![]() |
Hej på er alla
Jag är helt ny i forumet och skulle vilja ha lite råd och dåd från er mer insatta, Funderar på att köpa en domän med design och kod färdigt behöver ej vara etablerat, lyckades hitta en sida enligt mina önskemål. killen vill ha närmare 30k för allt, nu har jag kollat och hittat in mindre än 3 sidor med samma upplägg (design &kod), vilket inte är så kul då. Men till frågan, jag är iaf intresserad av att köpa detta men inte till det priset då, jag trodde att det var en unik kod. Hur mycket skulle ni betalat? //Eddan |
Ta kontakt med en programmerare och be han göra en likadan sida.
Vad har sidan för funktioner, vad har du för budget? |
Om kodning innebär endast XHTML & CSS så tycker jag det är lite dyrt. Hur snygg designen än må vara. Beror på vad det är för sorts sida du vill ha.
|
Ganska svårt att ge ett svar faktiskt. Gick sidan med vinst? Besökare? Registrerade användare?
|
För att kunna göra en sådan bedömning krävs mer information, gärna även domänen för en utvärdering om det är värt eller ej.
|
Citat:
Typ av site: Annonsmarknad Besökare: N/A, sidan har inte varit "driftsatt" Pokerstjärna: Visst kan jag anlita en programmerare att göra en likandan sida, Men då får jag ju samma "vara" för eventuellt samma pris. Vad jag är ute efter är om sidan är värt 30k om det finns exakt likadana sidor ute. bifogar bilder på 2 exempel. Dessa är 2 olika domäner till salu för olika priser http://www.netrapp.se/test/images/bild1.JPG http://www.netrapp.se/test/images/bild2.JPG //Eddan |
betala 30 k för den där sidan och du kan känna dig rätt lurad!
Det finns inget speciellt med den sidan...den är inte ens snygg ur designsynpunkt. Känns som någon tagit en kopp kaffe och under tiden "kopierat" Blocket. |
Citat:
Det jag vet är att den sidan som jag var intresserad av, hade alla betalalternativ SMS, KORT, TELE. mm.. alltså bara att sätta igång så att säga. Men OM jag skulle köpa den, ska man då erbjuda 5k eller? //Eddan |
Citat:
Släng iväg ett PM till mig så ska jag försöka hjälpa dig. |
Vad är det som ingår i köpet?
är det bara designen av sidans layout, så är det ju ett plagiat rakt av blocket.se och den borde man akta sig för att köpa eftersom blocket.se kan höra av sig med sin stab av advokater. Finns det hela uplägget med annons maskineriet med samma funktionalitet som blocket.se så är 30000 billigt som tusan, jag tvivlar dock på det. |
Det som ingår i sidan jag tittade på är
-Betalsystem (sms,tele,kort,mm) -Domän -kod & design (självklart) fritt förfogande över koden & designen som killen säger (men det verkar ju alla ha :) ) -affiliatesystem Då sidan inte är ingångsatt så finns det inga annonser eller registreringar på db, Sidan har samma funktionalitet som blocket, men vete fan om det är ett exakt plagiat. Men som du säger...det är inte kul fall advokater står och knackar sedan på dörren //Eddan |
Jag säger nog som Conny, är det en fungerande sida, och du har möjlighet att testa det så är 30k helt okej, designen är väl lite för lik, ja, men det är ju också ganska lätt ändrat...men det borde väl kunna ingå för 30k.
Ett annat sätt att kolla om det är rimligt är ju att fråga hur mycket tid som ligger bakom, kolla den uppgiften med någon annan utvecklare och se om det stämmer... Men annars tycker jag du ska be Clonix förklara vad han tycker sidan borde kosta, och ungefär hur mycket tid som ligger bakom... |
Citat:
Hur mycket skulle du värdera den till? //Eddan |
Denna sidan känns inte så nytänkande inom annonsmarknadsegmentet. Visst du får mycket prylar för 30k som jag tvivlar på att någon slänger ihop åt dig för den pengen, men du får ju en tok-kopia på blocket.se. Men det är kanske det du vill?
|
Det där är ju en av lagtunmedia's sidor som dem försökte byta mot en av mina sidor. 30 000 SEK för den och du har gjort en dålig affär, jag skulle skämmas om jag sålde den för det priset med den statistik som finns. Observera att jag inte har något personligt mot ägaren bakom Lagtunmedia men jag reagerade starkt på priset.
|
Citat:
provat några free classifieds, och gjort om lite, men det blir inte riktigt bra. Jag vill inte att det ska vara en snapshot på blocket, men lika "enkel" om man säger så, missförstå mig rätt :) //Eddan |
Citat:
|
Citat:
Att 30k är mycket för en "massproduktion" är ju givet, Försökte de byta en av sina sidor mot en av dina? är de oserösa, vad skulle du erbjuda? //Eddan |
Ägaren bakom "Reklambyrån" Lagtunmedia erbjöd sig två av sina sidor (en av dem ser exakt ut som den du visar på bild) och en rikstäckande PR-kampanj mot en av mina sidor. Vilken sida det gäller är oviktigt här.
|
Citat:
"Fakta: en Internetbaserad komplett fullt fungerande system med alla betalningsätt, kontokort, bankgiro, sms, Hela systemet är webbaserat vilket gör att det går att driva från vilken dator som helst i världen. Hela platformen säljes. Teknisk assistans kan ordnas vid försäljning. Tjänsten är utvecklad i PHP o MYSQL. Med full rätt att ändra i källkoden. Databasen är av hög kvalité, manuell granskning har gjorts av samtliga programerare.Återkom gärna med fler frågor eller om stort intresse finns, kan vi boka en tid för full genomgång i Stockholm. Som det står är koden fri för alla möjliga ändringar lika så design. " Ingen statistik på besök //Eddan |
Citat:
|
Det behöver inte vara skräp, men det är definitivt inte värt den prislappen.
Kontakta mig så ska jag hjälpa dig så gott jag kan med värdering av nuvarande material. |
Vi har ju inte sådär jättemycket fakta att gå på men priset beror ju i stor grad på om det är en färdig produkt som säljs och marknadsförs till en bredare skara och som en produkt eller om det handlar om en ”unik” lösning som anpassats efter en speciell kunds önskemål.
Handlar det om en produkt som säljs till ett större antal kunder känns priset kanske lite väl högt men handlar det om en mer anpassad lösning där kunden i princip ensam ska betala den tid det tagit att utveckla/klistra ihop lösningen känns priset billigt, oavsett om designen är dålig eller väldigt inspirerad av andra sidor. Det kan ta tid att bygga en ful lösning också :) Det bästa sättet för dig att fundera över om det är ett vettigt pris är att göra en uppskattning av hur lång tid det skulle ta för dig själv att göra jobbet och jämföra vad priset blir per timme och ställe det mot vad timmarna är värda för dig. Eller, naturligtvis, som andra redan påpekat, höra med andra vad de tar för att ta fram något liknande. Edit: Typo. |
30k för en skit ful design och ett koncept som redan finns och är såpass mättad om det inte kommer med nya funktioner och nytänkande så är det ett helt korkat köp.
Samt att snubben troligtvis redan sålt denna "design och kod" till andra.. så han mjölkar sin "pryl" till alla och får idén att låta som en toppen grej. Jag tycker att du inte ska investera i detta, köp något nytt och fräscht.. Jag ber dig, gör inte detta misstaget. |
I helvete att du ska betala några 30 000 kronor för en sådan skitsida (av det jag har fått reda på genom tråden). Någon försöker lura dig och köp inte skiten! Det går utan problem att hitta en webbutvecklare som kan utveckla en liknande snyggare sajt (inkl. design) för max 5 000 kr.
Däremot kanske domännamnet kan vara värd en större del av summan, vilken domän gäller det? |
Citat:
|
Domän: skräp
Webbsida: extremt ful kopia av Blocket. Meny, allt är ju hel åt .... Marknad: mättad och dominerad av andra aktörer. Mitt råd: släng mailet av säljaren och gå vidare. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jaha, såld? Glad att du fick sålt den då! :) Grattis ;)
|
Såna sk blocket kopier säljes varje vecka just på blocket för 5-10.000kr.Finns färdiga script för denna typ av sajt.Tyvärr kommer jag inte ihåg vem,men kolla blocket och kolla här på WN efter gammla annonser som säljer liknande.
|
layouten är ju ett rent plagiat av blocket, så att kopiera deras hemsida och byte en banner kanske tar en timmes jobb (om vi är generösa), men den bakomliggande kodningen kan väl i sig motivera priset.
En snabb kalkyl säger att 30000 SEK/800 SEK/Tim blir 37,5 Timmar, det skulle kunna vara normalt om betallösning ingår. Men layouten bör kunan gå att göra lite mer orginell. |
Ibland tycker jag du verkar vara en dryg jobbig jäv-l Conny, men jag börjar uppskatta dig mer och mer, äntligen lite substans och nyans...
|
Hehe, rolig tråd detta.
Dina sida är farligt lik www.sortimentet.se. Du kanske också ska pressa ut Blocket.se från marknaden? :D |
Citat:
Om personen säljer en copycat på blocket, hur vet man att scriptet är seriöst skrivet? Det känns som markanden för annons sidor är mättad, kanske finns utrymme för någon unik nisch. Men annars ytterst tveksam. Att betala 30k för den där sidan, är samma sak att be och bli blåst. Det jag menar om man kan kopiera blocket layout, då är man knappas särskilt seriöst som utvecklare. |
Glöm inte att fasta priser är en illusion. Det går till och med att pruta på ICA.
Efter alla kommetarer här och i andra trådar i forumet ang just sitevärdering (som kommer länka dig till mkt intressanta artiklar i ämnet) tycker jag du ska ta dig en funderare på vad du tycker siten är värd. Påbörja sedan förhandling, eller lägg ett "take it or leave it"-bud till dem. Lycka till! |
Citat:
Jag kan också tycka/tro att marknaden för annonssiter är mättad, men det är ju inget utvecklaren tar hänsyn till. Sen förstår jag inte alla ni som hänger här, varav en hel del är utvecklare gissar jag, varav många säger "det där är på tok för dyrt" här har ni världens chans att dra in säg 25k då på något ni menar att ni skapar på en kafferast...varför försitter ni en sån chans ? |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson