WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Bästa uppåt tjacket (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30267)

klein 2008-07-02 08:54

Om man skall hålla sig pigg och inom lagen, vad är bäst?

Kaffe, Koffeinpiller?

coredev 2008-07-02 08:57

Själv har jag aldrig blivit speciellt pigg av kaffe. Det dricker jag endast för att jag är beroende.

Jag skulle istället rekomendera bananer, fruktsocker is the shit... :-)

knullis 2008-07-02 09:08

kaffe ..kaffe...snus... koffeinpiller tycker jag knäcker en emot slutet av dan sen ...

tartareandesire 2008-07-02 11:03

Motion, rätt kost och tillräcklig sömn.

elitasson 2008-07-02 11:11

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jul 2 2008, 11:03

Detta är nog det absolut bästa för allt. Märker STOR skillnad under tider då man hoppar över träning en vecka jämfört med veckor då jag tränar mer eller mindre dagligen.

Ut och spring 30-40 minuter på kvällen och ät nyttigt och ställ inte klockan på kvällen så ska du se att kroppen kommer funka betydligt bättre.

palmik 2008-07-02 11:11

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jul 2 2008, 11:03

Dagens mest politiskt korrekta inlägg ... jag är nog iof böjd att hålla med.

clonix 2008-07-02 11:15

Krating Dang (Orginal-Redbullen) finns på små bruna flaskor!
Sött och sliskigt som outblandad saft men ger garanterat en kick och även hjärtklappning ;)

I de fall där folk har hamnat på sjukan / dött så ska det tydligen vara Krating daeng
som varit blandat i groggen och Inte den vanliga redbullen på silver/blå-burkar.

Det spelar ingen roll hur j-vla trött du är.... dricker du en krating så är du tillbaka på banan och kan springa ett maraton om så skulle krävas!

MEN!

När den kraftiga koffein-effekten släpper sen så är man helt knäckt!!!

digi 2008-07-02 11:22

Powernap + kaffe + snus.
Antar att det är powernapen som ger mest :)

htiawe 2008-07-02 11:25

Jag kanske är trasig men jag har aldrig märkt någon skillnad av Krating Dang och då har jag druckit den med och utan alkohol.

Jag skulle säga att allting beror på vad du ska göra. Ska du vara ute och träna i flera timmar så kanske det är bäst att du proppar i dig fruktsocker och energidryck medans det kan vara kontraproduktivt om du ska hålla dig vaken framför skärmen. Ibland, särskilt när man kör bil, fungerar det bäst om man har någon att snacka med som håller en vaken och vice versa.

eliasson 2008-07-02 12:28

Amfetamin...
Skämt åt sido; Kaffe är väll den ultimata "håll-dig-vaken"-drycken?

qb1 2008-07-02 12:51

Nikotin, i tuggform om du inte gillar snus o cigg. En tuggummi innehåller upp till 4 mg nikotin, en cigg innehåller ca 0.8 mg nikotin.

*beroende*

blixtsystems 2008-07-02 13:17

Jag har rätt mycket erfarenhet på detta område då jag brukade köra en s.k. "smart bar" på diverse festivaler för en massa år sedan.

Visst funkar Krating Dang men vad jag förstår innehåller det en kemikalie mycket lik amfetamin och är skit för kroppen.

Några preparat jag har erfarenhet med:
Guarana:
Bönor med mycket koffein som släpps ut långsamt i kroppen. I min mening inte mycket effektivare än kaffe.
Ephedra:
Ört med den amfetamin-linkande substansen ephedrin. Gick att få tag på förr men jag är osäker på om den är laglig och jag tycker effekten är lite obehaglig då man blir lite nervig och skakig.
L-Phenylalanin:
Aminosyra som kroppen använder sig av för att bygga dopamin.
Fungerar mycket bra i höga doser men känns inte speciellt nyttigt, i.af. inte i dena rena form som jag brukade beställa från USA.
Dock så finns det naturligt i Aole Vera juice vilket känns helt ok.

Det jag tycker är effektivast och som dessutom är mycket nyttigt och allmänt välgörande är rejuvelac.
Bälgar man i sig en liter stark rejuvelac så börjar det verkligen spritta i kroppen och man blir mycket vaken samtidigt som det är mycket bra för matsmältning och hy.
Lite bök att göra men väl värt besväret.

Thir13teen 2008-07-02 14:23

Håller med DigitalUnit där om Powernap (väldigt snabb tupplur) men risken är stor att man fortsätter sova om man inte har disciplin.

BarateaU 2008-07-02 14:28

Efedrin "Ephedra"
Brukar finnas piller med ephedra som skall öka förbränningen osv.
Brukar få igång pumpen rätt bra.

Westman 2008-07-02 14:44

Powernap är inte att rekommendera annat än för någon enstaka gång då det påverkar hjärnkapaciteten negativt att sova korta stunder som ersättning för lång, sammanhängande sömn.

tartareandesire har bästa lösningen. Allt annat som piller, godis, frukt osv. löser bara problemet kortsiktigt och kan vara farligt i längden.

EDIT: Stavfel

pokerstjärna 2008-07-02 14:52

Mitt bästa recept är viljan!

htiawe 2008-07-02 16:34

Efedrin ska du absolut inte prova på då det kan ge skador på hjärtkärlsystemet. Dessutom har det vissa amfetaminliknande inslag vilket kan bli lite fel när du försöker jobba.

martine 2008-07-02 17:24

Citat:

Originally posted by Westman@Jul 2 2008, 14:44
Powernap är inte att rekommendera annat än för någon enstaka gång då det påverkar hjärnkapaciteten negativt att sova korta stunder som ersättning för lång, sammanhängande sömn.
Sömnforskarna menar att den optimala sömnrytmen är 6-8 timmars nattsömn och 1 timmas eftermiddagslur. På så sätt blir man mest effektiv. Förutsätter förstås ett sunt levene i övrigt... (och eftermiddagstupplur är kanske inte uppskattat på alla arbetsplatser ;-)

Identisk 2008-07-02 17:27

tjack.. annars får du väl pröva med koffeintabletter

clonix 2008-07-02 18:17

Saken är den att INNAN man börjar med "uppåttjack" så måste man ju fråga sig varför man behöver det...
Är man trött o hängig och har svårt att komma igång etc så gör man något fel...

Att sen ta något för att lösa det hela hjälper ju knappast utan skjuter bara upp problemet...

Koffein är ingen magisk lösning som rensar bort tröttheten den bedövar bara
kroppen så man inte känner av det och ger lite extra energi.

Sen när koffeinet går ur kroppen så blir man EXTRA trött istället!

Inget nytt under solen iofs!

Westman 2008-07-02 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av martine
Citat:

Ursprungligen postat av Westman

Sömnforskarna menar att den optimala sömnrytmen är 6-8 timmars nattsömn och 1 timmas eftermiddagslur. På så sätt blir man mest effektiv. Förutsätter förstås ett sunt levene i övrigt... (och eftermiddagstupplur är kanske inte uppskattat på alla arbetsplatser ;-)

Nu blir det lite OT... Jag var på en föreläsning med docent Eva Lindberg och eftermiddagsluren fanns inte med som permanent lösning så det är som vanligt alla alla inte är överens. Om man var trött så skulle man dock sova om det inte var frågan om frekventa sömnproblem, har man då ofta ett behov av att sova middag trots 8 timmars nattsömn så finns det en risk att man har sömnproblem (eller paltkoma). Sömnproblem kan också bero på andra faktorer än sjukdomar som t.ex. dålig säng, störande ljud osv.

DudeRille 2008-07-02 21:37

Citat:

Originally posted by klein@Jul 2 2008, 08:54
Om man skall hålla sig pigg och inom lagen, vad är bäst?
Kaffe, Koffeinpiller?

Först kanske man ska se över vad du äter under en dag på ett ungefär?
Vad gör du under en normal dag? Mycket sitta vid datorn?

scrdj 2008-07-02 22:21

Guarana använde jag förrut när jag spelade Innebandy (dopning?). Körde de under cuper när det var mycket matcher tätt inpå varandra.

Orkade springa mycket mera, vet inte om jag inbillade mig att att jag var piggare eller om det var drycken.

Nuförtiden framåt småtimmarna så brukar jag gå ut och ta lite frisk luft och en cigg (motsägelse) och blir pigg av det.

dAEk 2008-07-03 19:13

Koffeinpiller funkar bra för mig. Har använt dem till och från i säkert 5 år nu. Jag gör månadslånga uppehåll då och då för att inte behöva öka doserna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson