![]() |
hej!
Imorgon har jag uppkörning för första gången... någon som har tips att ge mig vad man ska tänka på etc? MVH |
Försök att tänka som om det vore en vanlig körlektion, så gjorde jag. Men visst är man nervös ändå, men man kan inte göra så mycket mer än att göra sitt bästa.
Tror det går kanon, lycka till! |
Överdriv när du tittar. Ska du titta i backspeglarna så se till att det verkligen syns. Vrid på hela huvudet.
Har ett par kompisar som kuggat enbart för att de inte har visat tillräckligt tydligt att de kikar i speglarna. Lycka till! |
Citat:
|
Lycka till :) Har själv uppkörning om några veckor.
|
Visa bara att du är säker på din körning och att du vet vad du sysslar med.
Kommentera inte hur dåliga andra är på att köra eller följa reglerna. Visa hänsyn. |
Hej,
Några tankar Ta det lungt. Ja, det är svårt när man är lite nerväs, men försök. Om de ber dig köra till nåt du inte hittar till kan du alltid fråga om det är skyltat, annars ska de ge dig anvisningar. Det är inte ett Taxikort. Instämmer med tidigare talare: var tydlig med att du har kolla på trafiksituationen runt omkring dig, dvs visa att du tittar i speglar etc. Kör inte för sakta! Om det är 70, och inget speciellt väder eller väglag etc ska du hålla 70. Kör man för sakta verkar man osäker. Särskilt viktigt för MC-kort. Om man gör ett misstag och märker att förrättaren märkt det är det bra att visa att man vet det genom att t.ex. tala om vad man borde ha gjort istället. Om de fortfarande har kvar säkerhetskontrollen - memorera momenten. Trist att kugga på det! Två anekdoter (mer än tio år sen på båda) En sak jag gjorde: Jag missade att det blev rött och bromsade lite försent, så jag hamnade med halva bilen på övergångsstället (efter själva rödlyset). Jag sa då till henne att han bakom kom lite fort och att jag ville ge honom lite extra bromssträcka. Givetvis var det ingen på övergångsstället:) Jag fick körkort. En körskola i krokarna här hade videokameror i bilarna och när deras elever blev kuggade på vaga grunder visade de filmen och bad förrättaren visa var misstaget skett, eftersom eleven behöver öva på just det. Flera gånger hände det att förrättaren ändrade sig och släppte igenom föraren:) |
Citat:
Tack för alla tips hitils, ös gärna på fler! |
Hur gick det?
|
har också minnen från min uppkörning... var i säffle och gjorde intensivkurs på hösten... kom upp och skulle köra upp lagom tills första snön hade lagt sig...
tanten jag körde upp för höll lite förskrämt i dörren och frågade om inte jag körde lite för fort nu... svarade att det gjorde jag inte och att jag hade full koll :) fick mitt kort iaf. höll för övrigt på att smälla en gång på en parkering med, fast jag hade rätt så hon tyckte det var ok :) |
Citat:
|
Jag klarade mig fint genom att vara koncentrerad och snacka lite avslappnat med gubben brevid, blev en lugn och trevlig resa :)
|
Ge inte upp även om du har gjort ett misstag.
Jag fick typ 3 st motorstopp, körde på en trottoarkant osv... |
Hur gick det för dig?
|
Citat:
|
Om du kör mitt i stan vid lunchrusningen som jag gjorde så håll inte 50 även fast det är 50 ;) Kuggade även på att övergångställen, att jag inte bromsade ner tydligt nog för dem som skulle gå över eller nåt luddigt. Missade även på en skit sak, körde på en 70 sträcka och gubben skulle säga till när jag skulle tvärnita bilen, han säger till och jag tvärnitar.. men hjulen stod inte helt still innan jag körde iväg igen.
Annars är det bara att vara uppmärksam, kör lugnt som fan i stan där det är mycket fotgängare, annars håll hastigheten, ligg inte och kör i 55-60 när det är 70 om det är bra väglag och sikt. Tiden man får köra upp har en betydelse enligt mig också, jag körde upp 12.30 och 14.30 två första gångerna och kuggade båda, tredje gången körde jag upp 08.30 och då var stan stängd och alla gått till jobbet :) Bor iofs i en mindre håla norrut. |
har uppkörningen om 1 mån.. tar gärna emot tips också, btw har den i sollentuna ;D
|
jag klarade det :D Regnade jätte mycket och fick vattenplaning 3 ggr under uppkörningen, men det gick bra!
|
Härligt Pajas! Grattis, känns underbart va?
Vattenplaning är inge skoj dock. |
Citat:
|
Citat:
Pajas: Gratts! Ni måste haft dåliga däck då:) |
Grattis till körkortet!
|
Nu vet jag en som inte kommer hänga på WN de kommande veckorna ;) Grattis!
|
Citat:
|
Citat:
Regnar som fasiken i sthlm nu, enligt smhi ska det regna upp till 50mm men tror det blir mer om det fortsätter som det gör. |
Citat:
Övningskör i området innan så är du van. Det gick lite fort vid ett vägarbete i en rondell, tyckte de, men jag blev godkänd på första försöket. |
Vilken pajas.... :)
Grattis! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
då smäller det imorgon :'(
|
idag small det bra :D :D :D
|
Grattis pajas, fixa bil ragga brudar nu :P
|
klart att han inte kan berätta:p han är ju ute o kör bil säkert ;)
|
Citat:
|
haha :D
|
limpan, jag älskar dig med, men jag ska inte berätta om dina bedrifter.. då blir du nog inlåst nångonstans =)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson