WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Krig Iran (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31038)

clonix 2008-08-09 00:43

Det verkar som ett krig i Iran inte är alldeles långt borta...

Operation Brimstone...
(Någon militärövning där det enligt flera stora tidningar/källor har
tränats för att blockad av Iran sjövägen har genomförts senaste tiden
och att det i skrivande stund är på väg en större flotta till persiska viken)

Iran är i mina ögon en krutdurk som sakta fylls på genom massa diplomatiskt
bråk, en halvgalen president med konstiga utspel/uttalanden-med inbakade "hot"
osv...osv..osv....

Frågan är väl inte om utan NÄR det snäller där nere...

Jag skulle inte bli minsta lilla förvånad om
bensinpriserna skulle väl närma sig 20-lappen om det skulle hända...

Sen är väl frågan om inte diverse terrorister skulle använda ett sådant krig
som språngbräda och utföra diverse attacker...

Skulle då andra länder dras in i detta krig så kommer det bli en härlig soppa!

Det finns ett antal som använder termen "WWIII" när de skriver om Brimstone
och vad som kan vänta runt hörnet....

Vad tror ni WN:are ?

hubbert 2008-08-09 00:59

Jo den halvgalna presidenten kanske vill ge oss i resten av världen en avskedspresent före hans ämbetsperiod tar slut,
så han säkert blir ihågkommen för oöverskådlig framtid.

Drew 2008-08-09 01:02

Den som skulle anfalla Iran är ju isåfall USA och efter Irak har dom nog svårt att få opinionen både hemma och i FN att gå med på något sådant.

Iran är nog även om dom är religiösa fanatiker inte så dumma att dom anfaller någon oljestat och riskerar att ge USA mandat att ingripa. Eller att dom skulle få för sig att anfalla USA.

Israel kommer inte att anfalla utan stöd av USA.

Ryssarna har inte råd eller tid att anfalla eller stödja någon, dom har sina egna problem att sköta.

Jag tror att det bara är en massa munväder just nu. Om 10 år eller så, kanske... När folk glömt Irak.

expression 2008-08-09 01:06

Allt är spel mellan de två länderna och har varit det under längre tid. Det var USA som fixade dit regimen.

Angående presidenten, han är inte bra. Men det var faktiskt inte folket som valde.

Om det utbryter ett krig, kommer Iran krossas efter 10 dagar, men efter det kommer, som Clonix säger, terrorismen ta över. Talibaner och serminister.
Spekulera går ju, men krig är ej nära. Kan även bli farligt då Iran har kärnvapen.

Vill dock inte skriva allt för mycket här då det inte är bra, om man tänker på regimen.

hubbert 2008-08-09 01:20

Det lär nog ta en dryg månad för USA att besegra Iran. Det var ungefär den tiden det tog för att besegra Irak.
För det kriget tog slut den 1/5-2003 enligt Bush och det har vi alla märkt.

expression 2008-08-09 01:33

De räknar på ett annorlunda sätt, vet du. ;)

Johan H 2008-08-09 01:58

Nu kan det vara lite partiskt av mig, men min far är från iran. Har dock aldrig besökt det landet.

Citat:

Den som skulle anfalla Iran är ju isåfall USA och efter Irak har dom nog svårt att få opinionen både hemma och i FN att gå med på något sådant.
Vad har FN med det hela att göra? FN röstade emot kriget i Irak, men USA brydde sig inte. Jänkarna vet bäst. Komiskt, landet som vill införa demokrati världen runt har problem att följa det dom _vill_ lär ut.

Citat:

Så sant så. Israel gör inte mycket utan USA´s hjälp. Fick jag en krona för varje gång USA lägger in sin veto för Israel hade jag suttit på min yatch nu och druckit drinkar med B. Gates.

För det andra är denna diskussion en intressant ämne. Hur kommer det sig att det är okej för Israel att ha kärnvapen men inte andra länder i mellanöstern?

Citat:

Ryssarna har inte råd eller tid att anfalla eller stödja någon, dom har sina egna problem att sköta.
Ryssland skulle knappast attackera Iran. Ryssland har stort behov av den iranska oljan, då ryssland och kina är dom 2 länder som iran exporterar mest olja till. Ryssland har försvarat iran sista året eller så. Att så länge Iran håller sig till kärnkraft för att utvinna el så är det okej (d.v.s. hålla sig under 5%).

Citat:

Om det utbryter ett krig, kommer Iran krossas efter 10 dagar, men efter det kommer, som Clonix säger, terrorismen ta över. Talibaner och serminister.
Intressant. Vart skulle alla dessa talibaner komma ifrån? Afghanistan? Finns knappt några talibaner i Iran. Majoriteten är shia muslimer, resten är sunni.

Citat:

Det lär nog ta en dryg månad för USA att besegra Iran. Det var ungefär den tiden det tog för att besegra Irak.

Längre skulle det ta om man gick till attack med marktrupper. Varför? Jo, för att iran har åtminstone en arme. Iran har ej lidit av en massa sanktioner som irak. Så det har funnits pengar att spendera på armen. Men det är inte den stora poängen. Det finns vad jag läste sist, över 80 tusen människor som är villiga att ta sitt liv för Iran (självmordsbombare). Och denna siffra kan du räkna med att höja ifall ett krig skulle bli av.

Jag hoppas självklart inte kriget blir av, precis som med Irakkriget. Men tyvärr är USA ute och leker världspolis. Må flera amerikanska soldater i Irak och Afghanistan dö, för varje soldat som dör så är det ett litet steg närmare frihet för respektive land.
Det går även för hamas och hizbollah, kämpa på.

Sist men inte minst, så vill jag citera en av dom mest intelligenta människorna på denna planet. En amerikansk professor vars namn är Norman Finkelstein (hans föräldrar överlevde andra världskriget och hela familjen är judar).

My parents went through World War II. Now, Stalin’s regime was not exactly a bed of roses. It was a ruthless and brutal regime, and many people perished. But who didn’t support the Soviet Union when they defeated the Nazis? Who didn’t support the Red Army? In all the countries of Europe which were occupied – who gets all the honors? The resistance. The Communist resistance – it was brutal, it was ruthless. The Communists were not... It wasn’t a bed of roses, but you respect them. You respect them because they resisted the foreign occupiers of their country. If I am going to honor the Communists during World War II, even through I probably would not have done very well under their regimes... If I’m going to honor them, I am going to honor the Hizbullah. They show courage, and they show discipline. I respect that.

Johan H 2008-08-09 02:04

En sista sak, om man attackerar Iran och anger att det beror på att man tror iran utvinner uranium för att tillverka kärnvapen så ljuger man igen, precis som i irakkriget som egentligen handlade om olja.

Jag var på denna hemsida för ett par månader sen och läste rapporter och då stog det att Iran ligger på en nivå under 5% som enligt lagen är lagligt. Det räcker att utvinna uranium under 5% för att använda till kärnkraftverk, men över det det..

http://www.iaea.org/

Läs och se om jag har fel.

G.W.B. #1 terorrist in the world.

akkeman 2008-08-09 02:25

Iran kommer att dras in i krig bland annat pga finansiering av Hisbollah, Hamas, och allt vad skroten heter som håller igång oroshärdar lite varstans.

Dock är jaeg icke säker på att det blir USA som gör slag i saken.

Johan H 2008-08-09 02:35

Citat:

Originally posted by akkeman@Aug 9 2008, 02:25
Iran kommer att dras in i krig bland annat pga finansiering av Hisbollah, Hamas, och allt vad skroten heter som håller igång oroshärdar lite varstans.

Dock är jaeg icke säker på att det blir USA som gör slag i saken.

Varför skulle Iran dras in i ett krig pga finansieringen av hezbollah och hamas?

expression 2008-08-09 02:35

Citat:

Originally posted by Johan H@Aug 9 2008, 01:04
En sista sak, om man attackerar Iran och anger att det beror på att man tror iran utvinner uranium för att tillverka kärnvapen så ljuger man igen, precis som i irakkriget som egentligen handlade om olja.
Jag var på denna hemsida för ett par månader sen och läste rapporter och då stog det att Iran ligger på en nivå under 5% som enligt lagen är lagligt. Det räcker att utvinna uranium under 5% för att använda till kärnkraftverk, men över det det..

Johan, jag är iranier, besöker det varje år. Du vänder på shia och sunni. Nästan alla är shia. Det är dock tvärtom i Irak.

expression 2008-08-09 02:36

Gött med lite iranian power dock :) Roligt!

Johan H 2008-08-09 02:39

Citat:

Ursprungligen postat av expression
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H

Johan, jag är iranier, besöker det varje år. Du vänder på shia och sunni. Nästan alla är shia. Det är dock tvärtom i Irak.

Du har rätt såklart, ber om ursäkt för mitt fel. :)

clonix 2008-08-09 09:56

Nu är jag inte 1000% säker

Men jag läste på flera oberoende sidor att USA är på väg dit tillsammans med
en allierad flotta.

Dom ska INTE angripa Iran utan "inta" några viktiga öar utanför kusten som används för oljetransporter osv. och på så sätt införa en blockad.

Frågan är om presidenten kommer sitta och bara titta på...

WebboT 2008-08-09 10:36

Citat:

Originally posted by Johan H@Aug 8 2008, 18:58
Må flera amerikanska soldater i Irak och Afghanistan dö, för varje soldat som dör så är det ett litet steg närmare frihet för respektive land.

...ja med den inställningen blir det säkert världsfred.....inte undra på att det ser ut som det gör i mellanöstern...

gummianka 2008-08-09 11:04

Nu är väl situationen Ryssland-Georgien betydligt allvarligare iofs...med tanke på att den starke mannen i den konflikten, Putin, är spritt språngande maktfullkomlig,

KarlRoos 2008-08-09 12:03

Citat:

Originally posted by Johan H@Aug 9 2008, 01:58
Må flera amerikanska soldater i Irak och Afghanistan dö, för varje soldat som dör så är det ett litet steg närmare frihet för respektive land.
Jag kan inte respektera en människa som uttrycker sig så, fan vad vissa är otacksamma mot USA.

Vi står i skuld till USA, de räddade oss från Nazisterna. Om de inte hade varit för oss så hade du med flera antagligen inte kunnat bo i "fina Sverige".
USA sänkte Saddam, visst. Många människor dog, både skyldiga och oskyldiga, soldater och civila, amerikaner och irakier. Men Irak blev befriat!
Hur många människor av sina egna stod inte Saddam skyldig för att ha dödat och plågat? Hur många människor har inte levt under rädsla och förtryck från Saddam och hans regim?
Jag säger inte att det är "lugnare" idag än det var innan i Irak, dock är det ett steg närmare frihet när USA befriade Irak från diktaturen!

Om Iran utvecklar kärnvapen så tror jag denna blockad är nödvändig. 40% av Irans ekonomi ligger ändå på sjövägen. Då blir det krig. Men hellre det än ett terrorist angrepp med kärnvapen.

Citat:

"Either you are with us, or you are with the terrorists"
George W. Bush, 20 September, 2001

hubbert 2008-08-09 12:23

Det var då det KarlRoos för runt 60 år sedan. Dessutom kämpande Storbritannien, Sovjet i slutet och en del andra länder för att bekämpa Tyskland. De länderna verkar på något sätt glömmas bort varje gång.
USA fick med först aktivt sedan de själva blev anfallna.

Irak ett steg närmare frihet, snarare närmare kaos precis som med Afghanistan.
Och där vill Bush att andra länder skall hjälpa till att städa upp den röran han själv ställt till med.
Sedan är länder som Saudiarabien och Pakistan en bra rekryteringsbas för terrorism. Både länder lierade med USA.

Sedan är det inte frihet för andra som driver USA utan möjlighet till att kontrollera oljetillgångar.

akkema > Hizbollah och Hamas verkar inte internationellt utan enbart mot Israel.

pokerstjärna 2008-08-09 12:26

Citat:

Originally posted by Johan H@Aug 9 2008, 01:58
Nu kan det vara lite partiskt av mig, men min far är från iran. Har dock aldrig besökt det landet.

Citat:

Vad har FN med det hela att göra? FN röstade emot kriget i Irak, men USA brydde sig inte. Jänkarna vet bäst. Komiskt, landet som vill införa demokrati världen runt har problem att följa det dom _vill_ lär ut.

Citat:

Så sant så. Israel gör inte mycket utan USA´s hjälp. Fick jag en krona för varje gång USA lägger in sin veto för Israel hade jag suttit på min yatch nu och druckit drinkar med B. Gates.

För det andra är denna diskussion en intressant ämne. Hur kommer det sig att det är okej för Israel att ha kärnvapen men inte andra länder i mellanöstern?

Citat:

Ryssland skulle knappast attackera Iran. Ryssland har stort behov av den iranska oljan, då ryssland och kina är dom 2 länder som iran exporterar mest olja till. Ryssland har försvarat iran sista året eller så. Att så länge Iran håller sig till kärnkraft för att utvinna el så är det okej (d.v.s. hålla sig under 5%).

Citat:

Intressant. Vart skulle alla dessa talibaner komma ifrån? Afghanistan? Finns knappt några talibaner i Iran. Majoriteten är shia muslimer, resten är sunni.

Citat:

Längre skulle det ta om man gick till attack med marktrupper. Varför? Jo, för att iran har åtminstone en arme. Iran har ej lidit av en massa sanktioner som irak. Så det har funnits pengar att spendera på armen. Men det är inte den stora poängen. Det finns vad jag läste sist, över 80 tusen människor som är villiga att ta sitt liv för Iran (självmordsbombare). Och denna siffra kan du räkna med att höja ifall ett krig skulle bli av.

Jag hoppas självklart inte kriget blir av, precis som med Irakkriget. Men tyvärr är USA ute och leker världspolis. Må flera amerikanska soldater i Irak och Afghanistan dö, för varje soldat som dör så är det ett litet steg närmare frihet för respektive land.

Sist men inte minst, så vill jag citera en av dom mest intelligenta människorna på denna planet. En amerikansk professor vars namn är Norman Finkelstein (hans föräldrar överlevde andra världskriget och hela familjen är judar).

My parents went through World War II. Now, Stalin’s regime was not exactly a bed of roses. It was a ruthless and brutal regime, and many people perished. But who didn’t support the Soviet Union when they defeated the Nazis? Who didn’t support the Red Army? In all the countries of Europe which were occupied – who gets all the honors? The resistance. The Communist resistance – it was brutal, it was ruthless. The Communists were not... It wasn’t a bed of roses, but you respect them. You respect them because they resisted the foreign occupiers of their country. If I am going to honor the Communists during World War II, even through I probably would not have done very well under their regimes... If I’m going to honor them, I am going to honor the Hizbullah. They show courage, and they show discipline. I respect that.

Johan är du socialt handikappad?

Citat:

Du vill inte att ett krig ska bli av men du vill att amerikanska soldater ska dö.
Som han ovan skrev, man får inte glömma allt gott USA har gjort!
Men du kanske vill att Al Qaida och kompani ska styra världen?

Johan H 2008-08-09 13:40

Kod:

Nu är jag inte 1000% säker

Men jag läste på flera oberoende sidor att USA är på väg dit tillsammans med
en allierad flotta.

Dom ska INTE angripa Iran utan "inta" några viktiga öar utanför kusten som används för oljetransporter osv. och på så sätt införa en blockad.

Frågan är om presidenten kommer sitta och bara titta på...

Fråga dig detta, vad skulle majoriteten av alla länder göra? Skulle majoriteten av alla länder låta en illegal ockupation av sitt land hända utan att man gör något åt det? USA, landet som definiera dubbelmoral åt världen, hotade Sovjet när Sovjet tänkte bygga missilanläggningar på Kuba. Inget olagligt med det, men såklart, vem skulle vilja det? Varför skulle då inte Iran göra något åt en illegal ockupation av sitt land?
Skjut så många av fienderna som möjligt. Kämpa för ert land.

Citat:

...ja med den inställningen blir det säkert världsfred.....inte undra på att det ser ut som det gör i mellanöstern...
Ja, världsfred uppnår man genom att ockupera och bomba länder. Sen när man ska återuppbygga landet så går kontraktjobb till amerikanska företag. Det är så man uppnår världsfred. Speciellt, när man går emot FN. Man vägrar lyssna på andra. Man _tror_ man vet bäst.
Demokrati eller hur? Sen när amerikanska soldater ockuperar landet och skjuter en hel familj, mor, far, 2 döttrar och sen våldtar den 3e dottern för att sen döda henne också. Straff? 1.5 år fängelse eftersom det var "krig". Det hjälper till världsfred. Kom med några logiska argument om du har några. I denna debatt finns det inget du kan komma med. Det vet du.

Citat:

Jag kan inte respektera en människa som uttrycker sig så, fan vad vissa är otacksamma mot USA.

Vi står i skuld till USA, de räddade oss från Nazisterna. Om de inte hade varit för oss så hade du med flera antagligen inte kunnat bo i "fina Sverige".
USA sänkte Saddam, visst. Många människor dog, både skyldiga och oskyldiga, soldater och civila, amerikaner och irakier. Men Irak blev befriat!
Hur många människor av sina egna stod inte Saddam skyldig för att ha dödat och plågat? Hur många människor har inte levt under rädsla och förtryck från Saddam och hans regim?
Jag säger inte att det är "lugnare" idag än det var innan i Irak, dock är det ett steg närmare frihet när USA befriade Irak från diktaturen!

Om Iran utvecklar kärnvapen så tror jag denna blockad är nödvändig. 40% av Irans ekonomi ligger ändå på sjövägen. Då blir det krig. Men hellre det än ett terrorist angrepp med kärnvapen.

Otacksamma mot USA? Vad har USA någonsion gjort som varit så bra? Visst USA hjälpte mot nazisterna, men om det är några du ska tacka är det den röda armen. Inte USA. Det var dom som gjorde den hårda biten. Men visst, vi kanske ska vara tacksamma mot USA pga följande;

1. Dom hjälpte saddam hussein till makten (som dom sen döda och kostnaden var flera hundratusentals liv bara för att komma åt saddam)
2. Talibanerna i Afghanistan var även sponsrad av USA.
3. Vietnamkriget, Ho Chi Minh var ej älskad av amerikanska politiker för att han var kommunist (en av flera anledningar, men kommunismen var en stor anledning till USA´s involvering)
4. Under Irak - Iran kriget (Irak attackerade Iran med hjälp av USA) så försedda USA, Irak med senapsgas som döda enormt många Iranier som försvarade sitt land. När kriget höll på gå mot sitt slut, så börja USA hjälpa Iran. Enormt många människor dog i detta krig.
5. USA hjälp till Israel i alla dessa former, pengar, vapen och soldater. Sanktioner mot lebanon och palestinien för att hamas och hezbollah vägrar erkänna Israel som stat. Men berätta för mig då, alla zionister på detta forum. Nämn 1 politiker eller 1 parti i Israel som erkänner palestinien enligt de gränser som world court dömde för.

-Muren är olaglig
-All ockupation är olaglig
-Alla bosättningar är olagliga

Alla stora frågor som förs i debatt om Israel och palestinien&libanon är redan avklarade. World court ansåg allt detta och palestinierna har rätt till en stor del av jerusalem (antar det är den södra delen av jerusalem) och har rätt ha den delen som sin huvudstad. Så, alla här som klagar på min avatar, berätta för mig, vad resten av världen inte vet. Varför är det som är fel med world court´s dom?

Ändå finns inga sanktioner mot Israel, ändå stöttar USA, Israel hela tiden, nästan alla USA´s vetos är till fördel av Israel. Varför?
Vad hände med världsfred, rättvisa och demokrati? Allt är bara skitsnack från USA´s del.

6. Finns mer men tror det räcker här :-)

Så, berätta karlroos, vad är det vi ska vara tacksamma för? Så fort USA går utanför sina egna gränser, så har det alltid blivit fel.
Du pratar om att irak blev befriat. Tror du seriöst att människorna i Irak har det bättre idag än för ett par år sen när saddam härjade? Jag tvivlar men eftersom du verkar ha underlag för detta så berätta gärna.

Sist men inte minst Karlroos, läs IAEA´s rapporter. Iran precis som många andra länder har problem med elektriciteten, kränkraftverk är därför den effektivaste sättet att tackla problemet med. Så länge Iran håller sig under 5% av utvinnandet av uranium så är det okej.

Enligt internationell lag är USA och Israel terrorister, hur kommer det sig att dom får ha kärnvapen Karl?

Kod:

Du vill inte att ett krig ska bli av men du vill att amerikanska soldater ska dö.
Som han ovan skrev, man får inte glömma allt gott USA har gjort!
Men du kanske vill att Al Qaida och kompani ska styra världen?

Ja, om man ockuperar länder olagligt så förtjänar dom att dö. Om ryssland ockupera sverige och din granne skjöt en ryss skulle du då kalla din granne för terrorist? Nej. Använd nu samma logik i situationen i Irak.

Hur många civila har dött i Irak pga USA senaste 5 åren? Hur många föräldrar har förlorat sina barn? Hur många barn har förlorat sina föräldrar? Tror du dom vaknar upp dagen därpå och tänker "AHH IDAG SKA JAG PÅBÖRJA MITT NYA LIV, USA HAR BEFRIAT OSS"?
Efter tsunamin i thailand, där flera svenskar dog och många svenskar var drabbade, många blev sjukskrivna och förtidspensionerad, många är sjukskrivna än idag. Hur tror du då irakierna mår när deras familjemedlemmar dör framför ögonen på dom? Inte pga någon naturkatastrof utan pga ett olagligt krig.

Samma gäller i afghanistan. Presidenten i afghanistan gick ut till media för ett år sen drygt och bad USA sluta bomba afghanistan, så många oskyldiga dör. Vad hände för en månad eller 2 sen? USA bombar en grupp människor som man trodde var terrorister. Men det var ett bröllop som ägde rum, inte terrorister. Vad tror du afghanerna tänker efter detta? "TACK USA FÖR ATT DU BEFRIAT OSS, SNART KAN VI ÄTA PÅ MCDONALDS OCH DRICKA COCA COLA!".

Enda sättet att få slut på dessa illegala ockupationer är precis som i vietnamkriget. USA måste få känna på stora nederlag, kontinuerligt för att dom ska dra tillbaks sina trupper. Tills dess kommer ockupationen fortsätta och fler oskyldiga människor kommer dö.
Hellre 100 amerikanska soldater döda än 1 civil i afghanistan eller irak.

Al Qaida? Saddam Hussein dödade "terrorister", och jag kan säga såhär, Al Qaida har nog aldrig varit starkare i Irak än idag. Varför?
Al Qaida existerar knappt i Iran, självklart är detta svårt påvisat men samtidigt är det inte upp till mig att bevisa det, utan det är upp till USA. Men Al Qaida består av araber och asiater (pakistanier).

Johan H 2008-08-09 14:05

The U.S. first used the veto power in 1970, regarding a crisis in Rhodesia, and first issued a lone veto in 1972, to prevent a resolution censuring Israel. Since that time, it has become by far the most frequent user of the veto, mainly against resolutions criticizing Israel (see Negroponte doctrine). This has been a constant cause of friction between the General Assembly and the Security Council, as seen with the 2003 Iraqi war which was not endorsed by the UN.

Världsfred! Demokrati! Frihet!
Sing after me webbot!

Spindel 2008-08-09 14:13

Reta inte Johan H. Han kan inte hjälpa att han föddes som son till en iransk könsstympare.

Samben 2008-08-09 14:15

Måste få hålla med Johan H här. Sedan har jag aldrig sett AL-qaida framstå som en organisation som vill styra världen? Mycket talar för att 11-september endast var skitsnack? Vi kommer aldrig att få reda på sanningen på grund av att bushregeringen valde att bränna upp alla bevismaterial efter dådet. Hur ställer ni andra er till detta?

Terrorism existerar ja, men inte den bild vi har av terrorister.

Pokerstjärna: Allt USA gör är i vinstsyfte dvs dem har aldrig gått ut som förlorare.
Vad menar du med "Al-qaida & kompani"? Till att börja med kämpar dem för sina rättigheter enligt deras idealogi. Deras kultur säger att koranen ska följas, tron är stark av både kvinnor och män. Alla följer den som om det vore deras demokrati, alltså har vi inget med det att göra. Iallafall Isreal är deras största mål, varför? Dem har tagit palestinernas land och dödat massvis med oskyldiga familjer för att få igenom detat. Menar du då att folket ska titta på när deras familjer blir mördade? Nej, denna grymhet leder till hat som utnyttjas av folk som har makt. På så sätt kopplas dessa människor till terrorismen och kämpar för sin frihet. Vidare vill jag fråga dig, är det en frihet att veta att man kan sprängas i luften när som helst? Nej det är det inte. Vad hade du gjort i deras situation, kollat på eller agerat?

Nu är jag inte mot Isreal på något sätt, jag är inte för att amerikanska soldater ska dödas och likaså oskyldiga människor. Jag är inte religiös och jag litar inte på dagens politik. Men en sak är säker jag kan se på saker från olika vinklar och använda logiskt tänkande gentemot verkligheten. Att på något sätt skydda USA är fel.

Nu är jag bakfull så tänker inte riktigt klart, men jag återkommer senare! ;)

Johan H 2008-08-09 14:24

Se följande videos om hur man uppnår demokrati, världsfred och frihet i ett ockuperat land:

http://www.youtube.com/watch?v=P0lcPYKWwec

http://www.youtube.com/watch?v=wdyN2_GJmP8...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=aCzLN61RoOQ...feature=related

Rolig text också:
http://digg.com/world_news/Six_of_1_000_sp...embassy_in_Iraq

URL´en säger dock allt.

Finns massor på youtube, bara söka.
Kom dock ihåg att detta är det som är inspelat och lagts upp. Hur mycket mer har egentligen
hänt men som vi ej får reda på?

Johan H 2008-08-09 14:25

Citat:

Originally posted by Spindel@Aug 9 2008, 14:13
Reta inte Johan H. Han kan inte hjälpa att han föddes som son till en iransk könsstympare.
Könsstympare?

Spindel 2008-08-09 14:25

Citat:

Originally posted by Johan H@Aug 9 2008, 13:24
Se följande videos om hur man uppnår demokrati, världsfred och frihet i ett ockuperat land:

Rolig text också:
URL´en säger dock allt.

Finns massor på youtube, bara söka.
Kom dock ihåg att detta är det som är inspelat och lagts upp. Hur mycket mer har egentligen
hänt men som vi ej får reda på?

Har du sett filmen Fitna?

Spindel 2008-08-09 14:26

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel

Könsstympare?

Jag vet inte vad man egentligen kallar någon som skär om sin sons penis. Penisdesigner kanske?

Johan H 2008-08-09 14:30

Citat:

Citat:

Originally posted by -Johan H@Aug 9 2008, 13:25
Citat:

Könsstympare?

Jag vet inte vad man egentligen kallar någon som skär om sin sons penis. Penisdesigner kanske?

Men snälla du, har du 0 koll eller? Oavsett om du är muslim eller inte
så bör du ta bort förhuden på penisen, finns bara fördelar.
Gå till vilken läkare du vill så kommer alla berätta att inte finns några
biverkningar utan bara fördelar.

Jag bestämde själv att jag ville göra det, jag var dock 16-17 år då.
Och kan även berätta att tjejerna fördrar det ;-)

KarlRoos 2008-08-09 14:33

Citat:

Originally posted by Johan H@Aug 9 2008, 14:24

Rolig text också:
URL´en säger dock allt.

Har du sett filmen "Flight 93"?
Se den och du får en enkel förståelse i varför Amerikaner i många fall hatar muslimer och egentligen hela mellanöstern.
Det rättfärdigar ändå inte detta som jag håller med om är helt sjukt.

Johan H 2008-08-09 14:50

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:

Har du sett filmen "Flight 93"?
Se den och du får en enkel förståelse i varför Amerikaner i många fall hatar muslimer och egentligen hela mellanöstern.
Det rättfärdigar ändå inte detta som jag håller med om är helt sjukt.

Jag har sett flight 93. Och?
Du missar hela poängen, jag vet inte exakt hur många årtioenden USA har varit i mellanöstern
och lagt in sig i konflikter där miljoner har dött. Ta t.ex. Bill Clinton. Han införde sanktioner
mot iran som gick under namnet oil for food progra11mme. Det resultera med att miljoner
irakiska barn dog pga svält. Vad sa då zionisten till utrikesminister om det hela i 60 minutes?
"We think its worth it".

Så låt oss använda logiken i denna situation som du just nämner, du nämner 11/9.
Vi lever i ett samhälle (sverige) där alla är jämlika. En läkare är lika mycket värd
som en städare, en lärare är lika mycket värd som en webbdesigner, en japan
är lika mycket värd som en amerikan. En afghan är lika mycket värd som en svensk.

Så, då kan man fråga sig, varför ställer sig hela världen upp och sörjer att 3000 amerikaner
dog i 11 september? När denna siffra är bara en droppe i havet av det antal USA
har dödat?

Enda logiska förklaringen är att man värderar amerikanska liv mer än t.ex. irakier, afghaner,
libaneser och palestinier (detta är bara några). Det är dock fel. Oavsett vart en person
är född eller hudfärg eller annat utseende så _ska_ du tänka att är lika värda.
Israeler är inte mindre värda än palestinier, men palestinier är inte mindra värda än israeler.

CIA har skrivit en del om något som kallas blowback, du förstår nog på ordet vad det innebär.
Googla det. I princip handlar det om att du kan inte lägga dig i en massa konflikter och ta en sida
utan att tro att det blir konsekvenser av det hela.

Precis som när jag går på gatan och slår en person (random) så kommer konsekvenserna
vara att han försvarar sig och förmodligen slår ner mig.

Om du går in i andra länder och dödar och bombar så kommer förr eller senare
attentat hända i ditt hemland. USA skapade denna ilska, ingen annan.
USA kommer säkert bli attackerad igen snart pga all ilska från Irak och afghanistan.

USA har världens bästa universitet och många av dom bästa utbildningarna
inom respektive akademiska program. Men, antalet platser på dessa universitet
är bara en bråkdel om du tittar på invånarantalet mot akademiska platser.

Majoriteten i USA är outbildade och lever i ett samhälle där massmedia mer
eller mindre kontrollerar opinionen. Men dessa outbildade har ändå rösträtt
som i vilket annat "demokratiskt" land.

Vill du ha bra nyhetskvalite så finns bara 2 kanaler, BBC och Al jazeera.

KarlRoos 2008-08-09 15:01

Citat:

Originally posted by Johan H@Aug 9 2008, 14:50
Så låt oss använda logiken i denna situation som du just nämner, du nämner 11/9.
Vi lever i ett samhälle (sverige) där alla är jämlika. En läkare är lika mycket värd
är lika mycket värd som en amerikan. En afghan är lika mycket värd som en svensk.
Så, då kan man fråga sig, varför ställer sig hela världen upp och sörjer att 3000 amerikaner
har dödat?
Enda logiska förklaringen är att man värderar amerikanska liv mer än t.ex. irakier, afghaner,
libaneser och palestinier (detta är bara några). Det är dock fel. Oavsett vart en person
Israeler är inte mindre värda än palestinier, men palestinier är inte mindra värda än israeler.

Jag räknar inte "hur många människor som dött", menar du alltså att 9/11 (inte 11/9...) var okej för att "USA har varit skyldiga till att dödat så många människor"?!

Jag vet inte hur många USA varit "skyldiga" till att ha dödat, jag vet dock att många människor dog i 9/11. Det påverkar mig, eftersom att jag bor och känner mig tillhörig till väst världen.

Varför tror du att det blev sån uppståndelse kring Engla när 10 barn blir kidnappade varje dag i Brasilien?
Ingen svensk känner någon tillhörighet till Brasilien, det har ingenting med att värdera människor att göra!
Om din pappa dör så gissar jag att du blir ledsen? Om min pappa dör så bryr du dig inte. Förstår du min poäng?

Jag tycker att alla är lika mycket värda, jag är inte rasist på något sätt!
Jag förstår också att du känner mer tillhörighet till mellanöstern än vad jag gör, du förstår nog att jag känner mer tillhörighet till USA än vad du gör.
Jag tror inte att en Iran värderar en svensk högre än en Irakier, det för att de inte känner någon som helst tillhörighet till sverige (om personen i fråga inte bor i sverige så klart ;))

Jag kan hålla med om att USA "lägger sig i" många konflikter, men jag ser inte det som någon negativ sak.

Johan H 2008-08-09 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:

har dödat?

Jag räknar inte "hur många människor som dött", menar du alltså att 9/11 (inte 11/9...) var okej för att "USA har varit skyldiga till att dödat så många människor"?!

Jag vet inte hur många USA varit "skyldiga" till att ha dödat, jag vet dock att många människor dog i 9/11. Det påverkar mig, eftersom att jag bor och känner mig tillhörig till väst världen.

Varför tror du att det blev sån uppståndelse kring Engla när 10 barn blir kidnappade varje dag i Brasilien?
Ingen svensk känner någon tillhörighet till Brasilien, det har ingenting med att värdera människor att göra!
Om din pappa dör så gissar jag att du blir ledsen? Om min pappa dör så bryr du dig inte. Förstår du min poäng?

Jag tycker att alla är lika mycket värda, jag är inte rasist på något sätt!
Jag förstår också att du känner mer tillhörighet till mellanöstern än vad jag gör, du förstår nog att jag känner mer tillhörighet till USA än vad du gör.
Jag tror inte att en Iran värderar en svensk högre än en Irakier, det för att de inte känner någon som helst tillhörighet till sverige (om personen i fråga inte bor i sverige så klart ;))

Jag kan hålla med om att USA "lägger sig i" många konflikter, men jag ser inte det som någon negativ sak.

I USA skriver man 9/11 eftersom månaden kommer först där, men i Sverige blir det 11/9.
11 september = 11/9

Konflikten i Irak, palestinien och libanon m.fl. är arabländer.
Har inga förbindelser överhuvudtaget till araber. Iranier är persier.
2 olika folkgrupper.

Jag har mer gemensamt med USA än Irak då jag har en storebror som pluggat
där och jobbar där plus jag har kusiner och faster där.

Du säger att det är bra att USA lagt sig in i massa konflikter, du ser inte problemet.
Då ställer jag en enkel fråga, vad har USA gjort för bra i dessa konflikter?

gummianka 2008-08-09 15:13

På "svenska" blir det ju ändå 11/9.....

Men ni försöker båda, från varsitt håll, rättfärdiga våld med annat våld, det går inte, våld är fel, helt enkelt...
Sen så är det ju naturligt så att man har lättare att förstå och sympatisera med det som ligger en själv närmast, det visar ni ju exempel på båda två, och det beror "bara" på bristande empati, och ovilja att försöka...

Samben 2008-08-09 15:21

Citat:

Citat:

Originally posted by -Spindel@Aug 9 2008, 14:26
Citat:

Citat:

Könsstympare?

Notera att även judar gör detta heh.

Spindel 2008-08-09 15:34

Citat:

Citat:

Originally posted by -Spindel@Aug 9 2008, 14:26
Citat:

Citat:

Könsstympare?

1) Du kan ju gärna berätta om dessa fördelar och samtidigt ge oss fakta som styrker påståendena
2) Berätta att tjejerna föredrar det? Sedan när blev du tjejernas talesman? Även här får du gärna styrka med lite fakta, typ undersökningar.
Citat:

Vill du ha bra nyhetskvalite så finns bara 2 kanaler, BBC och Al jazeera.
Ja, det finns verkligen bara två kanaler, eller hur? Att förlita sig på enbart "BBC och Al jazeera" är lika dumt som att enbart förlita sig på Fox News. Däremot skadar det väl inte direkt att följa alla tre (samt gärna fler). En mångsidig rapportering skadar aldrig.

pokerstjärna 2008-08-09 15:36

Citat:

Originally posted by Johan H@Aug 9 2008, 13:40
Hur många civila har dött i Irak pga USA senaste 5 åren? Hur många föräldrar har förlorat sina barn? Hur många barn har förlorat sina föräldrar? Tror du dom vaknar upp dagen därpå och tänker "AHH IDAG SKA JAG PÅBÖRJA MITT NYA LIV, USA HAR BEFRIAT OSS"?
Efter tsunamin i thailand, där flera svenskar dog och många svenskar var drabbade, många blev sjukskrivna och förtidspensionerad, många är sjukskrivna än idag. Hur tror du då irakierna mår när deras familjemedlemmar dör framför ögonen på dom? Inte pga någon naturkatastrof utan pga ett olagligt krig.

Samma gäller i afghanistan. Presidenten i afghanistan gick ut till media för ett år sen drygt och bad USA sluta bomba afghanistan, så många oskyldiga dör. Vad hände för en månad eller 2 sen? USA bombar en grupp människor som man trodde var terrorister. Men det var ett bröllop som ägde rum, inte terrorister. Vad tror du afghanerna tänker efter detta? "TACK USA FÖR ATT DU BEFRIAT OSS, SNART KAN VI ÄTA PÅ MCDONALDS OCH DRICKA COCA COLA!".

Enda sättet att få slut på dessa illegala ockupationer är precis som i vietnamkriget. USA måste få känna på stora nederlag, kontinuerligt för att dom ska dra tillbaks sina trupper. Tills dess kommer ockupationen fortsätta och fler oskyldiga människor kommer dö.
Hellre 100 amerikanska soldater döda än 1 civil i afghanistan eller irak.

Al Qaida? Saddam Hussein dödade "terrorister", och jag kan säga såhär, Al Qaida har nog aldrig varit starkare i Irak än idag. Varför?
Al Qaida existerar knappt i Iran, självklart är detta svårt påvisat men samtidigt är det inte upp till mig att bevisa det, utan det är upp till USA. Men Al Qaida består av araber och asiater (pakistanier).

Hur många civila som har dött? Ingen aning men antagligen ett flera hundra tusen genom åren.
Tänk istället så här: hur många hade inte dött om Saddam varit kvar? Han slaktade sitt folk regelbundet, med metoder som de säkerligen inte använder i guantanamo.
Ja jag tror att många tänker så (majoriteten).

Kan du utveckla lite när du skriver "olagligt krig"? Vad är ett olagligt krig?
Finns det någon lag jag inte känner till där det är noterat att krig inte är tillåtet?
- Neh det gör det inte.
Men etiska regler för krigsföring finns.

Det är inte USA som är grundproblemet, grundproblemen är ländernas ledare.
Det är inte så att USA har haft soldater där i århundraden. Läs på lite om mellanösterns historia så upptäcker du något: Att det har varit krig i områderna så länge människan har funnits.

Du verkar ju sitta på breda kontaktnät, människa, Al qaida bildades av Bin Ladin i Afhganistan och de är spridda över hela världen, Stora delar av norra och södra afrika, hela mellanöstern, ryssland och angränsade områden, Södra Europa och andra diverse länder som England.

Spindel 2008-08-09 15:37

Sedan blir det lite fel att tillskriva alla offer i Irak till USA. Det är trots allt shia och sunnimuslimer som spränger bilbomber mot varandra. Det bästa för Irak hade varit ifall det hade kommit fler trupper, exempelvis från FN samt Nato.

Även att kritisera Irak-kriget blir lite korkat och okunnigt när trenden faktiskt börja vända nu. Detsamma gäller Afghanistan där Sverige bland annat har trupper.

http://erixon.com/blogg/?p=1119

Spindel 2008-08-09 15:47

Sedan vore det intressant att veta varför Johan Hs iranske far flyttade till Sverige.

Samben 2008-08-09 16:05

Spindel allvarligt talat nu räcker det.

Spindel 2008-08-09 16:07

Citat:

Originally posted by Samben@Aug 9 2008, 15:05
Spindel allvarligt talat nu räcker det.

Jag är bara nyfiken. Om han flydde tack vare regimen är ju intressant att veta, då (hans son) Johan H verkar stötta regimen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson