![]() |
Hej,
Surftown har de senaste veckorna varit under all kritik när det gäller deras mailserver. Igår fick man ett fint mail att de uppgraderat till ett nytt mailkluster och att allt ska vara perfekt. Tiden innan skickade mail kommer fram har varit ca 2-3h idag, och från nu ikväll så förstörs alla mail, och innehåll, topic och allt förstörs. Det enda man kan se i headern är mottagaren och avsändaren och när den togs emot av qmail. På min egna mailserver (sendmail) upplevde jag precis samma problem när partitionen med mailspool var full. Har de lyckats med detta?! Någon mer som upplever samma problem? Jag ligger på mail7.surf-town.net. |
Hej Kristian,
De tomma mailen berodde på att vi var tvungna att inaktivera antiviruset (ClamAV) temporärt, på grund av att utföra vissa optimeringar med våra nya uppsättning av våra e-postservers. Det resulterade dessvärre i tomma mail, vilket vi ej hade förutsett. Men det är igång igen, och mailen ska komma fram som vanligt. Vi beklagar besväret, och det kan tyvärr uppstå vissa förseningar vid leveransen av inkommande e-post, på grund av arbetet med den nya uppsättning. |
Hej!
Idag är det en kund till mig som har precis samma problem. Jag ser headers som innehåller en hel del från ClamAV och samtliga mail är tomma. Kunden är inte alltför nöjd.. På Status-sidan pratar ni om fördröjning av mail.. Det började inatt. |
Mmm. E-postproblem sucks som sagt.
|
Citat:
|
Citat:
|
Problemet vi upplever just nu har ingenting med ClamAV att göra. Det är ett helt nytt problem, så att säga...
Jag har precis anlänt till kontoret, och har inte riktigt hunnit sätta mig in i ärendet. Men en snabb debrief från teknikern säger att det förmodligen har skett något oväntat i samband med implementeringen av de nya inställningsmöjligheterna för vårt antispam-filter. En bloggpost med mer information kring detta kommer upp senare under dagen. Men som mina goda kolleger Jonathan (fint namn! ;)) och Patrik säger: E-postproblem sucks. Och vi jobbar därför så snabbt vi bara kan för att få det åtgärdat. Dock så ser det ut som om att alla mail som blivit utsända med blankt innehåll fortfarande ligger i kö, och kommer sändas ut igen och då MED innehåll. Men jag ska undersöka det närmare, har som sagt inte ens fått i mig första koppen kaffe. :P |
Jgabor:
Tackar för ditt svar. Jag ska hälsa kunden och vi hoppas ni löser det snart. |
Hej!
Jag snackade precis med kunden. Han undrar när det går igång. Han är inte jättenöjd.. :) Vi har öppnat ett support-case med nr XNQ-527969 som vi inte fått svar på ännu. Tur WN finns. :P |
Som du nog kan förstå, så har supportavdelningen fullständigt bombaderats med supportärenden... Sådana här driftstörningar har en tendens att leda till det. ;)
Så du kommer få svar på ert supportärende så snart som möjligt... |
Att slarva bort användarnas e-post (som ju mycket väl kan tänkas innehålla beställningar från e-butiker och liknande) är nog bland det sämsta man kan göra som e-postleverantör. Går det inte att inaktivera de felande e-postservrarna och köa upp breven på någon annan server så länge, så att de åtminstone blir levererade när ni fått det att funka?
Vi har en sådan tjänst för den som vill sköta sin egen e-postserver men är rädd att förlora brev vid strul. Tyvärr skalar den inte upp till ett helt webbhotell =/ |
Citat:
Håll koll på vår blogg, där vi senare under dagen kommer komma med mer utförlig information. :) |
Citat:
Lycka till med arbetet, och sluta surfa forum nu ;-) |
Problemet är ju att spam/antivirus ligger längst ut, är inga problem att bygga skalbara mailkluster. Problemet är om man kör en viss hosting plattform och kontrollpaneler.
Bygga separat mailplattform som lastbalanserar i olika kluster på olika delar av sverige är lätt, men betydligt jobbigare få in lösningen på befintlig plattform. Sedan lägger vissa kunder lite väl kritiska mail på shared plattform med. |
Citat:
Haha, tack tack. Dock har jag inte direkt något med den tekniska biten att göra, så att jag surfar forum har ingen betydelse kring arbetet med att fixa problemet. :) Snarare underlättar det, då jag kan hålla folk uppdaterade med vad som händer, istället för att en av våra tekniker ska behöva göra det. Citat:
Problemet låg i att vi hade missat att amavis inte kunde hantera mer än 6000 adresser i en och samma kunds black/whitelist, vilket berodde på att black- och whitelisting hanteras av en PostgreSQL-databas, vars scriptspråk har en begränsning i hur stora reguljära uttryck som kan exekveras utan att databasen hänger sig. Läs mer i vår blogg: http://blog.surftown.se/?p=512 |
Känns som att surftown fick äta upp sin slogan "Epost-problem sucks, Surftown rocks"... ;-)
|
Citat:
Jag ser att ni kör Postfix. Hur skalar ni ut MTA:erna? NFS? GFS? |
Det verkar som problemet är löst nu?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson