![]() |
Den 5 juli fick jag totalt 188 email till två av mina email adresser. 102 stycken email skickades till info adressen och 86 stycken skickades till webmaster adressen. Dessa email skickades av Blip/Blipville och är aktiverings mail på grund av att en eller två personer har använt dessa två email adresser till att kunna skapa falska konton på Blip/Blipville.
Jag har skrivet till Blip/Blipville angående detta men har inte fått något svar från dem angående detta. Jag har för mig att Blip/Blipville ägs av TV4 men är inte säker på det. Finns det någonstans där man kan anmäla Blip/Blipville för att de spammar ens email adresser? |
Uhm, om dina emailadresser har använts för signup i deras system så spammar dom dig ju inte? då är det ju befogade mail, jag har svårt att se din punkt i en anmälan.
|
Citat:
|
Det jag menar är om någon faktiskt har regstrerat din mail i deras system så är det ju inte spam dom skickar ut, det är nog snarare så att dom inte har en check som kollar så att emails inte förekommer flera gånger i registrering alternativt utskick. dom skickar väl sannolikt ett mail till varje registrerad användere under din emailadress?
|
För det första så har någon/några använt mina två email adresser utan min vetskap och för det andra har jag inte bett om att få dessa 188 mail från Blip/Blipville och för det tredje så har jag skrivet till Blip/Blipville angående detta men de svarade inte.
Jag tänker anmäla Blip/Blipville för detta i och med att det rör sig om oönskade mail till mina email adresser. |
Citat:
Det är väl snarare dom som har "lånat" din email du får ta upp detta med. Eller dig själv som tydligen inte har tillräcklig säkherhet på det egna systemet. Eftersom att Blipville.se kräver att du verifierar ditt medlemskap med en länk som skickas till den email du anger, d.vs då har dessa personer varit inloggad på din mail och aktivt använt den, vilket alltså är ditt eget fel i.om bristande säkerhet/kunskap om säkerhet, och inte blipville / Tv4. Hur kan du tro att du vinner något på en sådan anmälan? |
Citat:
|
Citat:
Ingen/inga personer har alltså varit inloggad på mina mail i detta fall. Så anklaga inte mig i detta fall eftersom detta inte är mitt fel. Sedan har jag inte bristande säkerhet/kunskap om säkerhet utan jag har goda kunskaper i säkerhet. Sedan är det lätt att kolla upp om någon/några har varit inloggad i de aktuella användarna genom att registrera sig själv där och kolla. Du kan inte skriva att det är mitt fel i detta fall eftersom jag inte har begärt att få denna aktiverings mail från Blip/Blipville. Ta reda på fakta först innan du anklagar mig i detta fall. Inte mitt fel att någon har utnyttjat mina email adresser till att skapa falska konton på Blip/Blipville. |
Citat:
Sedan tänker jag heller inte kräva några krav av Blip/Blipville utan jag vill endast att de tar ansvar för de skickar ut en massa mail om samma sak. |
Okej, du är tydligen inte införstådd i hur det fungerar, om någon har använt din adress och faktiskt registrerat den i blipville så är inte Tv4/blipville ansvariga.
Sen spelar det ingen roll om du avsiktligt har låtit dom använda den, eller om dom har knäckt ditt lösenord. Detta får du ta upp med din email leverantör. Blipville/Blip/Tv 4 eller gud har inget att ta ansvar för i detta.. tyvvär faller ansvaret på dig själv och att säkra din egen epost låda alternativt din epost leverantör om det är dom som har blivit hackade.. men sannolikt är det du själv. |
Sedan har jag inte ens anmält Blip/Blipville för detta ännu utan jag ville veta vart man kan anmäla spam någonstans.
Innan ni antyder saker och ting så ta reda på fakta först. Man kan liksom inte skriva att det är mitt fel i och med att det inte är jag som har skickat dessa 188 aktiverings mailen till mig själv. |
Fakta kvarstår att du har fått besökare på ditt konto, ditt konto är ditt ansvar.
|
Citat:
Ingen har knäckt lösenorden till mina email adresser och sedan är det väldigt lätt att ange andras email adresser. Jag har inte skrivet att de är ansvariga för att någon har använt mina email adresser olovligt men däremot är de ansvariga för att de skickar ut totalt 188 aktiverings email till två stycken falska konton. Jag har inte bett om att få dessa 188 aktiverings mail och sedan hör det till att den person som har drabbats av detta ger Blip/Blipville information om att de har skickat ut en massa aktiverings mail så att de kan kolla upp och rätt till det som är fel så att inga fler får en massa aktiverings mail när de registrerar ett konto på Blip/Blipville. Är det så svårt att fatta eller? Det är inte jag som har skickat dessa aktiverings mail till mig själv men på dig så låter det är MITT FEL att Blip/Blipville har skickat dessa 188 aktiverings mail. Nej, det är inte mitt fel och kom inte med FALSKA PÅSTÅENDE igen. Sedan ligger min webmail hos Loopia och inte hos någon Internetlevrantör och sedan rör det sig inte om att någon har hackat sig in. |
Citat:
|
men då är det ju du själv som har reggat alla 188 konton hos blip då, jag skrev ju det ovan, blip kräver att du verifierar varje konto med en länk som skickas till din email.. samt att du skriver ju ovan såhär
Citat:
|
Eftersom kedi skrivit till Blip och man INTE ens svarit på hennes e-mail, är de ansvarig på så sätt att de fortsätter skicka trots hon tillskrivit dem.
Jag kan intyga att hon har skrivit. Det är inte Blips fel att man började skriva till henne. Men allt som skickats efter det att kedi tillskrivit Blip, det är deras ansvar och där har de gjort fel . Jag vet att Blip fått ett antal e-mail från kedi i frågan. Just nu hjälper jag henne att tillskriva TV4 koncernens VD för att snällt be han säga ifrån till Blip. |
för att förtydliga detta.
Någon / några har alltså reggat 188 konton på blip, som de sedan ändå inte kan använda eftersom de inte kunnat komma åt aktiveringsmailet. det låter ju osedvanligt korkat av dem |
Wow... så du menar att alla mail ska upphöra i samband med att "Kedi" skickar ett mail, detta är alltså en väldigt stor sida, som sannolikt har bra många i kö innan dom kommer till Kedis mail, som jag förstod av det ovan så skickades dessa mail till kedi den 5:e juli, alltså på lördagen nu i helgen? och nu är det alltså onsdag dom lär väl ha börjat supporta från måndag igen efter helgen d.vs.. på en sån här stor sida kan man få räkna med responstid, speceiellt över något så trivialt som email-spam
jag skulle vilka se Tv4 Koncernens VD när han läser erat mail... snacka om priceless NU tänker jag inte slösa mer av min egen tid här. Edit: Jag ska också förtydliga att jag uppfattade det som om att det handlade om "aktiveringsmail" och inte verifieringsmail, dvs jag trodde det rörde sig om "tack nu är ditt konto verifierat, välkommen till blip" men oavsett om det är det första, eller det senare så gör dom inget fel i att skicka dessa mail |
Citat:
Förlängningen av det du säger skulle annars bli att om man bara angett sin e-postadress någonstans så är det okej att skicka vad som helt till den, från vem som helst... ...men det var kanske bara svårt att svälja stoltheten och erkänna att du hade fel... |
ASG så då var dagen räddad med ett gott skratt!
|
Citat:
Enligt Lag om elektroniska anslagstavlor är sidägare, ellre dennes ersättare, pliktig att ha viss tillsyn av sådan. Eftersom Blip är uppbyggd som ett community hänfaller sidan under den lagen. Sedan kan jag, av egen erfarenhet, berätta att Jan Scherman är en mycket seriös person som alltid läser och besvara det man skickar till honom. Blips fel är att de inte vidtar rättelse efter det att kedi tillskrivit dem Ett andra fel att man inte reagera på många förfrågningar om bekräftelsekod. Sedan en sak till. Jo; jag är väl insatt i lag och förordningar och har stor kompetens i vad jag uttaler mig om. |
Men herregud, har alla semester och försöker fördriva tiden genom att göra en höna av en fjäder?
Filtrera bort mailen från blip så är problemet ur världen, så kanske ni kan ta itu med viktigare saker som att minska utsläppen, skänka några kronor till behövande eller ta en promenad istället för att sitta vid datorn hela tiden. Fast det jag skrev ovan står inte i Datalagen så ni får lita på att det stämmer ändå. |
Citat:
|
Ja men seriöst.
Du kan väl inte på fullaste allvar mena att aktiveringsmail är spam? Om någon använt din e-post för att försöka skapa konto och Blip skickar ut ett aktiveringsmail så är det personen som använt din e-post du skall anmäla. Och eftersom du inte vet vem det är, lägg in en blacklist på den e-post som kommer från Blip så slipper du se skiten igen. Problemet ur världen och du kan gå vidare i livet. |
Citat:
Citat:
Din kunskap i lag vill jag inte uttala mig mer om än att jag vill minnas en gammal tråd där du menar att en person i detta forum skulle kunna bli stämd för att ha skrivit "Evangelisten" i en ren gissning på ditt lösenord (tråden handlade alltså om en en attack mot någon av dina/era sidor) jag vill minnas att det debaterades om hur någon hade tagit sig in på er sida? Sen till sist, om du/ni inte använder blip, eller blipvilles tjänster, så är det väl så oändligt mycket lättare att helt enkelt blockera deras utskick, och slippa se styggelsen i sin email? Också rekomenderar jag starkt att inte använda emails som postmaster, webmaster, info, admin och dylikt, då dessa är mer spammade än t.ex [email protected] p.ga att dom sätts upp automatiskt hos många leverantörer när man skapar sin domän. |
Känns lite konstigt att man måste förklara igen. Den som reggat och begärt verifikations mail hos Blip med adresser som tillhör kedi är den som från början gjort fel.
Helt klart är det någon som gör detta för att trakassera kedi. Blip har en support som sitter hela tiden. De borde ha reagerat direkt när kedi skrev till dem, men har inte ens svaret än. LunarStorm har flera användare och får fler e-mail, men där får man alltid svar inom ett dygn, oftast snabbare. Blip borde ha ett system som säger ifrån när samma e-mailadress ständigt begär nya verifikationsmail. Det är 188 mail totalt. Nu hoppas jag att Blip plockar IP, så de kan kontakta ISP för den person som gjort detta. |
Citat:
Tror du underskattar hur lång tid det tar att gå igenom mängder med supportmail från fjortisar och småungar på ett community. Ingen av dessa personer läser en FAQ innan de skickar mail. |
Ja, som någon annan sa - dagens garv!
Var kommer alla tomtar från? Hur fan kan man få det till spam? Frågorna är många, svaren är få. Men du kommer säkert känna dig som en mycket lugnare person när de har erkänt att någon annan har missbrukat din e-postadress. |
jag vet inte hur många som läst definitionen på spam på t.ex. Wikipedia, gjorda utskick tycker jag är solklart enligt deras definition...
Sen kan man självklart hindra det väldigt enkelt i sitt mailprogram, men det gäller ju all spam, så antingen så menar man att det är ett problem, eller inte.... Sen att någon har missbrukat hennes e-mailadress, visst, det är ju lik förbannat spam, all spam är ju missbruk av e-postadress, från den ena eller andra parten. I många (en del, några...välj själv...jag har ingen exakt statistik) CMS system och liknande finns ju t.ex. spärrar mot att registrera sig med samma e-post adress flera gånger, följdaktligen går en sån här sak inte göra där, varför har inte blip en sådan funktion (samma sak gäller ju SPAM av den typen som stinkbomber anklagades för, bara för att det är någon annan som skrivit in adressen så kan ju inte siten friskriva sig från ansvar... |
Frågan som jag ställer är fall de är samma aktiverings mail i dessa 188 mailen? Alltså t ex:
Är de 188 aktiveringsmail till användaren Frans konto eller är de 188 aktiveringsmail till 188 olika användare? |
Citat:
|
Hm hon skriver ganska tidigt att det är till 2 adresser, webmaster@ och info@ om det är catch-all vet jag dock ej.
|
Hur definierar man spam? Kollar i marknadsföringslagen kanske? Så kallade opåkallade reklamutskick faller det uder. §13b om jag inte missminner mig.
Om det inte faller under det blir dt svårt att göra något åt rent rättsligt. Antar att du mailat [email protected] och de andra adresserna som står på deras site. Vad sa de när du ringde? |
Citat:
|
Citat:
|
Räcker det inte me att spärra [email protected] eller vilken e-postadress det nu är som sänder ut skiten?
|
Det räcker men det tar betydligt längre tid för Kedi att göra det än vad det tar att maila Blip, skriva en tråd på WN och därefter skriva ett brev till VDn. Kanske är en seg version av Outlook som gör att det tar tid att lägga till filtret..
|
Citat:
Detta är en av de 86 aktiverings mailen som skickades till webmaster adressen: http://www.kommentarboken.com/mail_1.jpg Detta är en av de 102 aktiverings mailen som skickades till info adressen: http://www.kommentarboken.com/mail_2.jpg |
Citat:
|
Blip.se gör inget juridiskt olagligt. Utan har bara ingen koll på att en e-mail inte ska finnas 2 gånger eller fler.
Detta kan ju ses som dumt, men visst.. de kanske har sin anledning. Ex. att det kanske finns hela familjer som har samma mail typ [email protected] eller nått. Men man hade ju kunnat begränsa. Till saken, du har en vanlig mail. Nu vet jag inte vilken domän du sitter på, men det är ju garanterat ett spambot (varför så många mail annars..) som gjort det där, och det är ju inte blip's fel att de skickar ut verifieringsmail, just för att ta bort spambotar. Får jag fråga hur du gör när någon registrerar sig på din sida? Eller vill fylla i ett e-kort, eller skicka en hälsning eller vad som helst? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson