WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   SJ:s webbsida diskrimineringsanmäld (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31033)

martine 2008-08-08 17:23

Nyligen anmäldes SJ:s biljettförsäljning på webben för att inte vara tillgängligt för synskadade:
Ekots artikel

Med semantisk html och en genomtänkt webbsida hade det säkerligen varit möjligt. Är det dags för webbdesigners att nu ta tillgänglighet på större allvar? Åtminstone större företag och myndigheter borde väl ha någon slags plan (eller till och med skyldighet?) att i görligaste mån vara tillgängliga på webben även för dem som har handikapp?

Mickee 2008-08-08 17:38

problematiken borde väll vara ganska lätt löst genom att synskadade uppger det som skäl när dom köper biljetter över disk och automatiskt får samma pris som på webben.

Ska bli roligt att se hur SJ hanterar det här, är dom duktiga går dom förhoppningsvis ut med stärkt PR i slutändan.

edit: artikeln var ju inte dagsfärsk, någon som har några länkar till någon uppföljning från SJs sida?

sasserdude 2008-08-08 17:56

Varför anmäla? varför inte skicka ett mail och be dem fixa det..

slipper dom dra igenom allt detta.

martine 2008-08-08 21:04

Citat:

Originally posted by sasserdude@Aug 8 2008, 17:56
Varför anmäla? varför inte skicka ett mail och be dem fixa det..

slipper dom dra igenom allt detta.

Misstänker att SJ:s kundtjänst inte är alltför tillmötesgående…

Mickee: är medveten om att den inte var helt färskt, har varit på semester ett tag och såg den innan dess men har inte hunnit skriva något om det tidigare. Tror dock att tillgänglighet för alla på längre sikt kommer bli en stor sak som kommer och förändra sättet vi ser på och gör webbsidor rejält. Så jag hoppas diskussionen kommer fortgå…

htiawe 2008-08-08 21:06

Kan hända att de har kontaktat SJ som sagt "Vi ska titta på det men det finns inga planer för den närmaste tiden" och då anmäler man för att saker ska hända.

I och med att vi försöker förflytta oss mer och mer till internettjänster så tycker jag att det ska vara en självkarhet att myndigheternas och statligt ägda företags hemsidor ska finnas tillgängliga för grupper som inte kan navigera den nuvarande designen.

tartareandesire 2008-08-08 21:35

Håller med om att tillgänglighet och användarvänlighet är bland de viktigaste delarna för en webbutvecklare, framför allt när det gäller myndigheter och större företag. Mycket görs och har redan gjorts på detta område men givetvis finns det mycket kvar att åtgärda. Att anmäla är en sista utväg och jag utgår från att bristerna redan påpekats för SJ. Har försökt föra detta ämne på tapeten åtskilliga gånger men det finns ibland ett visst motstånd både hos andra webbutvecklare och beställare.

Westman 2008-08-08 21:52

Man ringer knappast till kundtjänst om sånt. Handikapporganisationerna vet det och de vet och vilka de ska prata med. Varför personen i fråga inte vänt sig till Synskadades Riksförbund är en smärre gåta om han nu inte har ett horn i sidan till SJ för då är ju en anmälan mycket viktigare än att få en förändring till stånd.

Xamda 2008-08-08 22:22

Jag är inte så påläst vad gäller just den lagstiftning som skule kunna omfatta det, men det är knappast diskriminerande att en sajt är svårnavigerad. Det är ju i så fall helt öppet att välja att boka en bussresa, flygresa eller ta taxin.

Däremot kan man ju tycka att SJ av företagsekonomiska skäl skulle vilja lägga den lilla extra utvecklingskostnaden det skulle innebära att handikappanpassa sidan, eller åtminstone tillåta att de som av olika skäl inte kan använda hemsidan att få använda vanliga kundjtänsten utan extra kostnad (fast jag tycker ju i och för sig att den inte borde kosta extra oavsett om man kan se sidan eller ej)...

oddholst 2008-08-08 23:16

I detta fall kan det knappast handla om diskriminering, eftersom inte ens min dator, som bara är 6,5 år gammal, klarar av att handla tågbiljetter på sj.se sedan dom förändrade systemet i våras.. det går så segt att det i princip är omöjligt att beställa biljetter längre. Tänk att man måste skaffa en nyare snabbare dator för att kunna köpa enkla biljetter...
Sjukt!

Westman 2008-08-09 09:34

Citat:

Originally posted by Xamda@Aug 8 2008, 22:22
Däremot kan man ju tycka att SJ av företagsekonomiska skäl skulle vilja lägga den lilla extra utvecklingskostnaden det skulle innebära att handikappanpassa sidan, eller åtminstone tillåta att de som av olika skäl inte kan använda hemsidan att få använda vanliga kundjtänsten utan extra kostnad (fast jag tycker ju i och för sig att den inte borde kosta extra oavsett om man kan se sidan eller ej)...
Nu är det ju så att SJ faktiskt har gjort massor för att synskadade ska kunna använda deras tjänster, inte bara hemsidan. Gå in på SRF:s hemsida och ungefär mitt på första sidan finns det en länk till SJ:s informationssida för synskadade. SJ har en bra dialog med SRF sedan urminnes tider precis som de har med HRF osv. Nu kan jag inte avgöra hur mycket av bokningssystemet som är otillgängligt för synskadade men att ta hjälp av någon för att boka en biljett är väl inte någon större grej tycker jag.

digi 2008-08-09 13:26

F.ö. finns det en annan typ av diskriminering på deras sida samt på tågen.

När man bokar nattåg och ska välja kupé så finns det endast "damer" eller "mixad" att välja på. Vad hände med herrkupé? Ok, jag har inget mot tjejbaciller och hade gärna sovit i damkupé, men det är snack om en principsak här! ;)

Xamda 2008-08-09 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Däremot kan man ju tycka att SJ av företagsekonomiska skäl skulle vilja lägga den lilla extra utvecklingskostnaden det skulle innebära att handikappanpassa sidan, eller åtminstone tillåta att de som av olika skäl inte kan använda hemsidan att få använda vanliga kundjtänsten utan extra kostnad (fast jag tycker ju i och för sig att den inte borde kosta extra oavsett om man kan se sidan eller ej)...

Nu är det ju så att SJ faktiskt har gjort massor för att synskadade ska kunna använda deras tjänster, inte bara hemsidan. Gå in på SRF:s hemsida och ungefär mitt på första sidan finns det en länk till SJ:s informationssida för synskadade. SJ har en bra dialog med SRF sedan urminnes tider precis som de har med HRF osv. Nu kan jag inte avgöra hur mycket av bokningssystemet som är otillgängligt för synskadade men att ta hjälp av någon för att boka en biljett är väl inte någon större grej tycker jag.

Där ser man, då liknar anmälan mer en personlig vendetta från som blivit sur av mer personliga skäl, skulle jag tro...

Jonathan P 2008-08-10 01:07

Citat:

Originally posted by Xamda@Aug 8 2008, 22:22
Jag är inte så påläst vad gäller just den lagstiftning som skule kunna omfatta det, men det är knappast diskriminerande att en sajt är svårnavigerad. Det är ju i så fall helt öppet att välja att boka en bussresa, flygresa eller ta taxin.
"Nej tyvärr du kan inte köpa biljett hos pga att du är handikappad, men nejdå vi diskriminerar ju inte eftersom du kan åka buss, flyg eller taxi."

<_<

patrikweb 2008-08-10 01:23

Citat:

Ursprungligen postat av Jonathan P
Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Jag är inte så påläst vad gäller just den lagstiftning som skule kunna omfatta det, men det är knappast diskriminerande att en sajt är svårnavigerad. Det är ju i så fall helt öppet att välja att boka en bussresa, flygresa eller ta taxin.

"Nej tyvärr du kan inte köpa biljett hos pga att du är handikappad, men nejdå vi diskriminerar ju inte eftersom du kan åka buss, flyg eller taxi."

Är det en rättighet att kunna kräva att sidan anpassas efter allas behov? Då kan man fråga varför ska alla andra behöva besöka en ful sida som är helt anpassad för en viss grupp?

Sedan vem ska betala det? Hur många är det som inte lyckas köpa en biljett på deras sida? Skulle säkert blivit en extra kostnad på många tusen per biljett för just den personen. Eller ska alla andra resernärer betala för enstaka personer ska ha en helt ny sida?

Jag har besökt många röriga sidor som är svårt att hitta på, även fast man ser bra och är extremt datorvan.

Ska jag med börja klaga på alla sidor jag har svårt att hitta på som är röriga med?

I detta landet verkar alla tro att alla andra ska betala för alla andra, det finns faktiskt många sätt att boka biljetter. Även telefon funkar.

emilv 2008-08-10 08:59

Jag håller delvis med Patrik, det är ingen rättighet att få använda en hemsida. Men nu är SJ statligt ägt och då tycker i alla fall jag att man ska kunna ställa krav på tillgängligheten.

Westman 2008-08-10 09:06

Citat:

Ursprungligen postat av Jonathan P
Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Jag är inte så påläst vad gäller just den lagstiftning som skule kunna omfatta det, men det är knappast diskriminerande att en sajt är svårnavigerad. Det är ju i så fall helt öppet att välja att boka en bussresa, flygresa eller ta taxin.

"Nej tyvärr du kan inte köpa biljett hos pga att du är handikappad, men nejdå vi diskriminerar ju inte eftersom du kan åka buss, flyg eller taxi."

<_<

Så var det ju inte eller hur? Snarare "Tyvärr så är vår hemsida inte 100% handikappanpassad så var vänlig att ta kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi dig."

Det är som sagt tveksamt om det är diskriminerande att hänvisa till kundtjänst.

martine 2008-08-10 10:13

Citat:

Originally posted by patrikweb@Aug 10 2008, 01:23
Är det en rättighet att kunna kräva att sidan anpassas efter allas behov? Då kan man fråga varför ska alla andra behöva besöka en ful sida som är helt anpassad för en viss grupp?
Rimligtvis borde man kunna kräva att åtminstone myndigheter och statliga företag är tillgängliga på webben även för synskadade. Även större företag borde ha ett egetintresse av att presentera sig på ett åtkomligt sätt för så många som möjligt. Det behöver heller inte vara en ful sida bara för att den är handikappvänlig - det handlar mest om medvetenhet och en genomtänkt design så att det exempelvis går att förstora texten utan att designen bryter ihop och använda semantisk och välordnad html. Det blir ingen större merkostnad om man är medveten om och tänker på detta från början.

…och dessutom, visst är det väl lämpligt att höra av sig och klaga hos företag som har en dålig hemsida. Det är till nytta för både för besökare och företaget.

Westman 2008-08-10 10:37

Citat:

Originally posted by martine@Aug 10 2008, 10:13
…och dessutom, visst är det väl lämpligt att höra av sig och klaga hos företag som har en dålig hemsida. Det är till nytta för både för besökare och företaget.
Helt riktigt men man ska ringa till rätt person/ställe. Tycker jag att SJs sida suger så ringer jag inte till kundtjänst för de säljer biljetter, jag kontaktar SJs kundombudsman. ;)

Jonathan P 2008-08-10 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Originally posted by -Jonathan P@Aug 10 2008, 01:07
Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Jag är inte så påläst vad gäller just den lagstiftning som skule kunna omfatta det, men det är knappast diskriminerande att en sajt är svårnavigerad. Det är ju i så fall helt öppet att välja att boka en bussresa, flygresa eller ta taxin.

"Nej tyvärr du kan inte köpa biljett hos pga att du är handikappad, men nejdå vi diskriminerar ju inte eftersom du kan åka buss, flyg eller taxi."

<_<


Så var det ju inte eller hur? Snarare "Tyvärr så är vår hemsida inte 100% handikappanpassad så var vänlig att ta kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi dig."

Det är som sagt tveksamt om det är diskriminerande att hänvisa till kundtjänst.X

Det var Xamdas inlägg jag kommenterade och inte artikeln, jag har inte ens läst artikeln. Dock så håller jag med de andra i tråden som skrivit att myndigheter och statliga företag borde göra sina hemsidor tillgängliga för så många som möjligt.

Westman 2008-08-10 17:54

Och jag reagerade på att du framställde det som att handikappade nekades köpa biljett vilket inte är sant.

Tillgängliga javisst men till vilket pris och till vilken grad? Att ha sajter där informationen inte är tillgänglig för synskadade tycker jag också är uselt men att bokningsfunktionen i det här fallet inte är 100% handikappanpassad gör ju inte sajten otillgänglig. Hur många synskadade kan använda forum och andra funktioner som använder captcha? 0 är min gissning. Det handlar helt enkelt om balansgång och det kan vara svårt ibland det medger jag.

tartareandesire 2008-08-11 08:43

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:

Originally posted by -Jonathan P@Aug 10 2008, 01:07
Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Jag är inte så påläst vad gäller just den lagstiftning som skule kunna omfatta det, men det är knappast diskriminerande att en sajt är svårnavigerad. Det är ju i så fall helt öppet att välja att boka en bussresa, flygresa eller ta taxin.

"Nej tyvärr du kan inte köpa biljett hos pga att du är handikappad, men nejdå vi diskriminerar ju inte eftersom du kan åka buss, flyg eller taxi."



Är det en rättighet att kunna kräva att sidan anpassas efter allas behov? Då kan man fråga varför ska alla andra behöva besöka en ful sida som är helt anpassad för en viss grupp?
Sedan vem ska betala det? Hur många är det som inte lyckas köpa en biljett på deras sida? Skulle säkert blivit en extra kostnad på många tusen per biljett för just den personen. Eller ska alla andra resernärer betala för enstaka personer ska ha en helt ny sida?
Jag har besökt många röriga sidor som är svårt att hitta på, även fast man ser bra och är extremt datorvan.
Ska jag med börja klaga på alla sidor jag har svårt att hitta på som är röriga med?
I detta landet verkar alla tro att alla andra ska betala för alla andra, det finns faktiskt många sätt att boka biljetter. Även telefon funkar.


Finns möjligheten så ska man givetvis anpassa sidan för så många som möjligt, särskilt när det handlar om en en sådan tjänst. Ser man till att planera för detta redan från start så blir det inte heller dyrare, det behöver heller inte bli en ful sida...

Anders Larsson 2008-08-12 12:06

En tillgänglig sida behöver inte vara ful. Finns ingen koppling mellan fulhet och tillgänglighet (nu pratar jag webb, inte på krogen! :))

Flera har tagit up frågan: Vem ska betala. Jag har inget svar, utan konstaterar att man i Skåne och säkerligen de flesta ställen i landet lägger stora summor på att tex anpassa kollektivtrafiken så att den ska vara tillgänglig för synskadade. Bussarna pratar, hållplatserna pratar, man bygger "gångstenar", etc etc.

Jonathan P 2008-08-12 13:58

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Aug 12 2008, 12:06
En tillgänglig sida behöver inte vara ful. Finns ingen koppling mellan fulhet och tillgänglighet (nu pratar jag webb, inte på krogen! :))
:D :D :D

patrikweb 2008-08-12 14:17

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Aug 12 2008, 12:06
En tillgänglig sida behöver inte vara ful. Finns ingen koppling mellan fulhet och tillgänglighet (nu pratar jag webb, inte på krogen )
Flera har tagit up frågan: Vem ska betala. Jag har inget svar, utan konstaterar att man i Skåne och säkerligen de flesta ställen i landet lägger stora summor på att tex anpassa kollektivtrafiken så att den ska vara tillgänglig för synskadade. Bussarna pratar, hållplatserna pratar, man bygger "gångstenar", etc etc.

Är kostnaden som det handlar om, jag tycker redan att kolletivtrafiken kostar förmycket i flera delar av Sverige. Även SJ.

Bilen är fortfarande billigare och mer tillgänlighet om man då inte räknar centrala stockholm då.

Måste finnas en gräns vad saker får kosta extra per person.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson