WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Hur långt fram ligger Sverige? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31007)

scrdj 2008-08-07 20:03

Undrar lite hur pass långt vi svenskar har kommit i domänutvecklandet kontra övriga länder i närområdet (Danmark, Norge, Finland). Ligger vi före dessa i antal registrerade domäner samt i antalet färdiga internetsidor?

Är det så kanske det är dags för en språkkurs nämligen :D

jonny 2008-08-07 21:29

Jag har fått uppfattningen att både Norge och Finland ligger efter. Danmark tror jag är mer jämn

ztream 2008-08-07 21:37

Sverige är bäst. De andra är betydligt efter. Säkert 1 år i bästa fall och 2 år i de värsta fallen

Maccke 2008-08-07 21:43

Danmark har fler registrerade domäner än Sverige.
Antalet utvecklade sidor vet jag inte.

Men det är lite mer konkurrens att optimera i Sverige än i t. ex Danmark. Har jämfört ett antal branscher.. Det skiljer sig ofta mellan ungefär lika lätt till dubbelt så svårt i Sverige. Notera att dem använder mycket engelska ord i Danmark, klart mer än i Sverige när dem söker. Sedan finns det iof fler engelska låneord i danskan med.

Gissar att Norge ligger en hel del efter; c:a 2-3 gånger lättare att optimera sökord i Norge jämfört med Sverige på några test jag genomförde.

Finland ska enligt vissa uppgifter vara ganska lätt. Å andra sidan får du nog lägga ner rätt mycket tid på att lära dig finska. Lättast är helt klart att lära sig norska och där finns nog störst potential också (för det är nog enklare att ranka där).

novis 2008-08-07 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av scrdj
Är det så kanske det är dags för en språkkurs nämligen

Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
Finland ska enligt vissa uppgifter vara ganska lätt. Å andra sidan får du nog lägga ner rätt mycket tid på att lära dig finska. Lättast är helt klart att lära sig norska och där finns nog störst potential också (för det är nog enklare att ranka där).

Håller helt med, finska är ingen lek att lära sig. Det enda som ska vara svårare för Svenskar är de kinesiska språken... Jag pratar lite finska, och det är ett HELT ANNAT språk än svenska/engelska/...

Internet Sweden 2008-08-07 22:16

Citat:

Originally posted by ztream@Aug 7 2008, 21:37
Sverige är bäst. De andra är betydligt efter. Säkert 1 år i bästa fall och 2 år i de värsta fallen
Jag har ingen uppfattning om "försprång" hur mycket bättre Sverige är i tid räknat, men annars håller jag med Dan i sin bedömning placeringsmässigt. Såväl vad gäller antal utvecklade siter som kvaliteten av desamma.

Betr. Macckes notering om antal domäner, så ser jag inte med de siffror som finns tillgängliga att det stämmer längre - Vi är ikapp antalsmässigt också - eller dött lopp, trots att .dk liberaliserades långt före .se och dessutom kostar mindre än 50% att förnya gentemot .se

- Danmark har fler landsdomäner registrerade än Sverige (ca 835K .dk) , men få .nu, ca 7K(ev. lite fler) och en hel del generiska - runt 343K (.com .net, biz, info, org), ca 42K .eu.
(1 227K)

Sverige har knappt 750K .se, ca 290K (.com, .net, .biz, .info, .org) och ca 110K .nu och ca 77K .eu
(1 227K)

Siffrorna inhämtade från Eurid, .SE, DK-Hostmaster, webhosting.info och min egen information om .nu-domäner.
-------------------

Kom på ett annat sätt jag brukar jämföra TLDer emellan, beträffande utvecklade domäner - enkelt men jämförbart:

.SE
http://www.google.se/search?sourceid=navcl...&q=site%3a%2ese
.DK
http://www.google.se/search?sourceid=navcl...&q=site%3a%2edk

Maccke 2008-08-07 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av novis
Citat:

Originally posted by -scrdj@Aug 7 2008, 20:03

Är det så kanske det är dags för en språkkurs nämligen *

Citat:

Ursprungligen postat av Maccke

Håller helt med, finska är ingen lek att lära sig. Det enda som ska vara svårare för Svenskar är de kinesiska språken... Jag pratar lite finska, och det är ett HELT ANNAT språk än svenska/engelska/...

Jupp känns inte helt lätt med finska.
Men danska är klart mycket svårare än norska har jag märkt :)

Maccke 2008-08-07 22:24

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:

Ursprungligen postat av ztream

Jag har ingen uppfattning om "försprång" hur mycket bättre Sverige är i tid räknat, men annars håller jag med Dan i sin bedömning placeringsmässigt. Såväl vad gäller antal utvecklade siter som kvaliteten av desamma.

Betr. Macckes notering om antal domäner, så ser jag inte med de siffror som finns tillgängliga att det stämmer längre - Vi är ikapp antalsmässigt också - eller dött lopp, trots att .dk liberaliserades långt före .se och dessutom kostar mindre än 50% att förnya gentemot .se

- Danmark har fler landsdomäner registrerade än Sverige (ca 835K .dk) , men få .nu, ca 7K(ev. lite fler) och en hel del generiska - runt 343K (.com .net, biz, info, org), ca 42K .eu.
(1 227K)

Sverige har knappt 750K .se, ca 290K (.com, .net, .biz, .info, .org) och ca 110K .nu och ca 77K .eu
(1 227K)

Siffrorna inhämtade från Eurid, .SE, DK-Hostmaster, webhosting.info och min egen information om .nu-domäner.
-------------------

Kom på ett annat sätt jag brukar jämföra TLDer emellan, beträffande utvecklade domäner - enkelt men jämförbart:

.SE
http://www.google.se/search?sourceid=navcl...&q=site%3a%2ese
.DK
http://www.google.se/search?sourceid=navcl...&q=site%3a%2edk

Intressant statistik.

Visste bara att Danmark låg en bra bit före Sverige tidigare i antalet ccTLD's registrerade. Det jag syftade på.
Men avståndet har ju uppenbarligen sjunkit rätt rejält på slutet, bara 85 000 fler registrerade .dk än .se.

Inom 1 år så har vi nog fler registrerade .se domäner än .dk.

Internet Sweden 2008-08-07 22:32

Ja, det är framförallt .se som minskat avståndet. De generiska domänerna ökar - men .com har nästan en försumbar ökning numera (drygt 1K i månaden) och .nu kommer ryckvis med toppar runt 3,5-4K vissa månader

Sebbe 2008-08-07 23:16

Tänkte bara fylla på statistiken.

Det finns för närvarande 184807 st registrerade .fi domäner enligt kommunikations verket (Viestintävirasto) Ficora, vilket är myndigheten som upprätthåller .fi domän servicen.

Vet inte hur många sidor som aktivt bedrivs, men .fi domäner är ju relativt dyra om man jämför med t.ex. .se. Det gör automatiskt steget högre att registrera en .fi domän endast för att så att säga äga den inför framtiden. Dessutom har ju redan registrerade företag och varumärken ett ganska gått automatiskt skydd till en icke-registrerad domän som är samma som företagsnamnet, vilket inte gör pressen så stor på att registrera en domän för ett mindre finskt företag.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om den finska domän och internet marknaden, eftersom det är väldigt intressant att jämföra den med den svenska. Har ju själv fötterna i båda lägren då jag är finlandssvensk och behärskar bägge språken flytande. Men följer utvecklingen med spänning och det kanske ger nya intressanta affärsideér...

/Sebbe

Internet Sweden 2008-08-07 23:44

Jag ska rätta mig själv innan någon annan hinner göra det ;)
Maccke har rätt - och jag har fel - DK-Hostmaster visar olika siffror på flera olika ställen på siten, men hittade till slut dagssiffran: 933 944 stycken
Så det lär nog dröja tills 2010-2011 innan vi är ikapp (eftersom .dk också ökar)

Men eftersom Sebbe bidragit med Ficoras uppgifter så tänkte jag att man kunde addera Norids också, så har vi det komplett. Om vi sedan gör samma ovetenskapliga jämförelse på dem alla (för säkerhets skull från samma burk, eftersom de kan variera) Så verkar det som om jag nog hade fel även beträffande utvecklade siter (åtminstone indexerade webbsidor)

392 133 NO 224 000 000 träffar
933 944 DK 211 000 000 träffar
749 970 SE 237 000 000 träffar
184 807 FI 150 000 000 träffar

Om man ska tro att det finns substans i jämförelsen, så ser det värst ut för .dk och bäst för .fi

Men som sagt jag har inte en aning om det här verkligen stämmer - men kul jämförelse.

Spindel 2008-08-07 23:56

Hur kommer det sig att Sverige egentligen ligger efter Norge och Danmark? Det bor ju nästan dubbelt så många här än i Danmark.

Maccke 2008-08-08 01:18

Hur har du mätt utvecklade sidor Internet Sweden?

Testa gärna sök på 'bara sidor på norska' en gång och se om det blir klart lägre siffror för Norge jämfört med Danmark och Sverige?

Ofta visas svenska sidor för norrmän och vice versa. Med tanke på antalet domäner registrerade i Norge och den gissningsvis höga användningen av .no domäner i förhållande lite .as och .com så borde Norge ha klart färre utvecklade sidor än Sverige och Danmark.

Internet Sweden 2008-08-08 01:26

nej jag var banalare är så site:.tld
Att bara ta svenska .se-adresser som är på Svenska eller .dk på Danska kan ju slå tokfel - eftersom många sidor är på annat språk eller har har felinställningar på charset eller redovist språk i förekommande fall - tyckte att det blev mest "neutralt" så här - kanske tokigt, men jag orkar inte göra om det nu...trött

scrdj 2008-08-08 16:49

Norska kan jag väl hyfsat iallafall, danskan går att läsa och prata lite men inte skriva. (Tur att man lekt reseledare :D)

Men då känns väl Norge som det mest naturliga steget då antalet kontakter där är betydligt fler än vad jag har i Danmark plus att de ligger efter. Vad jag har hört så är det svårt att regga en domän i Norge, att detta bara får göras av företag?

Internet Sweden 2008-08-08 16:55

Citat:

Originally posted by scrdj@Aug 8 2008, 16:49
Norska kan jag väl hyfsat iallafall, danskan går att läsa och prata lite men inte skriva. (Tur att man lekt reseledare :D)

Men då känns väl Norge som det mest naturliga steget då antalet kontakter där är betydligt fler än vad jag har i Danmark plus att de ligger efter. Vad jag har hört så är det svårt att regga en domän i Norge, att detta bara får göras av företag?

Stämmer - dessutom får varje bolag max registrera 20 stycken .no-domäner.

scrdj 2008-08-08 17:56

Men bolaget måste vara registrerat i Norge? Kan jag som svensk göra detta eller måste jag gå via en bulvan?

Försökt hitta lite info på internet men hittar inte. Norska siter går hur bra som helst. Finns det indicer på att "domänmarknaden" kommer att släppas ut till de som vill registrera privat?

Internet Sweden 2008-08-09 12:49

Citat:

Originally posted by scrdj@Aug 8 2008, 17:56
Men bolaget måste vara registrerat i Norge? Kan jag som svensk göra detta eller måste jag gå via en bulvan?

Försökt hitta lite info på internet men hittar inte. Norska siter går hur bra som helst. Finns det indicer på att "domänmarknaden" kommer att släppas ut till de som vill registrera privat?

Verksamheten måste vara registrerad i Brønnøysundregistrene (Norges motsvarighet till Bolagsverket).
Du kan som Svenskt bolag registrera dig, med hjälp av blanketter du hittar här http://www.brreg.no/blanketter/samordnet.html

För den som vill ta den "enkla" vägen (privatpersoner och företag utan anknytning till Norge) finns ett lite trixigt, men fullt lagligt sätt att gå tillväga.
Ett norid-auktoriserat ombud registrerar ett bolag i Norge och varje domänregistrant betalar förutom kostnaden för själva domänen även 1/20-del av bolagskostnaden.

Men då kostnaden stiger en del, så är ju .no-domäner inte speciellt attraktivt för Svenskar att "hamstra upp" - utan det är däremot en bra lösning för den som har anledning att skydda något.
----------------

Däremot för driftiga norrmän, så kan det kanske vara det - läste någonstans om Norges motsvarighet till Göran G.- som registrerat ett mycket stort antal föreningarsom då också får hålla 20 domäner styck.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson