![]() |
Setat och tittat nu lite i Köp o sälj ett tag. Och det som förvånar mig e hur många som säljer design den vägen.
Allt som oftast handlar det om 2min arbeten, som går för 200.- allt som oftast, utan fonter, psd filer eller skuret och kodat. Det jag ställer mig frågan nu, om man designar och mallar upp det likt ett paket som man kan köpa från templatemonster, som oftast kostar för ensamrätten allt mellan 20 och 60.000, är marknaden nu så jevla underminerad redan av mediokra källar knåpare som säljer för att ha råd med folkölen. Nöjer vi oss verkligen med skräp på den nivån? Till vad?! Jag har nog kanske sett 2.. totalt, som verkar ha vart jobbade på mer än 2 timmar. Men det är oxå allt. Detta skall inte tas som kritik eller ngt. Jag är bara verkligen förbluffad över det här fenomenet nu. Har jobbat som webb kodare och tidvis även webbdesigner i närmare 11år. Och ja.. Jag e förbluffad. |
Tycker hela köp&sälj avd. är en katastrof.
|
Instämmer, det är alltför många icke-professionella webbmasters där som antagligen inte ens har f-skatt. Det finns nog några med f-skatt också som borde visas på porten.
Det bannas alldeles för lite här på wn :) |
Citat:
|
Vet att det finns en liknade tråd som denna frågan togs upp i, men kan lika väl fråga här nu.
Varför granskas inte alla annonser innan dem publiceras som "Förmedling av jobb och tjänster"? Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Men för designdelen borde väl ett par dagars jobb vara minimum för att vara seriös, eller är jag helt ute och cyklar nu igen.... |
Enklaste definitionen av att vara professionell är väl att man åtminstone har gått ut grundskolan och har f-skatt. Att man inte tjänar några pengar när man säljer designer för 200:- st eller kompletta siter för 1000:- anser jag vara rätt uppenbart.
|
Det är helt fel att ha en köp o sälj marknad direkt i forumet, skulle behövas en ny avdelning (ny sida på wn) som har hand om köp o sälj.
Det bör kosta några kronor för att få lägga upp en design till salu, det borde iallafall rensa 90% av skiten. |
Nolltollerans hädanefter?
|
Men det torde väl vara självreglerande, om ingen köper så är det till slut ingen som säljer, om det är för lite pengar för att det ska gå runt, så försvinner väl säljarna till slut.
Jag håller i princip med, men, det är ju inte upp till mig vad saker är värda, precis som gäller standardsvaret när det gäller värdering av domäner "saker är värda vad någon är beredd att betala"...har jag noll känsla för design, så är det ju dessa gratis eller nästangratis designmallar som säljarna här ska konkurrera med, vidare är det ju ett sätt att visa upp sig (något jag tror dom flesta är överens om att man MÅSTE göra...) Själv har jag betydligt större problem med personer här som som jag ser det försöker göra sig själv till något man inte är, man snackar om än det ena och än det andra, stora projekt hit och dit, eller, snackar skit om andras saker (i t.ex. köp & säljtråden) sen ser man inget som helst som ger vid hand att personen i fråga har producerat något som uppnår någon verkshöjd av den nivå som man försöker ge sken av... |
Citat:
|
Jag ville mest ifrågasätta kvaliten, och kanske lite varför inte köp o sälj modereras hårdare just på grund av "skräp". Mycket för att det underminerar många seriösa människor som jobbar dagligen med sina siter på det här forumet. Och kanske till viss del även urholkar allas trovärdighet på grund av ett par rötägg som tycks spamma ut sina 2min projekt dagligen.
Så åter till kärnfrågan. Är detta något vi faktiskt vill ha, inte kanske bara här på forumet utan i våran branch med? För det är vi som själva sätter våran standard. Nöjer vi oss verkligen med detta?! |
Håller med, väldigt mycket skräp. Men mest av allt störs jag på följande:
Utgångsbud: 1000:- (Reserverar mig att inte sälja ifall budet blir för lågt Banna på direkten! Någon som skrev ett väldigt bra exempel med att kassörskan på ICA helt plötsligt ändrar priset i kassan i någon tråd. |
Jag håller med, finns det ett utgångsbud så bör det gälla.
Värst är när man vinner en budgivning och så ändrar säljaren sig och drar sig ur. |
Citat:
edit: s/utgångspris/utropspris/ |
Citat:
om ngn gör saker som en hobby och vill sälja så krävs det ju ingen f-skatt beroende på hur mkt man då tjänar. Håller dock med om att det är mkt skräp som säljs, samt helt rippade designer som man sedan har modiferat en aning. |
Citat:
Alternativt får man ju strunta i bud/auktionsförfarandet helt och bara ha köp/sälj till fast pris. Systemet med utropspris/utgångspris handlar ju såklart om att få igång en budgivning, precis samma system gäller ju på MissDomain (för att ta ett annat exempel) men jag är tveksam till att ha ett synligt reservationspris, då faller ju lite grann vitsen med ett utropspris. Sen om det är skit eller inte...ja...jag har sett både bättre och sämre, både från människor som anser sig VARA bättre och sämre... f-skatt känns konstigt...ja, är man t.ex. anställd som "webmaster" har man ju gärna ingen f-skatt, däremot tycker jag nog man bör kunna presentera en sida i sin information, men jag kan också se att man temporärt kan ha anledningar att blanka även den informationen, temporärt... |
Utgångspris skall givetvis gälla som lägsta pris, och finnes ej sådant angivet torde penningens lägsta mynt gälla som lägsta; 50öre.
Auktioner i trådform fungerar förmodligen bättre med bud direkt i tråden, inga annonser där ett bud lagts av en köpare via PM, men som senare "dratt sig ur" eller försvunnit osv. Ett slutdatum är ju också gott, något som jag just noterade att jag själv missat i min egen annons. Det hade väl ej skett med lite mods som haft koll gissar jag. |
Citat:
Det går dock att lösa eftersom inlägg på WN inte kan ändras i efterhand, genom detta förfarande: Alla inlägg i köp och sälj som ska säljas med bud, _måste_ ha reservationspris utskrivet i första inlägget. Slutdatum kan sättas i efterhand när reservationspriset är uppnått, även om det helst ska stå i första inlägget. Alla bud läggs i tråden av användaren som vill köpa, det är enda sättet att lägga bud på något i köp och sälj. Detta kräver ju dock moderatorjobb att hålla efter, om vi inte klarar av att följa dessa enkla regler själva. |
Skulle man inte ganska eneklt kunna lägga upp en extra sida där man har en säljauktion likt tradera.
Alla bud offentliga, Säljaren sätter reservationspris/utpris Man vet när auktionen slutar fan det vore ju bättre om man länkade direkt till tradera istället.. Så når säljaren ut till en större marknad, enkelt att klistra in en länk till sin tradera auktion istället =) Så slipper man allt tjafs om det. |
En annan sak som inte lyfts fram är att
Inte alla men VÄLDIGT VÄLDIGT VÄLDIGT många av domänerna som säljs går ut när som helst och det håller säljarna oftast tyst om.... Inte länge sedan jag möttes av..... "Hej du vann budgivningen på domänen xxxxxxx.nu för 300 kr..... ja just det den går ut om 2 veckor så det kostar 800 att förnya + 1500 för ägarbytet" Tycker personligen att man ska skriva ut sådan information när man SÄLJER! Ett tips är även att kolla stats och påstådda inkomster osv. Har råkat ut för en hanfull tillfällen där det varit Stora skillnader på vad som skrivits och vad som varit sant! Roligaste var nog en som skrev att det fanns en inkomst på xxxx kr/månad via ett affiliateprogram ... Sanningen var att han hade haft ETT enda sale och TYCKTE SJÄLV att det inte borde inte vara nåt problem att "klämma ut" det belopp som han angav sidan hade i inkomster/månad om man jobbade lite med den. Det är alltså på den nivån det ligger....(I vissa fall) Så se upp! |
Det här med F-Skatt i köp o sälj finner även jag lite märkligt. De flesta privatpersoner har inte f-skatt men kan fortf. producera shyssta grejer.
Sitter man däremot som representant för ett företag och säljer saker är det väl självklart. Alla försäljningar upp till 9000 är man inte skyldig att heller rapportera och betala skatt/moms för utan det reds ut i deklarationen med banken vid senare tillfälle. Och som någon påpekade. som webmaster är det väl inte så himla vanligt att man har eget företag bara för man driver olika hemsidor?! Köp och säljen behöver bli tydligare. Och kanske ska design (auktionerna) försäljarna få en egen sektion med bra auktions regler eller helt enkelt ett auktions script. |
Så länge inte regler finns för att man iinte får sälja mindre bra sidor för några hundra
tycker jag också att det inte skall diskuteras direkt i säljtrådarna. De säljtrådar jag skapat på detta forum har alla blivit fullsmockade med efterblivna inlägg om kärringen i kassan på ica. Är det så svårt att läsa när jag ber om att inte få orelevanta inlägg i mina säljtrådar? Vad gnäller folk om egentligen? detta med reservationspris hit och dit jag gör väl själv hur jag vill så länge det inte bryter emot reglerna?? Vad kommer till f-skatt och företagsamhet Vad är det ni försöker säga? att inte en privatperson ska kunna sälja sin sida här på WN? jaha och varför i såfall inte? gör det sidan bättre om man är företagare? Funderar bara ibland på om många av er som hänger här inte skulle behöva lite andra fritidsintressen än att diskutera och förstöra ens trådar här på WN ? |
Citat:
|
haha ..jisses
|
Citat:
Men du knullis har inte världens goaste attityd heller. Istället för att kalla folk för sake, anmäl det eller kontakta en moderator omgående. - jonny är väl den jag hade kontaktat, då resten inte synes till. :rolleyes: |
Det jag säger, det kanske behövs en tradera funktion på det här forumet för o helt enkelt hantera alla dessa auktioner. Och då även kanske aggressivare moderatorer som nukear alla inlägg som inte e relaterade i köp o sälj.
Anledningen till att denna tråden hamnade i allmänt var för att den just itne skulle lusa ner ngn annans säljtråd.. Jag håller med knullis, det e jevligt trist o se att säljtrådarna nedlusas av onödiga inlägg som inte är sälj relaterade. Och hela den här F-skatts kravs diskussionen e bara hilarious och jevligt onödig. Den drivs endast av egna företagare som det går dåligt för känns det som. MEN, det borde finnas regler för hur man auktionerar ut t.ex templates, färdiga siter och liknande. Så att alla står på samma grunder. Och att alla annonser e bindande. Samt, och nu kommer kickern, varför tar inte WN % på alla förmedlade försäljningar och använder pengarna till att utveckla siten. det skulle 1: sålla bort 99% av alla annonser, 2: stärka wn som site på sikt. |
Citat:
Ang. fritidsintressen så har du inte med saken att göra. Alla väljer själva vad de vill lägga tid på, om du vill tillverka silvergranar framför datorn så är det din ensak eller hur? |
äntligen lite vettiga ord!
tack pokerstjärna och neotech ! jag håller även med om att reglerna behöver förtydligas och moderatorer borde finnas till lite synligare på nåt sätt. och nu kommer den som ni väntat på " ursäkta min taskiga attityd" jag bara kokar över väldigt lätt. peace |
Det borde vara tokigt enkelt att komma tillrätta med alla problem som nämns i den här tråden. Kräv att alla säljtrådar innehåller följande information:
Försäljning av webbsidor: Utropspris: Auktionens slutdatum: Besökarantal (senaste månaden): Intäkter (senaste månaden): Driftkostnader (senaste månaden): Innehar säljaren f-skatt (ja/nej): Om Admin finner det för lämpligt så kan man även komplettera med ett obligatoriskt reservationspris. Alla försäljningar som inte tillhandahåller information enligt mallen raderas av moderatorer. Vid upprepade övertramp så bannas användaren. Försäljning av design Utropspris: Auktionens slutdatum: Säljs designen med ensamrätt? Hur levereras designen (psd, html, css, osv)? Innehar säljaren f-skatt (ja/nej)? Försäljning av domäner: Utropspris: Auktionens slutdatum: När domänen registrerades: När domänen förfaller: Besökarantal (senaste månaden): Eventuella inkomster (senaste månaden): Innehar säljaren f-skatt (ja/nej): Sist men inte minst så krävs det en regel som säger att säljaren inte får undanhålla sådan information som kan anses ha en väsentlig påverkan på priset. Säljer du t ex en domän med PR6, men som helt saknar inlänkar, så bör detta påtalas av säljaren. |
ja nu e bara problemet att vi ska få en wn admin o läsa tråden då. =)
|
Det finns ett PAR personer som det finns en hel del människor som stör sig på....
Bland annat Tartar....elitas......(Skrev inte ut hela nicket så jag bryter inte mot PUL ;) Dessa och ett par till verkar ha ett MYCKET STARKT TVÅNGSBETEENDE av att kommentera i köp & sälj-trådarna och det har gått såpass långt att jag skulle faktiskt seriöst kunna tänka mig att satsa pengar på inläggen... Har snackat med lite WN folk på MSN och disskuterat vissa köp & sälj trådar och att snart kommer kommentererna från ovanstående mfl. som ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID måste kommentera nomatter what!!!! Och mycket riktigt oftast är det bara en TIDSFRÅGA och det har inte hänt 1 gång... det har inte hänt 5 gånger utan vi pratar 20 ggr + att man bara väntat på kommenterna... och mycket riktigt... dom kommer... ALLTID! Så oddsen börjar bli såpass bra nu så jag har funderat på att starta vadslagning i ämnet.... men det är ett såpass säkert kort så ingen kommer våga satsa emot... Edit: Det hade varit EN sak om inläggen hade tillfört något.... Men dom är i stil med.... "Varför ska du ha 500 kr för den sidan du köper ju billigaste dasspappret som finns så du behöver väl inte så mycket för den?" Jag vet att dessa personer känner och tycker att dom "bidrar" med något... men det enda dom bidrar med i 98% av fallen är att tråden spårar ur! |
Efter att kollat lite nogrannare i forumet så har Clonix jevligt rätt. Det är ett par stycken rötägg som sabbar hela köp o säljen rätt ordentligt. Återkommande onödiga kommentarer. Moderatorer kanske sulle överväga o låsa ute dessa medlemmar permanent från den delen av forumet.
Om de nu inte kan ta tag i sina hävdelse problem.? |
Neotech.... Thank you! =)
"Det är ett par stycken rötägg som sabbar hela köp o säljen rätt ordentligt. Återkommande onödiga kommentarer. " .... Säger väl det mesta egentligen?!?!? Jag tycker inte om att "hänga ut" mer eller mindre enskilda personer på "torklinan" men som vissa har härjat i köp&sälj-avdelningen går det tyvärr inte att låta bli! Som pokerstjärna skrev ' "det finns alltid nån nisse som som ska försöka ta reda på information som inte finns och vända det emot..." Kunde inte sagt det bättre själv!!! .............typiska exempel är... "Hej jag vill sälja denna design inkl. PSD fil och CSS utgångspris 400 kr" Sen börjas det med kommentarerna..... "Försökte inte du sälja den där designen på kalle-kulas-webforum.org för 2 år sedan?" JAHA? so what!??!!? Vaf@n spelar det för roll om personen gjorde det eller inte?!!? Han kanske sålde en kopia av designen då men har förbättrat den och vill sälja den nya!??! Vad vet du/ni som hela tiden måste kommentera om det?!?..... Inte ett SMACK! :) ÄNDÅ måste ni HELA J-VLA TIDEN försöka hävda er på något vis och vara..."Behjälpliga"...med attityden "Jag vet minsann ditt o datt...." Varför!??! |
NU håller jag visserligen med om det du säger clonix, det är väldigt mycket skräp i köp och sälj, även så är jag för den andra tråden som cirkulerar nu där man bör tvingas fylla i en mall för det man ska sälja (för att styra upp seriositeten)
MEN det jag undrar är hur du kan sitta på din höga häst nu och klanka ner på s.k skitposter när du så sent som i morse kallade en medlems anhörige för whitetrash helt obefogat? I denna tråd: http://www.webmasternetwork.se/f13t30411hl-st30.html, nu säger jag inte att det inte finns folk som stör sig på mig med (det gör det säkert), men det inlägget är ju helt sanslöst illa. |
Novocain...till mitt försvar så vill jag säga att det fanns med ett "eller"
"Låter verkligen som whitetrash människor eller att dom har seriösa problem med nåt..." När det gäller "whitetrash" så låter det kanske lite hårt.... det är ett uttryck jag och lite kompisar använder och betyder mer eller mindre... "Struliga personer". Har varit entreprenör tillräckligt länge för att ha varit med det det mesta när det gäller struliga folk och det har mer eller mindre lett till WT-uttrycket! Ber om ursäkt till personen ifråga om denne känner sig träffad på något vis! |
Jag må hålla med om att ett auktionssystem bör kodas, vidare tycker jag att det mr. Gustav presenterar vore väldigt smart. Visst kan man lösa det som Gustav säger men det vore endast opraktiskt att sitta och klistra in/ut från en mall som står i regler utan ska man köra med den lösningen bör man ha klara formulär för det.
Vad säger folket om att starta en donation för vidareutveckling av WN? Eller någon komitté i samarbete med ägarna... Det måste finnas en lösning och jag är beredd att betala för den lösningen om andra hänger på. |
Nu diskuterade vi inte andra trådar eller huruvida ngt var illa där. Utan vi diskuterade kvaliten och hur en försäljning borde skötas snyggast. Keep on topic så att säga.
Att diskutera att säljtrådarna nedlusas med diskussions material faller inom ramen tycker jag. För andra forum (host*oscforum*host) är rappa på att såga just onödigt dravel i köp o sälj samt förmedlings trådarna. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson