mycket med information på lätt svenska är om jag inte tar fel regeringen.se och riksdagen.se, lite oväntat uppskattar tydligen även många riksdagsmännen att få information på enkel svenska ;)

Hamilton 2008-09-04 19:59

Citat:

Originally posted by BarateaU@Sep 4 2008, 19:14
Exempel på en bit på väg.
http://www.socialstyrelsen.se/

Tar man en titt upp i högra hörnet, LL för lättläst och Tala för att få det uppläst.
Dock är hjälper det självklart inte om man är blind då det inte går att hitta Tala knappen, men det är en annan femma hur de ska lösas.

Om man nu lyckas hitta knappen och samtidigt är Engelstalande så blir texten som läses upp lite smått komisk...
sorry för OT.

andgu 2008-09-04 20:06

I grunden gäller det att koda sidorna så att de validerar, på det viset så fungerar de hjälpmedel som tex blinda använder bäst.

Dyslektiker har nytta av att kunna ställa in färg på bakgrund och text och att kunna få texten uppläst, ofta via egna hjälpmedel. (dyslexi är om jag minns rätt det vanligaste handikappet)

För att underlätta för tex de med koncentrationssvårigheter skall man undvika störande element (animationer) på sidorna. Personer med kognitiva handikapp eller annat förstaspråk än svenska hjälps av texter på lättläst svenska. (Lättläst svenska är ett "eget språk", dvs det krävs särskild kompetens för att skriva dessa texter.)

En dåligt kodad sida med en virrig organisation där navigationen är gjord i javascript/flash blir inte särskilt tillgänglig bara för att man lägger in en funktion för uppläsning på sidan - har man inte en bra grund blir det svårt att göra webbplatsen tillgänglig, därav Verva's riktlinjer.

Denna sida kan också rekommenderas: http://diveintoaccessibility.org/

autosvar 2008-09-04 23:38

Att som andgu skriver koda rätt är en viktig del ifall vi nu kommer till webbsidor, men egentligen bottnar det i att innehåll ska lagras på ett standardiserat sätt och i ett format som gör att mottagaren själv kan välja hur de vill få informationen.... Den som vill lyssna ska kunna göra det, den som vill läsa det ska kunna göra det eller varför inte både och? Läsa det med eller utan bilder? Läsa det som plaintext eller i en snygg Flashgränssnitt? Det ska gå vilket som... Ska du t.ex. läsa en rapport kanske du börjar vid skärmen men måste sedan rusa till jobbet och vill då lyssna på resten i din mobil när du sitter på bussen. Det som gynnar funktionshindrade gynnar oss alla...

Westman 2008-09-15 12:56

Efter lite efterforskning för jobbets räkning så kan man konstatera två saker:
- Det finns ingen lag (tvång) som säger att offentliga hemsidor skall vara anpassade enligt WAI till 2010, det är ett mål
- Det finns en lag som kan användas för att tvinga hemsidor, intranät osv. att vara anpassade enligt WAI och det är lagen om diskriminering

Problemet är att tvångsmedlet ovan är väldigt diffust och oprövat och i stort sett oanvändbart, kvar är målet. De största motståndarna mot detta är de ansvariga inom offentlig förvaltning och de företag som ansvarar för den tekniska webbutvecklingen.

Hur tror då politikerna att målet ska kunna uppnås? Det har jag inte fått något svar på varken från de politker som fått frågan per mail eller handisam (www.handisam.se).

"Det låter stort när katten skiter" är väl ganska passande.

rhdf 2008-09-15 14:17

Problemet är väl att man på många av de sidor som BÖR vara "handikapp-anpassade" byggt in sig i en mindre lämplig lösning för massor av år sedan, att sen anpassa den sidan innebär oftast mer eller mindre en total ombyggnad= svindyrt

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson