WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Massöka se-domäner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30652)

N!cklas 2008-07-20 15:41

Har en lista på ~600 rader som jag vill söka lediga .se för. Har tidigare använt ett program (iDotz) med gott resultat men nu får jag 'error' efter 10 sökningar, vilket jag antar beror på någon spärr på antalet sökningar per timme och IP eller så...

Tips på bra tjänst att använda för att gå igenom listan eller måste jag bygga mitt eget script som kollar 10/gång o körs med jämna mellanrum?

Kay 2008-07-20 15:51

NameISP.com har sökfunktion, vet inte var spärren ligger i antal per sökning, men det är hyfsat många i varje fall.

N!cklas 2008-07-20 16:17

Tack! Ska testa :)

MrMike 2008-07-20 17:33

domanshop.se klarar ett par sökningar * 500 rader, sedan får du köra en ipconfig /release /renew, eller vänta ett tag om du vill göra fler sökningar.

eliasson 2008-07-21 00:18

Citat:

Originally posted by MrMike@Jul 20 2008, 17:33
sedan får du köra en ipconfig /release /renew, eller vänta ett tag om du vill göra fler sökningar.

Det där kan du ju inte förlita dig på eftersom du inte har en aning om hans internetuppkoppling och leverantör.

Hur som helst så kan du köra massa HTTP-requests mot http://free.iis.se/free?q=domän.se för att se om domänen är ledig.

Wackerberg 2008-07-21 13:53

Vill du enbart ha information om domänerna är lediga eller upptagna(/spärrade)?

Isf är .se http://free.iis.se/free?q=example.se ett alternativ. Där kan du endast kontrollera en domän åt gången och får enbart information om domänen är ledig eller upptagen, men det tar mindre än 15 minuter(antagligen mindre än 3 min) att göra ett fint verktyg som kontrollerar flera hundra domäner på ingen tid (<10 sekunder).

Hoppsan sa. Jag läste inte vad eliasson skrev.

Hjalle 2008-07-21 14:38

Jag skulle gärna vilja veta om det går att komma förbi det sättet att göra 10 whois / minut utan att göra någon ful-lösning. Går det att verifiera sig som icke-spammare på något sätt, eller är det något man lär leva med?

dlinder 2008-07-30 11:27

Funktionen på free.iis.se var ju sällsynt praktisk. Finns det något motsvarande för .com?

novis 2008-08-07 14:05

Försöker lära mig det här med php, så jag tyckte detta var ett intressant problem.

Fick öva på stränghantering, loopar, och generera html-tabeller...

kolla free.kysst.se - långt ifrån färdigt, men fungerar för icke IDN-domäner.

Jag har inte märkt någon begränsning, kopierade in en artikel från aftonbladet och det gick bra, tog dock enliten stund.

Undrar vad webhotellet tycker? IIS? Ni som vet får gärna kommentera:)

Ni som är slängda i php får gärna också kommentera, dvs när ni ser ngt ni anser beror på bristfällig programmering...

/Novis.

dlinder 2008-10-05 17:09

Ingen som vet om det finns HTTP-requestmöjligheter ang .com-adresser?

Tack!

Dimme 2008-10-06 02:00

Jag har knappat ihop ett verktyg som söker bland .se .com .org .net .cs .co.uk .us .gr ...... ja ni förstår, allt!

Lita dock inte på det om ni vill kolla domännamn som släpps just nu. Skriptet kollar mot DNS:ar och därmed tar det lika lång tid att uppdateras som DNS:arna tar. Dvs max 48 timmar.

Annars funkar det kanon vid större generella sökningar.

http:// domaintool [punkt] dimme [punkt] net

Ge gärna inte länken till externa, dvs folk utanför WN.

EDIT: Nu går det att lita på verktyget när det gäller .se domäner. 48 timmars intervallet gäller bara .com och resten.

Daniel.st 2008-10-06 11:49

Citat:

Originally posted by Dimme@Oct 6 2008, 02:00
Jag har knappat ihop ett verktyg som söker bland .se .com .org .net .cs .co.uk .us .gr ...... ja ni förstår, allt
Lita dock inte på det om ni vill kolla domännamn som släpps just nu. Skriptet kollar mot DNS:ar och därmed tar det lika lång tid att uppdateras som DNS:arna tar. Dvs max 48 timmar.
EDIT: Nu går det att lita på verktyget när det gäller .se domäner. 48 timmars intervallet gäller bara .com och resten.

Du funderar inte på att bygga ett API kring lösningen, via ex. http eller SAOP? :)

JLE 2008-10-06 12:21

Citat:

Jag har knappat ihop ett verktyg som söker bland .se .com .org .net .cs .co.uk .us .gr ...... ja ni förstår, allt!

Dock så betyder det inte att en domän är ledig bara för att den inte finns i DNS

Dimme 2008-10-06 12:22

Daniel.st: Nej inget jag har tid med eller vill göra.

JLE: Ja precis, men chansen att det händer är inte stor. Bättre sätt att söka .com domäner finns inte, whois blockeras efter ett antal försök.

dlinder 2008-10-07 13:18

Citat:

Jag har knappat ihop ett verktyg som söker bland .se .com .org .net .cs .co.uk .us .gr ...... ja ni förstår, allt

Underbart verktyg! Är skriptet långt/komplicerat? Skulle gärna göra en egen variant på det så småningom, nämligen.

MRDJ 2008-10-08 22:19

tjenare,

någom som testat denna webservice for whois ?

http://www.trynt.com/trynt-whois-api/

Dimme 2008-10-08 23:43

Citat:

Ursprungligen postat av dlinder
Citat:

Ursprungligen postat av Dimme

Underbart verktyg Är skriptet långt/komplicerat? Skulle gärna göra en egen variant på det så småningom, nämligen.

Nej det är inte komplicerat. Här kommer källkoden men den släpper jag under GPL2/GNU licensen. Ni måste alltid referera till mig och ge en kopia av GPL2/GNU licensen samt källkoden till användaren där mitt skript används.

Kod:

<!-- This tool is made by Dimitrios Vlastaras, http://dimme.net. The tool is released under the GPL2/GNU license. -->

<html>
<head><title>Tool for search of many domains</title></head>
<body>
<h1>Tool for search of many domains</h1>
<h2>Paste in here your domains separeted by <i>newline</i> and press "Search"</h2>
<h4><font color="#009900"><b>green</b></font> = free<br />
<font color="#FF0000"><b>red</b></font> = taken</h4>
<?php
$list = str_replace(';','',str_replace('&','',str_replace(' ','',stripslashes($_POST['domains']))));
$domains = explode("\r\n",$list);
if ($list != '') foreach ($domains as $domain) {
        if ($domain != '') {
 if (substr($domain,-3) == '.se')
        $free = file_get_contents('http://free.iis.se/free?q='.$domain) == 'occupied '.$domain;
 else
        $free = exec('host -a '.$domain.' | grep "not found: 3(NXDOMAIN)"') == '';

if ($free)
        echo '<font color="#FF0000"><b>'.$domain.'</b></font><br />';
 else
        echo '<font color="#009900"><b>'.$domain.'</b></font><br />';
        }
}
?>
<br />
<form method="post">
<input type="submit" value="Search" style="width: 800px" /><br />
<textarea name="domains" style="height: 300px; width: 800px"><?=stripslashes($_POST['domains'])?></textarea>
<input type="submit" value="Search" style="width: 800px" />
</form>
</body>
</html>

Internet Sweden 2008-10-09 09:19

Citat:

Originally posted by Dimme@Oct 6 2008, 12:22
JLE: Ja precis, men chansen att det händer är inte stor. Bättre sätt att söka .com domäner finns inte, whois blockeras efter ett antal försök.
Möjligheten finns ju iofs att ladda ner hela .com-zonen och fråga mot den om en domän är upptagen eller ej.

Själv har jag aldrig blockerats för en .com-fråga...och då har jag gjort "ganska stora" sökningar.. *blush*

Dimme 2008-10-09 16:55

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Oct 9 2008, 09:19

Möjligheten finns ju iofs att ladda ner hela .com-zonen och fråga mot den om en domän är upptagen eller ej.

Hur kommer man åt hela .com-zonen?

JonathanS 2008-10-09 17:01

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden

Hur kommer man åt hela .com-zonen?

Du behöver teckna ett avtal med registry för .com, dvs Verisign. Detsamma (kontakt med respektive ansvarigt registry) gäller zonerna för övriga generiska toppdomäner.

Dimme 2008-10-09 17:05

Ok det var lite svårare än jag trodde, men någon annan som avtal med dem får gärna sätta upp ett sådant skript.

Internet Sweden 2008-10-09 17:07

Man kan göra som JonathanS säger - eller så kan man nyttja någon av de betaltjänster som finns för samma information..

Men för att undvika att JonathanS hudflår mig här gör jag väl bäst i att rekommendera en sån tjänst här - men det går bra att PM:a för mer info ;)

victor- 2008-10-10 02:40

Citat:

Citat:

Originally posted by -dlinder@Oct 7 2008, 13:18
Citat:

Underbart verktyg Är skriptet långt/komplicerat? Skulle gärna göra en egen variant på det så småningom, nämligen.

Nej det är inte komplicerat. Här kommer källkoden men den släpper jag under GPL2/GNU licensen. Ni måste alltid referera till mig och ge en kopia av GPL2/GNU licensen samt källkoden till användaren där mitt skript används.

Kod:

<!-- This tool is made by Dimitrios Vlastaras, [URL=http://dimme.net]http://dimme.net[/URL]. The tool is released under the GPL2/GNU license. -->

<html>
<head><title>Tool for search of many domains</title></head>
<body>
<h1>Tool for search of many domains</h1>
<h2>Paste in here your domains separeted by <i>newline</i> and press "Search"</h2>
<h4><font color="#009900"><b>green</b></font> = free<br />
<font color="#FF0000"><b>red</b></font> = taken</h4>
<?php
$list = str_replace(';','',str_replace('&','',str_replace(' ','',stripslashes($_POST['domains']))));
        if ($domain != '') {
 if (substr($domain,-3) == '.se')
        $free = file_get_contents('http://free.iis.se/free?q='.$domain) == 'occupied '.$domain;
 else
        $free = exec('host -a '.$domain.' | grep "not found: 3(NXDOMAIN)"') == '';

if ($free)
        echo '<font color="#FF0000"><b>'.$domain.'</b></font><br />';
 else
        echo '<font color="#009900"><b>'.$domain.'</b></font><br />';
        }
}
?>
<br />
<form method="post">
<input type="submit" value="Search" style="width: 800px" /><br />
<textarea name="domains" style="height: 300px; width: 800px"><?=stripslashes($_POST['domains'])?></textarea>
<input type="submit" value="Search" style="width: 800px" />
</form>
</body>
</html>

Jösses alltså.

Dimme, Har du hört talas om vettig input validering?

Kod:

Linux nile 2.6.18-6-686 #1 SMP Thu May 8 07:34:27 UTC 2008 i686 GNU/Linux
Jag rekommenderar _ingen_ att köra det där scriptet. Sen tror jag för övrigt att verisign grs's whois-server klarar bra mycket fler frågor per sekund än vad free.iis.se klarar :)

Dimme 2008-10-10 02:43

Inget jag tänker på direkt när jag kodar ett skript på 2 minuter.

Och om du ser det har jag faktiskt gjort, har du missat str_replacen? Vad har du nu knappat in?

EDIT: Försök igen

victor- 2008-10-10 03:06

Citat:

Originally posted by Dimme@Oct 10 2008, 02:43
Inget jag tänker på direkt när jag kodar ett skript på 2 minuter.
Och om du ser det har jag faktiskt gjort, har du missat str_replacen? Vad har du nu knappat in?
EDIT: Försök igen

Om du inte tänker på det när du kodar det så kanske du borde tänka på det innan du publicerar det.
Min föregående snygglösning med || och $IFS fungerar iaf. inte nu :)

Dimme 2008-10-10 03:19

Du får vad du betalar.

pokerstjärna 2008-10-10 03:25

Victor: Dimme skrev att han gjorde det "snabbt" och då tolkar jag det som en slänga ihop lösning. Oftast blir det något som saknas vare sig det gäller php, css you name it.
Kan gå i god för att dimme är en seriös och erfaren php utvecklare.

victor- 2008-10-10 03:32

Citat:

Originally posted by Dimme@Oct 10 2008, 03:19
Du får vad du betalar.

Detta är fortfarande inte rätt sätt att lösa det på...

Kod:

function checkhost($host) {
        if ((stristr($host, "|") != "") || (stristr($host, ";") != "") || (stristr($host, "&") != "") || (stristr($host, "\\") != "") || (stristr($host, "/") != "")) {
 return FALSE;
        }
        else {
 $ara = split(" ", $host);
 if ($ara[1] != "") return FALSE;
 else {
        $arh = split('[.]', $ara);
        if ($arh[0] == "") { return FALSE; } else { return TRUE; }
 }
        }
}

if ($domain != '' && checkhost($domain)) {

/Victor

victor- 2008-10-10 03:33

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Oct 10 2008, 03:25
Victor: Dimme skrev att han gjorde det snabbt och då tolkar jag det som en slänga ihop lösning. Oftast blir det något som saknas vare sig det gäller php, css you name it.

Kod producerad klockan 03:30 kanske man inte bör vara alltför hård mot :)

Dimme 2008-10-10 03:37

victor- kan jag få dina personuppgifter för att polisanmäla det dataintrång som du har precis genomfört?

Till alla andra: Tjänsten är nu borta för att visa personer inte har fått sig på lång tid.

victor- 2008-10-10 03:42

Citat:

Originally posted by Dimme@Oct 10 2008, 03:37
victor- kan jag få dina personuppgifter för att polisanmäla det dataintrång som du har precis genomfört?
Till alla andra: Tjänsten är nu borta för att visa personer inte har fått sig på lång tid.

Sure, kan privmsga personuppgifterna om du vill, säg bara till.
Här har du en rekommendation iaf(istället för att försöka återuppfinna hjulet): escapeshellcmd() och escapeshellarg().

Dimme 2008-10-10 03:47

Jag ber WN att låta denna tråd vara kvar även om den har spårat ur, då jag kommer använda tråden som bevis på polisanmälan.

acidflash 2008-10-10 04:02

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Oct 10 2008, 03:25
Bara för man är erfaren php utvecklare så säger inte det att man gör snygg och fungerande kod =)

Dimme 2008-10-10 04:20

Citat:

Ursprungligen postat av acidflash
Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna

Bara för man är erfaren php utvecklare så säger inte det att man gör snygg och fungerande kod =)

Jag tycker inte att du ska kritisera mig utan att ha sett min kod i något av mina projekt. Detta var något som jag knappade ihop på 2 minuter och gjorde det för trådens skull.

Förutom det så skrev jag att inte ge ut länken till någon utanför WN. Anledningen till det var att det finns folk utanför WN som inte har något att roa sig med. Tyvärr så visar det sig att det finns sådant folk även här på forumet.

pokerstjärna 2008-10-10 04:22

Citat:

Ursprungligen postat av acidflash
Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna

Inte när man kodar den som hastigast, det har du helt rätt i.

Edit pga ett h för mycket i "hastigast" :lol:

JonathanS 2008-10-10 11:48

Inget illa menat, men lägger man upp källkoden till ett script (som körs skarpt på en server) som är vidöppet för SQL-injections, i ett forum som WN, så är det lite "skyll dig själv"-varning över det hela.

Nu var det givetvis på inget sätt rätt av Viktor att utnyttja detta (huruvida hans agerande speglar mentaliteten hos snapback.se kan man däremot fundera lite över), men förhoppningsvis att Dimme (och andra forumdeltagare) lärt sig något av detta och att ingen större skada är skedd.

dlinder 2008-10-10 12:26

Dimme,

Jag är hur som helst tacksam för att du la ut koden. Om jag använder det i egen PHP-fil som jag inte lämnar ut adressen till måste det väl vara fail-safe iaf va?

Tack!

Dimme 2008-10-10 19:28

Citat:

Originally posted by JonathanS@Oct 10 2008, 11:48
Inget illa menat, men lägger man upp källkoden till ett script (som körs skarpt på en server) som är vidöppet för SQL-injections, i ett forum som WN, så är det lite skyll dig själv-varning över det hela.
Nu var det givetvis på inget sätt rätt av Viktor att utnyttja detta (huruvida hans agerande speglar mentaliteten hos snapback.se kan man däremot fundera lite över), men förhoppningsvis att Dimme (och andra forumdeltagare) lärt sig något av detta och att ingen större skada är skedd.

JonathanS: Detta var inget SQL-injection. Jag hoppas att du vet vad en SQL-injection är men tanken att du driver ett webbhotell. Inget illa menat.

dlinder: Om du inte har tankar i bakhuvudet att hacka dig själv så är skriptet väldigt failsafe.

Edit: Skriptet släpptes under GPL2. Läs gärna här punkt 11 och 12.

JonathanS 2008-10-10 19:41

Citat:

Originally posted by Dimme@Oct 10 2008, 18:28
JonathanS: Detta var inget SQL-injection. Jag hoppas att du vet vad en SQL-injection är men tanken att du driver ett webbhotell. Inget illa menat.
Ok, en injicering av (skadlig) kod då. Inget illa uppfattat, jag är ingen programmerare så jag är ursäktad. ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson