WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Företag som inte betalar. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31177)

dannel77 2008-08-15 12:50

Hej,

Har problem med betalningen från ett företag, vi har precis börjat sälja mot faktura så man kanske är nervös i onödan.. Iaf. fakturan var ställd på 20 dagar, nu har det gått 31 och vi har fortfarande inte fått några pengar, beloppet är på ca 14.000:- Kunden är ett aktiebolag som, har haft en omsättning på över 1,5 milj. dom senaste 3 åren, grundat 1989, hade inga anmärkningar när jag kollade upp dom innan köpet.

Jag har ring det nummer dom uppgett vid köpet, men det är inte i bruk, jag har sökt på företagsnamn på bla. Eniro och hittat ett annat, där man får höra rösten "det nummer du sökt går inte att nå för tillfället..", sen har jag ringt två fasta nummer, det ena leder så småningom till en fax och det andra får jag inget svar på. Vi har skickat påminnelser via e-post, 2 vanliga brev samt sms'at.

Var vänder man sig lämpligast om företag inte betalar? Pratade med Svea Inkasso igår, dom skulle ha 700kr i fast årsavgift och 300kr per uppdrag, eller 1800kr/år och 150kr per uppdrag. Finns det något ställe som bara tar betalt per uppdrag? Och om dom inte lyckas driva in skulden får man betala ändå? Kan man lägga inkassoavgiften direkt på företaget?

Mvh, Daniel

Craxen 2008-08-15 12:55

Kontakta kronofogden direkt.....

hnn 2008-08-15 14:42

Du kan begära ett företag i konkurs om dom inte betalar sin faktura i tid.

Skulle du tex. skicka en faktura till Ericsson som var ställd på 10 dagar, skulle dom förmodligen skita i det och betala efter 30 dagar.

(Vi har haft detta problemet med större summor pengar)

Magnus_A 2008-08-15 14:58

Ingen ide att dra in ett inkassobolag nu, när du fått tydliga signaler om att företaget inte går att kontakta eller att de inte tänker betala. Det betyder bara ökade kostnader för dig, eftersom du får betala inkassokostnaderna till företaget om de inte betalar.

Många, inklusive undertecknad, betalar allt som går på 30 dagar istället för vad folk nu hittar på. Så det kan vara en enkel fråga.
Men om du inte får kontakt med din kund och telefonnumren inte fungerar är det ett tecken på att något är på tok.
Att gå till KF tio dagar efter förfallodag och bara 31 dagar efter att fakturan skickats verkar lite överjobbat, men att telefonnumren slutat fungera är en klar varningssignal.

Mickee 2008-08-15 15:30

magnus_a varför gör du så? Är du privatperson så spelar det ingen roll eftersom alla fakturor till privatpersoner ska vara på minst 30dagar. Men om det är i ev företag så Eftersom du accepterar fakturan iockmed att du betalar den så accepterar du även föresningsavgift och räntan. ps hoppas du inte gör några affärer med posten.

Lumax 2008-08-15 15:34

Citat:

Originally posted by Mickee@Aug 15 2008, 15:30
Är du privatperson så spelar det ingen roll eftersom alla fakturor till privatpersoner ska vara på minst 30dagar.
Har du nån källa? Många kör ju med 14 dagars faktura till privatpersoner.

eliasson 2008-08-15 16:05

Det är väll bara att sälja fakturan till något företag som just sysslar med att ta tag i sådana här saker.
Google ger mig väldigt mycket svar på "sälja faktura".

digiArt 2008-08-15 16:48

Citat:

Originally posted by Mickee@Aug 15 2008, 15:30
magnus_a varför gör du så? Är du privatperson så spelar det ingen roll eftersom alla fakturor till privatpersoner ska vara på minst 30dagar. Men om det är i ev företag så Eftersom du accepterar fakturan iockmed att du betalar den så accepterar du även föresningsavgift och räntan. ps hoppas du inte gör några affärer med posten.
Trams, betalningsvillkor är det som avtalas. Finns inga regler om x antal dagar till vare sig företag eller privatpersoner.

Magnus_A 2008-08-15 18:43

Om inget annat avtalas kan man ej kräva ränta eller påminnelseavgift förrän efter 30 dagar.
Att jag betalar efter 30 dagar är enbart i uppfostrande syfte.

Conny Westh 2008-08-15 19:20

Håller med Magnus A här.

Enligt räntelagen kan man inte debitera ränta förrän 30 dagar har gått från det att kunden fick fakturan i sin hand (dvs det är inte fakturadatum som gäller enlig juridisk praxis). Det är bara jobbigt när företag sätter andra betalningsvillkor än 30 dagar netto, själv betalar jag aldrig förrän efter 30 dagar. Påminnelseavgift får du inet ta ut alls om du inte har avtalat om det i förväg.

påminnelseavgift är momsfri upp till 50 SEK. Det är normalt ingen idé att skicka ut påminnelse förrän efter 35-40 dagar efter förfallodatum.

Påminnelseavgift får endast tas ut en gång för hela skulden.

Det ärhöjden av optimism att vara orolig på 31 dagen. Vänta en vecka till innan du "stör" kunden med påminnelse (att skicka påminnelse före 35 dagar är normalt irriterande för kunden och stör kundrelationen i onödan).

När det väl har gått 60 dagar efter "fakturadatum" så kan du skicka till kronolle direkt. Gör det själv, det är bättre än att anlita inkassobolagen, de är bara så jä..a oseriösa .... Kronolle har en blankett för ansökan om betalningsföreläggande som du kan använda, då kan du ta upp 340 kr för ditt arbete på ansökan och kronolles ansökningsavgift som är 300. Det är betydligt billigare än inkassobolagen och det tar nog mer skruv oxo. Kronolle tar inga årsavgifter eller annat tjafs...

Xamda 2008-08-15 22:22

Med stor förvåning sitter jag och läser att folk ingår avtal (för när du beställer något brukar du normalt göra det) och sedan skiter i avtalsinnehållet.

Både Magnus A och ConnyWesth visar en enastående nonchalans (om jag inte helt missuppfattat allt). Om man ingår avtal och inte betalar på avtalad tid så får man visst vara beredd på att betala ränta, eftersom räntelagen bara är dispositiv - "Lagen gäller i den mån ej annat är avtalat eller utfäst eller särskilt föreskrivet".

Jag kan hålla med om att alltför korta tidsfrister kan vara jobbiga, men med undantag för långhelger, och under förutsättning att avsändaren sänder fakturan då den ställs ut, så är inte ens tio dagar något som bekymrar mig. Herregud, jag har ju beställt och fått en vara eller tjänst - varför skall jag inte betala?

Dannel77 - jag skulle omedelbart lämna det vidare till Kronofogden då du gjort allt man kan tänkas behöva i det här läget. Något är riktigt ruttet med din kund.

Vänta inte en sekund, det kan du inte vinna något på.

I framtiden kan ett avtal med t.ex. Svea Ekonomi vara en god idé eftersom du då slipper denna jobbiga hantering själv. Visst blir det dyrare, men tvärtemot vad ConnyWesth ger uttryck för så vill jag ju påstå att de är riktigt professionella och väldigt många kunder som har svårt med betalningsmoralen förstår att det är allvar när Svea skickar dem en liten påminnelse.

Jag har mycket svårt för attityden "Jag gör som jag vill och skiter i vad jag kommit överens med andra om, för just passar det inte mig". Det är inget som passar i ett affärsförhållande.

Conny Westh 2008-08-16 03:40

Jag vet inte vad dannell77 har för avtal över huvud taget, men av inlägget så framgick det inte att han har något "skriftligt" avtal med kunden, så därför antar jag att det inte finns. Då är det inte hans kund som "bryter" något avtal. Men det kanske dannell77 kan klarlägga. Dannell77 skrev bara att han gjort en leverans.

Det är inte normalt att ha andra betalningsvillkor än 30 dagar netto, det är undantagsfall men det förekommer givetvis andra varianter. Själv använder jag alltid 30 dagar netto mot mina kunder. Oftast har de det som minimikrav i förhandlingar. Senast hade jag ett avtal om 35 dagar netto.

När jag råkar ut för kortare betalningsvillkor, från leverantörer, så är det ofta småskuttar som inte har särskilt mycket erfarenhet eller kunskap om affärsparaxis eller lagar.

Har man Volvo som kund får man vackert tacka för 60 dagar netto, annars får du ingen affär med dem.

Jag accepterar nästan aldrig avtal med kortare betalningsvillkor än 30 dagar till mina leverantörer, vill de låna pengar får de gå till banken, jag har ingen möjlighet att låna ut pengar till mina leverantörer. Jag kan inte ha kortare betalningsvillkor till mina leverantörer än jag har till mina kunder. Enklast är om det är samma villkor, dvs 30 dagar netto.

Ibland kommer det leverantörer som kör med 20, 10 eller till och med 8 dagar netto men då kräver jag 30 dagar eller så väljer jag en annan leverantör om de framhärdar.

Ibland struntar en del leverantörer i att resonera om betalningsvillkor när jag ringer dem och ska beställa något och då kan det hända att de skriver kortare betalningsvillkor än 30 dagar, men eftersom vi inte kommit överens om annat så betalar jag på 30 dagar oavsett vaddet står på fakturan (det som står på fakturan är inget avtal men det ska återspegla det man kommit överen om, det är dock många leverantrer som försöker med en rövare och skriver till en del villkor där).

Samma sak gäller reklamationsrätt, det brukar ofta stå att man har max 8 dagar på sig att reklamera fakturan. Om man inte har ett uttryclligt avtal om det så gäller givetvis inte det heller om leverantören enbart har plitat dit det på fakturan. Ebligt rättspraxis får kunden reklamera varan flera år efter leverans. Kunden kan dessutom reklamera trots att de redan har godkänt leveransen.

Min erfarenhet är att inkassobolagen i största allmänhet inte är särskilt seriösa. Jag har erfarenhet av Intrum Justitia och Amfa Finans (F.d Intrum Finans) och dessa bolag har samma ägare.

Anlitar man dem så är de inte mån om din kundrelation utan de kan totalt haverera din kundrelation genom sitt agerande. Dessutom gör de mycket dyrare jobb än om du skickar dina krav till Kronolle direkt. Jag har anlitat dem gentemot två olika kunder så jag pratar om egna erfarenheter. De ska ha årsabbonemangsavgifter på 4000 per år även om de inte gör et dugg, sen tar de kreditupplysning på kunden för 136 kr per faktura de behandlar och sen tar de 45 kr per faktura igen, sen tar de inkassoavgift och det är du som fakturautställare som betalar till dem. Ett ärende jag hade som de drivit till kronolle fick jag betala ca 3000 utöver ovan avgifter och sen betalade inte kunden i alla fall (ingen bestridande av fakturan utan kunden bara struntade i att betala). När kunden inte betalade till KFM heller så ville Intrum ha 15000 i förskott av mig för att driva ärendet till KK, då sa jag stopp och ville ta över själv, då AVSLUTADE de ärendet hos KFM, vilket orsakade mig ännu mer skada, i stället för att enbart avsluta deras eget engagemang och återföra ansvaret på mitt bolag. Det kallar jag oseriöst.

Anlitar man kronolle direkt så är ditt utlägg 300 SEK punkt slut.

klein 2008-08-16 04:09

Citat:

Originally posted by hnn@Aug 15 2008, 14:42
Du kan begära ett företag i konkurs om dom inte betalar sin faktura i tid.

Skulle du tex. skicka en faktura till Ericsson som var ställd på 10 dagar, skulle dom förmodligen skita i det och betala efter 30 dagar.

(Vi har haft detta problemet med större summor pengar)

Så enkelt är det inte att begära ett företag i konkurs.. Ett tips är att anlita någon fakturingsservice, där man får inkasso tjänst på köpet. En del inkasso bolag ge dig gratis inkasso, om dom får alla härliga avgifter och räntor som dom smackar på din fodran.

jonny 2008-08-16 08:53

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Aug 15 2008, 19:20
Det är normalt ingen idé att skicka ut påminnelse förrän efter 35-40 dagar efter förfallodatum.
Jag förmodar att du menar fakturadatum. Och har man avtalat om en viss tid ska man givetvis skicka ut en påminnelse ganska snart efter förfallodagen. Snabbare påminnelse ökar chanserna att få betalt.

Conny Westh 2008-08-16 11:16

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Det är normalt ingen idé att skicka ut påminnelse förrän efter 35-40 dagar efter förfallodatum.

Jag förmodar att du menar fakturadatum. Och har man avtalat om en viss tid ska man givetvis skicka ut en påminnelse ganska snart efter förfallodagen. Snabbare påminnelse ökar chanserna att få betalt.

Givetvis var det 5-10 dagar efter förfallodatum jag menade. Det tar normalt 2-3 dagar för pengarna i banksystemet ibland och då är det bara pinsamheter om man skickar påminnelse fast kunden har betalat, kan skada en kundrelation i onödan.

Jag själv blir minst sagt gramsen om jag får en påminnelse, från mina leverantörer, fast jag betalat.

digiArt 2008-08-16 11:25

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Aug 16 2008, 03:40
Jag accepterar nästan aldrig avtal med kortare betalningsvillkor än 30 dagar till mina leverantörer, vill de låna pengar får de gå till banken, jag har ingen möjlighet att låna ut pengar till mina leverantörer. Jag kan inte ha kortare betalningsvillkor till mina leverantörer än jag har till mina kunder. Enklast är om det är samma villkor, dvs 30 dagar netto.
Du har skrivit en del vettiga inlägg. Men nu yrar du rejält.

"Låna ut pengar till mina leverantörer". Hur räknar du, det är ju de som lånar ut till dig genom att inte begära betalning pronto. De kanske har leverantörer i sin tur som har kortare tider än 30 dagar, för dem blir då "enklast om det är samma villkor", dvs kortare än 30 dagar.

Gissar på att du kommer att kontra något i stil med "då får de förhandla till 30 dagar eller byta leverantör".

30 dagar fakturapraxis kommer ur missförståndet att ingen ränta får debiteras förrän 30 dagar om inget annat avtalats. Dvs, har jag inte angett vid beställningstillfället att kortare betalningsvillkor än 30 dagar gäller får jag inte ta ut ränta förrän efter 30 dagar. Däremot står det mig fritt att sätta betalningsvillkor om inget avtalats vid beställningstillfället. Att inget avtalats vid beställningstillfället innebär inte per automatik att beställaren kan betala närhelst det denne behagar, oavsett vad som angetts på fakturan. Jag orkar inte jaga lagrum här, men det finns.

Citat:

Samma sak gäller reklamationsrätt, det brukar ofta stå att man har max 8 dagar på sig att reklamera fakturan. Om man inte har ett uttryclligt avtal om det så gäller givetvis inte det heller om leverantören enbart har plitat dit det på fakturan. Ebligt rättspraxis får kunden reklamera varan flera år efter leverans. Kunden kan dessutom reklamera trots att de redan har godkänt leveransen.

Håll isär argumentationen. Du får skilja på reklamation av faktura och reklamation av vara. Två skilda saker. Och vilka är avtalsparterna, två helt olika lagar som gäller beroende på konstellation.

Dvs:
ftg -> konsument = konsumentköplagen
ftg -> ftg = köplagen
konsument -> konsument = köplagen

Du får gärna förtydliga...

Conny Westh 2008-08-16 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt
Citat:

Originally posted by -ConnyWesth@Aug 16 2008, 03:40

Du har skrivit en del vettiga inlägg. Men nu yrar du rejält.

Jag förtydligar....

Citat:

Originally posted by -digiArt@Aug 16 2008, 11:25
"Låna ut pengar till mina leverantörer". Hur räknar du, det är ju de som lånar ut till dig genom att inte begära betalning pronto. De kanske har leverantörer i sin tur som har kortare tider än 30 dagar, för dem blir då "enklast om det är samma villkor", dvs kortare än 30 dagar.

Gissar på att du kommer att kontra något i stil med "då får de förhandla till 30 dagar eller byta leverantör".

Jag jobbar nästan uteslutande åt stora företagskunder (typ, försäkringsbolag, börsnoterade it-konsultbolag som i sin tur har stora börsnoterade bolag som sina kunder). Dessa betalar aldrig fakturor med kortare betalningsvillkor än 30 dagar, det är en väl etablerad praxis med 30 dagar netto. Jag har testat att förrhandla till mig kortare betalningstider än 30 dagar men det är helt kört, de väljer då hellre andra leverantörer.

Om jag själv får betalt tidigast efter 30 dagar så skulle det innebära att jag själv helt enkelt får likviditetsbrist om jag skulle betala mina egna leverantörer innan jag får betalt av mina kunder. Jag skulle netto tvingas låna ut pengar innan jag fått betalt själv.

Det är dessutom vanligt att man formulerar sig, med följande innebörd, i min branch; "Betalning sker inom 5 dagar när leverantören fått betalt av kunden". Då har min direktkund (som i detta fall är en konsultmäklare) garanterat att de inte tar någon risk, utan det är jag som deras leverantör som tar hela risken för min faktura. fakturabeloppen kan röra sig om belopp på 100 000-150 000 SEK och jag kan ha ca 2 såna fakturor till samma kund i utestående kundfodring. Fakturering sker i detta fall månadsvis med 35 dagar netto. Men om min kund inte får betalt förrän efter 40 elelr 50 dagar så får inte jag heller betalt förrän dess. Betalar kunden inte alls så är det jag som underleverantör som får ta hela smällen. Mellanhanden tar ingen risk, eftersom klausulen om "betalning 5 dagar efter de fått betalt av sin kund" finns så kan jag inte göra särskilt mycket på egen hand.

Citat:

Originally posted by -digiArt@Aug 16 2008, 11:25
30 dagar fakturapraxis kommer ur missförståndet att ingen ränta får debiteras förrän 30 dagar om inget annat avtalats. Dvs, har jag inte angett vid beställningstillfället att kortare betalningsvillkor än 30 dagar gäller får jag inte ta ut ränta förrän efter 30 dagar. Däremot står det mig fritt att sätta betalningsvillkor om inget avtalats vid beställningstillfället. Att inget avtalats vid beställningstillfället innebär inte per automatik att beställaren kan betala närhelst det denne behagar, oavsett vad som angetts på fakturan. Jag orkar inte jaga lagrum här, men det finns.
Det är inget missförstånd att praxis är 30 dagar netto, med undantag av tele2, så är det ytterst sällan jag råkar ut för större företag som använder andra betalningsvillkor än 30 dagar netto, De som har kortare betalningsvillkor är oftast småskuttar.

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt
Citat:

Håll isär argumentationen. Du får skilja på reklamation av faktura och reklamation av vara. Två skilda saker. Och vilka är avtalsparterna, två helt olika lagar som gäller beroende på konstellation.

Dvs:
ftg -> konsument = konsumentköplagen
ftg -> ftg = köplagen
konsument -> konsument = köplagen

Du får gärna förtydliga...

Jag har inte skiljt på detta då det brukar stå "Invändningar mot denna faktura ska göras inom 8 dagar", detta är ett ogiltigt "påstående" om det inte finns ett giltigt avtal som underlag. I gällande rättspraxis får oftast kunden rätt att reklamera fakturan (dvs justera belopp eller felaktiga poster) åtmindstonde ett halvår efter att kunden fått fakturan.

En vara finns det i lagen ett antal skärpta krav på producentansvar många år efter leverans. Jag pratar nu inte om B2C-affärer som underkäder, eller förbrukningsartiklar som hårschampo eller tvättmedelutan mera handfasta B2B-tjänster och produkter som TV-apparater, bilar, datorer, skrivare m.m.

Jag vill dock inte gå in i polemik om detaljer kring detta för det var inte mitt ursprungliga inlägg avsett för. Jag resonerar endast om B2B-affärer inte B2C eller C2C.

KristianE 2008-08-16 19:26

Conny:
Om du böjer dig framåt och accepterar ett avtal där du får betalt
först när slutkund betalat till din kund så är det väl ditt problem.

Det är inget som du ska låta gå ut över dina underleverantörer.
De lånar ut pengar till dig, punkt slut.

Och du, Volvo kör, mig veterligen, precis som Ericsson – 90 dagars
kredit – inte 60.

Conny Westh 2008-08-16 19:54

Citat:

Originally posted by KristianE@Aug 16 2008, 19:26
Conny:
Om du böjer dig framåt och accepterar ett avtal där du får betalt
först när slutkund betalat till din kund så är det väl ditt problem.

Det är inget som du ska låta gå ut över dina underleverantörer.
De lånar ut pengar till dig, punkt slut.

Och du, Volvo kör, mig veterligen, precis som Ericsson – 90 dagars
kredit – inte 60.

Om jag vill ha beställningen från kunden så måste jag acceptera det villkoret. Så det blir mitt problem, ja.

Jag måste i min tur gardera mig bakåt i värdekedjan och kräva liknande villkor av mina leverantörer och det blir därmed deras problem om de vill ha mig som kund.

Ang Volvo så var det värre än jag kände till, de har tydligen skärpt kraven ytterligare på sina underleverantörer, ang betalningsvillkoren. I slutändan är det de stora drakarna som använder underleverantörerna för att låna pengar av dem utan ränta.

Men det du skriver bekräftar bara vad jag hävdar....

Conny Westh 2008-08-16 21:13

Citat:

Originally posted by digiArt@Aug 16 2008, 11:25

När vi pratar B2B-affärer så är det kunden som bestämmer vilken kvalitet de vill ha levererat. leverantöre sätter sedan ett pris på denna kvalitet. Om båda parter kan komma överens om kvalitet och pris så kan det bli affär.

Med kvalitet avser jag i detta fall dels tjänstens innehåll eller produktens egenskaper. Till detta kommer betalningsplanen.

Kunden kan typiskt ha önskemål om att betala enligt:

- en fördelning i efterskott per månad med 30 dagar netto (ett typiskt utvecklingsprojekt på löpande räkning)
- eller hälften vid beställning resten vid leverans (ett typiskt kort fastprisuppdrag)
- alltihop efter 90 dagar från fakturadatum (som Volvo till sina underlevarntörer)
- 5 dagar efter att vi fått btalt av vår kund (En konsultmäklare)

Det var bara några exempel.

leverantören får utifrån de givna förutsättningarna se om de kan leverera allt enligt kundens krav, eller om man behöver resonera om saker man inte kan leverera.

När båda parter är överens om själva kvalitén på leveransen, så kan leverantören ta fram ett pris. Sen är det upp till kunden att avgöra om priset är acceptabelt.

Det är inte förrän båda parter är överens som det kan bli affär.

Målet för leverantören måste alltid vara att få en nöjd kund. En nöjd kund kan bli en guldgruva för leverantören, kunder håller sig gärna fast vid leverantörer man är nöjd med och återkommer med mer beställningar, trots att det är svindyrt och betydligt dyrare än konkurenterna till leverantören.

Är kunden missnöjd så är deras benägenhet att byta leverantör större, även om det finns dock en inneboende tröghet att byta leverantör även vid visst missnöje (att byta bank är ett välkänt exempel på detta, man ska bli bra purken på sin bank innan man byter).

Alla företag måste planera sin likviditet och att betala sina egna leverantörer efter att man själv har fått betalt av sina egna kunder är ett vanligt medel för att uppnå acceptabel likviditet i det egna bolaget.

Ett annat uttryck för detta är att "sälja skinnet innan björnen är skjuten", ytterligare ett begrepp i denna genre är "drop shipping" dvs att jag beställer varan hos min leverantör först när jag fått en beställning från min egen kund.

Enligt min revisor så är det inte ovanligt inom TV/radiohandeln med betalningsvillkor på upåt 180 dagar eller ännu längre.

Vanligt idag är att större företag som HP, DELL med flera inte har sina produkter i lager utan de tillverkas på kundorder.

I min egen del av IT-branchen nämigen konsultsvängen så kan man normalt inte producera konsulttjänster för att ha dem på lager utan de konsumeras av kunden i samma ögonblick de produceras. Jag kan knappast få betalt i förskott elelr ens direkt vid leverans. Jag jobbar en månad, fakturerar och väntar ytterligare en månad + några dagar på betalningen. I princip ligger jag ute med upplupet arbete och kundfodringar på uppåt 2,5-3 månader dvs 200 000 - 450 000 SEK i konstant riskbelopp. Det innebär mellan 15-40% av årsomsättningen i riskbelopp.

Det var några olika aspekter på att skydda likviditeten i företaget, samt att begränsa risken.

Xamda 2008-08-17 03:04

Tja, vad skall man säga... Conny - du måste vara tuffare i förhandlingarna tror jag. Vi har fått stora företag som Scania, Volkswagen och SJ att betala på 21 dagar utan knorr. Det är nog mer en fråga om att lägga fram sakerna vackert.

Det har gällt såväl konsultarbeten som leverans av olika hostingtjänster.

Dessutom Dannel77 - om ni inte överenskommit någon tidpunkt för när fakturan skall betalas så säger Köplagens 49 §: Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen betala när säljaren kräver det.

Det betyder i korthet att du givetvis har rätt att kräva omedelbar betalning om ni inte kommit överens om något annat.

Jag vet inte heller om jag håller med Conny om att det bara är småskuttar som har kortare betaltid än 30 dagar... På rak arm kommer jag på några inte särskilt små som har kortare 30 dagar: Dell (20 dagar, vilket vi också omförhandlat till 30 dagar), Telenor (14 dagar tror jag), Handelsbanken (10 dagar) och Dustin (10 dagar).

Att ha ett villkor som säger att man skall få betalt först fem dagar efter att ens kund har fått betalt av sin kund känns u som ett helt orimligt avtalsvillkor, något som jag har mycket svårt att se att någon skulle gå med på...

Ungefär som när man säljer sitt hus och köparen vill skriva in i avtalet att han skall fullfölja avtalet om han lyckas sälja sitt hus. Det är ju att be om problem.

Jag vill hålla med Jonny också om att påminnelser skall man skicka så snart man kan, kanske efter tre bankdagar efter förfallodatum, för senare än så kan betalningen inte komma på grund av fördröjningar i banksystemet. Blir man upprörd över att man fått en påminnelse är det ju ens eget fel - betalar man i tid så får man inga påminnelser.

dannel77 2008-08-19 01:15

Tack för alla svar och tips. Kanske ska förtydliga lite, vi har skrivit i avtalsvillkoren på hemsidan att betalningstiden för köp mot faktura är 20 dagar, detta står också givetvis specat på fakturan. Jag har även informerat kund om detta i samband med köp/orderbekräftelse. Min oro i detta fall kommer sig främst från att kunden inte svarar på varken mail, brev, i telefon eller överhuvudtaget går att få tag i. Företaget som vi sålt till har ännu inte betalat eller hört av sig, sen kan jag säga dig Conny, att företag som inte bryr sig om att betala fakturorna i tid vill jag inte ha som kunder.. Posten har för övrigt också 10 dagars betalningstid på sina logistikfakturor. I detta fall blir jag mest irriterad över att dom inte går att få tag i, har inga problem med en försenad faktura i övrigt, så länge man får betalt..

Conny Westh 2008-08-19 05:50

Jag har oxo haft kunder som inte betalar och det är ofta kunder som inte vill skriva på skriftliga avtal.

I många år har jag varit snäll och börjat jobba för kunder utan avtal, för vi har i princip och detalj varit överens men inte hunnuit få till ett skriftligt avtal. Men jag har märkt att det används alltid för att utnyttja mig som leverantör.

Så jag kan bara säga att man måste få till ordentliga avtal med kunderna innan man börjar utföra konsulttjänster åt dem.

Jag tillämpar alltid 30 dagar netto, som betalningsvillkor, mot mina kunder för det är det som är vanligast i min branch som utvecklingskonsult. Eftersom jag inte har möjlighet att agera bank åt mina leverantörer så begär jag alltid 30 dagar netto av dem oxo. Då slipper jag ligga ute med pengar jag inte har.

Sen håller jag fullkomligt med om att kunder som inte betalar i tid vill man inte ha med att göra.

Mitt mål är alltid att ha nöjda kunder, något annat vore förskräckligt, och då ser jag det som en självklarhet att man som levarantör och kund måste vara överens om affärsuppgörelsen innan man startar jobbet. Som vissa föreslagit här på WN att man som leverantör ska "köra över" kunden genom att domptera villkoren är inte min stil, jag anser att man måste lyssna på vad kunden vill och sen sätta ett pris på det. Det finns många leverantörer som vill "köra den hårda linjen" och tvinga kunden att acceptera leveranser/affärsuppgörelser som passar leverntörens bekvämlighet mer än kundens, då anser jag man är fel ute.

7 steg till en nöjd kund

1 - Utgå alltid från kundens behov och utforma affärsuppgörelsen därefter, Betalningsvillkoren och betalningsplan är en del av detta affärsupplägg.

2 - sen sätter leverantören ett pris på denna uppgörelse.

3 - När båda parter är överens om affäresupplägget och priset så skriver perterna på avtalet

4 - leverantören levererar

5 - kunden betalar!

6 - Pacta sunt servanda - avtal skall hållas!

7 - Nöjd kund => Nöjd leverantör!

dannel77 2008-08-19 14:49

Företaget som inte betalat är för övrigt "Manjehl Förvaltnings AB", Org.nummer: 556330-9524, kanske någon här känner till dom eller kan komma med ytterligare information om företaget. Vi säljer egentligen endast mot faktura till myndigheter, i detta fall gjorde jag dock ett undantag, efter att jag kollat med kronofogden att dom saknade anmärkningar, sett att företaget var grundat 1988 och hade en hyfsad omsättning dom senaste 3 åren.

BOKSLUT & NYCKELTAL 2007-04 2006-04 2005-04
Antal anställda 0 0 0
Omsättning (TKR) 1 828 2 297 1 057
Res. e. finansnetto (TKR) 92 102 -3
Årets resultat (TKR) 92 102 -3
Summa tillgångar (TKR) 717 596 366

Wojt 2008-08-19 15:14

Herregud. Sitter ni och hittar på egna fakturadatum?

Det är kanske därför många företag och underleverantörer går i konkurs eftersom de inte får sina pengar i tid tack vare sådana personer som rent av skiter i att betala på bestämt datum.

Datumet och betalningsvillkoren som står på fakturan är ju ett avtal och skall således följas.

Westman 2008-08-19 15:50

Xamda, visst kan de betala snabbare än 30 dagar men ofta är deras interna rutiner så segdragna att det finns en praktisk gräns för hur snabbt de betalar. Låt mig visa ett exempel:

1. Fakturan inkommer till ekonomiavdelningen som stämplar på inkom-datum och diarienummer och lägger den i högen som skickas till scanning
2. Fakturan scannas in och skickas in i ekonomisystemet
3. Ekonomiavdelningen lägger in konteringen och vilka som ska attestera vad, mail skickas till resp.
4. De som ska attestera klickar på länken i mailet och fyller i de uppgifter som krävs t.ex. kostnadsställe, projekt osv.
5. Efter attest går fakturorna till resp. chef för godkännande.
6. Chefen godkänner och fakturan går tillbaka till ekonomi
7. Fakturan läggs in för utbetalning

Det är omständigt och tar tid men liknande processer är ganska vanliga därför kan det ibland vara ett problem med korta betalningsfrister om någon i kedjan är borta eller om det är hög belastning.

Jag försöker inte urskuldra de stora bolagens dåliga betalningsmoral utan bara visa att det inte alltid är så enkelt att betala en faktura som att knappa in den i internetbanken.

Conny Westh 2008-08-19 18:35

Citat:

Originally posted by Wojt@Aug 19 2008, 15:14

Det är kanske därför många företag och underleverantörer går i konkurs eftersom de inte får sina pengar i tid tack vare sådana personer som rent av skiter i att betala på bestämt datum.

Datumet och betalningsvillkoren som står på fakturan är ju ett avtal och skall således följas.

Leverantören kan skriva vadsom helst på fakturan men fakturan räknas ALDRIG som ett avtal!

Ett avtal måste godknnas av båda parter (även kunden) innan det blir giltigt.

fakturan ska däremot följa det som överenskommits i ett tidigare avtal, annars är den ogiltig oach kan med fog bestridas.

Anders Larsson 2008-08-19 19:30

Av ren nyfikenhet undrar jag, det finns ju avtal som man automatiskt accepterar, tex resevillkoren inom kollektivtrafik, när man utnyttjar tjänsten. Vad heter detta förfarande (det finns ett speciellt namn på den typen av avtal), och i vilka sammanhang går det att tillämpa?

Anders Larsson 2008-08-19 19:37

Såhär har Skånetrafiken skrivit i sina allmänna villkor:

"Genom användande av Skånetrafikens biljetter och kort eller annat av Skånetrafiken utfärdat eller godkänt färdbevis uppkommer ett bindande avtal om resa i enlighet med dessa resevillkor."

Frågan är framförallt ställd till Conny, som jag tolkar din argumentation i tråden påstår du att det inte skulle vara giltigt?

Xamda 2008-08-19 19:47

Citat:

Originally posted by Wojt@Aug 19 2008, 15:14

Sant som du skriver, men den proceseen borde inte ta mer än 10 arbetsdagar i sämsta fall. Gör den det har man mer lovligt krångliga rutiner. I vilket fall är det kul tycker jag att man kan få även de stora att betala i tid, bara genom att diskutera med dem och komma överens.

Man får se till att avtala klokt...

Sedan, Conny, självklart är det inte okej om någon skriver annorlunda på fakturan än vad man överenskommit, men det är ju minst lika illa om man med vilja avvaktar med fakturor av rena principskäl...

Wojt 2008-08-19 20:28

Conny, hur gör du när du handlar på en webbutik där det står 14 dagar på både köpvillkoren och fakturan? Då har du ingått ett avtal.

Skiter du fullkomligt i det också och betalar när du känner för det?

Hade det varit min butik hade jag lagt på dröjsmål av ren princip eller i "uppfostrande syfte" som Magnus tror att han gör så duktigt.

Conny Westh 2008-08-19 21:48

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Aug 19 2008, 19:37
Såhär har Skånetrafiken skrivit i sina allmänna villkor:

"Genom användande av Skånetrafikens biljetter och kort eller annat av Skånetrafiken utfärdat eller godkänt färdbevis uppkommer ett bindande avtal om resa i enlighet med dessa resevillkor."

Frågan är framförallt ställd till Conny, som jag tolkar din argumentation i tråden påstår du att det inte skulle vara giltigt?

Nej, den tolkningen ska du inte göra, en typisk resetjänst ingår man avtal genom att använda tjänsten som du skriver OCH betalar den samtidigt, det beror på att man betalar endera i förskott närman köper ett månadsmärke eller när man jöper en enkelbiljett på bussen (eller via SMS som man kan göra i Stockholmstrafiken.

Man får direkt ett kvitto på att man redan har betalat för tjänsten.

Man ingår även sådana enkla avtal genom att gå in på tobaksaffären och köpa ett paket cigg oxo.

men observera att det är ENKLA AVTAL, du binder dig inte till att använda tjänsten i ett år eller betala andra avgifter på något sätt.

Conny Westh 2008-08-19 21:58

Citat:

Originally posted by Wojt@Aug 19 2008, 20:28
Conny, hur gör du när du handlar på en webbutik där det står 14 dagar på både köpvillkoren och fakturan? Då har du ingått ett avtal.

Skiter du fullkomligt i det också och betalar när du känner för det?

Hade det varit min butik hade jag lagt på dröjsmål av ren princip eller i "uppfostrande syfte" som Magnus tror att han gör så duktigt.

Jag brukar ringa upp dem och förhandla till mig 30 dagar netto, om det finns telnr angivet. Om de inte går med på det brukar välja en annan webbutik...

Jag upplever företag som sätter kortare betalningsvillkor som jobbiga att ha att göra med i största allmänhet, de brukar sällan (med vissa undantag) lyssna på kundens behov, utan kör sitt eget race.

Jag väljer andra leverantörer som lyssnar på kundens behov, de som ignorerar kundens behov har inget på marknaden att göra. Det spelar ingen roll om de har mycket billigare pris, är de inte kundfokuserade så går jag någon annan stans där leverantören lyssnar på mina behov och där vi kan ha en öppen dialog om villkoren, det spelar ingen roll om det kostar mer pengar.

Kontentan blir att den leverantör som lyssnar till kunden och hela tiden sätter kundens behov i centrum kan hålla en högre prisnivå och får nöjdare kunder, leverntöre i sin tur tjänar mer pengar.

Det är så man bygger varumärken på lång sikt, se på Rolls Royce, mfl.

eg0master 2008-08-19 22:50

Citat:

Originally posted by Xamda@Aug 17 2008, 03:04
Att ha ett villkor som säger att man skall få betalt först fem dagar efter att ens kund har fått betalt av sin kund känns u som ett helt orimligt avtalsvillkor, något som jag har mycket svårt att se att någon skulle gå med på...

Ungefär som när man säljer sitt hus och köparen vill skriva in i avtalet att han skall fullfölja avtalet om han lyckas sälja sitt hus. Det är ju att be om problem.

Detta är extremt vanligt när det gäller konsultmäkleri skulle jag vilja påstå. Så vanligt att jag faktiskt fnyser åt de konsultmäklare (finns en väldigt stor mäklare/resurs-konsultföretag) som inte har detta i sina avtal med underkonsulter. Väldigt vänligt, men också korkat. Stor risk och onödigt tänkande på likviditeten eftersom pengarna i princip aldrig kommer in i tid från kunden.
Och folk går ju med på dessa villkor eftersom de får uppdrag serverade på fat och slipper jaga uppdragen själva. Inget konstigt i det.

Sedan kan jag dra en annan anekdot om det där med betaltider. När jag strax efter 2000 satt som konsult på Ericsson krävde de 45 dagars betaltid. Jag vägrade eftersom 30 stod i avtalet. Anledningen till att de ville ha 30 dagar va att deras betalningsrutioner tog sådan tid att de i bästa fall kunde betala på c:a 35 dagar givet att alla som skulle hantera fakturan gjorde det omedelbart de fick den i sin hand.

men till syvende och sist: Det går alltid att förhandla och det finns alltid folk som går med på de mest suspekta villkor. Men det kanske inte leder till så näjda kunder. Conny har en viktig poäng. Det är idiotiskt att som leverantör bråka om betalningstid hit eller dit. Se till att få kunden nöjd istället.

Och för att återgå till urspringet i denna tråd. ja det är oroväckande att det inte går att få tag på företaget. Det är ju iofs sommar, men om du inte har något intresse av en längre relation med kunden skulle jag skicka kronofogden på dem så snart som möjligt. Dock bör du ju skicka en påminnelse först och ge den några veckor...
Sedan är ju 700 om årdet eller vad inkassobolaget ville ha ganska billigt i längden. Jag har aldrig ångrat att jag haft inkassoföretag i ryggen. Mitt företags allra första kund började tidigt trilskas med betalningarna, men tack vare inkassoföretaget blev vi det enda bolag som de betalade. Vi avbröt samarbetet och strax senare konkade de. Många andra konsultbolag förlorade miljoner på samma kund bara för att de inte drev in pengarna tillräckligt aggresivt. Om jag mins rätt är bolaget skyldig dig 14K Är inte 12K ganska bra då iställer för ingenting? Anlita inkasso om de inte betalar efter en påminnelse! Alternativt sälj fakturan till någon som köper fakturor.

dannel77 2008-08-20 17:04

Jaja, nu vet man hur det är att sälja mot faktura.. Snackade med CreditSafe idag och har kollat upp bolaget vi sålt till, "Manjehl Förvaltnings AB" dom har 8 betalningsförlägganden och krav på flera hundra tusen kr.. När dom la ordern hos oss i mitten på juni hade dom inga anmärkningar alls, utan dom har droppat in under juli och augusti.. Enda som är kvar i styrelsen är revisorn. Är det i detta fall ens meningsfullt att skicka in ett betalningföreläggande till kronofogden eller dumpar man bara 300kr till i sjön? Jag har ju namnet på han som beställde också, kan man kräva betalning av han på något sätt, eller är det helt kört?

Westman 2008-08-20 18:18

Du är nog rätt körd. Det låter som att någon har köpt/övertagit bolaget för att begå bedrägeri i lite större skala. Bolag utan innehåll men med god kreditvärdighet kan man sälja för en bra slant, många gånger av just en sån här anledning.

Westman 2008-08-20 18:25

Citat:

Originally posted by eg0master@Aug 19 2008, 22:50
Så vanligt att jag faktiskt fnyser åt de konsultmäklare (finns en väldigt stor mäklare/resurs-konsultföretag) som inte har detta i sina avtal med underkonsulter. Väldigt vänligt, men också korkat. Stor risk och onödigt tänkande på likviditeten eftersom pengarna i princip aldrig kommer in i tid från kunden.

Ajilon och CSC har det inte, iallafall inte som krav.

Conny Westh 2008-08-20 19:05

Citat:

Originally posted by dannel77@Aug 20 2008, 17:04
Jaja, nu vet man hur det är att sälja mot faktura.. Snackade med CreditSafe idag och har kollat upp bolaget vi sålt till, "Manjehl Förvaltnings AB" dom har 8 betalningsförlägganden och krav på flera hundra tusen kr.. När dom la ordern hos oss i mitten på juni hade dom inga anmärkningar alls, utan dom har droppat in under juli och augusti.. Enda som är kvar i styrelsen är revisorn. Är det i detta fall ens meningsfullt att skicka in ett betalningföreläggande till kronofogden eller dumpar man bara 300kr till i sjön? Jag har ju namnet på han som beställde också, kan man kräva betalning av han på något sätt, eller är det helt kört?
Min fråga dill Dannell77 är om personen som beställde har teckningsrätt för firman? Har han det så är det bolaget som är skyldig dig pengar, har han INTE rätt att teckna firman så kan du möjligen kräva privatpersonen på pengarna, det är något enklare då.

Har han inte teckningsrätt för firman så KAN han (inte nödvändigtvis) ha begått bedrägeri, alt trolöshet. Då ska du givetvis polisanmäla, det kostar inget.

Personligen tycker jag att du sa offra 300 SEK till och lämna in en ansökan om betalningsföreläggande, detta verkar inte vara en seriös kund utan de försöker blåsa dig.

Om du inte ansöker hos KFM om betalningsföreläggande så kan de i teorin fortsätta att blåsa folk på pengar. Då kan ju ingen anann se att de är skyldiga dig pengar och därmed avstå från att göra affärer.

Det kan till och med vara så att du blev blåst av den anleningen att de hade lurat andra tidigare men när du gjorde kollen så hade ingen ansökt om betalningsföreläggande, och du såg ett "rent" bolag och blev därmed blåst på konfekten så att säga...

Oseriösa personer eller företag har inget på marknaden att göra, det sätt vi kan hålla dem borta är genom att använda de lagliga medel som står till förfogande som betalningsföreläggande, konkurs ansökningar m.m.

Att en person har gått i KK betyder inte att de är oseriösa i sig, men de som är oseriösa måste plockas bort och ges näringsförbud så fort som möjligt, dröj inte med åtgärder mot dem.

Conny Westh 2008-08-20 19:10

Kollade upp bolaget Manjehl Förvaltnings AB på allabolag.se och upptäckte att han som är VD (Lehnér, N. K. B. ) har kopplingar till 76 olika bolag. Verkar mer vara en målvakt än seriös entreprenör.

Om så är fallet, vilket jag givetvis inte vet i dagsläget, så borde man avhålla sig från att göra affärer med samtliga dessa 76 bolag och deras företrädare.

dannel77 2008-08-20 19:24

Ja, han som beställde av oss har uppgett sitt namn till "Niklas Larsson", gör man en sökning på Eniro på detta namn och Malmö så hittar man också denna person under:

Niklas Larsson
Mobil 070-869 50 47
MANJEHL FÖRVALTNINGS AB
Volframgatan 14 21364 MALMÖ

Dom verkar även ha ett kontor i Linköping:

MANJEHL FÖRVALTNINGS AB
LILLGÅRDSG 14
58735 LINKÖPING

Mobilnumret är avstängt, då han la ordern uppgav han: 070 969 50 47 (också avstängt). Vet ej om han har teckningsrätt för firman.

Visst har man en förb*nnad otur som gör en kreditkoll månaden innan dom börja fiffla och då har dom noll anmärkningar, nu verkar dom lura företag på löpande band då dom har 8 betalningsförlägganden som kommit in under juli, augusti, bla. Kreditor AB på 50 tkr. Råkar man ut för ett sånt här bolag är det ju kört, undrar hur jag kunnat undvika detta..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson