WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loopias webmail (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31022)

Kedi 2008-08-08 12:37

Det är svårt att logga in via webmailen samt att det ofta dyker upp "login failed" trots att man har angett rätt uppgifter. Det går även segt att ladda ned alla e-post till outlook express och så här har det varit ett tag nu.

Det är också väldigt segt att öppna e-posten via webmailen hos Loopia.

Någon mer som har problem med detta än bara jag och mitt ex?

Kedi 2008-08-08 12:40

Citat:

Originally posted by Kjette@Aug 8 2008, 12:39
Detta kanske är relaterad till problemet:
http://www.driftbloggen.se/?p=83

Japp, det var det.

daniel_ 2008-08-08 13:43

Har varit dålig ett år nu cirka. Det roliga är att de vet vad som brister men åtgärdar det inte.

Ska bli såhär i framtiden:
http://blogg.loopia.se/?p=127

BoISaren 2008-08-08 14:53

Står även stort med gul bakgrund på startsidan:

"E-postproblem

Vi har för tillfället stora problem med vår e-posttjänst. Detta påverkar både inkommande och utgående e-post samt vår webbmail. Detaljerad information om detta hittar du i vår driftblogg."

nCo 2008-08-08 15:39

Detta problem har nu funnits i 3 dagar, skandal är vad det är. Går inte att nå dem på telefon heller, suttit hela dagen.

jgabor 2008-08-11 11:29

Jag har full förståelse för Loopias problem, vi upplever liknande problem här på Surftown. Våra åtgärder påminner också om varandra, dvs fler och snabbare servers med bättre loadbalancing för att hantera den sjuka mängd spam som träffar våra servers.

Resultatet blir att stora resurser läggs på att ordna med spam, istället för att läggas på lite mer roliga saker såsom förbättringar och nya funktioner för kunden. Så grymt otroligt tråkigt...

tartareandesire 2008-08-11 14:44

Spam är den stora boven i dramat. Skulle råda de som har viktiga tjänster (och övriga likaså) som påverkas att gå ifrån "vanlig" mejl så långt det är möjligt och gå över till interna system där man också har betydligt bättre kontroll över vad som går in och ut. På det viset underlättar man också för webbhotellet och försvårar åtminstone något för spammarna.

daniel_ 2008-08-13 14:03

För er som är trötta på Loopias ständiga e-postproblem kan ni med fördel byta över till Gmail.

Regga på:
http://www.google.com/a/help/intl/sv/busin...plications.html

Sedan bara att lägga till de adresser du använder och mejla Loopia om att ändra Cname för vald domän.

Fungerar klockrent.

Danielos 2008-08-15 16:51

daniel, fungerar det att använda gmail som utgående smtp server samt kan man använda extern imap klient och imappa?

Danielos 2008-08-15 16:52

jgabor, har ni provat att köra greylist? greylist tar bort runt 60% spam direkt utan att belasta servrarna. Jag gick över till greylist för ett tag sedan och jag tycker det fungerar utmärkt, och jag har för mig att oderland också kör greylist med bra resultat

nord84 2008-08-15 18:18

Har också upplevt problemen. Dock har ett mailkonto fått upp speeden igen för två dagar sen.

Min räddning har varit att ha ett gmail-konto med forwards från alla andra mailkonton. Sen gör man bara ett Filter och väljer vilken färg och märkning mailen från de olika adresserna skall ha. Går exempelvis att välja att all inkommande epost ifrån en adress (Skriv: *@endomän.se) skall få en label. När man svarar på mailen så kan man välja vilken mailadress det skall se ut som svaret kommer ifrån. Mycket smidigt!

forngren 2008-08-15 19:37

Lånar tråden lite, kan man komma ifrån böket med reply-to i utgående mail med g apps?

Tobab 2008-08-15 20:37

Citat:

Originally posted by danielos@Aug 15 2008, 15:51
daniel, fungerar det att använda gmail som utgående smtp server samt kan man använda extern imap klient och imappa?

Ja, du kan imappa med valfri klient och använda gmails smtp om din isp tillåter det.

Tobab 2008-08-15 20:40

Citat:

Originally posted by forngren@Aug 15 2008, 18:37
Lånar tråden lite, kan man komma ifrån böket med reply-to i utgående mail med g apps?

Ja, detta slipper du med g apps: "From [email protected] on behalf of [email protected]."

buran 2008-08-20 00:01

http://www.idg.se/2.1085/1.174951

Martin 2008-08-20 13:49

Dom kunde ju iaf svara på supportmail, flera dagar och flera mail utan svar.. Vad är det som händer egentligen? Mitt abbonemang går ut snart, aldrig mer loopia!

Kedi 2008-08-21 10:15

Någon mer som har fortsatt krångel med Loopias webmail?

Ofta går det inte att hämta ned mailen samt att det går väldigt segt fortfarande.

martin-lb 2008-08-21 18:36

Citat:

Originally posted by Kedi@Aug 21 2008, 10:15
Någon mer som har fortsatt krångel med Loopias webmail?

Ofta går det inte att hämta ned mailen samt att det går väldigt segt fortfarande.

Om du inte redan gjort det så spana in deras driftblogg, den uppdaterades senast igår (onsdag): http://www.driftbloggen.se/?p=84

buran 2008-08-21 20:18

För min del väldigt dåligt fortfarande.
Får mina mail med 2-3 timmars fördröjning.

Precis när detta började någon vecka sen hade jag 650 spammail i inkorgen en morgon,vanligtvis kanske man har 5-10 på sin höjd.
det forstatte med mängder med spam under dagen,efter det så har emailen varit som den är nu,fördröjd,långsam,onåbar.
Undra om det har något samband.
<_<

Nicklas 2008-08-21 20:37

Loopia är piss att de inte lyckas få sin mail att funka som den ska.
Betalar man för en tjänst så ska den fungera.
Jag får in mail med mer än 5 timmars fördröjning och upp till en dag och det under all kritik.

Jag förväntar mig att loopia börja informera mig som kund och fixa så att jag får skälig ersättning för all förlorad tid och frustration.

Och alla som säger att man ska skaffa sig något annat så betalar jag för att få en fungerande mailtjänst av Loopia.

ztream 2008-08-21 20:56

Word på det Nicklas.

De ska informera och betala nu. Allt som återstår om de inte vill ha massflykt och förlora allt sitt förtroende. Självklart en publik ursäkt också.

Nicklas 2008-08-21 21:54

Orden hamnar inte alltid där man vill ;)
Jag har väntat på viktiga mail idag och fortfarande inte sett röken av dem.
Jag har tyckt att mailen betett sig konstigt ett par dagar när man kollar tiderna så ser man att det rör sig om timmar i fördröjning på allt inkommande.
Kan inte tänka mig att Loopia kommer med en offentlig ursäkt och ersättning skulle vara lika stort som högvinst på lotto.

robertsson 2008-08-21 22:26

Jag kan helt omöjligt förstå varför nån skulle vilja köra nått annat än gmail/google apps?

Craxen 2008-08-21 22:42

Citat:

Originally posted by Martin@Aug 20 2008, 12:49
Dom kunde ju iaf svara på supportmail, flera dagar och flera mail utan svar.. Vad är det som händer egentligen? Mitt abbonemang går ut snart, aldrig mer loopia!
Som sagt dom har ju problem med mailen, kanske därför dom inte svarar =)

Jag skickade mail till dom idag, där jag kräver tillbaka våran abonemangsavgift.
Nu flyttar vi hela skiten till binero istället.

SimonP 2008-08-21 22:44

Citat:

Originally posted by robertsson@Aug 21 2008, 22:26
Jag kan helt omöjligt förstå varför nån skulle vilja köra nått annat än gmail/google apps?
Jag skulle aldrig vilja ha mina mail på googles servrar, största anledningen är väl integriteten.

robertsson 2008-08-21 23:00

Citat:

Ursprungligen postat av SimonP
Citat:

Ursprungligen postat av robertsson

Jag skulle aldrig vilja ha mina mail på googles servrar, största anledningen är väl integriteten.

Hur menar du då?

daniel_ 2008-08-21 23:23

Citat:

Citat:

Läser inte Google dina mejl gör staten det ;)

SimonP 2008-08-21 23:52

Google scannar varje mail och ger sen användarspecifik reklam beroende på vad som skrevs i mailet, hur mkt info dom sen lagrar vill dom ej tala om.

Citat:

Personal information

* You need a Google Account to access Gmail. Google asks for some personal information when you create a Google Account, including your alternate contact information and a password, which is used to protect your account from unauthorized access. A Google Account allows you to access many of our services that require registration.
* Gmail stores, processes and maintains your messages, contact lists and other data related to your account in order to provide the service to you.
* When you use Gmail, Google's servers automatically record certain information about your use of Gmail. Similar to other web services, Google records information such as account activity (including storage usage, number of log-ins), data displayed or clicked on (including UI elements, ads, links); and other log information (including browser type, IP-address, date and time of access, cookie ID, and referrer URL).

Uses

* Google maintains and processes your Gmail account and its contents to provide the Gmail service to you and to improve our services. The Gmail service includes relevant advertising and related links based on the IP address, content of messages and other information related to your use of Gmail.
* Google's computers process the information in your messages for various purposes, including formatting and displaying the information to you, delivering advertisements and related links, preventing unsolicited bulk email (spam), backing up your messages, and other purposes relating to offering you Gmail.
* Google may send you information related to your Gmail account or other Google services.

Det finns en intressant dokumentär (från SVT) om Google, tror den heter "Världen enligt google".

ztream 2008-08-22 05:50

Loopia har funkat i 6 år och jag har betalat för tjänsten.

Google är ett bolag som sköts av mexikanska robotar som inte kan svara på e-post eller hållas ansvariga i en svensk domstol när de gör bort sig. Dessutom låg väl deras tjänst nere 15 timmar förra veckan?

Citat:

Originally posted by robertsson@Aug 21 2008, 23:00

Nicklas 2008-08-22 08:56

Citat:

Originally posted by robertsson@Aug 21 2008, 21:26

Jag har konton på gmail med och de är inte hyper stabila, då har Loopia varit stabilare genom åren först nu har de klappat ihop fullständigt.

robertsson 2008-08-22 11:24

Citat:

Google scannar varje mail
Vem är Google? Känner ingen sån.

Snacka om att man är paranoid och man har problem med att ett datorprogram triggar annonser på vissa ord. Är man så paranoid borde man sluta maila och börja leverera sin brev personligen.

SimonP 2008-08-22 11:30

Citat:

Originally posted by robertsson@Aug 22 2008, 11:24

Snacka om att man är paranoid och man har problem med att ett datorprogram triggar annonser på vissa ord. Är man så paranoid borde man sluta maila och börja leverera sin brev personligen.

Det är snarare du som är naiv som litar blint på dom. Själva scanningen är inte problemet utan att dom lagrar informationen. Ingen av mina företagskunder skulle vilja ha sina mail hos google.

robertsson 2008-08-22 11:30

Citat:

Originally posted by ztream@Aug 22 2008, 05:50
Loopia har funkat i 6 år och jag har betalat för tjänsten.
Google är ett bolag som sköts av mexikanska robotar som inte kan svara på e-post eller hållas ansvariga i en svensk domstol när de gör bort sig. Dessutom låg väl deras tjänst nere 15 timmar förra veckan?

15 timmar vet jag inte. Ett av mina konton fungerade hela tiden och ett var nere i dyrgt en timme. Jag kan inte minnas senaste driftavbrottet.

Finns både en gratisversion och betalversion. I betalversion ingår support och SLA-avtal.

Nu har jag inte testat loopias webbmail men jag kan inte tänka mig att den är mycket bättre än t.ex. hotmail eller annan webbmail vilket motsvarar 5% av det Gmail klarar. Gmail är ju mer kompetent än ett mailprogram i datorn.

Sedan kan man även laddar ner Gmail-applikationen i mobilen så har man sin mail tillänglig med en knapptryckning överallt där man har mobiltäckning.

Helt överlägset alla andra maillösningar jag testat.

kullervo 2008-08-22 11:39

Citat:

Citat:

Det är snarare du som är naiv som litar blint på dom. Själva scanningen är inte problemet utan att dom lagrar informationen. Ingen av mina företagskunder skulle vilja ha sina mail hos google.

Jag är jäkligt nöjd över att min e-postleverantör lagrar informationen. Det vore jobbigt om dom slängde bort alla inkommande e-post.

robertsson 2008-08-22 11:42

Citat:

Citat:

Att mailen lagras är liksom själva meningen med en mailtjänst. Men dina företagskunder sparar säkert massa tid på att alltid ha tom mailbox när dom kollar mailen.

SimonP 2008-08-22 11:55

Jag menar naturligtvis att dom lagrar godtyckligt valda uppgifter i egna databaser som användaren inte har någon kontroll över. Ditt egna konto bestämmer du själv över, vilket är en viss skillnad.

b_andersson 2008-08-22 11:57

Citat:

Originally posted by robertsson@Aug 22 2008, 10:30

Kan inte annat än hålla med, och kör man MAC så kan jag verkligen rekommendera Mailplane som lägger Gmails webmail som ett separat program om man inte vill ha det i webbläsaren (+ en hel del andra trevliga funktioner som saknas i webmailen).

Jonathan P 2008-08-22 12:00

Citat:

Ursprungligen postat av b_andersson
Citat:

Kan inte annat än hålla med, och kör man MAC så kan jag verkligen rekommendera http://mailplaneapp.com/ som lägger Gmails webmail som ett separat program om man inte vill ha det i webbläsaren (+ en hel del andra trevliga funktioner som saknas i webmailen).

Google Notifier för Mac är oxå ett bra tillägg, som säger till genom Growl när man fått ett nytt mail...

Tez 2008-08-22 15:18

Ok, jag är inte så teknisk men någon här kanske vet. Jag kommer förstås inte åt webbmailen, det har nog framgått att det är stört omöjligt.

Men på kontorsdatorn kör jag Thunderbird. Ibland kommer ett gäng mail igenom, så jag ser ämnesraderna, Men det verkar som om Thunderbird är beroende av uppkopplingen mot servern för jag kan inte öppna dem. Finns det någon inställning som styr att jag kan jobba offline, och åtminstone läsa de mail jag har fått? Har inte tänkt på detta förut så innan Loopia fick problem så visste jag inte ens att Thunderbird funkade på det här sättet.

robertsson 2008-08-22 15:45

Citat:

Originally posted by SimonP@Aug 22 2008, 11:55
Jag menar naturligtvis att dom lagrar godtyckligt valda uppgifter i egna databaser som användaren inte har någon kontroll över. Ditt egna konto bestämmer du själv över, vilket är en viss skillnad.

Ok... och sedan tror du att nån sitter och kollar vad Simon har skrivit, eller vad är problemet, jag förstår liksom inte.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson