![]() |
Vi gör om en e-butik och filar för närvarande på varukorgen samt kassan. Jag skulle önska att alla här på WN tipsar om butiker vars upplägg ni gillar. Ge gärna kommentarer till varför ni gillar en viss butiks kassa.
Förhoppningsvis kan vi få igång en liten diskussion kring hur en kassa (och även varukorgen för den delen) bör se ut. Jag önskar att jag kunde föregå med gott exempel och nämna en butik vars kassa jag gillar, men det kan jag tyvärr inte. Jag postar den här tråden eftersom jag inte lyckas hitta den perfekta kassan. |
På lego.com köpte jag en äggklocka på bara för jag tyckte deras shop var smidig att handla i.
Ja det där med kassor är en djungel. tex Ska man visa fraktpriser eller ska det komma senare när man bundit upp kunden lite mer? Jag tror inte det finns något rakt svar utan det handlar om vilken vara man säljer och hur man säljer den. Vad är det för butik ni gör om Gustav? |
När jag handlar själv tycker jag om när det är endast ett (1) steg i kassan, men frågan är om det är så bra för webbshoppens konvertering efter att ha läst denna studien: 3, 4, 5 och 7(!) steg i kassan verkar konvertera bäst.
http://www.getelastic.com/ecommerce-checko...eckout-process/ |
Jag tycker också att det är viktigt att man skippar krav på registrering. Om jag mot förmodan skulle handla nån mer gång i samma webbshop har jag troligtvis glömt bort mina kontouppgifter ändå... Dessutom kan det skrämma bort kunder eftersom de gärna vill känna lite på hur kassan ser ut innan de bestämmer sig, hur märkligt det än kan låta...
Det värsta misstaget man kan göra tror jag är att gömma frakt och andra avgifter till efter att kunden har fyllt i sina uppgifter. Det talar lite för 1-stegs-kassan. |
http://www.discshop.se har en rätt ok varukorg och kassa.
|
Minst 3 steg tycker jag,
Kundvagn -> Inloggning / Registrering av adress + Val av fraktsätt -> Sammanställning samt godkännande av order |
Citat:
|
Citat:
En massa extra avgifter hit och dit skrämmer nog folk. Själv gör jag säkert 80% av alla mina inköp över nätet och är det en butik som t.ex. vill ha några kronor extra för att betala med säg, kreditkort. Ja, då lämnar ja och uppsöker en annan butik av ren princip. |
Jag tycker frakten ska framgå tydligt, redan när man tittar på det som finns i varukorgen. Mitt argument för detta är att ofta tycker jag frakten är billigare än man först tror. Personligen vill jag alltid veta vad det kostar, så snabbt och enkelt som möjligt. Du kanske borde fråga en beteendevetare eller psykolog hur folk i allmänhet tänker.
|
WebboT: Det jag tänkte på var att man betalar via avbetalning tex. Eller att folk väljer att få det skickat mot Postförskott.
ziah75: Men fraktavgift kan ju bero på vilket alternativ man väljer. På Webhallen kan man tex välja mellan att hämta ut det i butik kostnadsfritt, få det skickat till ett utlämningsställe eller få det hem via Hempaket. Då är det svårt att direkt visa vilket pris som kommer att gälla innan ett val är gjort. |
Citat:
Fast fraktavgiften för alla alternativ kan ju anges redan i varukorgen. Exakt kostnad för avbetalning är ju naturligtvis svårare att ange redan i varukorgen. Ett alternativ (för att ge kunden så mycket info som möjligt) skulle kunna vara att göra som Dell gör. Månadskostnad anges i direkt anslutning till varan. Dessutom klickbart för full info. http://img172.imageshack.us/img172/9303/dellhv2.gif |
Vill man ha enstegskassan kan man ta en titt på tex Webhallen, dom listar alla möjliga alternativ till frakt på sidan.
http://www.webhallen.com/help.php?typ=frakt&klass=1 (klass kan vara 0-4) |
Har också funderat på detta med kassa. Att tvinga någon att registrera sig vid köp känns inte bra, ännu värre är när man ska invänta ett mail där man bekräftar sina uppgifter innan man kan handla. Sen beror det på summan, handlar jag för 150:- vill jag att det ska vara enkelt, handlar jag för 10000:- har jag lite mer tålamod.
Håller just nu på att kodar vår nästa generation av e-commerce och vi kommer att göra så att man utan ha logga in kan shoppa och lägga varor i korgen. När man går till kassan får man välja att logga in (och har man glömt sitt lösen så kan beställa ett nytt) eller beställa utan att logga in. Man fyller då i sina uppgifter och ett nytt konto skapas automatiskt. Visst, det kommer bli dubbla konton av några kunder men vi kommer att försöka få en automatisk kontroll genom att kontrollera bla e-post samt orgnr/personnr. Får oss är det viktigaste att kunden tycker det är lätt att handla. |
Jag tycker det känns bra när frakten står med i kassan, ännu bättre är om det står ett fast fraktpris redan på webbshoppens förstasida. Men inget slår gratis frakt. ;)
Att man ska behöva registrera sig för att beställa gillar jag inte, men jag gör det alltid, för jag har ju valt den butiken av en anledning.. oftast för att de har bra pris och bra recentioner på b.l.a prisjakt osv. |
Hur ska man hantera en kundstock på ett smidigt sätt om man inte kräver någon inloggning?
Det skulle betyda risk för massa dubbletter av kunder vilket väl inget företag vill brottas med när det gäller statistikrapporter osv? |
Citat:
Internet är inte såå olikt the real world....tänk dig själv om du var tvungen att registrera dig och logga in när du gick till Ica och konsum tvärs över gaten inte krävde det. Vilken affär tror du skulle få flest kunder? |
Kan tipsa om min gamla tråd, den innehåller fortfarande en hel del matnyttiga saker när det gäller utformning av kassa. Kassa i webbshop, Hur ska den utformas?
|
gillar hur ubercarts kassa funkar faktiskt... här är ett snyggt exempel... jag har ingen uppfattning i övrigt om ubercart funkar bra...
http://www.nutriprima.com mer exempel och info här; http://www.ubercart.org |
Det jag personligen tycker är värst är när man måste registrera sig för att se frakt och betalsätt.
Det bästa är ett steg med adressuppgifter, betaltsätt, leveranssätt och kundvagn med totalpris på samma sida. Då får man lätt en överblick. Det kör vi med! Plus att man ska köra med gratis frakt och annonera om det på förstasidan. Då är det glaskklart för kunden vad totalpriset kommer bli, redan från början. Om man har råd att bjuda på den förstås :D |
Det finns ingenting som heter gratis frakt (lika lite som det finns webbhotell med obegränsad bandbredd). Om vi ska diskutera fraktkostnader så bör frågan vara om frakten ska vara inbakad i produktens pris, eller om den ska finansieras separat som en enskild fraktkostnad. Många surfare gillar "gratis" frakt, men bakar man in frakten i produktens pris så finns risken att man ser dyr ut i relation till sina konkurrenter. Vad som är bäst vågar jag inte svara på. Däremot så är det svårare att baka in frakten i produktens pris, eftersom det blir svårt att räkna ut exakt hur stora prispåslag man måste göra för att inte gå med förslut.
Kreditor hörde av sig under dagen och erbjöd sig att hjälpa till med lite info och rådgivning i utformandet av vår nya kassa. Förhoppningsvis så har de lite intressanta synpunkter, eftersom de trots allt har ett ganska stort statistiskt underlag från många e-butiker. Tack för studien som du tipsade om WebboT. Det var mycket intressant läsning. Den enda slutsatsen man kan dra är dock att det inte finns någon kassa som passar alla typer av butiker. Hur den perfekta kassan bör se ut är helt beroende av målgrupp och vilka varor man säljer. Det var knappast någon överraskning, men det gör det hela ännu mer komplicerat (jag gillar när det finns ett rätt och ett fel och inte bara en stor gråzon). Den stora frågan är egentligen: Är det bra att ge kunden så många valmöjligheter som bara möjligt, eller är det bättre att göra allt så enkelt som bara möjligt? Lyckas man besvara den frågan så besvarar man egentligen samtliga frågor. Jag skulle t ex kunna erbjuda kunderna följande: Olika betalningsmetoder med olika avgifter Olika fraktsätt med olika avgifter Sms-, mail- eller brevavisering Möjlighet att välja till nyhetsbrev Möjlighet att fylla i rabattkod Möjlighet att registrera sig (ett tvång kommer inte ens på fråga) Utförlig information om öppet köp och leveransvillkor Utförlig information om säkerhet och ssl osv Listan kan göra lång. Kunden kan anpassa sin order efter sina önskemål - vilket är bra. Samtidigt så innebär varje extra moment i kassan att kunden tvingas spendera längre tid där och på så vis ökar risken att denna ångrar sig och avbryter köpet - vilket är dåligt. Det hela blir ännu mer invecklat när man ser till detaljerna. Jag vill t ex inte tvina kunden att fylla i sitt telefonnummer, men det är nödvändigt om denna väljer sms-avisering. Om kunden väljer den lägre fraktavgiften för brevpost så får denna inte något sökbart kolli-id, men det får man om man väljer den högre fraktavgiften för postpaket. Jag vill inte tvinga kunden att ange sitt personnummer, men det blir nödvändigt om man väljer att betala via faktura. Frågan är om många valmöjligheter är någonting bra eller dåligt. Personligen så har jag alltid beslutsångest. Att ge mig många valmöjligheter när jag ska handla är definitivt dåligt. Men nu ska jag inte sälja till mig själv, så att använda sig själv som utgångspunkt är en dålig idé. |
Hur kassan ska utformas beror nog mycket på vad man säljer. I en webbshop för luktisar (som jag driver) tror jag att det är viktigt att kunderna kan göra en enkel testbeställning utan att gå igenom alltför många steg, annars skrämmer det bara bort dem. Registrering finns, men är helt frivillig (syftet med den är att man ska kunna se statusen för tidigare ordrar, recensera produkter m.m.).
Citat:
Här är även bildexempel på hur jag har utformat varukorgen + kassan: http://www.andersserier.se/bilder/kassa_bild1.jpg - I kundvagnen har portot ännu inte beräknats, eftersom man som administratör ska kunna ange olika alternativ för betalning, frakt m.m. som kostar olika mycket och kräver olika användaruppgifter. Jag har visserligen deaktiverat det i just den här webbshopen eftersom det blir för krångligt med faktura, postförskott m.m. när kunder handlar för småsummor, men eftersom det skulle kunna förekomma olika alternativ så tänkte jag att det skulle bli lättare på detta sätt. http://www.andersserier.se/bilder/kassa_bild2.jpg - I första steget av kassan (som man kan gå till om man har handlat för den angivna minimiköpsumman) finns köpvillkoren, möjlighet att registrera sig/logga in och val av betalningsmetod/leveransmetod. Vad som efterfrågas i steg 2 av kassan beror på vad man väljer vid steg 1 (exempelvis inget personnummer om man inte väljer fakturabetalning). http://www.andersserier.se/bilder/kassa_bild3.jpg - I steg 2/2 av kassan får man se hela portokostnaden samt fylla i de uppgifter som krävs för köpet (tidigare kundnummer eller personnummer är t.ex. bara nödvändigt om man betalar via faktura). Många större webbshopar har utformat sina kassor på detta sätt, och jag tror inte att de skulle göra det om det var en dålig lösning. Jag tycker också att det fungerar bra, och ingen av kunderna har klagat på det hittills. Ett par gånger då jag har tänkt handla i andra webbshopar och man har varit tvungen att registrera sig först för att kunna se vad portot blir har jag blivit så irriterad över det att jag har valt att inte köpa någonting. Så jag håller med xsajt om att man inte ska behöva registrera sig för att kunna se det. |
http://www.officedepot.com har en schysst utchecking.
OfficeDepot's konvertering ligger på otroliga 20.9% och ligger i topp när det gäller att konvertera besökare. De andra 9 på topp tio listan kan ses här: http://www.grokdotcom.com/2008/04/25/top-1...ate-march-2008/ ..nu beror ju inte deras otroliga konvertering på enbart varukorg/kassa, men lite finns nog att lära. |
Discshop har en ganska bra kassa. Den är i tre steg.
Dock var de lite konstigt att jag var tvungen att bekräfta mina kortuppgifter två gånger istället för en. Sen borde de jobba lite på färgerna för knapparna.. man missar bekräftelse knappen ganska lätt eftersom den är grå som bakgrunden i rutan. De skapar ett konto automatiskt efter man köpt. Jag har haft många kunder som ringer och säger att de inte kan logga in på sitt konto. Men eftersom jag inte har automatiskt skapande av konto så måste jag förklara för dem att de måste registrera sig i förväg... Funderar på att börja med det. Ganska smidigt utan att bli påtvingad registrering. |
Måste säga att nelly.com har en grymm kassa där alt är på en sida och man behöver bara slå in personnumret så hämtas adressuppgifterna.
Går givetvis att förbättra men den är ända bland det enklaste bästa jag sett |
Hej
Slår också ett slag för nelly.com´s kassa just för snabbheten o smidighetens skull. har dock inte gått vidare i den för att se om man senare fort har möjlighet att registrera/inte registrera sig. Inte helt enkelt detta. Tjing Gunilla |
|
Jacob, kan du de några tips på e-handelsleverantörer som kan erbjuda snabbkassa liknande de ovanstående eller den som Kreditor har på www.snabbkassa.com?
Vi har ju BlueMist nu men där så har ju Eleven betalat för utvecklingen av snabbkassan och den släpps inte till någon annan med det systemet.. |
www.eleven.se -> bluemist.se
dom andra vet jag inte vad dom har för ehandelssystem men det skulle vara kul att veta. |
Jag tycker roligaprylar.se har smidig kassa.
|
Hej Andreas, och Greve_g
Många av våra samarbetspartners är på gång med en snabbkassa vilket är jättekul, bluemist var först ut för Eleven.se´s räkning där resultatet var förbaskat snyggt. Askås (askas.se) har byggt babyroom.se som jag tipsade om i förra inlägget. Mvh Jacob |
Citat:
I butiken jag skrivit, går det till så här: 1. Kunden lägger varor i varukorgen 2. Kunden kan välja att gå till varukorgen eller direkt till kassan 3. I varukorgen finns det möjlighet att ändra antal produkter och ta bort (ja vad annars har man varukorg till). Där kan man också se frakten samt totalpriset (I dagsläget är butiken enbart för svenska kunder). 4. I kassan väljer man betalsätt, och så har man val att antigen använda befintliga kontouppgifter varpå adressen fylls i eller så kan man skriva sina uppgifter manuellt. Om man väljer att logga in dyker också ett rabattfält upp. När man klickar på submit, så registreras ordern och användaren får orderbekräftelse samt sina användaruppgifter i ett mail. Nu i utvecklingsversionen av butiken har jag implementerat multispråkstöd och stöd för kunder från flera länder än Sverige. Då kan frakten inte beräknas förrän användaren uppget sin adress. Därför har jag en sida till efter "kassan" där man gör bekräftelsen av ordern och där frakten står inbakad i priset. Jag tycker det fungerar rätt hyfsat. |
Att erbjuda medlemskap eller kontoregistrering är bra. Men man bör absolut inte kräva att kunden skapar ett konto eller loggar in för att genomföra köpet. Det finns främst två orsaker:
1. Integritet. De flesta accepterar att du behöver deras adress för att skicka varorna. Men tvingas de registrera sig så tror de att de kommer att få mera reklam skickat till sig. Många antar att om de bara anger sina adressuppgifter så hamnar de inte i något register, vilket de med all säkerhet gör om de registrerar sig. 2. Många vill titta på kassans alla steg innan de anger sina uppgifter. De vill kolla vad det finns för betalningsalternativ, transportsätt och att det inte dyker upp några oväntade avgifter mitt i köpprocessen. Detta blir inte möjligt om de först måste registrera sig. |
Jag vill se vad allt kostar innan jag börjar plita ner mina uppgifter annars går det bort.
|
Måste man regga sig för att se totala kostnaden (inklusive frakten) då skiter ja i den butiken och söker någon annan..
|
Citat:
42 pers av 100 besökare gör en beställning!. :) Detta visar bara att massor med andra faktorer är viktigare än registrering eller ingen registrering. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson