![]() |
Många Svenska företag vill veta hur mycket jag tar i timmen när jag ska utföra ett projekt inom programmering (.NET), men eftersom jag jobbar på distans (jag bor utomlands) så jämför de mig med indiska programmerare. Hur mycket tar indiska programmerare eller rättare sagt hur mycket ska jag ta betalt? Är 200 SEK lagom?
|
1 dollar i timmen kan du få indiska kodare att jobba för så det kan du nog inte konkurrera med
|
Citat:
|
Heltidsanställd för ca en 500dollar i månaden
|
Citat:
Det är som med dagsns forskning. Där det endast behövs dator, någom mjukvara och en smart person som har läst lite matte, programmering och har känsla för design finns det en stor arbetskraft som gör saker billigare och det behöver inte vara sämre jobb - oftast är det inte det. Kom ihåg att prisnivån inte alltid återspeglar personens kompetens, utan väldigt ofta levnads- och kostandsnivån i landet personen befinner sig i. |
Citat:
Simon - du skall ju ta de som du känner att du kan leva på, plus den vinst du vill ha. Om det är duktiga .NET-programmeringskunskaper så är det ju värt mycket, var du än är i världen, men du vill ju förstås hamna rätt i konkurrensen... |
Även om indiska programmerare är billiga låter det svårt att konkurrera mot de 200 kr i timmen du kan erbjuda. Det är ju väldigt lågt.
Företag som planerar att anställa "indiskt" måste även räkna på kostnader som uppstår på grund av eventuella språkliga och kulturella barriärer. Beroende på storleken hos de företag du är i kontakt med är väl deras erfarenhet av detta olika. Troligtvis lär de sig med tiden. Exempelvis går en del företag via en mellanhand, som till viss del löser problem med kontakter och språk. Den här mellanhanden tar då också en del betalt. Edit: Wow, här verkade det gå fort att få svar. |
Citat:
Jo att konkurrera med Indier är kanske inte det smartast, men företagen kanske ser vissa fördelar med att anlita mig? Språket, att jag då och då besöker min arbetsgivare etc? EDIT: Jag har räknat med att jag behöver få in ca 200 Sek/timmen för att det ska kunna gå runt. I Sverige kostar väl en systemutvecklare allt från 500 Sek och upp mot 1500 Sek i timmen. |
Läget i Indien är enligt mina källor i landet så att på många håll klarar man att försörja sin familj på $300 i månaden. En indier behöver alltså inte tjäna så mycket för att klara sig, och då handlar det inte om att kunna köpa en ny TV var sjätte månad.
En kodare i Indien kostar enligt egna erfarenheter från ca $500 för en heltidsanställd i månaden, precis som nämnt ovan men det finns både billigare och mycket mycket dyrare. Mycket har att göra med deras organisation och styrka med mankraft osv. Men är det verkligen ett så stort problem? Är det så pass många kunder som gör denna jämförelse? Det kanske är fel målgrupp då riktar dig till snarare. Som kanske har för stor insikt i outsourcingbranschen. Det du ska göra är att pusha fram dina födelar som nämns med språket och att du har möjlighet att besöka kund på plats. Jämför de dig med en Indier så är det nog lika bra att lägga ned det prospektet. |
Citat:
|
Jag passar på att låna tråden lite och undra hur kommer man/ni i kontakt med en kodare från indien? Jag tar gärna lite billig programmering, tack!
|
Rentacoder.com är ett bra ställe att börja på. Men var försiktigt det finns många fällor att trampa i.
|
Jag har erfarenheten att Indier (kanske andra externa parter utomlands också?) kräver någon form av micro-management och slutnotan blev lika som att plocka in en lokal talang, så "vinsten" uteblev i det fallet, men det kanske inte är lika för alla som sagt.
|
Citat:
|
jag har anlitat en indier och en brasse vid 2 olika tillfällen helt utan problem, för småpengar. Man får ju en chans att prata med dom och bilda sig en uppfattning om deras språkkunskaper. Sen talang borde man kunna bedömma på deras tidigare jobb och betyg från tidigare arbetsgivare. Det är alltså på Rac- rentacoder.com jag syftar.
|
En duktig .NET-programmerare får du inte under 1000-lappen per timme. Tycker nog du ska höja upp ditt pris lite om det är så att du är bra på det du gör. Finns ingen anledning att försöka priskonkurrera, erbjud istället kunden service osv, ex. möjligheten för kunden att ringa mitt i natten om det krisar osv.
För 200 kr i timmen så tar jag för givet att du tänkt jobba svart, annars förstår jag inte riktigt hur du tänkt att få det att gå runt? |
Om jag förstod rätt så bor han utomlands där det förmodligen är billigare att leva.
|
Tänkte precis samma sak...
Simonee ........ Om du inte tänker köra 200 kr/h svart - (Vilket du inte borde göra) Så skulle det vara j---vligt intressant att veta hur du räknat/lever om du går runt på 200 kr/h Edit: Rent a coder borde "renta en koder" själva att bygga om sin hemsida för den tillhör faktiskt en av dom sämsta sidor jag besökt i år. Har kört ett par projekt i Indien för ett par år sen med varierande resultat men jag känner att det verkligen är dags att ta upp den tråden igen. Har en känsla av att man skulle komma rätt långt för 1000 $ ca 6000 svenska idag. F-n det är ju ungefär vad jag betalar för ett par dagars jobb här i Sverige. |
Där Simonee befinner sig är 200 kronor i timmen en riktigt bra lön, vilket ju självklart är anledningen till att han kan konkurrera. Omkostnaderna är sannolikt minimala jämfört med här.
|
Citat:
RAC har förvisso en design som knappast ändrats sedan starten, men det finns väldigt mkt duktiga utvecklare som använder sidan. Så står man ut med att det skär i ögonen kan man hitta bra arbetskraft för en billig peng. Har bl.a. kontakt med en kille från Rumänien över RAC som har hjälpt mig med diverse projekt, grymt duktig och är ofta klar före deadlines. Självklart kan man få ett bottennapp och få värdelös kod men mkt hänger på specifikationen. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson