WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Färgval till e-butik (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30898)

OnlyMe 2008-08-02 23:09

Håller som bäst på med en e-butik men är lite osäker på vilken nyans jag ska ha på den gröna färgen.

http://img227.imageshack.us/img227/5958/greendg7.jpg

Känns den för skarp och obehaglig?
Mittenspalten är helvit och den gröna färgen är tänkt som en ram runt denna.
Har provat på olika datorer men nyansen skiftar lite beroende på skärminställning.
Vore tacksam för synpunkter... :)

eliasson 2008-08-03 00:08

Jag skulle vilja påstå att de färgerna skär sig som ketchup och pannkakor.

Mickee 2008-08-03 00:29

eliasson satte ketchupen på pannkakan, http://www.colourlovers.com/ är ett tips att spana in

OnlyMe 2008-08-03 00:34

Den röda ramen runt det gröna ska givetvis inte vara där,
den uppstod i samband med att jag tog en skärmdumpen.
Den svarta texten kommer givetvis att vara skarp men ser otydlig ut på skärmdumpen.
Det är endast nyansen på den gröna färgen som jag efterfrågar.
Hela butiken bygger på färgen till en grön växt som jag har en premiumdomän till. :)

Gustav 2008-08-03 00:37

Min första tanke var gräs...ligt.

htiawe 2008-08-03 00:38

Inte alls bra, gör om.

OnlyMe 2008-08-03 01:17

Ok, vad tycks om den här nyansen?

http://img172.imageshack.us/my.php?image=green3ld6.jpg

jonny 2008-08-03 16:50

Jag tycker nog det är för mycket grönt.

Thor 2008-08-03 17:59

Fortfarande "mycket" grönt, men betydligt bättre än första nyansen. Grön är nog en av de svåraste färgerna att hitta en bra nyans av...

Gustav 2008-08-03 22:25

Du bör aldrig använda en så mörk bakgrund till svart text. En person med synfel, eller som har en gammal eller felinställd skärm, kommer inte att kunna urskilja texten.

OnlyMe 2008-08-03 23:01

Tack för alla synpunkter.

Gustav - Du har helt rätt beträffande svårigheten att läsa texten för någon med synfel. När jag nu tittar på mitt första förslag så spyr jag nästan själv. :)

Vilken nyans skulle ni välja... Skicka gärna en färgkod så testar jag.

KarlRoos 2008-08-03 23:26

Citat:

Originally posted by OnlyMe@Aug 3 2008, 23:01
Vilken nyans skulle ni välja... Skicka gärna en färgkod så testar jag.

Kuler - testa lite olika ;)

Lindahl 2008-08-03 23:30

Gröna färger är jättesvåra att få snygga, det krävs nästan att man jobbar med gradienter, skuggor och transparens för att få det att se bra ut tycker jag. Dessutom är ögat mycket känsligare för grönt än andra färger, vilket inte underlättar om man tex jobbar med hårt komprimerade jpeg-bilder (fast nu handlade det ju om en enfärgad bakgrund förstås...)

Jag hade nog satsat på en ljusare variant, nåt liknande den som är på de flaskorna som syns på din andra länk... Eller tänk om helt och hållet och använd mer neutrala färger, och använd det gröna för att framhäva effekter på sidan.

OnlyMe 2008-08-04 15:12

Tack, jag tror att jag börjar närma mig en bra nyans nu.

Här är senaste försöket:
http://img186.imageshack.us/img186/843/green4bi7.png

Vilka typsnitt föredrar ni i menyer, rubriker och artikeltexter?

WebboT 2008-08-04 17:59

Citat:

Originally posted by OnlyMe@Aug 4 2008, 08:12
Tack, jag tror att jag börjar närma mig en bra nyans nu.

Här är senaste försöket:
http://img186.imageshack.us/img186/843/green4bi7.png

Vilka typsnitt föredrar ni i menyer, rubriker och artikeltexter?

Podukterna är ju också gröna - du vill väl att fokus ska ligga på dina produkter?

Ändra actionknapparna till en färg som står ut - t.ex. orange.

Ändra också köpknappen från 'Köp' till 'Lägg i varukorg'.

Ordet 'Köp' gör att kunden kan missförstå det hela och tro att om han/hon klickar på köpknappen så kan man enbart köpa just den produkten och inte lägga till fler i varukorgen.

Gustav 2008-08-04 19:11

Citat:

Originally posted by WebboT@Aug 4 2008, 17:59


Ändra också köpknappen från 'Köp' till 'Lägg i varukorg'.

Ordet 'Köp' gör att kunden kan missförstå det hela och tro att om han/hon klickar på köpknappen så kan man enbart köpa just den produkten och inte lägga till fler i varukorgen.

Även "Lägg i varukorgen" kan missuppfattas. Jag har utfört mindre tester med personer som sällan eller aldrig handlar på nätet. Efter en kvart så sade en av personerna något i stil med "Nej, det här funkar inte. Jag begriper inte hur jag gör för att köpa en produkt". Hon kopplade inte "Lägg i varukorgen" med att det var första steget i köpprocessen.

Om man utgår ifrån att folk är okunniga så kan de lika gärna missuppfatta en knapp med "Lägg i varukorgen" som en knapp med "Köp".

Själv så använder jag numera "Köp" som knapp. Jag bytte till det för ca två år sedan. Det ska finnas studier för vilken rubricering av knappar som är optimal. Om någon kan hänvisa till en sådan studie (gärna svensk sådan) så vore det kanon.

WebboT 2008-08-04 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Ursprungligen postat av WebboT

Ändra också köpknappen från 'Köp' till 'Lägg i varukorg'.

Ordet 'Köp' gör att kunden kan missförstå det hela och tro att om han/hon klickar på köpknappen så kan man enbart köpa just den produkten och inte lägga till fler i varukorgen.

Även "Lägg i varukorgen" kan missuppfattas. Jag har utfört mindre tester med personer som sällan eller aldrig handlar på nätet. Efter en kvart så sade en av personerna något i stil med "Nej, det här funkar inte. Jag begriper inte hur jag gör för att köpa en produkt". Hon kopplade inte "Lägg i varukorgen" med att det var första steget i köpprocessen.

Om man utgår ifrån att folk är okunniga så kan de lika gärna missuppfatta en knapp med "Lägg i varukorgen" som en knapp med "Köp".

Själv så använder jag numera "Köp" som knapp. Jag bytte till det för ca två år sedan. Det ska finnas studier för vilken rubricering av knappar som är optimal. Om någon kan hänvisa till en sådan studie (gärna svensk sådan) så vore det kanon.

Ursäkta att det blev lite OT nu.

Hittar tyvärr inga Svenska studier.

add-to-cart knappar hos 1007 av Internets största ecommerce sajter:
http://www.getelastic.com/add-to-cart-buttons/

Analys av Amazon.com's knapp:
http://www.grokdotcom.com/2008/02/26/amazo...-shopping-cart/

Gustav jag kikade lite på din sajt och vad jag tror så är det inte ordvalet på knappen som gör kunder konfunderade.
Jag tror att problemet är att folk förväntar sig att man tas till en annan sida när man trycker på knappen och att varukorgen inte syns klart och tydligt "above fold".

Gustav 2008-08-04 20:44

Nu går vi som sagt off topic med den här diskussionen. Men då den ursprungliga frågeställningen redan blivit besvarade och även den nya frågan bör ligga i frågeställarens intresse så får vi ta oss den friheten.

Tack för länkarna. Alla typer av studier är intressanta att titta närmare på. Vad jag däremot minns från tiden då jag pluggade marknadsföring var att professorerna gång på gång poängterade att svenska och amerikanska konsumenter är fundamentalt olika. Det är ett vanligt misstag som svenska företag gör när de hämtar information från amerikanska studier.

I Sverige är "Köp" betydligt vanligare än i USA. En enkel förklaring kan vara att "Lägg i varukorgen" blir en så förfärligt lång mening, tillskillnad från "Add to cart".

Undersökningen som jag gjorde gäller inte min egen shop. Jag gjorde ett urval på fem stora och små butiker och övervakade sedan hur försökspersonerna agerade genom hela köpprocessen. Därefter gjorde jag en liten intervju med varje försöksobjekt. Observera att min lilla studie inte uppfyller de vetenskapliga kraven på validitet och reliabilitet.

Att flytta kunden till en utcheckningssida/varukorg när denna lägger något i varukorgen anser jag personligen vara förkastligt av två skäl. För det första så vill jag att kunden ska handla så mycket som möjligt. Då är det bra om kunden inte flyttas till utcheckningen så snart denna har köpt en vara. För det andra så bör kunden aldrig flyttas runt i shoppen mot sin vilja. Det gäller inte bara e-butiker, utan en besökare bör aldrig flyttas till en sida utan att medvetet och självmant ha navigerat dit. Det kan upplevas som irriterande, eller i det fall att besökaren är en ovan Internetanvändare, som direkt förvirrande.

Nu vet jag att du befinner dig i USA och att dina kunder är amerikaner. Men det skulle ändå vara intressant att höra dina resonemang kring varför man bör döpa "Köp" till "Lägg i varukorgen" och varför man bör flytta kunden till varukorgen när denna lagt en produkt i den.

WebboT 2008-08-04 21:09

Gustav, jag slussar inte kunden videare till varukorgen/checkout.
När dom lägger nåt i varukorgen så tar jag dom till en mellan-landnings-sida kan vi kalla det för.
Jag vill att kunden direkt ska se exakt vad och hur många av varan han lagt i korken.
Med två stora distinkta knapper ger jag kunden sedan valet att gå till varukorgen eller fortsätta där han kom ifrån.
Jag har dessutom en minikorg högt upp till höger där kunden hela tiden kan se vad korgen innehåller för tillfället.

http://img176.imageshack.us/img176/6...dtocartma0.gif

Gustav 2008-08-04 21:48

Jo, jag såg det. Det är en lösning som enligt mitt tycka är ganska ok. Men det är inte nödvändigt att flytta kunden till en ny sida för att visa att denna har lagt till en produkt i varukorgen. Själv har jag löst det med en liten popup. Ännu bättre är det om man helt enkelt bara visar meddelandet direkt på produktsidan efter det att kunden har lagt till produkten i varukorgen.

Eftersom du har visat delar av dina försäljningssiffror här på WN, så vet jag att en stor del av dina kunder bara handlar en produkt innan de checkar ut. Det ger mig vatten på kvarnen när jag hävdar att man inte vill göra det för enkelt för kunden att ta sig till varukorgen och kassan. Som återförsäljare så vill man gärna att kunden handlar mer än vad han/hon från början hade tänkt sig.
Nu är min egen shop dock inget skolexempel på hur en optimal e-butik bör fungera. Så de lösningarna som finns där är inga som jag direkt förespråkar i dagsläget. Vi har dock en ny shop under utveckling som vi arbetat på i över 1½ år.

Den lilla minikorgen som du visar till höger är naturligtvis användarvänlig. Att synliggöra för kunden exakt vad denna har i sin varukorg är så klart mycket bättre än att endast visa en totalsumma.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson