WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Aftonbladet har stulit bensinpriser från min sida (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31218)

Cr0wN 2008-08-17 14:14

Hej,

Jag driver www.bensinpriser.nu och har idag blivit bestulen på prisuppgifter som finns på hemsidan. Aftonbladet har gått in på hemsidan och kopierat 21 prisuppgifter och sedan skrivit ner det på en sida (http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...ab?teaser=true) och börjat sälja prisuppgifterna. Att jag vet att de kommer från mig beror på att de även har angivit en källa längst ner i artikeln.

För någon månad sedan så skedde något liknande, då kopierade man även då priser men man angav ingen källa samtidigt som man sålde artikeln. Jag ringde då till reportern som erkände direkt och bad om ursäkt, jag ringde även aftonbladet plus och pratade med någon chef som genast tog bort PLUS-kravet och lade till källa, jag fick även en rättelse i tidningen dagen efter och blev försäkrad om att det inte skulle upprepas. Jag var även extremt tydlig med att vi aldrig kommer att sälja några prisuppgifter eller ge tillstånd för något sådant då hela idén med sidan är att den och uppgifterna skall vara tillgängliga för alla.

Då detta har upprepats, visserligen har de angivit källa men likförbannat så har de tagit uppgifter utan och fråga och DESSUTOM säljer till sina besökare så undrar jag vad för åtgärder som kan vidtas?

Skall jag skicka en faktura så de kanske lär sig? Hur mycket skall den vara på? Någon åtgärd måste jag ju vidta när de med kort tid igen tar priser och försöker sälja till sina besökare. Vill höra med er innan jag kontaktar Aftonbladet...

Network 2008-08-17 14:21

Fakturera, helt klart.
Ett par tusenlappar är småpengar för Aftonbladet, så var inte blyg.

Cr0wN 2008-08-17 14:34

Ett par tusenlappar hur många är det? Hur skall jag gå till väga? Ringa och snacka med deras plus-chef och fråga om vart fakturan skall skickas? Aldrig varit med om något sånt så tar gärna emot så mycket tips som möjligt.

sasserdude 2008-08-17 14:52

4000-5000kr.. Man gör bara inte så, och speciellt inte när dom är såpass stora, så den summan skulle dom betala, och den som skrivit artiklarna kommer att få svida för det han gjort.

Dessa summor är inget, för om du skulle dra detta till rätten skulle du kunna få betydligt mer, så en faktura på denna summan skulle dom betala. om dom inte gör det så drar du det till rätten bara. :)

Hade nog inte gått efter första gången men eftersom dom upprepat så tror ja det är hållbart.

Xamda 2008-08-17 18:11

Citat:

Originally posted by Cr0wN@Aug 17 2008, 14:34
Ett par tusenlappar hur många är det? Hur skall jag gå till väga? Ringa och snacka med deras plus-chef och fråga om vart fakturan skall skickas? Aldrig varit med om något sånt så tar gärna emot så mycket tips som möjligt.

Ett par brukar ju vanligtvis betyda två... Dock är det ju helt lönlöst att fakturera eftersom du inte har ingått något avtal med dem så de kommer att strunta fullständigt i din faktura. Du får i ställe tförsöka ta det i en diskussion eller i sämsta falloch komma överens med dem eller köra på rättsligt.

pokerstjärna 2008-08-17 18:51

Usch vad jävligt.
Skicka en faktura på 50 000.

klickbar länk

tartareandesire 2008-08-17 18:54

Som sagt var har du ingen som helst rätt att skicka en faktura så den lär de knappast bry sig om. Dessutom tror jag inte du kommer att få igenom något vid en eventuell rättslig tvist då det är information vem som helst kan få tag i. Att skydda generell information är nästintill omöjligt. Internet är tyvärr i mångt och mycket en rejält smutsig bransch där även de stora då och då trampar över gränsen.

Cr0wN 2008-08-17 18:55

Xamda: Jo resonerade precis så och skickade därför ett annorlunda mail till de för några timmar sedan. Istället för att kräva något specifikt så skrev jag bland annat

Citat:

Då ni nu ca en månad efter förra tillfället återigen tar priser från oss och har med dessa i er PLUS-tjänst och därmed tjänar pengar på vårt och våra besökares arbete så tycker vi det inte är mer än rätt att ni kompenserar oss då vi lika gärna kan gå vidare med detta då vi ser det som mycket allvarligt.

Är dom seriösa så kompenserar dom med något, t.ex. vad de brukar betala för PLUS-artiklar när de köper in från 3:e part alt. bjuder på lite reklamplats på sidan eller skriver en ny liknande artikel som är öppen för alla. Och förmodligen så tar de tag i problemet så det inte upprepas. Får se om jag tar upp det med jurist även, har blivit rekommenderad av flera att göra och även fått lite tips på jurister.

Mailade till Tjänstgörande redaktör, Chefsredaktören och Redaktionellt ansvarig för PLUS kl 16.17 och fortfarande inte fått något svar.

Cr0wN 2008-08-17 18:57

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Aug 17 2008, 17:54
Som sagt var har du ingen som helst rätt att skicka en faktura så den lär de knappast bry sig om. Dessutom tror jag inte du kommer att få igenom något vid en eventuell rättslig tvist då det är information vem som helst kan få tag i. Att skydda generell information är nästintill omöjligt. Internet är tyvärr i mångt och mycket en rejält smutsig bransch där även de stora då och då trampar över gränsen.
Som jag har uppfattat det så bör katalogskyddet tillämpas i upphovsrättslagen på detta? http://susning.nu/Katalogskydd

Även om någon på ett annat forum hävdade att för att det skall tillämpas så måste de kopiera en väldigt stor mängd information från min sida.

Jonas 2008-08-17 19:07

CrOwN: Sök på Katalogskydd så har du ett fall här på WN där det blev vinst för en WN-medlem.

2cool4school 2008-08-17 19:09

Tänk utanför boxen istället; Be om en länk från aftonbladet, eller dylikt istället för att skicka en faktura. Kanske något samarbete?

Cr0wN 2008-08-17 19:23

Jonas: Hittar inte vilken tråd du menar. Dock så verkar det vara "upphovsrättsligt intrång" som gäller. Katalogskyddet kräver att de tar fler uppgifter än de har gjort.

2cool4school: Se mitt tidigare svar, skickar ingen faktura men anser att de bör ge mig någon kompensation. Att göra fel en gång, då ansåg jag att en ursäkt räckte. Men att göra fel igen, en månad och 2 dagar senare och igen ta uppgifter och "sälja" under Aftonbladet PLUS då undrar man ju vad det är som händer.

Westman 2008-08-17 19:26

Tidningar beter sig som skit, det är inte bara AB. Länstidningar etc. tror att de står över lagen. Jag har varit med om att hela artikelar och notiser har blivit kopierade och sen har de mage att hänvisa till att de minsann är journalister och tidningar har rätt att skriva vad de vill. Deras ansvarige utgivare blev inte överlycklig när jag hänvisade till deras egen infosida om UrL...

Jag hade skickat en faktura, de har kopierat ur din katalog trots att du påtalat det förut att du inte tillåter det. Alternativet är att undersöka en polisanmälan och sen skicka pressmeddelande till de andra tidningarna. Det ger reklam om inte annat. ;)

Conny Westh 2008-08-17 20:42

Jag skulle nog använda tillfället att få till ett skriftligt avtal med Afonbladet om ett vidare samarbete på något sätt.

Påpeka övertrampet i lugn och fin text. Hänvisa till lagrum, och ABs egen policy. Skriv ett brev på papper och skicka till deras Chefredaktör med kopia till VD och reportern i fråga.

Det är stor skillnad på om de tar betalt eller inte för tjänsten.

Tar de betalt så ska givetvis du oxo ha betalt.

Men om de gör en artikel med hänvisning och angivande av källa (med länk till din sida) så tycker jag det är OK. Så gör jag själv. Då får du ju en viktig spridning av din artikel som du gynnas av i längden.

Har du en klausul på din sida om att man får kopiera materialet men bara om man inte tar betalt och anger källa med länk och hela kitet?

Cr0wN 2008-08-17 21:05

ConnyWesth: Normalt så tar tidningarna priser från min hemsida utan att fråga och anger källa. Detta är för mig helt okej då alla blir vinnare, tidningen får fler läsare då många finner det intressant, läsaren kan tanka billigt och blir glad och min hemsida kanske får en ny besökare. Alla blir vinnare.

Dock när de tar priserna och lägger upp på en betaltjänst som Aftonbladet PLUS så strider detta mot hemsidans idé och jag kommer aldrig att godkänna något sånt. Detta skedde den 15/7-08 och jag ringde då och blev kopplad till en "PLUS-chef" och PLUS-artikeln gjordes genast om till en vanlig (samt att källa angavs då de hade missat det den gången). Fick även en ursäkt och det skulle inte upprepas, jag gjorde även klart att vi aldrig kommer att tillåta att våra priser "säljs". Någon klausul på hemsidan finns egentligen inte, dock finns en klausul för personer med egen hemsida.

Citat:

Kan jag infoga bensinpriser på min egen hemsida?
Ja, det kan du. Kopierar du priser från vår sida så se till att vara nogrann med att uppge prisets datum och att det tydligt framgår att priserna är hämtade från vår hemsida. Du får kopiera upptill 20 prisuppgifter totalt. Andra alternativet är att använda ett automatiskt skript som infogar priserna på din hemsida. Ett sådant hittar du här.

I denna så ingår inte Aftonbladet utan den är tänkt för personer med egna bloggar och egna hemsidor framförallt. Men jag skall ta och förfina den så den blir klarare och även lägga till riktlinjer under nästa vecka för övriga besökare såsom företag/tidningar.

edit: Aftonbladet "tog" 21 priser av mig, men det borde vara underförstått att den inte gäller de.

Cr0wN 2008-08-17 21:41

Nu eller alldeles nyss så har någon på Aftonbladet tydligen gjort om artikeln (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3118953.ab) till en vanlig artikel och den kräver inte längre Aftonbladet PLUS. Så nu verkar något hända i alla fall, men fortfarande inget svar på det email jag skickade.

Oskar Lindgren 2008-08-17 21:51

Köp papperskopian! Den innehåller oxå priser, dock vet jag inte om det är ifrån din sida.. såg bara löpsedeln, kanske är det dax att lägga på en nolla eller två? ;)

Cr0wN 2008-08-17 22:16

Oskar Lindgren: Så länge källa är angiven så tycker jag att de är okej. Att priserna sprids så till många som möjligt tjänar ju alla på ;) Sedan så kostar tidningen att producera och den kostar ju även lika mycket varesig artikeln är med eller inte.

Däremot på hemsidan så har man vanliga artiklar och artiklar (PLUS) man tar betalt för. Och det är här som skon klämmer, hade de direkt lagt upp artikeln som en vanlig utan krav på att man köper/har Aftonbladet PLUS så hade jag aldrig skapat den här tråden och allt hade varit frid och fröjd.

Nu gjorde man istället så att man "sålde" mina uppgifter till sina läsare på hemsidan istället och hade de frågat mig så hade de ALDRIG fått tillåtelse till att lägga upp de under Aftonbladet PLUS. Nu har de gjort det och säkerligen sålt ett par medlemskap och tjänat lite pengar på "min sida".

hnn 2008-08-17 22:38

Citat:

Originally posted by Cr0wN@Aug 17 2008, 22:16
Oskar Lindgren: Så länge källa är angiven så tycker jag att de är okej. Att priserna sprids så till många som möjligt tjänar ju alla på *Sedan så kostar tidningen att producera och den kostar ju även lika mycket varesig artikeln är med eller inte.
Du har inte insett att du kan tjäna pengar? Aftonbladet snor information utan källhänvisning, du säger ifrån och dom lovar, sen gör dom det igen?

Jag hade skickat en faktura på ett fem siffrigt belopp.

Magnus_A 2008-08-17 23:11

Du har tillåtit visning på andra hemsidor och kopiering utan att vara tydlig med villkor. Lite får du skylla dig själv.
Jag har vid flertal tillfällen lämnat elpriser till tidningar och TV och det har varit klara papper om hur det ska publiceras. Ingen har vågat sno något rakt av, även om jag kanske skulle se mellan fingrarna med en enstaka uppgift, För mig är det kvalitetssäkringen som är det viktiga så att det inte blir fel uppgifter eller de presenteras på fel sätt.

Cr0wN 2008-08-18 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av hnn
Citat:

Ursprungligen postat av Cr0wN
Oskar Lindgren: Så länge källa är angiven så tycker jag att de är okej. Att priserna sprids så till många som möjligt tjänar ju alla på *Sedan så kostar tidningen att producera och den kostar ju även lika mycket varesig artikeln är med eller inte.

Du har inte insett att du kan tjäna pengar? Aftonbladet snor information utan källhänvisning, du säger ifrån och dom lovar, sen gör dom det igen?

Jag hade skickat en faktura på ett fem siffrigt belopp.

hnn: Första gången tog de utan källa, denna gången hade de med källa.

Magnus_A: Jag har ringt de för en månad sedan och väldigt klart framfört vad som gäller.

---

Aftonbladets redaktionellt ansvarige för PLUS ringde mig och ursäktade deras tilltag och bekräftade att hon hade läst det email jag skickade och att artikeln nu är borttagen. Hon sade att det berodde på en kommunikationsmiss i och med att det hände igen bara en knapp månad efter senaste tillfället och att de då var en annan person som var "PLUS-chef". Hon bekräftade även att deras chefsredaktör hade läst mailet och att han tyckte artikeln skulle bort varpå de hade tagit bort den.

När jag frågade om kompensation så sa hon att då får jag kontakta deras chefsredaktör men att han kan vara svår och få tag i. Jag sade att jag hade skickat mailet även till han (hon har ju bekräftat att han läst det) och förväntade mig då att han svarar på det, men fick till svar att han kanske inte skulle svara på det då han är en upptagen person. Jag berättade då att om de ignorerar mailet så är det mycket möjligt att vi får gå vidare med detta varpå hon frågade vad jag menade då och jag svarade juridiskt då det sannolikt är frågan om intrång i upphovsrätten på min hemsida. Samtalet avslutades med att hon skall maila chefredaktören om vårt samtal.

Dock måste jag säga att det lät som jag inte kommer få något svar från chefsredaktören, speciellt innan jag nämnde att vi kanske går vidare med detta. Spelade in samtalet även så jag har det och referera till vid behov.

eliasson 2008-08-18 15:51

Jag har dock inte läst igenom alla svar, men jag skulle vilja påstå att det är fel att bara skapa en faktura på en random-summa och dra iväg.
Prata först med Aftonbladet ang. ett eventuellt avtal alt. de köper siffrorna vid vissa tillfällen till en viss summa.

Lycka till.

Magnus_A 2008-08-18 16:58

Dina villkor kunde formulerats bättre, tycker jag fortfarande. Men strunt i det nu.
Ler lite åt din beskrivning av tidningens organisation, ett virrvarr av halvchefer där den ena handen inte vet vad den andra gör.
Chefredaktören är den enda som kan sätta ner foten och bestämma sig för något. De andra har helt enkelt inte någon bestämmanderätt, oavsett om de kallar sig chefer.
Men frågan är vad du vill göra?
Vill du ha ut pengar av dem, vill du ha ett permanent samarbete eller vill du bannlysa dem från att visa dina bensinpriser?
Utifrån det får du välja strategi. Rådgör gärna med kunnig jurist innan du kräver dem på pengar.
Sen ska du gå på chefredaktör direkt, Skriv ett vanligt brev på papper och kräv svar.
Lita inte på att en mellanchef ska gå dina ärenden. deras jobb är att hålla chefredaktörens rygg fri.

robertsson 2008-08-18 17:06

Varför jaga chefer på Aftonbladet? Dra iväg en faktura på 30.000 + moms så får dom börja jaga dig istället om dom vill diskutera beloppet.

guran 2008-08-19 00:29

Cr0wN, du utgår en hel del från din hemsida. Jag tycker även att du ska se det även på detta sätt.

Om jag hade rapporterat in bensinpriset på alla bensinstationer i Solna (där jag bor) och sedan får veta att Aftonbladet har tagit mitt arbete och säljer det till sina läsare via den där plustjänsten, då hade jag blivit djä... förbannad.

Hur många av all de som rapporterar in bensinpriser till din hemsida är nu kanske förbannade och överväger att sluta rapportera in priser?

Att Aftonbladet drar tillbaka artikeln, lägger ut källhänvisning m.m. antyder lite att de är ute på hal is. Rättsläget är inte helt klart i detta fall. Att stämma Aftonbladet kan bli mycket dyrt för dig, så det är knappast att tänka på. Försök att göra upp i godo med dem där ni båda två blir vinnare.

Jag skulle nog även spärrat alla Aftonbladets ip-nummer på sajten. Eller varför inte dirigera till en sida som talar om att Aftonbladet inte får stjäla något. Ja, det går väl att skriva en avtalstext och sedan sätta en knapp med godkänner och godkänner inte.

Det finns många hemsidor som har en villkorstext för att få besöka sidan. Fast om det egentligen har någon bindande höj vet jag inte. Vad jag menar är om det går att göra avtal på sådant sätt eller inte.

clonix 2008-08-23 09:07

"Jag skulle nog även spärrat alla Aftonbladets ip-nummer på sajten."

Hahahahahahahaah!... Det dummaste jag läst på länge!

Vad skulle det tjäna till att spärra aftonbladet?
Hur skulle man få tag i "alla" aftonbladets IPs?!?
(Den som gjorde artikeln/samlade informationen kan lika gärna jobba hemifrån
eller sitta på landet eller hos sin mormor i långtbortistan och jobbat.)

DOH!

Davve 2008-08-23 10:12

Tänk på att om du fakturerar 5000 kr och de inte betalat så kommer du inte kunna få mer via rätten heller då du redan bestämt vad skådeståndet du begär är.

buran 2008-08-23 12:31

Ta i med hårdhandskarna direkt.

Jag ordnade förstasides nyheter 2dagar i rad för aftonbladet,var par år sen.2 dagar i rad var det nyhet nr1 på löpsedlarna.
Bara aftonbladet hade detta.

Vad fick jag i kompensation.....2500kr.
Vad tror du får i kompensation om dom får bestämma??200kr kanske

mvh

studiox 2008-08-23 17:38

Jag skulle nog be om att få en klickbar länk samt en annons gratis på aftonbladet någon vecka som kompensation. Påpeka att det vore den bästa lösningen för båda parter.

Det hade varit skillnad om dom inte angett källa, i så fall skulle dom kunna hävda att dom samlat in uppgifterna själva, då man inte kan ha copyright på allmän tillgänglig info. Har dom även skrivit det i den trycka tidningen så skulle jag nog anse att du tillhandahållit uppgifterna åt dom (även om dom kopierat dom) och i så fall kräva arvode för att du hjälpt till med artikeln.

ziah75 2008-08-27 21:50

Något nytt i ämnet?

Har följt tråden med intresse. Samarbete låter som den bästa lösningen på lång sikt. Det faktum att Aftonbladet 2 gånger publicerat artiklar i ämnet, tyder på att du sitter på information som är intressant för dem (och läsarna). "Här tankar du billigast" är en väääl så intressant löpsedel som "så mycket är din bil värd" och "de tjänar mest i din kommun". Rätt trött på de senare. ;)

En länk till din sida när tidningar publicerar uppgifter borde du kunna få igenom? Ett uppslag är att företag måste kontakta dig först för att få använda informationen, samt i artikeln länka till din sida. Skapa en sida på sajten, "Bensinpriser.nu i media", där du länkar till artiklarna som länkar till dig. Kan ge ett litet incitament för AB och andra att kontakta dig och därefter sända ett mail med länk till deras artikel. Då ser du också om villkoren följs.

Cr0wN 2008-08-27 22:11

Hej,

Beklagar att jag inte uppdaterat tråden men det har faktiskt inte hänt så mycket sedan senast förrän jag skickade iväg ett mail runt 14-tiden till chefredaktören idag igen.

En timme senare så fick jag ett samtal från Plus-chefen att jag blir kompenserad för deras misstag. Jag skulle även få kontaktuppgifter till en lämplig person på Aftonbladets bilavdelning på sajten för att diskutera ett eventuellt samarbete.

Så sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag är nöjd med uppgörelsen och hoppas att detta kan vändas till något gott såsom ett fint samarbete. Det är ju något som alla parter tjänar på. Är även glad att deras chefredaktör tog tag i det här och redde upp allt på ett bra sätt. Förhoppningsvis så blir det även bättre rutiner på Aftonbladet kring vad som blir Aftonbladet Plus-artiklar.

digi 2008-08-27 23:36

Skönt att det verkar lösa sig! :)

Helix 2008-08-27 23:40

Låter bra. Trevligt att de inte fortsätter åka snålskjuts!

Dimme 2008-08-28 00:04

Citat:

Originally posted by clonix@Aug 23 2008, 09:07
"Jag skulle nog även spärrat alla Aftonbladets ip-nummer på sajten."

Hahahahahahahaah!... Det dummaste jag läst på länge!

Vad skulle det tjäna till att spärra aftonbladet?
Hur skulle man få tag i "alla" aftonbladets IPs?!?
(Den som gjorde artikeln/samlade informationen kan lika gärna jobba hemifrån
eller sitta på landet eller hos sin mormor i långtbortistan och jobbat.)

DOH!

Här får du dem. PUL-censurerade!

Kod:

inetnum:  212.112.170.0 - 212.112.173.255
netname:  Afton-SE
descr:    Aftonbladet
country:  SE
admin-c:  MN255-RIPE
tech-c:    AG635-RIPE
status:    ASSIGNED PA
mnt-by:    IP-ONLY-MNT
source:    RIPE # Filtered

person:    Mattias N****
address:  Aftonbladet
address:  Arenavagen 63
address:  105 18 Stockholm
e-mail:    mattias.n****@aftonbladet.se
phone:    +46705252271
fax-no:    +46856252814
nic-hdl:  MN255-RIPE

person:    Alexander G****
address:    Aftonbladet
address:    Arenavagen 63
address:    105 18 Stockholm
e-mail:    alexander.g****@aftonbladet.se
phone:    +46872*****
fax-no:    +468562*****
mnt-by:    RESILANS-MNT
nic-hdl:    AG635-RIPE

% Information related to '212.112.160.0/19AS12552'

route:    212.112.160.0/19
descr:    IP-ONLY
origin:    AS12552
mnt-by:    IP-ONLY-MNT

robertsson 2008-08-28 08:17

Citat:

Originally posted by Cr0wN@Aug 27 2008, 22:11
Förhoppningsvis så blir det även bättre rutiner på Aftonbladet kring vad som blir Aftonbladet Plus-artiklar.

Tror du verkligen det? Jag tror dom gör så här varje dag och kommer fortsätta göra det så länge dom tjänar pengar på det.

WebboT 2008-08-29 19:43

Lite OT:

Vad gäller om man översätter en artikel och presenterar den som sin egen?

Exempel:
Nyhetsbyrån AP's Artikel:
Aftonbladet's översättning utan kred till AP:
Aftonbladet's artikel

daniel_ 2008-08-29 21:04

Citat:

Originally posted by WebboT@Aug 29 2008, 18:43
Lite OT:
Exempel:
http://hosted.ap.org/dynamic/stories/C/CVN...EMPLATE=DEFAULT
Aftonbladets översättning utan kred till AP:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/usavalet...ticle3207577.ab

Naturligtvis inte tillåtet. Men Aftonbladet lever efter sina egna regler och lagar.

WebboT 2008-08-29 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_
Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Lite OT:
Exempel:

Naturligtvis inte tillåtet. Men Aftonbladet lever efter sina egna regler och lagar.

Jo jag vet. Det var bara menat som lite mer bensin på "elden". ;)

since73 2008-08-31 17:06

Jag vet att vi inte lever i USA men jag hade faktiskt fakutrerat några hundratusen och nekat ett samarbete med dom. Brutalt, hehe.. jajjamänsan! Men rätt ska vara mer än rätt!

Ändå glad för din skull att allt gick sin väg! :)

Magnus_A 2008-08-31 20:55

Citat:

Originally posted by WebboT@Aug 29 2008, 19:43
Lite OT:
Exempel:

Du förutsätter att AB saknar rättigheter till AP:s material. Så är det antagligen inte. Aftonbladet är högst troligt prenumeranter på AP:s nyhetsbyråtjänst. De får publicera telegram och texter som kommer på printern som man sa förr i tiden. I villkoren ingår att texterna ska märkas med AP, faller det bort brukar det rendera ett brev med en hövlig påpekan men sällan något mer. De får ju betalt och AB brukar kreditera AP i de flesta artiklar och telegram som publiceras.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson