![]() |
Hej.
Jag håller på att starta en firma och har allt klart för mig när det gäller betalsystem och webshop. Det som kvarstår nu är att leta upp leverantörer som kan leverera varorna till mig(eller helst direkt till kund). Jag antar att detta är något av det svåraste av det hela. Jag är ganska ung(går på gymnasium) och har inte så många kontakter inom den här världen ännu. Det jag tänker sälja är mopeddelar som trim och styling. Jag vet inte var jag ska börja leta över huvudtaget. Har kollat lite på grossist.se men där hittar jag ingenting. Hoppas ni kan hjälpa mig. Ciao |
Hej Walle!
Varför inte börja med att hitta leverantörer, se om de är intresserade och framför allt se om deras produkter är intressanta för dig. Väl där bör du se hur du ska lösa det med butik, betalsystem, logistik, ekonomi, marknadsföring med mera. Är det inte ConnyWesth här på forumet som alltid skriver om att man ska göra en affärsplan? Tror faktiskt att det vore en bra idé för dig. |
På SA kan man anmäla sig som återförsäljare: http://scooter-attack.com/
Jag kan passa på att säga min åsikt om moppeddelsmarknaden. Den är enligt mig verkligen mättad och priserna har sjunkit mycket i och med att fler etablerat sig. I och med att du är såpass ung så är det en riskabel bransch att direkt sätta dig in i. Exempel på sidor: http://www.motocity.se http://twostroke.se/ http://startuning.se |
Ett alternativ kanske vore att ta kontakt med befintlig mopedshop och sälja åt dom, gärna med ett avtal där dom står för alla returer så du slipper riskera att få pengar upbunda på lager.
en Ide kan vara att Börja med undersöka så det finns marginaler i branchen att leva på. För att få en bild av branchen kan du även kolla upp årsredovningsar osv på konkurenter. allabolag.se kan vara bra om man vill få en snabb överblick. |
Citat:
Det är betydligt billigare att misslyckas "på papper" (genom att skriva en affärsplan) än att upptäcka att affärsidén inte håller efter att man lagt ut 20 000 SEK på inköpr eller marknadsföring. Här är en website där man kan skriva sin affärsplan gratis (http://www.smartplan.se). När du väl får din affärsidé att fungera i teorin, då kan du börja genomföra den i praktiken. Men medan man skriver affärsplanen så ingår ju en hel del arbete med att kontakta tilltänkta leverantörer men ui första hand ska du nog se om du kan hitta kunder, leverantörer går alltid att hitta när du väl har intresserade kunder med pengar i näven. |
Jo visst ska jag göra en affärsplan innan jag drar igång. Och intresserade kunder finns vill jag lova. Utan att avslöja för mycket har jag faktiskt en väldigt bra källa att locka kunder på.
Men var isåfall borde jag börja leta efter leverantörer? Eftersom att det är killar i målgruppen 14-16 som kommer att handla så är det ju ganska viktigt att det är fina märkesprylar jag säljer. Jag kan ju inte fråga någon av de stora företagen heller. |
Personligen har jag aldrig skrivit en affärsplan och skulle aldrig orka genomföra ett projekt om jag började med en affärsplan varje gång.
Jag påstår dock inte att det är dumt att skriva en plan, det är superbra, men alla entreprenörer är inte så skapta. Det är även en stor risk att projekt aldrig blir av om man tänker på allt "jobbigt" som man måste ta hänsyn till i en affärsplan. Dock tycker jag inte du ska dra på dig kostnader innan du har en plan precis som Conny säger. Det är bara idiotiskt även om ett visst mått av naivitet är ett måste för entreprenörer som vill lyckas. Så tillbaka till ditt problem. Du vet inte var du ska köpa in dina produkter och du tror att detta är det största problemet. Du har rätt, det är min erfarenhet också. Pålitliga leverantörer är alltid den svagaste länken i alla rörelser jag byggt. Det är också därför viktigt att denna aspekt av ditt företag funkar bra. Så hur hittar man leverantörer? Ja, det första du måste göra är att ta reda på vilka produkter du vill ha. Nu kan jag ingenting om moppeprodukter men jag hade gjort såhär: 1. Kolla in alla konkurrenterna, deras märken de för och vilka produkter som verkar sälja bra. 2. Göra en lista över kategorier och produkter jag vill sälja. 3. Göra en lista över specifika märken jag vill sälja. 4. Ta reda på vilka som är agenter/grossister för märkena. Maila tillverkaren bara och be att få kontaktinfo. 5. Ta reda på var jag köper produkter av en viss karaktär men som saknar "märke". Antingen genom att googla, ringa folk i branschen, gå in i en butik och fråga eller valfritt annat sätt. Det kan verka klurigt men det går. Du kan även göra som det tidigare föreslogs i tråden och kontakta en konkurrent och fråga om han säljer till grossistpriser eller om ni kan göra en annan deal. 6. Testa importera.se eller alibaba, men tänk på problemen som kan uppstå med denna typ av leverantörer. Kass kvalle, konstiga avtal som bryts, sega leveranser, produkter anpassade för UK-marknaden, ej CE-märkta prylar och ja allt annat som går att komma på. 7. Gör provbeställningar med lågt ordervärde. Kan leverantören inte hantera detta bra så kan de inte hantera stora orders. Du kommer hitta dåliga leverantörer snabbare än du tror. 8. Provbeställ alla nya produkter med få exemplar. Det kan vara skit, förutsätt alltid att det är skit. 9. Jobba med just-in-time lager så tar du mindre risker. Det betyder att du håller så lite lager som möjligt och beställer in nya produkter när lagret börjar ta slut. Detta kräver bra leverantörer dock. 10 Sälj och marknadsför. 11. Lycka till! |
Tack Dan!
Jag ska försöka att ringa runt och maila tillverkarna. Men när det kommer till att importera så kostar det väl en bra summa pengar om jag bara ska beställa hem ett litet lager att fylla på? Säg att man beställer varor för ungefär 8,000-10,000 Kr per gång. Då kanske det vore bäst att ha en svensk leverantör. Men det är kanske det som är det svåraste. |
Lager binder alltid pengar. Det är svårt att komma ifrån. Extra klurigt blir det när man handlar med utlandet då man ofta betalar i förskott till skillnad mot i Sverige där man brukar ha 20-30 dagar på sig att betala.
En idé är att börja sälja små billiga nischade produkter och växa med hjälp av dessa. Då har du mindre risk men fortfarande möjlighet att sälja och tjäna bra med pengar. Fördelen med svensk leverantör är att ni har samma kultur och syn på avtal (oftast), samt att leveranstid och frakter är låga och att ni talar samma språk vilket underlättar en del. |
Personligen så tycker jag att kostnader är den bästa drivkraften som finns. Jag jobbar aldrig så mycket och så bra som när siffrorna visar rött i bokföringen. En förutsättning är så klart att man har råd med kostnaderna och kan skjuta till pengar.
Jag förlorar gärna 20k som i Connys exempel om det innebär att affärsidén förverkligas. Ett litet misslyckande ökar bara ens chanser att lyckas med nästa projekt. Man blir framgångsrik av att misslyckas. Vad gäller leverantörer så gör som ztream skrev - kontakta tillverkaren och be om kontaktuppgifter till grossister. Har du aldrig drivit företag tidigare så använd dig av en svensk grossist till att början med, även om marginalerna kanske blir lite sämre än om du importerar själv. |
Jag får hålla med om affärsplan. Det är förvånande vad som fungerar i verkligheten som ser nästan omöjligt ut på pappret. Ett par av mina bästa projekt hade aldrig blivit av med en affärsplan.
Dock finns det fördelar med affärsplaner, framförallt i ett lite senare skede. |
Jag tror conny och dan(/gustav) diskuterar om olika typer av projekt. Jag läser inte sällan dans blog och de flesta av hans sidor har få och ganska små uppstartskostnader, bortsett från ett och annat domäninköp och de gissar jag att han kalkylerar för innan, eftersom han gör allt från kodning till design själv.
Skulle man starta upp ett projekt med en miljon i investeringar innan projektet ens är igång så är det betydligt "billigare att misslyckas på papper". Men nu är ju internet ett ganska billig medium eftersom man kan minimera kostnader för lokal, lager etc. och gör man till en början allt själv finns det då ingen stor nackdel med att inte göra en affärsplan. Misslyckas du har du i stort sett bara kastat bort lite tid. Att agera direkt utan att skriva affärsplan kan ju dessutom göra att man kommer igång snabbare och risken finns ju alltid att man tappar intresset och blir mindre motiverad om man inleder med den pappersexercis som en affärsplan faktiskt är för varje litet projekt. Så för de kapital/tidsmässigt större projekten skulle jag absolut skriva en affärsplan men för många mindre är det inte nödvändigt riskerar man näst intill inget är det ju bara att tuta och köra även utan överblicken som en affärsplan ger. Sen är det ju som Gustan var inne på att de bästa entrepenörerna formats av sina tidigare misstag. Alla gör dem och det är bara nyttigt att misslyckas ibland. Det farliga ligger i att inte lära sig av sina misstag och för att inte hamna i den fällan så är det bra att i alla fall i efterhand göra en överblick analysera. Tvetydigt var ordet, hoppas kontentan gått fram i alla fall. |
rhuse: Ja, du har såklart rätt. Har man inga ekonomiska risker förutom sin tid är det lugnt. Jag driver dock två ebutiker också där jag varit i ungefär samma sits som Walle. Mest de erfarenheterna jag tänkte på när jag tipsade.
Det är lite som att gå in på ett casino, know your limits innan du börjar och ta dig inte vatten över huvudet :) |
Självklart så är en affärsplan en nödvändighet om det gäller en större satsning. Detsamma gäller om man vill ta in främmande kapital.
Men svaret måste anpassas efter frågan. I det här fallet så är det ganska uppenbart att frågeställaren planerar att starta en mindre verksamhet. Då anser jag att en affärsplan riskerar att bli ett hinder på vägen. Därför skulle jag rekommendera trial-and-error i det här fallet. Köp in lite delar till mopeder och försök sedan att kränga dem. Går det så går det. Går det inte, så är man i alla fall en erfarenhet rikare. Jag säger inte att Connys tips om affärsplan är dåligt. Det är ett gott råd. Men av erfarenhet så vet jag att nio av tio affärsidéer kommer av sig i planeringsstadiet. Ibland är det bättre att bara tuta och köra. Risken blir större, men arbetsprocessen blir snabbare. Offtopic: Dags att återgå till arbetet igen. Jag sitter och filar på en affärsplan för ett nytt projekt (det är faktiskt sant). :) |
Det här med affärsplan och hinder är lite lustigt ... folk verkar missa att i regel skriver man en affärsplan enbart för sig själv ... det kan vara två meningar men jag märker många istället laddar ner nån stor affärsplanstemplate alternativt googlar efter "hur skriva stor komplicerad obegriplig affärsplan"
Jag har heller aldrig skrivet en stor formell affärsplan före jag startat nåt (däremot efter verksamheten gått igång och jag måste förklara verksamheten för en utomstående). Däremot tycker jag det är viktigt att ha nån grundläggande tanke kring hur man ska tjäna pengar och skaffa kunder, en microaffärsplan ... köpa för X sälja för Y, vad ger det över för att lägga på marknadsföring, löner osv. Jag gillar att låta Y vara obekant och sen uppskatta alla andra delar och se vad Y blir, sen jämföra med eventuella konkurrenters priser och se om mitt pris är konkurrenskraftigt. För att kunna uppskatta de olika delarna krävs dock erfarenhet. |
det svåra är ju att skriva en affärsplan som övernsstämmer med verkligheten och då är det oftast roligare att istället "bara dra igång". Om det bara är sin egen tid som ev går förlorad så ser jag inte det som ett problem.
När det är fler parter inblandade och man jobbar mot att bli tex agentur så kan det vara skönt att ha en affärsplan att luta sig mot. Jag varit inblandad i att ta fram 2st affärsplaner varav ingen av dom genomfördes, men jag fick ändå en bra inblick i branchen/marknaden med hjälp av dessa. När det kommer till företagande så gäller att ha lite flyt men framförallt fokus och disiplin är vad jag har lärt mig. Man går ofta in i väggar men när man reser sig så står man starkare. Ofta skriver folk affärsplaner för att få "startaeget pengar" för att kunna överleva den första tiden som egen företagare. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson