WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Mailtjänst (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30456)

digi 2008-07-10 16:01

Hej!
Fick idag en fin domän som jag tänkte använda till en mailtjänst, har dock aldrig satt upp något sådant och behöver lite tips :)

Hade en liknande tråd för ett tag sedan gällande mailserver. Lutar lite åt en VPS faktiskt.
Har ingen aning om vad jag behöver sätta upp för att det ska fungera men det jag önskar är iaf:

+ webmail (läsa, skriva, mappar, kontakter osv)
+ registrera konto direkt på sidan
+ stöd för pop3

Misstänker att det blir en smula billigare att sätta upp detta på en unix-/linuxburk jämfört med windows. Så jag får antagligen leta rätt på någon som kan fixa interfacet (om man nu inte bara kan designa om något befintligt).

Vad tror ni? Hur ska jag gå vidare?

Tack på förhand! :)
Pelle

jgabor 2008-07-10 16:17

Kör valfri mailserver i botten, och installera sedan en frontend/klient som du tycker verkar fungera bra, det finns massvis att välja mellan (t.ex. SquirrelMail, IMP, RoundCube, m.fl.).

Själva registreringen får du nog koda själv (såvida inte något av webmail-klienterna kommer med en sådan funktion).

Jag skulle även rekommendera dig att köra IMAP, så "synkas" mailen mellan webmailen och dina användares e-postklienter.

MusikMixen 2008-07-10 21:52

Tänker du köra riktigt seriöst så kan jag rekommendera Merak Mailserver.
Läs mer här: http://www.merakmailserver.com/

wooper 2008-07-10 22:00

Som Dansbandsdax.se skrev, Merak Mailserver har nog de flesta funktioner man kan önska sig (fungerar på både *NIX och Windows) men kostar därefter (prisexempel finns på deras sida).

Ska det vara billigt (typ gratis) kan du kolla efter lite guider och info från howtoforge.com, där du samtidigt får info och installationsguider till olika system.

Horde/IMP som webbmail med QMail, courier-imap, spamassassin och clamav i botten tycker jag fungerar bra.

BarateaU 2008-07-10 22:32

ekorremailen känns som att rätt många använder.

digi 2008-07-10 22:40

Självklart vill jag att det ska bli seriöst, men att slanta upp $6-7k är ingenting min budget tillåter för tillfället så jag får nog köra på ett billigare alternativ (alt. gratis).

Ska titta närmare på Qmail, tack för tipsen! :)

victor- 2008-07-10 23:38

Jag kan rekommendera att du åtminstonde tar en titt på postfix eller exim också..
qmail(liksom all annan mjukvara av Bernstein) är ju lite... säregen på något vis(inte för att starta MTA-krig här nu, men är nog värt att iaf. ta en titt på en annan MTA också och bedömma situationen).

Spirre 2008-07-11 10:38

postfix +mysql o postfixadmin får min röst :=)

digi 2008-07-11 11:23

2 röster för postfix, bäst jag sätter mig in i det då ;)

jonny 2008-07-11 11:54

Alla tre funkar rätt bra även om det finns folk som fortfarande förordar sendmail.

Magnus_A 2008-07-11 11:56

Postfix och vps är ingen lysande kombination. Postfix drar för mycket systemresurser.

digi 2008-07-11 12:14

Så om jag vill köra hela kalaset (iaf till en början) på VPS bör jag satsa på? Qmail? :)

emilv 2008-07-11 17:56

Postfix är riktigt bra då det är relativt lätt att konfigurera men ändå kraftfullt. Jag rekommenderar det. Nu har jag inte kört det på en VPS men om du börjar få problem med lasten så har du förhoppningsvis tillräckligt med intäkter för att uppgradera till egen server.

SquirrelMail är bra men gränssnittet kan ibland kännas lite föråldrat. RoundCube å sin sida är snyggt men det slukar otroliga mängder CPU och minne. Vi kör båda dessa och jag kan inte rekommendera RoundCube (tyvärr - gränssnittet är fräscht).

Vilken IMAP-server du väljer är också viktigt att tänka på. Courier-IMAP är vanlig men tyvärr indexerar den inte breven så det kan ta låååång tid att öppna stora inkorgar (om användarna slänger sina brev när de är klara med dem så är detta inget problem, men du vet hur det är...). Ett alternativ är Dovecot som jag dock har hört från mina kolleger ska ha problem med många samtidiga inloggningar till samma konto.

En bra sak att tänka på är redundansen. Vad händer om din server går ner eller behöver startas om? Det är bra att ha en sekundär e-postserver i MX i DNS (en server som får ett högre MX-prio-värde) som kan ta emot brev när din ligger nere. Det finns företag som säljer sekundära e-postservertjänster, där breven sedan skickas vidare till din server så fort den kommer upp igen (*host* Levonline bland annat *host*). Om du inte har en sekundär server kan det hända att brevet antingen cachas hos avsändarens server eller studsar tillbaka till avsändaren.

Olof Gustafsson 2008-07-11 19:25

Rekommenderar roundcube starkt. Väldigt väldigt enkel integration. Du är lätt uppe med själva webmailen bara på någon timme.

victor- 2008-07-12 11:46

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Jul 11 2008, 11:56
Postfix och vps är ingen lysande kombination. Postfix drar för mycket systemresurser.

Och du vet uppenbarligen inte vad du talar om, postfix presterar i dom flesta fall bra mycket bättre än qmail och sendmail(jag har inte sett någon benchmark på senaste exim mot postfix på länge, så jag kan inte kommentera i det fallet).

digi 2008-07-12 14:28

Tack för alla svar, det uppskattas!

Eftersom jag har absolut noll koll på linux måste jag outsourca installation och konfiguration om ingen här på WN känner för att hjälpa mig ;)

Lutar åt att det blir Postfix med Postfixadmin, IMP som webmail, Courier-IMAP, Spamassassin, Apache och MySQL.

Vad tror ni om det? Och känner sig någon manad att hjälpa mig, eller ska jag lägga några dollar på RAC :)

digi 2008-07-13 01:04

Sådärja :)
Nu rullar jag på med apache, mysql, postfix, dovecot, ekorremail, clamav, spamassassin, webmin och vsftp. Har jag missat nått?

Håller på att peka min domän nu så jag kan testa allt, ska bli spännande ;)

digi 2008-07-13 02:44

Hm... måste man sätta upp reverse DNS för att få det att funka?
Har pekat domänen och allt ser ut att vara ok, men när jag testar att dra iväg ett mail gnäller demonen: "Diagnostic-Code: smtp; 553 sorry, your envelope sender domain must exist"

Vad är galet? :blink:

DudeRille 2008-07-13 02:54

Citat:

Originally posted by digitalUnit@Jul 13 2008, 02:44
Hm... måste man sätta upp reverse DNS för att få det att funka?
Har pekat domänen och allt ser ut att vara ok, men när jag testar att dra iväg ett mail gnäller demonen: Diagnostic-Code: smtp; 553 sorry, your envelope sender domain must exist
Vad är galet?

http://www.fdcservers.net/vbulletin/archiv....php/t-431.html

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson