WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Feedback på en sida (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31052)

KarlRoos 2008-08-09 23:00

Century 29

Det ska alltså bli en blogg/portfolio sida.
Sidan funkar inte i IE 6 p.g.a. PNG transparans, funderar på om man ska köra en png-fix eller dissa IE 6 användarna.

Det är meningen att sidan ska se ut såhär, gör den inte det? Isf; webbläsare/OS? :)

Kritik! :)

quickhelp 2008-08-09 23:49

Så här ser det ut hos mig (IE7): http://img213.imageshack.us/img213/2876/ie7zh4.png
Som du ser så är inte de två strecken riktigt raka.

Jag vet inte hur stor andel som fortfarande kör IE6, men skulle nog köra med png-fix ett tag till iaf.

Davve 2008-08-10 00:09

sorry att jag snor tråden, men varför använder folk imageshack.us istället för lägga bilder på sina servrar eller här?

KarlRoos 2008-08-10 00:24

Citat:

Ursprungligen postat av Davve
sorry att jag snor tråden, men varför använder folk imageshack.us istället för lägga bilder på sina servrar eller här?

Inga problem, antagligen för att det är smidigare än att logga in på FTP lr liknande... Samt att vissa nog tycker det är irriterande med stora bilder i tråden ;)

Har du någon kritik? :)

Citat:

Ursprungligen postat av quickhelp
Så här ser det ut hos mig (IE7): http://img213.imageshack.us/img213/2876/ie7zh4.png
Som du ser så är inte de två strecken riktigt raka.

Fixat!

Danielos 2008-08-10 00:35

Början tycker jag är mkt bra, det skulle behöva finnas mer innehåll innan man kan säga bu eller bä dock.

KarlRoos 2008-08-10 01:08

Citat:

Originally posted by danielos@Aug 10 2008, 00:35
Början tycker jag är mkt bra, det skulle behöva finnas mer innehåll innan man kan säga bu eller bä dock.

Tack tack. Har lagt in lite innehåll nu, ser fram emot fler kommentarer!

Alan 2008-08-10 02:48

Dissa ie6 folk måste inse att en uppdatering behövs

Men jag gillade loggon, vilket typsnitt kör du där? Färgerna smälter in bra tycker jag (det blåa på hovern)

sasserdude 2008-08-10 10:24

i FF 3.0 så har footern hoppat till höger 5 cm eller något, men annars kan ja inte klaga, kan bli riktigt tjusigt med lite innehåll m.m.

Så fixa footern som hoppar till höger.

sen gällande loogo bilden, gör så här:

a.DINCLASS {
display: block;
width: BILDENS BREDDpx;
height: BILDENS HÖJDpx;
background: transparent url(DIN_BILD.png) no-repeat;
}

a.DINCLASS:hover {
background-position: -BILDENS BREDDpx 0;
}

eller så lägger du den som div, men det ska ju ligga som en "back to index" när man klickar på loggon så då passar det med en hyperlänk.

Då slipper loggan flimmra till, dvs att hela loggan laddas direkt.

lägg bilden så att du lägger hoover-bilden till höger om den vanliga dvs att bilden är 200px och i classen sen skriver du bredd 100px typ.

KarlRoos 2008-08-10 10:52

Citat:

Ursprungligen postat av Wokioo
Men jag gillade loggon, vilket typsnitt kör du där? Färgerna smälter in bra tycker jag (det blåa på hovern)

Det är Helvetica och Futura för siffrorna.

Citat:

Originally posted by -sasserdude@Aug 10 2008, 10:24
i FF 3.0 så har footern hoppat till höger 5 cm eller något, men annars kan ja inte klaga, kan bli riktigt tjusigt med lite innehåll m.m.
Det är för att webbläsarfönstret måste vara minst 1100 pixlar brett, det för att #footer har en fast bredd.
Om jag inte har det utan istället sätter "background: ().... top center" så blir kantlinjen i sidan 1 pixel fel i IE!
Men det är fixat nu.

Citat:

Ursprungligen postat av sasserdude
sen gällande loogo bilden, gör så här:
a.DINCLASS {
display: block;
width: BILDENS BREDDpx;
height: BILDENS HÖJDpx;
background: transparent url(DIN_BILD.png) no-repeat;
}
a.DINCLASS:hover {
background-position: -BILDENS BREDDpx 0;
}
eller så lägger du den som div, men det ska ju ligga som en back to index när man klickar på loggon så då passar det med en hyperlänk.
Då slipper loggan flimmra till, dvs att hela loggan laddas direkt.
lägg bilden så att du lägger hoover-bilden till höger om den vanliga dvs att bilden är 200px och i classen sen skriver du bredd 100px typ.

Flimmra? Det har väll i så fall med cache att göra?

sasserdude 2008-08-10 11:01

Citat:

Originally posted by KarlRoos@Aug 10 2008, 10:52
Jag menar att rensa ditt cache, sen för musen över den, så flimmrar den, sen nästa gång gör den det inte, ja bara tänkte om du ville ha den flimmerfri från början.

htiawe 2008-08-10 11:13

Snygg men jag tycker att texten var alldelens för liten för att det ska vara skönt att läsa några längre stycken.

KarlRoos 2008-08-10 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av sasserdude
Citat:

Originally posted by -KarlRoos@Aug 10 2008, 10:52

Jag menar att rensa ditt cache, sen för musen över den, så flimmrar den, sen nästa gång gör den det inte, ja bara tänkte om du ville ha den flimmerfri från början.

Aha, förstår nu! Det är fixat :)

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe
Snygg men jag tycker att texten var alldelens för liten för att det ska vara skönt att läsa några längre stycken.

Har ökat storleken på texten samt avståndet mellan raderna!

allstars 2008-08-10 13:40

Snyggt Karl!

Dock blir rubrikerna rätt sammanpressade i bredd. Det är nog den negativa letter-spacing som ställer till det.

htiawe 2008-08-10 21:03

Mycket bättre, avsevärd förbättring. :)

KarlRoos 2008-08-10 21:44

Citat:

Ursprungligen postat av allstars
Snyggt Karl
Dock blir rubrikerna rätt sammanpressade i bredd. Det är nog den negativa letter-spacing som ställer till det.

Tack! Ökat avståndet lite nu mellan bokstäverna i rubrikerna.
Citat:

Ursprungligen postat av htiawe
Mycket bättre, avsevärd förbättring.

Tack :)

terbon 2008-08-13 18:45

Det första jag såg var att du hade <h3> på contact, så den hamnar som en underrubrik till senaste inlägget.

Sen på din logo skulle det vara bra om du hade att man såg en century29 text när man inte har css påslaget. Detta kan lösas med text-indent: -10000px.

Jag personligen föredrar när man har sidans namn som <h1> och sen resten som underrubriker. Jag menar.. varför är alla dina rubriker underubriker till "this is a headline" ?

Alan 2008-08-13 21:01

Citat:

Originally posted by terbon@Aug 13 2008, 18:45

Sen på din logo skulle det vara bra om du hade att man såg en century29 text när man inte har css påslaget.

Varför skulle man ha css avslaget för? Det lär inte vara många som kör så

KarlRoos 2008-08-14 09:39

Citat:

Ursprungligen postat av terbon
Det första jag såg var att du hade h3 på contact, så den hamnar som en underrubrik till senaste inlägget.

Varför blir det underrubrik till senaste inlägget?
H* används om jag inte har fel till olika sorters rubriker; personligen brukar jag använda H1 till huvudrubrik och H2 till underrubrik. Sedan H3 till andra rubriker som inte hör till innehållet.

Citat:

Originally posted by -terbon@Aug 13 2008, 18:45
Sen på din logo skulle det vara bra om du hade att man såg en century29 text när man inte har css påslaget. Detta kan lösas med text-indent: -10000px.
Varför skulle någon ha CSS avslaget? :lol: Terminal webbläsare? :P
Om någon har det så skiter jag faktiskt i dessa personer, ledsen.

Citat:

Jag personligen föredrar när man har sidans namn som h1 och sen resten som underrubriker. Jag menar.. varför är alla dina rubriker underubriker till this is a headline ?

Varför ska man ha sidan namn som H1 när den ändå är en bild (logotypen)?
Förresten så får man bättre SEO på H1 än H2, har jag för mig.
"This is a headline" var bara för att skriva något, ville bara fylla ut precis som med "Lorem ipsum...".

Rvn 2008-08-14 11:10

Citat:

Originally posted by KarlRoos@Aug 14 2008, 09:39
This is a headline var bara för att skriva något, ville bara fylla ut precis som med Lorem ipsum....

Jag brukar lägga logon i en h1 med en text bakom logon... Har fått för mig att det är bättre ur SEO synpunkt men kan ha fel...

KarlRoos 2008-08-14 11:55

Citat:

Originally posted by Rvn@Aug 14 2008, 11:10
Jag brukar lägga logon i en h1 med en text bakom logon... Har fått för mig att det är bättre ur SEO synpunkt men kan ha fel...

Det beror antagligen på vad du vill ha optimerat, jag vill hellre att mina rubriker ska få mer uppmärksamhet än min logotyp/sidnamn.
Även jag kan ha fel, är ingen SEO expert direkt.

Christos 2008-08-15 14:20

Jag är ingen SEO-expert heller men rätta mig gärna om jag har fel. Vad skulle vara bättre ur SEO synpunkt om google m.fl snappade upp något så oetablerat och universelt som Century29? Om jag inte är helt ute och cyklar så kommer de personer som vill hitta en grafisk formgivare/portfolio söka på just grafisk formgivare och portfolio... eller? Då är det väl snarare viktigare att innehållet på sidan är optimerat för indexering precis som KR säger?

terbon 2008-08-16 17:23

Citat:

Originally posted by KarlRoos+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (KarlRoos)Varför blir det underrubrik till senaste inlägget?
H* används om jag inte har fel till olika sorters rubriker; personligen brukar jag använda H1 till huvudrubrik och H2 till underrubrik. Sedan H3 till andra rubriker som inte hör till innehållet.[/b]

Du har helt rätt till att säga att H* är till olika sorts rubriker. Men om du har en H2 så är den ju rubrik till närmsta h1 ovanför, samma sak med h3, då är den underubrik till närmsta h2 ovanför.

Logiskt eller hur.

Därför när du har denna kod:
<h1>hej</h1>
<h2>apa</h2>
<h2>apa3</h2>
Så blir rubrikstrukturen
-hej
--apa
--apa3

Rekommenderar webdeveloper tools->information->show document outline

Citat:

Originally posted by KarlRoos+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (KarlRoos)Varför skulle någon ha CSS avslaget? :lol: Terminal webbläsare? :P
Om någon har det så skiter jag faktiskt i dessa personer, ledsen.[/b]

<!--QuoteBegin--Wokioo
@
Varför skulle man ha css avslaget för? Det lär inte vara många som kör så [/quote]
Det handlar om att koda tillgängliga sidor, det har inte bara att göra med att folk som frivilligt stänger av sidstilen ska se var dina bilder betyder. Utan för att folk med exempelvis skärmläsare också ska kunna använda sidan.
<!--QuoteBegin--KarlRoos

"This is a headline" var bara för att skriva något, ville bara fylla ut precis som med "Lorem ipsum...".
[/quote]
Jag är ärligt talat inte så insatt i pagerank, indexering av sidan o.s.v. Men det är ju viktigt att du har en tydlig rubrikstruktur.

KarlRoos 2008-08-16 19:07

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Follow the rabbit
Jag är ingen SEO-expert heller men rätta mig gärna om jag har fel. Vad skulle vara bättre ur SEO synpunkt om google m.fl snappade upp något så oetablerat och universelt som Century29? Om jag inte är helt ute och cyklar så kommer de personer som vill hitta en grafisk formgivare/portfolio söka på just grafisk formgivare och portfolio... eller? Då är det väl snarare viktigare att innehållet på sidan är optimerat för indexering precis som KR säger?

Precis, inte riktigt så att jag har ett namn som direkt associeras med webdesign, portfölj m.m...

Citat:

Originally posted by -terbon@Aug 16 2008, 17:23
Du har helt rätt till att säga att H* är till olika sorts rubriker. Men om du har en H2 så är den ju rubrik till närmsta h1 ovanför, samma sak med h3, då är den underubrik till närmsta h2 ovanför.
Logiskt eller hur.
Därför när du har denna kod:
h1hej/h1
h2apa/h2
h2apa3/h2
Så blir rubrikstrukturen
-hej
--apa
--apa3

Bifogad bild, ser inte problemet?

Citat:

Det handlar om att koda tillgängliga sidor, det har inte bara att göra med att folk som frivilligt stänger av sidstilen ska se var dina bilder betyder. Utan för att folk med exempelvis skärmläsare också ska kunna använda sidan.

Självklart, ska fixa detta!

terbon 2008-08-16 20:17

Ja, och där ser du ju precis att "Contact" tillhör "en underrubrik" och att "en underrubrik" till "this is a headline". Det känns ju inte så logiskt att din kontaktinformation ska ligga där (om det inte är så att <h2> (en underrubrik) ska innehålla kontaktinformation)

KarlRoos 2008-08-16 21:12

Citat:

Originally posted by terbon@Aug 16 2008, 20:17
Ja, och där ser du ju precis att Contact tillhör en underrubrik och att en underrubrik till this is a headline. Det känns ju inte så logiskt att din kontaktinformation ska ligga där (om det inte är så att h2 (en underrubrik) ska innehålla kontaktinformation)

Men om jag inte använder en h* på andra rubriker än innehållet utan istället exempelvis <span> eller <div> så är det ju inte alls korrekt?

terbon 2008-08-17 13:12

Grafiskt sett så _SER_ det kanske rätt ut, men inte semantiskt rätt. Du ska använda h* för dina rubrik då h* står för header. Anledningen till att det finns flera h och inte bara en <h> är för att du ska kunna skriva upp din rubrikstruktur på ett logiskt sätt.

http://exscale.se/archives/2007/11/1...ument-outline/

KarlRoos 2008-08-17 14:31

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Originally posted by terbon@Aug 17 2008, 13:12
Grafiskt sett så _SER_ det kanske rätt ut, men inte semantiskt rätt. Du ska använda h* för dina rubrik då h* står för header. Anledningen till att det finns flera h och inte bara en h är för att du ska kunna skriva upp din rubrikstruktur på ett logiskt sätt.
http://exscale.se/archives/2007/11/13/usin...cument-outline/

Jag förstår nu, bra blogginlägg!
Din blogg?

Fixat det nu, ser det bra ut?

terbon 2008-08-18 16:18

Nej, det är inte min blogg. Men vi snackar ganska mycket. Det ser mycket bättre ut! Bra jobbat!

jochen 2008-09-27 18:31

Med risk för att upprepa tips (orkar inte läsa andras feedback) så tycker jag att headern ska minskas ngt i höjd. Tar alldeles för mkt plats nu. Sen undrar jag varför loggan ändrar färg på mouseover. En logotyp är ju ett varumärke som ska vårdas vad gäller färg och form . Det ska inte vara ngn länk som ändrar färg på mouseover tycker jag. Ha dock kvar funktionen att den länkar till HEM.

Loggan är förövrigt mkt snygg.

Tycker inte att länkarna

* Latest blog entry: This is an example
* Latest work: Example.com

ska få blå bakgrund på mouseover, utan bara en underline. Det är snyggare på såna textlänkar.

I övrigt bra design tycker jag!

CJ

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson