![]() |
Hej hej undrade precis hur alla här har lärt sig det dom kan, så jag tänkte att det är lika bra att fråga :D
Lärde ni genom Skolan Egenlärd Trial and error metoden Hade en egen personlig master (karate kid metoden) B) och hur länge har ni hållt på? Någon annan metod eller en salig blandning av alla ovan=) |
Lärde sig vad? :)
Om du menar generellt så kan man nog ta med alla metoder. Menar du inom webb, så egenlärd / master. |
Allt inom webb=)
|
Googleosmosis för praktiska användbara färdigheter :)
|
Suttit hemma själv i källaren, dumpat både vänner och familj... nedå. :lol:
I början tror jag att jag läste mycket på Webdesignskolan. Sedan när jag köpte min första domän och webbhotells konto så började jag fundera kring PHP (fanns en äldre kille på skolan som hjälpte mig lite). Han tyckte då att jag skulle registrera mig på Phpportalen, där hängde jag ohälsosamt mycket och läste, blev inspirerad av andras arbete. Samt ställde väldigt mycket frågor om diverse saker. Jag köpte även boken PHP 5 Programmering. Detta var alltså när jag gjorde alla mina designer i tables, vilket man fick mycket kritik för! Jag tog mig då tid och lärde mig hur man strukturerar dokument med divar och styr allting med CSS vilket jag blev tok kär i! Detta ledde även till att jag började med XHTML eftersom att det tvingade en själv att skriva bättre kod för att komma igenom validatorn - vilket har lärt mig mycket. Har väll hålt på i ca. 4 år nu (sedan jag var 10-11) och ungefär såhär har jag lärt mig i ordning: HTML -> PHP -> CSS -> XHTML. Sedan har jag bara utvecklat detta till det som det idag är! |
Citat:
|
Citat:
|
Modifiering av gratisscript, kolla källa, leka runt, göra fel, göra om, göra rätt, osv osv :)
|
Jag började egentligen med vanlig Basic-programmering men inom webben så var det första jag gjorde en riktigt ful personlig hemsida som jag tyvärr inte blir av med (tack Torget).
Senare lärde jag mig ASP och PHP ganska mycket på egen hand till att börja med. Studier på universitetet var inriktade mot bioteknik men mycket matte, databashantering och programmering (Ada, C++, Java) ledde till slut till webbutveckling mer av en slump kan man nog säga. |
OfT: Ja men digitalunit, du kan ju ingenting ;)
OnT jag har gått samma væg jag med, som Digitalunit sæger så ær det bæsta man kan gøra att børja på ett lagomt avancerat script, førsøka bryta ner det før att førstå alla delar och vad dom gør, samt hur dom relaterar till varandra.. Jag har också skaffat den boken som beskrivs hær ovan, bland andra. om det ær Php som man vill læra sig så rekomenderar jag starkt att sitta på phpportalen.net, ær det css man vill læra sig så har jag lært mig mycket via tizag.com OfT: naturligtvis skojar jag bara med Digitalunit, han ær faktiskt riktigt vass på det han gør! |
Kort sagt: Egenlärd
|
Jag vill passa på att slå ett slag för universitetsutbildning. Man lär sig en hel del nyttigt tänk som ligger över och bakom själva programmeringen vilket är väldigt bra att ha. Det är mycket teknik och teori som för de flesta tar mycket längre tid att lära sig på egen hand och som gör att man kan designa större projekt på bättre sätt.
Att lära sig funktioner och programmeringsgrunden inom vilket språk det än må vara är ungefär som att lära sig glosor. Man blir sällan en duktig webbutvecklare förrän man kan se den stora helheten. Kan man denna bit ordentligt kan man relativt lätt programmera i vilket språk det än må vara. Detta är det som är styrkan i universitetsutbildningar, oavsett om det gäller data eller något annat och en av de främsta anledningarna till varför utbildade civilingenjörer arbetar inom så vitt skilda områden. Sverige är fortfarande långt framme tvärt emot vad många anser numera. |
Självlärd. Har lärt mig det mesta på 2 år (css, xhtml, php, illustrator, photoshop m.m).
|
Citat:
|
Egenlärd vad gäller webbdesign och php/asp och det som hör till.
Läser systemvetenskap där jag håller på med cert inom Java och C#. |
Citat:
|
telia.com/~mittförstawebbhotellskonto.
Annica tigers html guide där började det iaf, det var tider det. |
Citat:
Något annat viktigt var även UML och tekniker kring programvarukonstruktion. Tyvärr är ofta utbildningarna föråldrade och väldigt inriktade på att: "när du är klar här ska du söka jobb på något storföretag": Jag hoppade av utbildningen efter 1,5år då det bara var fördjupningsgrejer kvar och det ångrar jag inte en sekund att jag gjorde. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://www.atiger.pp.se/sida.html :lol: |
Hmm... då ska vi se om jag kan hålla det kort.
Det hela började med koala paint på commodore 64. Därefter var det deluxe paint till amiga vilket i sin tur ledde till photoshop på pc runt 1994. När internet var på uppgång något år senare hörde en bekant av sig och sa att han behövde en banner till sin nya hemsida, vilket var det första jag fick publicerat på webben. Med tiden snappade jag upp ett par grejer inom kodning också och Annica Tigers hemsida blev en otrolig resurs även för mig... och på den vägen är det. |
Började med att läraren när jag gick i åttonde klass skulle lära oss HTML, och då blev jag helt fast! :)
Efter det har det rullat på med CSS och sedan PHP, och då är det självlärd jag är. Mycket googlande och läsande på olika forum. Nu är det lite mer "avancerad" Linux hantering jag försöker lära mig... |
Självlärd - try and error.. Som tidigare beskrivits tog man del av script som andra gjorde.. Bröt ner dem till småbitar tills man förstod vad allt gjorde och sen gjorde jag egna script..
Kanske inte det mest tidseffektiva sättet att lära sig på men på den tiden hade man all tid i världen :). Sen läste jag även några avancerade kurser i programmering på gymnasiet (gick på ett it-gymnasie) men det gav kanske inte så värst mycket då man kunde rätt mycket mer än läraren ;-) |
Lärt mig allt på egen hand. Började trixa lite runt år 2000 med vanlig HTML. Sen la jag på ASP runt 2002. La av helt med allting 2005 för att sedan återuppta allting nu i Mars-April. (Kodandet)
Alla kunskapare runtomkring med domäner, affiliate osv startade jag väl med runt årsskiftet. |
Ahh, annika tiger... Nostalgi.
Sen blev det ett par böcker naturligtvis. Och http://iwtjanster.idg.se/webbstudio/ Gick en 50-veckors kurs i "Teknisk webbutveckling" och läste JAVA, men eftersom jag redan sedan 8årsåldern fastnat för Basic, och runt -97 ramlat in på ASP så fortsatte jag där, och tog senare steget över till ASP.NET, i samband med att 2.0 blev publikt. Fortfarande helt självlärd, mycket mha www.asp.net/learn och några videos av Jeff Proise, som tyvärr inte är publika längre. |
Lärt mig HTML/CSS Själv , och just nu håller jag på att lär mig PHP!
|
Det som jag vet som är värt att veta har jag lärt mig genom:
* Google (forum, tutorials) (50%) * Mentorer / förebilder (40%) * Skolan (10%) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson