![]() |
Ja, ska alltså ha något kraftig men har inte så stor budget (15000 kr) så jag funderar på en microserver från mullet.se
Tänkte mig denna: http://www.mullet.se/?product_id=217087 Vad är skillnaden på en vanlig och en micro egentligen? Red gärna ut detta för mig. |
Vad menar du med "micro", Supermicro? Supermicro är en tillverkare av servrar.
Vilka servrar menar du med "vanliga" servrar? |
Om du syftar på skillnaden mellan Supermicro och en vanlig dator som du väljer att använda som server, så är det stor skillnad - men du får nog ta och specificera bättre vad du menar.
|
Jaha okej jag har alltså gått och trott att microserver inte är ett märke utan en sorts server. *facepalm* Så då är det bara så att just märket microserver är billigare är tex HP, Dell förstår jag?
Då kanske jag kan formulera om frågan och undra varför jag ofta hör kritik mot microserver? Dålig kvalitet på dem eller? Någon med erfarenhet? Sorry för stolligheten |
Menar du Supermicro när du säger microserver? :)
|
Ja...fan! blev fel igen =)
Så, sista gången nu förhoppningsvis, erfarenhet av Supermicro-servrar!? |
Personligen så har jag bra erfarenheter av Supermicro, dock så är dom inte lika snygga som HP eller Dell! ;)
|
Har inte haft några problem med Supermicro, kör sådana som dedikerade servrar till kunder men har inte varit något problem.
|
Okej tackar för svar, då blir det en sådan.
|
Det finns fler trådar om jämförelse mellan Supermicro och andra märken. Det mest konkreta vad jag minns i en av dom är att PRQ förklarar att dom har statistik på fel över deras kunders maskiner och då är Supermicro klart värst av märkesmaskinerna. Men det kan ju bero på fler orsaker.
|
Citat:
För PSU i HP ser faktiskt mycket stabilare på HP än på dom mindre Supermicro, även är HP servrar djupare och har lättare för få bättre kylning. Men i rätt klimat och stabil el så verkar det inte vara några problem, har aldrig haft något fel på Supermicro. Har även inte haft problem med DELL eller HP, eller ett minne har jag fått byta i en HP. |
Citat:
|
Citat:
Av den anledningen tror jag att supermicro servrar går sönder före exempelvis HP, bara kolla skildnaden på PSU så ser man. Men finns ju andra leverantörer här med som kör supermicro så dom bör ju våga kommentera det. Men skulle tycka det vara konstigt om det skilde så mycket i verkligheten, fast svårt att veta om man inte vet hur den är beräknad och på hur många burkar. Har du bara 2 burkar och ena är supermicro som går sönder så kan man ju säga att dom går sönder med 100% |
Citat:
|
Citat:
Så länge man ger dom rätt klimat och stabil el, dålig kyla och dålig el är det vanligaste orsakerna att servrar gör sönder eller får problem. Har haft servrar igång i flera år, har även haft burkar i garderoben förut i flera år utan något problem. Men nya servrar är mer känsliga för värme och liknande. |
Jag tror inte att du har haft ett rack igång i din garderob. Alla har haft stationära datorer i garderober och skrubbar men det hör inte riktigt hit.
|
Citat:
|
Hmm i mitt fall så kommer servern stå i detta väggskåpet: http://www.mullet.se/?product_id=217322 på golvet i en lägenhet (men inte i en trång garderob förmodligen).
Är det värt att köpa sånt skåp? Tror ni den kommer dra upp värmen? Kommer en ny server klara den värmen? |
Du får väl räkna att det blir värme som ca upp till 2-3 st 60watt glödlampor som är igång hela tiden.
Den kommer väl klara värmen om du då inte råkar sätta den i ett fönster just där solen lyser rakt på. Men du förlorar livslängden på den lite. Optimalt är ju mer att du ställer den hos någon leverantör, visst det blir lite dyrare men servern mår bättre och du får ändå betala elräkning hemma. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Haha, han får välja dom mindre djupa supermicro då så får han plats.
|
Du ska nog inte välja en bladserver om du ska ha den hemma då bladservrar kräver en viss temperatur för att hårdvarans livslängd ska garanteras..
|
Ljudnivån kommer nog vara mkt högre än vad du räknat med. Min Supermicro server låter då som fan...
|
Bara ljudnivå från switchar i ett sådant stängt skåp han höras till en lgh nedanför vinden till och med.
Och supermicro låter rätt mycket, dock värre med äldre modeller som inte hade temperatur styrda fläktar utan dom gick till max alltid. |
Citat:
Annars så stämmer det med temperaturer och servrar generellt. Visst kan man ha en 1U rackserver hemma men man måste vara observant på temperaturen i servern om man vill att den ska må bra och få ett långt liv. Det samma gäller damm som är bra på att förstöra fläktar och som även kan ge överslag om det vill sig illa. |
Citat:
|
Citat:
Dimensioner (utan kablar): Höjd 1.7" (43mm) Bredd 16.8" (427mm) Djup 22.6" (574mm) Tack Westman för att du uppmärksammade det! phew. |
Hehe, det var ett nöje.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson