WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Blip/Blipville spammar ens email adresser (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30416)

Kedi 2008-07-09 11:30

Den 5 juli fick jag totalt 188 email till två av mina email adresser. 102 stycken email skickades till info adressen och 86 stycken skickades till webmaster adressen. Dessa email skickades av Blip/Blipville och är aktiverings mail på grund av att en eller två personer har använt dessa två email adresser till att kunna skapa falska konton på Blip/Blipville.

Jag har skrivet till Blip/Blipville angående detta men har inte fått något svar från dem angående detta. Jag har för mig att Blip/Blipville ägs av TV4 men är inte säker på det.

Finns det någonstans där man kan anmäla Blip/Blipville för att de spammar ens email adresser?

FredrikNas 2008-07-09 14:01

Uhm, om dina emailadresser har använts för signup i deras system så spammar dom dig ju inte? då är det ju befogade mail, jag har svårt att se din punkt i en anmälan.

Kedi 2008-07-09 14:55

Citat:

Originally posted by Novocain@Jul 9 2008, 14:01
Uhm, om dina emailadresser har använts för signup i deras system så spammar dom dig ju inte? då är det ju befogade mail, jag har svårt att se din punkt i en anmälan.
Så du kallar inte 188 mail varav 102 samma sorts email till info adressen och 86 samma sorts email till webmaster adressen för spam? I och med att det rör sig om så många så är det spam det rör sig om i och med att jag inte begärt att få dessa email fråm blip/blipville.

FredrikNas 2008-07-09 14:57

Det jag menar är om någon faktiskt har regstrerat din mail i deras system så är det ju inte spam dom skickar ut, det är nog snarare så att dom inte har en check som kollar så att emails inte förekommer flera gånger i registrering alternativt utskick. dom skickar väl sannolikt ett mail till varje registrerad användere under din emailadress?

Kedi 2008-07-09 15:16

För det första så har någon/några använt mina två email adresser utan min vetskap och för det andra har jag inte bett om att få dessa 188 mail från Blip/Blipville och för det tredje så har jag skrivet till Blip/Blipville angående detta men de svarade inte.

Jag tänker anmäla Blip/Blipville för detta i och med att det rör sig om oönskade mail till mina email adresser.

FredrikNas 2008-07-09 15:41

Citat:

Originally posted by Kedi@Jul 9 2008, 15:16
För det första så har någon/några använt mina två email adresser utan min vetskap och för det andra har jag inte bett om att få dessa 188 mail från Blip/Blipville och för det tredje så har jag skrivet till Blip/Blipville angående detta men de svarade inte.
Jag tänker anmäla Blip/Blipville för detta i och med att det rör sig om oönskade mail till mina email adresser.

Ja men hur kan du mena att detta är blipvilles fel? om du driver en tjänst och skickar utskick till dina medlemmar som har registrerat sina emails så gör du väl inget fel?
Det är väl snarare dom som har "lånat" din email du får ta upp detta med. Eller dig själv som tydligen inte har tillräcklig säkherhet på det egna systemet. Eftersom att Blipville.se kräver att du verifierar ditt medlemskap med en länk som skickas till den email du anger, d.vs då har dessa personer varit inloggad på din mail och aktivt använt den, vilket alltså är ditt eget fel i.om bristande säkerhet/kunskap om säkerhet, och inte blipville / Tv4.

Hur kan du tro att du vinner något på en sådan anmälan?

tartareandesire 2008-07-09 15:48

Citat:

Originally posted by Kedi@Jul 9 2008, 15:16

Förvirrad? Det är inte spam i och med att adresserna registrerats hos Blip. De har inte begått något misstag alls (förutom bristande kontroll av existerande konto då) utan snarare du som lämnat ut dina e-postadresserna till personen ifråga. Tror du på allvar att du skulle få igenom några krav? Har de dina adresser kan de anmäla dig på tusentals sajter, ska du stämma samtliga då? =)

Kedi 2008-07-09 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av Novocain
Citat:

Ursprungligen postat av Kedi

Ja men hur kan du mena att detta är blipvilles fel? om du driver en tjänst och skickar utskick till dina medlemmar som har registrerat sina emails så gör du väl inget fel?
Det är väl snarare dom som har "lånat" din email du får ta upp detta med. Eller dig själv som tydligen inte har tillräcklig säkherhet på det egna systemet. Eftersom att Blipville.se kräver att du verifierar ditt medlemskap med en länk som skickas till den email du anger, d.vs då har dessa personer varit inloggad på din mail och aktivt använt den, vilket alltså är ditt eget fel i.om bristande säkerhet/kunskap om säkerhet, och inte blipville / Tv4.

Hur kan du tro att du vinner något på en sådan anmälan?

Lite svårt att ta med den/de som har använt mina email adress till för att kunna registrera falska konton på Blip/Blipville eftersom jag inte ens vet vem/vilka de är.

Ingen/inga personer har alltså varit inloggad på mina mail i detta fall. Så anklaga inte mig i detta fall eftersom detta inte är mitt fel.

Sedan har jag inte bristande säkerhet/kunskap om säkerhet utan jag har goda kunskaper i säkerhet.

Sedan är det lätt att kolla upp om någon/några har varit inloggad i de aktuella användarna genom att registrera sig själv där och kolla.

Du kan inte skriva att det är mitt fel i detta fall eftersom jag inte har begärt att få denna aktiverings mail från Blip/Blipville.

Ta reda på fakta först innan du anklagar mig i detta fall. Inte mitt fel att någon har utnyttjat mina email adresser till att skapa falska konton på Blip/Blipville.

Kedi 2008-07-09 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Förvirrad? Det är inte spam i och med att adresserna registrerats hos Blip. De har inte begått något misstag alls (förutom bristande kontroll av existerande konto då) utan snarare du som lämnat ut dina e-postadresserna till personen ifråga. Tror du på allvar att du skulle få igenom några krav? Har de dina adresser kan de anmäla dig på tusentals sajter, ska du stämma samtliga då? =)

Jag har inte lämnat ut mina email adresser till den/de personerna. Jag vet inte ens vem/vilka det är som har använt dessa email adresserna.

Sedan tänker jag heller inte kräva några krav av Blip/Blipville utan jag vill endast att de tar ansvar för de skickar ut en massa mail om samma sak.

FredrikNas 2008-07-09 16:06

Okej, du är tydligen inte införstådd i hur det fungerar, om någon har använt din adress och faktiskt registrerat den i blipville så är inte Tv4/blipville ansvariga.

Sen spelar det ingen roll om du avsiktligt har låtit dom använda den, eller om dom har knäckt ditt lösenord. Detta får du ta upp med din email leverantör. Blipville/Blip/Tv 4 eller gud har inget att ta ansvar för i detta.. tyvvär faller ansvaret på dig själv och att säkra din egen epost låda alternativt din epost leverantör om det är dom som har blivit hackade.. men sannolikt är det du själv.

Kedi 2008-07-09 16:07

Sedan har jag inte ens anmält Blip/Blipville för detta ännu utan jag ville veta vart man kan anmäla spam någonstans.

Innan ni antyder saker och ting så ta reda på fakta först. Man kan liksom inte skriva att det är mitt fel i och med att det inte är jag som har skickat dessa 188 aktiverings mailen till mig själv.

FredrikNas 2008-07-09 16:19

Fakta kvarstår att du har fått besökare på ditt konto, ditt konto är ditt ansvar.

Kedi 2008-07-09 16:20

Citat:

Originally posted by Novocain@Jul 9 2008, 16:06
Okej, du är tydligen inte införstådd i hur det fungerar, om någon har använt din adress och faktiskt registrerat den i blipville så är inte Tv4/blipville ansvariga.

Sen spelar det ingen roll om du avsiktligt har låtit dom använda den, eller om dom har knäckt ditt lösenord. Detta får du ta upp med din email leverantör. Blipville/Blip/Tv 4 eller gud har inget att ta ansvar för i detta.. tyvvär faller ansvaret på dig själv och att säkra din egen epost låda alternativt din epost leverantör om det är dom som har blivit hackade.. men sannolikt är det du själv.

JO; JAG ÄR INFÖRSTÅDD HUR DET FUNKAR: JAG ÄR INTE DUM I ROTEN SOM DU TYCKS TRO ATT JAG ÄR.

Ingen har knäckt lösenorden till mina email adresser och sedan är det väldigt lätt att ange andras email adresser. Jag har inte skrivet att de är ansvariga för att någon har använt mina email adresser olovligt men däremot är de ansvariga för att de skickar ut totalt 188 aktiverings email till två stycken falska konton.

Jag har inte bett om att få dessa 188 aktiverings mail och sedan hör det till att den person som har drabbats av detta ger Blip/Blipville information om att de har skickat ut en massa aktiverings mail så att de kan kolla upp och rätt till det som är fel så att inga fler får en massa aktiverings mail när de registrerar ett konto på Blip/Blipville.

Är det så svårt att fatta eller? Det är inte jag som har skickat dessa aktiverings mail till mig själv men på dig så låter det är MITT FEL att Blip/Blipville har skickat dessa 188 aktiverings mail.

Nej, det är inte mitt fel och kom inte med FALSKA PÅSTÅENDE igen.

Sedan ligger min webmail hos Loopia och inte hos någon Internetlevrantör och sedan rör det sig inte om att någon har hackat sig in.

Kedi 2008-07-09 16:21

Citat:

Originally posted by Novocain@Jul 9 2008, 16:19
Fakta kvarstår att du har fått besökare på ditt konto, ditt konto är ditt ansvar.
Jag har inte fått några besökare på mina email konton.

FredrikNas 2008-07-09 16:27

men då är det ju du själv som har reggat alla 188 konton hos blip då, jag skrev ju det ovan, blip kräver att du verifierar varje konto med en länk som skickas till din email.. samt att du skriver ju ovan såhär

Citat:

Dessa email skickades av Blip/Blipville och är aktiverings mail på grund av att en eller två personer har använt dessa två email adresser till att kunna skapa falska konton på Blip/Blipville.
Hur menar du att detta skulle ha gått till? Det enda som faller som rimligt är att någon har använt ditt konto utan din vetskap, eller att någon har fyllt i din email för att skicka verifieringsmail till dig., dock har ändå inte blipp gjort något fel här.

Evangelisten 2008-07-09 16:27

Eftersom kedi skrivit till Blip och man INTE ens svarit på hennes e-mail, är de ansvarig på så sätt att de fortsätter skicka trots hon tillskrivit dem.

Jag kan intyga att hon har skrivit.

Det är inte Blips fel att man började skriva till henne. Men allt som skickats efter det att kedi tillskrivit Blip, det är deras ansvar och där har de gjort fel .

Jag vet att Blip fått ett antal e-mail från kedi i frågan. Just nu hjälper jag henne att tillskriva TV4 koncernens VD för att snällt be han säga ifrån till Blip.

rhdf 2008-07-09 16:31

för att förtydliga detta.
Någon / några har alltså reggat 188 konton på blip, som de sedan ändå inte kan använda eftersom de inte kunnat komma åt aktiveringsmailet.

det låter ju osedvanligt korkat av dem

FredrikNas 2008-07-09 16:34

Wow... så du menar att alla mail ska upphöra i samband med att "Kedi" skickar ett mail, detta är alltså en väldigt stor sida, som sannolikt har bra många i kö innan dom kommer till Kedis mail, som jag förstod av det ovan så skickades dessa mail till kedi den 5:e juli, alltså på lördagen nu i helgen? och nu är det alltså onsdag dom lär väl ha börjat supporta från måndag igen efter helgen d.vs.. på en sån här stor sida kan man få räkna med responstid, speceiellt över något så trivialt som email-spam

jag skulle vilka se Tv4 Koncernens VD när han läser erat mail... snacka om priceless

NU tänker jag inte slösa mer av min egen tid här.

Edit: Jag ska också förtydliga att jag uppfattade det som om att det handlade om "aktiveringsmail" och inte verifieringsmail, dvs jag trodde det rörde sig om "tack nu är ditt konto verifierat, välkommen till blip" men oavsett om det är det första, eller det senare så gör dom inget fel i att skicka dessa mail

gummianka 2008-07-09 16:44

Citat:

Originally posted by Novocain@Jul 9 2008, 16:34
Wow... så du menar att alla mail ska upphöra i samband med att "Kedi" skickar ett mail, detta är alltså en väldigt stor sida, som sannolikt har bra många i kö innan dom kommer till Kedis mail, som jag förstod av det ovan så skickades dessa mail till kedi den 5:e juli, alltså på lördagen nu i helgen? och nu är det alltså onsdag dom lär väl ha börjat supporta från måndag igen efter helgen d.vs.. på en sån här stor sida kan man få räkna med responstid, speceiellt över något så trivialt som email-spam

jag skulle vilka se Tv4 Koncernens VD när han läser erat mail... snacka om priceless

Nu vet jag inte exakt vad som hänt...men...du kan ju inte på allvar mena att det är okej att skicka ut 188 mail till samma adress, egentligen oavsett om det är hon/han själv som har försökt att registrera sig på Blip, det bör väl vara själva definitionen på SPAM, skulle nu 188 registreringsförsök göras som INTE kan bekräftas så bör det väl rimligtvis finnas en spärr för det i systemet, jag kommer ihåg en tråd för inte så länge sedan där Binero (tror jag det var) skickat ut sitt nyhetsbrev i väldiga upplagor, vilket väl rimligtvis får anses som spam, även om alla som fick det hade skrivit upp sig på att få det.
Förlängningen av det du säger skulle annars bli att om man bara angett sin e-postadress någonstans så är det okej att skicka vad som helt till den, från vem som helst...

...men det var kanske bara svårt att svälja stoltheten och erkänna att du hade fel...

hundserver 2008-07-09 17:26

ASG så då var dagen räddad med ett gott skratt!

Evangelisten 2008-07-09 17:31

Citat:

Originally posted by Novocain@Jul 9 2008, 16:34

Edit: Jag ska också förtydliga att jag uppfattade det som om att det handlade om "aktiveringsmail" och inte verifieringsmail, dvs jag trodde det rörde sig om "tack nu är ditt konto verifierat, välkommen till blip" men oavsett om det är det första, eller det senare så gör dom inget fel i att skicka dessa mail

Enligt datalagen är de som tillhandahålelr en databas tvungen att svara på kontakter, inklusive e-mail, från personer som anser sig hamnat i deras databas på felaktig grund. Man är tvången att plocka bort den information som finns.

Enligt Lag om elektroniska anslagstavlor är sidägare, ellre dennes ersättare, pliktig att ha viss tillsyn av sådan. Eftersom Blip är uppbyggd som ett community hänfaller sidan under den lagen.

Sedan kan jag, av egen erfarenhet, berätta att Jan Scherman är en mycket seriös person som alltid läser och besvara det man skickar till honom.

Blips fel är att de inte vidtar rättelse efter det att kedi tillskrivit dem Ett andra fel att man inte reagera på många förfrågningar om bekräftelsekod.

Sedan en sak till. Jo; jag är väl insatt i lag och förordningar och har stor kompetens i vad jag uttaler mig om.

htiawe 2008-07-09 17:49

Men herregud, har alla semester och försöker fördriva tiden genom att göra en höna av en fjäder?
Filtrera bort mailen från blip så är problemet ur världen, så kanske ni kan ta itu med viktigare saker som att minska utsläppen, skänka några kronor till behövande eller ta en promenad istället för att sitta vid datorn hela tiden.

Fast det jag skrev ovan står inte i Datalagen så ni får lita på att det stämmer ändå.

tartareandesire 2008-07-09 17:57

Citat:

Originally posted by htiawe@Jul 9 2008, 17:49
Men herregud, har alla semester och försöker fördriva tiden genom att göra en höna av en fjäder?
Filtrera bort mailen från blip så är problemet ur världen, så kanske ni kan ta itu med viktigare saker som att minska utsläppen, skänka några kronor till behövande eller ta en promenad istället för att sitta vid datorn hela tiden.
Fast det jag skrev ovan står inte i Datalagen så ni får lita på att det stämmer ändå.

Första vettiga inlägget i tråden. Ja, vad ska man säga. Det finns märkliga typer överallt.

Wojt 2008-07-09 17:57

Ja men seriöst.

Du kan väl inte på fullaste allvar mena att aktiveringsmail är spam?

Om någon använt din e-post för att försöka skapa konto och Blip skickar ut ett aktiveringsmail så är det personen som använt din e-post du skall anmäla.

Och eftersom du inte vet vem det är, lägg in en blacklist på den e-post som kommer från Blip så slipper du se skiten igen.

Problemet ur världen och du kan gå vidare i livet.

FredrikNas 2008-07-10 08:34

Citat:

Nu vet jag inte exakt vad som hänt...men...du kan ju inte på allvar mena att det är okej att skicka ut 188 mail till samma adress, egentligen oavsett om det är hon/han själv som har försökt att registrera sig på Blip, det bör väl vara själva definitionen på SPAM, skulle nu 188 registreringsförsök göras som INTE kan bekräftas så bör det väl rimligtvis finnas en spärr för det i systemet, jag kommer ihåg en tråd för inte så länge sedan där Binero (tror jag det var) skickat ut sitt nyhetsbrev i väldiga upplagor, vilket väl rimligtvis får anses som spam, även om alla som fick det hade skrivit upp sig på att få det.
Förlängningen av det du säger skulle annars bli att om man bara angett sin e-postadress någonstans så är det okej att skicka vad som helt till den, från vem som helst...
...men det var kanske bara svårt att svälja stoltheten och erkänna att du hade fel...

Så Gummianka vart menar du att definitionen ska ligga? när är det bara ett utskick? och när är det spam? såvitt jag vet finns ingen definerad gräns för detta, med det säger jag inte att jag tycker det är rätt att blipp inte har nånform av registreringsfilter som tillåter max 1 konto per person, eller åtminstone ett filter som säger att var konto bara får ett registreringsmail. Du skriver också " jag kommer ihåg en tråd för inte så länge sedan där Binero (tror jag det var) skickat ut sitt nyhetsbrev i väldiga upplagor, vilket väl rimligtvis får anses som spam, även om alla som fick det hade skrivit upp sig på att få det. " Varför menar du att detta skulle vara spam? det du säger i förlängningen nu är ju att om tillräckligt många är intresserade av att få nyheter/info utskickat från ett företaget, så blir det automatiskt spam i dina ögon? Dessutom tycker jag aktiveringsmail som alltså är beställde aldrig borde kunna klassas som spam, eftersom att nån ändå har försökt att använda denna email i blips system, det vore ju omöjligt för site-ägare att veta ifall det handlar om en schysst adress som det är OK att skicka registreringsmail till, eller om det är en fake-signup med någon annans email.

Citat:

Enligt datalagen är de som tillhandahålelr en databas tvungen att svara på kontakter, inklusive e-mail, från personer som anser sig hamnat i deras databas på felaktig grund. Man är tvången att plocka bort den information som finns.
Enligt Lag om elektroniska anslagstavlor är sidägare, ellre dennes ersättare, pliktig att ha viss tillsyn av sådan. Eftersom Blip är uppbyggd som ett community hänfaller sidan under den lagen.
Sedan kan jag, av egen erfarenhet, berätta att Jan Scherman är en mycket seriös person som alltid läser och besvara det man skickar till honom.
Blips fel är att de inte vidtar rättelse efter det att kedi tillskrivit dem Ett andra fel att man inte reagera på många förfrågningar om bekräftelsekod.
Sedan en sak till. Jo; jag är väl insatt i lag och förordningar och har stor kompetens i vad jag uttaler mig om.

Angående Blips & dess ägare så tror jag säkerligen att dom sitter på kompetens, dock anser jag inte att dom har missskött sitt jobb bara för att dom ännu inte har tagit bort er info ur databasen, om jag minns rätt nu så fick Kedi dessa mail på lördag, och skrev alltså på onsdag, det är fullt möjligt att Blip / Jan helt enkelt inte har kommit så långt i sin (vad jag antar oändliga) mail skörd. Sen angående filter kan jag som sagt bara hålla med.

Din kunskap i lag vill jag inte uttala mig mer om än att jag vill minnas en gammal tråd där du menar att en person i detta forum skulle kunna bli stämd för att ha skrivit "Evangelisten" i en ren gissning på ditt lösenord (tråden handlade alltså om en en attack mot någon av dina/era sidor) jag vill minnas att det debaterades om hur någon hade tagit sig in på er sida?

Sen till sist, om du/ni inte använder blip, eller blipvilles tjänster, så är det väl så oändligt mycket lättare att helt enkelt blockera deras utskick, och slippa se styggelsen i sin email? Också rekomenderar jag starkt att inte använda emails som postmaster, webmaster, info, admin och dylikt, då dessa är mer spammade än t.ex [email protected] p.ga att dom sätts upp automatiskt hos många leverantörer när man skapar sin domän.

Evangelisten 2008-07-10 09:59

Känns lite konstigt att man måste förklara igen. Den som reggat och begärt verifikations mail hos Blip med adresser som tillhör kedi är den som från början gjort fel.

Helt klart är det någon som gör detta för att trakassera kedi.

Blip har en support som sitter hela tiden. De borde ha reagerat direkt när kedi skrev till dem, men har inte ens svaret än. LunarStorm har flera användare och får fler e-mail, men där får man alltid svar inom ett dygn, oftast snabbare.

Blip borde ha ett system som säger ifrån när samma e-mailadress ständigt begär nya verifikationsmail. Det är 188 mail totalt.

Nu hoppas jag att Blip plockar IP, så de kan kontakta ISP för den person som gjort detta.

Wojt 2008-07-10 10:14

Citat:

Originally posted by Evangelisten@Jul 10 2008, 09:59
Nu hoppas jag att Blip plockar IP, så de kan kontakta ISP för den person som gjort detta.

Och säga vad? De lägger inte ens tid på BEDRÄGERI OCH BROTT. Tror du de ens bryr sig om en snorunge som reggar Blip-konton? :D

Tror du underskattar hur lång tid det tar att gå igenom mängder med supportmail från fjortisar och småungar på ett community. Ingen av dessa personer läser en FAQ innan de skickar mail.

Karman 2008-07-10 10:46

Ja, som någon annan sa - dagens garv!

Var kommer alla tomtar från? Hur fan kan man få det till spam? Frågorna är många, svaren är få.

Men du kommer säkert känna dig som en mycket lugnare person när de har erkänt att någon annan har missbrukat din e-postadress.

gummianka 2008-07-10 11:55

jag vet inte hur många som läst definitionen på spam på t.ex. Wikipedia, gjorda utskick tycker jag är solklart enligt deras definition...

Sen kan man självklart hindra det väldigt enkelt i sitt mailprogram, men det gäller ju all spam, så antingen så menar man att det är ett problem, eller inte....
Sen att någon har missbrukat hennes e-mailadress, visst, det är ju lik förbannat spam, all spam är ju missbruk av e-postadress, från den ena eller andra parten.

I många (en del, några...välj själv...jag har ingen exakt statistik) CMS system och liknande finns ju t.ex. spärrar mot att registrera sig med samma e-post adress flera gånger, följdaktligen går en sån här sak inte göra där, varför har inte blip en sådan funktion (samma sak gäller ju SPAM av den typen som stinkbomber anklagades för, bara för att det är någon annan som skrivit in adressen så kan ju inte siten friskriva sig från ansvar...

Fredrik-s 2008-07-10 11:56

Frågan som jag ställer är fall de är samma aktiverings mail i dessa 188 mailen? Alltså t ex:

Är de 188 aktiveringsmail till användaren Frans konto eller är de 188 aktiveringsmail till 188 olika användare?

gummianka 2008-07-10 12:01

Citat:

Originally posted by Fredrik-s@Jul 10 2008, 11:56
Frågan som jag ställer är fall de är samma aktiverings mail i dessa 188 mailen? Alltså t ex:

Är de 188 aktiveringsmail till användaren Frans konto eller är de 188 aktiveringsmail till 188 olika användare?

sant, jag har hela tiden tolkat det som det är samma adress, men det är klart, har man en catch-all adress så kan ju dessa problem uppstå....och vara svåra att gardera sig emot...

FredrikNas 2008-07-10 12:08

Hm hon skriver ganska tidigt att det är till 2 adresser, webmaster@ och info@ om det är catch-all vet jag dock ej.

MrHandley 2008-07-10 12:29

Hur definierar man spam? Kollar i marknadsföringslagen kanske? Så kallade opåkallade reklamutskick faller det uder. §13b om jag inte missminner mig.

Om det inte faller under det blir dt svårt att göra något åt rent rättsligt.
Antar att du mailat [email protected] och de andra adresserna som står på deras site.

Vad sa de när du ringde?

hundserver 2008-07-10 14:03

Citat:

Originally posted by Kedi@Jul 9 2008, 11:30
Den 5 juli fick jag totalt 188 email till två av mina email adresser. 102 stycken email skickades till info adressen och 86 stycken skickades till webmaster adressen. Dessa email skickades av Blip/Blipville och är aktiverings mail på grund av att en eller två personer har använt dessa två email adresser till att kunna skapa falska konton på Blip/Blipville.

Jag har skrivet till Blip/Blipville angående detta men har inte fått något svar från dem angående detta. Jag har för mig att Blip/Blipville ägs av TV4 men är inte säker på det.

Finns det någonstans där man kan anmäla Blip/Blipville för att de spammar ens email adresser?

Skulle du kunna lägga ut ett mail här så man får se vad som står i det?

tartareandesire 2008-07-10 14:40

Citat:

Originally posted by Evangelisten@Jul 10 2008, 09:59
Känns lite konstigt att man måste förklara igen. Den som reggat och begärt verifikations mail hos Blip med adresser som tillhör kedi är den som från början gjort fel.
Helt klart är det någon som gör detta för att trakassera kedi.
Blip har en support som sitter hela tiden. De borde ha reagerat direkt när kedi skrev till dem, men har inte ens svaret än. LunarStorm har flera användare och får fler e-mail, men där får man alltid svar inom ett dygn, oftast snabbare.
Blip borde ha ett system som säger ifrån när samma e-mailadress ständigt begär nya verifikationsmail. Det är 188 mail totalt.

Tänk lite och lägg din energi på viktigare saker i livet....

sioustis 2008-07-10 16:46

Räcker det inte me att spärra [email protected] eller vilken e-postadress det nu är som sänder ut skiten?

htiawe 2008-07-10 17:27

Det räcker men det tar betydligt längre tid för Kedi att göra det än vad det tar att maila Blip, skriva en tråd på WN och därefter skriva ett brev till VDn. Kanske är en seg version av Outlook som gör att det tar tid att lägga till filtret..

Kedi 2008-07-10 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver
Citat:

Skulle du kunna lägga ut ett mail här så man får se vad som står i det?

Visst kan jag det.

Detta är en av de 86 aktiverings mailen som skickades till webmaster adressen:
http://www.kommentarboken.com/mail_1.jpg

Detta är en av de 102 aktiverings mailen som skickades till info adressen:
http://www.kommentarboken.com/mail_2.jpg

tartareandesire 2008-07-10 17:43

Citat:

Originally posted by htiawe@Jul 10 2008, 17:27
Det räcker men det tar betydligt längre tid för Kedi att göra det än vad det tar att maila Blip, skriva en tråd på WN och därefter skriva ett brev till VDn. Kanske är en seg version av Outlook som gör att det tar tid att lägga till filtret..

Haha, så sant, bland tomtar och troll vi vandrar. Tycker nästan lite synd om de som jobbar på kundtjänst hos stora aktörer som blir tvungna att leka barnvakter titt som tätt.

terbon 2008-07-15 12:26

Blip.se gör inget juridiskt olagligt. Utan har bara ingen koll på att en e-mail inte ska finnas 2 gånger eller fler.

Detta kan ju ses som dumt, men visst.. de kanske har sin anledning. Ex. att det kanske finns hela familjer som har samma mail typ [email protected] eller nått. Men man hade ju kunnat begränsa.

Till saken, du har en vanlig mail. Nu vet jag inte vilken domän du sitter på, men det är ju garanterat ett spambot (varför så många mail annars..) som gjort det där, och det är ju inte blip's fel att de skickar ut verifieringsmail, just för att ta bort spambotar. Får jag fråga hur du gör när någon registrerar sig på din sida? Eller vill fylla i ett e-kort, eller skicka en hälsning eller vad som helst?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson