WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   SMS Tjänst - Skicka MMS BILD (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31239)

trådlöst 2008-08-18 15:52

Visste inte alls vart jag skulle lägga denna tråden, men lägger den här, för att det har med PHP att göra...
Jag undrar iaf, om man nu ska gå till väga, för att göra en sms tjänst, t.ex att Jag lägger upp 3 bilder, sen ska en användare skicka bilden nr 2, till en kompis eller liknande, och då måste hon ange "kompisens" nummer, hur ska man göra sen då? För att "Kompisen" Ska få "just bild nr2"...
Eller hur ska man göra för att börja med allt, typ strukturera (stavning) ut allt?

Är det MoSMS Som gäller?
Jag har tänkt att utveckla deta i php mot mysql.
Jag fick iden från en annan sida som va uppe här på forumet , kan någon snäll länka till den sidan?

allstars 2008-08-18 16:12

All data kan ju redan finnas på servern, t ex i en databas.
Ett mer praktiskt exempel är att en medlem har en lista på "Mina vänner" som innehåller alla vänners mobilnummer. Bilder man vill skicka kan man ladda upp samtidigt som utskicket skall göras eller med en bild som redan finns lagrad på servern och är kopplad till medlemmen (det första är att föredra, då det är enklare).

MoSMS har den tjänsten, jag själv använder mig av Telenor Mobilstart som har ett bra API och bra dokumentation.

trådlöst 2008-08-18 16:47

Okej..vilken rekomenderar ni för sån här verksamhet? ;)
Ska jag satsa på telenor mobilstart eller Mo-SMS.

Anders Larsson 2008-08-18 17:22

Cellsynt.

Ska du ta betalt för utskicket måste den som beställer bilden skicka in ett betal-SMS. Du kan antingen göra det som:

Skicka bild7 [din kompis mobilnummer] till 7xxxx eller generera en kod från php som du sen matchar: skicka bild [kod] till 7xxxx

Flödesschema:
Beställaren skickar in ett beställnings-SMS
Du debiterar denna genom att skicka en bekräftelse
De skickar bilden till mottagaren

allstars 2008-08-18 17:25

Jag kan inte svara för MoSMS då jag inte använt dem.
Om jag hade gjort en sådan funktion du skall göra har JAG tagit MobilStart eftersom jag kan tjänsten och just därför att jag anser att de har bra dokumentation.

coredev 2008-08-18 17:54

Jag kanske minns helt åt skogen tokigt.. men jag har alltså för mig att Cellsynt är den enda leverantören där man inte behöver välja vilken operatör mottagaren har.. detta beroende på att de var först med att provköra nån ny finess i nätet.

Vi kör iaf cellsynt när det gäller att skicka MMS och det funkar klockrent helt enkelt.

trådlöst 2008-08-18 20:03

Aha okej, så ni föredrar CellSynt? Men vad är det man inte kan göra i mosms, som man kan göra i CellSynt?....

Går det att använda MoSMS För denna verksamheten eller? För jag vill helst använda mosms

Cr0wN 2008-08-18 21:06

I MO-SMS api så står bland annat

Citat:

3.4 Skicka ett MMS-meddelande till en mobiltelefon
Begränsningar för MMS-meddelanden:
* Ett MMS-meddelande får max vara 250 KB stort
* Du kan endast skicka ett MMS-meddelande till en abonnent som tidigare skickat in ett
meddelande till MO-SMS (SMS eller MMS).

Just den andra punkten kanske kan ställa till det för dig?

quickhelp 2008-08-18 21:11

Jag använder mig av mosms och tycker att de har funkat väldigt bra. De har också ett bra API och med exempel i olika språk, så det är enkelt att komma igång.

Ersättningen är ju också bättre med mosms än med Telenor.
(Kunde inte hitta ersättningsnivåerna hos CellSynt)

trådlöst 2008-08-19 16:15

Aha okej, jag hittar inte äns knappen för att bli medlem på hos cellsynt.
Men ska kanske satsa på MO-SMS då....
Men en fråga, kostar det ngt att sätta upp dena tjänsten hos mo-sms eller? :P För jag har bara tidigare ysslat med sms grejerna osv..

Anders Larsson 2008-08-19 19:48

Citat:

Originally posted by trådlöst@Aug 19 2008, 16:15
Aha okej, jag hittar inte äns knappen för att bli medlem på hos cellsynt.

Man blir inte "medlem" på Cellsynt, man kontaktar en säljare (eller Tobias här på wn) och skriver avtal med dem.

quickhelp 2008-08-19 20:09

Citat:

Originally posted by trådlöst@Aug 19 2008, 16:15
Men en fråga, kostar det ngt att sätta upp dena tjänsten hos mo-sms eller?
Nej, det kostar inget.
Så du kan med all fördel prova om det är något för dig eller inte.

trådlöst 2008-08-19 21:13

Okej, tack så mkt, men kan man bara ha max 200 kb bilder? :/ är 200kb 2 mb om jag har rätt?

quickhelp 2008-08-19 21:26

Citat:

Originally posted by trådlöst@Aug 19 2008, 21:13
Okej, tack så mkt, men kan man bara ha max 200 kb bilder? :/ är 200kb 2 mb om jag har rätt?
Nej, 200 kB = 0.2 MB

coredev 2008-08-19 21:44

1) Tro mig, när det gäller MMS är 200 kB bild väldigt mycket och absolut mer än nog

2) Tänk efter först om inte denna punkt kommer att göra det svårt för dig:

Citat:

Du kan endast skicka ett MMS-meddelande till en abonnent som tidigare skickat in ett
meddelande till MO-SMS (SMS eller MMS).

trådlöst 2008-08-19 21:45

Aha okej, men iaf. Nu har jag laddat ner mmssend och mmsreceive från mo-sms.
Vad ska jag göra för att sätta igång min tjänst, har någon gjort ett sånt här tidigare, som kan lista upp hur jag ska börja, skulle vara väldigt schyst, allt är snurrit just nu =)

jayzee 2008-08-20 14:54

42it.se finns också. De har en bra dokumentation, personlig kontakt, är operatörsoberoende och har inte 200kb gränsen. Bilddagboken är en av de som använder sig av deras tjänster.

Jag har personligen jobbar på BDB's MMS tjänst och det fungerar helt OK, lite barnsjukdomar fanns men de skall vara fixade av 42it nu.

trådlöst 2008-08-21 14:53

Jaha okej, men ska kanske starta en sån här mms tjänst snart =)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson