![]() |
Connect(2)IP söker partner eller samarbete för att utveckla bolaget, idag kan Connect(2)IP leverera bredband/internet till i stort sätt hela Växjö/Alvesta/Aneby samt några mils radie.
Samt som mål att leverera till 10 tal städer under 2008 och början till 2009. Av den anledningen sökes samarbete/partner då det omöjligt kommer att gå driva så stor verksamhet som en persson, även om man klarar drifta och bygga hela nätet så är det så mycket mer runt omkring som krävs i ett bolag. För frågor eller förslag kontakta mig på valfritt sätt. |
Vad mer är det du behöver hjälp med? Pengar? Grävmaskin? Tyckte inte riktigt det framgick.
|
Citat:
Pengar är alltid ett högt värde men behöver inte alltid vara högst värde. |
Vore nog enklare om du skrev exempel på vad du behöver, typ revisor, marknadsförare.. etc, etc.
|
Är det ett Aktiebolag som söker investeringspartners?
Vilket firmanummer har connect2ip? Vad är beräknat budgetunderlag? Kundunderlag? Endast intressant att tillföra pengar i projekt om man blir majoritetsägare i projekt då man står som huvudfinansiär och om all ovanstående information finns tillgänglig. |
I första hand är det följande som är intressant:
* Inversterare * Delägare * Eller liknande Efter det så är det intressant att ha några vettiga marknadsförare/säljare. Och då seriösa personer som är intresserad av att utvecka ett bolag inom ISP (Internet/Bredband). Finns en mycket bra grund, men är mycket svårt att utveckla ett bolag helt ensamm. Citat:
Dock kommer jag inte släppa ifrån mig makten eller låta någon bli majoritetsägare, då bolaget ska byggas stabilt och riktigt. Inte bli något fuskbygge som alla andra ISP i stort sätt är pga det är en ledning som har som mål att spara pengar på allt. |
Handlar det om främst företag som kunder eller även den privata bredbandsmarknaden?
Tror du gör bäst i att skriva en affärsplan först, om du vill ha de stora pengarna. |
Såg att ni(?) hade en hemsida. Kanske kan vara bra att länka den?
http://connect2ip.se/ Ett tips kan ju också vara att starta ett svenskt AB istället för UK Ltd med filial i Sverige. Om du nu söker investerare det vill säga... |
Citat:
Men gäller både privat/företags kunder, samt övriga anslutningar. Samt nu finns det redan en filial i Sverige. Ser inte det som ett större problem just nu. |
Det är en trovärdighetsfråga. Vill man vara trovärdig har man ett svenskt AB!
|
Citat:
Bara ett exempel. |
Även Adamo är inte svenskt, men det är rätt OT
|
"Universal Telecom AB Varumärke för ett internationellt IT- och telekommunikationsbolag ägt av det Madeira-registrerade bolaget Timepiece LDA."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Universal_Telecom_AB De anger även Universal Telecom AB som företagsnamn i sina platsannonser. |
Citat:
Dock så har inte det något alls med min tråd att göra. |
Citat:
|
För att få slut på OT-delen så ger Universal Telecom ingen träff på Bolagsverket och de anger heller inget AB på sin hemsida.
Jag har ett litet tips till Patrikweb: Låt någon gå igenom hemsidorna och korrigera svenskan. Det är av större betydelse än man kan tro om man söker finansiärer. |
Citat:
|
Ursäkta om jag går lite OT men hör inte dena hemma hos jobb avdelningen
|
Citat:
Annars är det en viktig sak att ha om du vill involver andra. Jag har varit med i flera projekt där vi startat bolag och när man blir fler så kommer det garanterat bli gnissel om villkoren och framtidsplanerna inte är dokumenterade i en affärsplan redan från början. Det är värt allt jobb att ha en affärsplan klar när du börjar resonera med nya delägare/samarbetspartners. En affärsplan som är värt namnet kan ta mellan 6-18 månader att plita ihop om du gör allt jobb från scratch, men du verkar ha en verksamhet som rullar och då är det betydligt enklare. Dokumentera vad du har idag och lägg tll vad du planerar så är du på god väg.... |
Uppdatering av en gammal tråd med lite mer information.
Connect (2)IP har infrastruktur i 5 kommuner samt når ~75 städer/tätorter, centrala städerna levereras normalt via fiber och övriga xDSL. Följande tjänster levereras: * Bredband (Företag/Privat). * Fasta anslutningar. * VPN/WAN Länkar. * Hosting. Konkurens fördelar: * Lägsta pris. * Högsta kvalitet. * Mer personligt. * Extra tjänster. * Nät byggt på ett korrekt sätt för hög redundans. Idag är endast 30-35% av kunderna nöjda med kvaliten och hastighet levererat av konkurenter (Räknat efter Bredbandskollen statistik), i kundtjänst samt support har jag ingen statistik på förutom dom kunderna man har haft kontakt med som bytt leverantör till oss. Och där har många varit missnöjda med den dåliga support samt tiden dom behöver sitta för att få svar. Vi bygger efter kvalitet och stabilitet, inte efter så värdelöst (billigt som det går) och så stora kvantitet som möjligt av kunder. Målet 2009 är att bygga ut vårt nät till 3-10 nya städer. Vad som sökes, delägare/partner: * Har intresse att utveckla bolaget. * Har ett visst kapital. * Erfarenhet av att driva företag samt utveckla och marknadsföra. * Har tid att lägga på bolaget. Majoritet av ägande och beslut kommer fortfarande att stanna kvar. Endast en viss % kommer överlåtas. I grunden behöver du inte några kunskapar om den tekniska biten, men ändå grundkunskap är en fördel. För vet att det finns många mindre eller mellanstora företag som vill utveckla sig eller en hög entreprenörer, samt en hög personer som studerar/studerat som vill utveckla sig som vill vara delaktigt i något. Ett bra bolag byggs inte endast av pengar, utan av kunskap och samarbete. Som exempelvis så blir det billigare i flera fall bli delägare i bolaget än att köpa en fast anslutning av en konkurent. Istället för köpa en anslutning så kan du äga en del i ett bolag som bygger ut och levererar till andra i samma stad och få anslutningen på köpet. Bolaget har idag inga utgifter knappt alls i grunden, samt inga skulder. Dock vill man att det ska utvecklas lite snabbare och växa större och starkare. Det är inte intressant av några storägare eller ägande av stora företag, bolaget har som mål att leverera kvalitet och med personligt intresse, inte bli ett av dom övriga skithögarna. För mer information skicka ett pm eller skicka ett mail till pl(at)c o n n e c t 2 ip . se (Sätt ihop) w w w . c o n n e c t 2 i p . s e |
Jag förstår inte hur ekonomin kan gå ihop med den ambitinsnivån och ett pris mot slutkund av 30 SEK/månad.
Det bör väl finnas utrymme att få ut lön för säljare och en budget för marknadsföring samt administrationen och supporten. Hur är det tänkt här? |
Citat:
w w w . c o n n e c t 2 i p . s e / b r e d b a n d / u p p c o m Där ligger nivå högre. Men vinsten ligger på företagskunder, där 5Mbit kostar 350:-/mån för 5Mbit exkl moms för Bredband. Fasta anslutningar från 1500-2500:-/mån exkl för 5Mbit, där är det 100% vinst i stort sätt många gånger. Privatkunder blir en del pengar när det kommer upp i antalet. Allt handlar om få en bra marknadsföring/säljare, kan pressa priset under dom stora konkurenterna som Song/Telia/Telenor/IPonly och övriga och ändå erbjuda högre kvalitet och bättre tjänster. Dom stora ska även ha flera tusen i månaden för små ändringar och extra tjänster som tar 5 min att lösa och 0 i produktionskostnad. |
Jag tror du gör en felaktig bedömning ang. priset. Finns många (privatpersoner) som utan problem kan tänka sig betala 399 kr /mån exempelvis för 100Mbit/s om man så bara ersätter deras nuvarande ADSL-anslutning mot ordentlig fiber.
Jag får intrycket av att Connect2IP enbart försöker vara verksamma i "billiga" mindre städer och helt enkelt strunta i t.ex. Stockholm, Göteborg, Malmö eftersom det säkert skulle bli för dyrt? |
Citat:
Företagsanlutningar kan vi leverera till Stockholm, Göteborg, Malmö. Pris i dom städerna är från 3.000:- /mån exkl moms för dedikerad 100Mbit + access kostnad. Gällande privat bredband i dom städerna så kommer vi bygga ut dit, dock så bygger vi från dom städerna vi har som grunden redan då det blir smidigare bygga ut sin ring på närliggande städer. Närmaste steget blir väl ansluta Göteborg och närliggande städer till Gothnet stadsnät, handlar om några tusen i månden för terminera ut en anslutning dit för oss endast. Vi har faktiskt redan förbindelser som går via Göteborg som vi inte terminerar ut. Men finns ju faktiskt anledning varför man söker partner/samarbete det är inte bara att ansluta 10 städer rakt av utan lite extra folk och kapital även om det handlar om enstaka tusenlappar per stad. Under Q1 2009 kommer alla fall vårt tryckta reklam matrial delas ut till varje hushåll i Växjö som vi har möjlighet leverera fiberanslutning till eller har fiberanslutning redan. Till det så kommer vi leta ungdomar som vill dela ut matrialet för en viss lön, högre lön än vad DirektReklam betalar ut till sina ungdomar men lägre kostnad för oss vad det kostar att anlita direktreklam eller använda Postens DR. |
Citat:
Finns det en riktig affärsplan och marknadsplan skriven? Det är ju ett måste om man ska få någon att satsa pengar i ett projekt idag. Kapitalmarknaden är i princip död enlig en av sveriges mest frekventa corporate finance aktörer (Thenberg & Kindhe). |
Det finns redan en aktiv verksamhet med kunder, just nu handlar det bara att växa mer och utveckla det mer.
Både Connect(2) IP och Patrik WEB har byggt upp med 0 i kapital, och Patrik WEB har ökat sin omsättning med över 100% varje år sedan start. Visst det har tagit sin tid att bygga upp saker med 0 i kapital men det funkar. Men skulle vara betydligt lättare och snabbare utveckling med lite mer kapital och extra folk. Som sagt var jag inte ute efter stora företag med stora kapital utan mindre och medelstora företag som vill utvecklas. Marknadsföring biten och övriga utvecklingsbiten var den jag ville ha partner eller delägare för. Utbyggnad av nät och infrastruktur kan jag göra i sömnen. |
Citat:
- Marknadsföring - Försäljning - Utveckling? - Affärsutveckling? - Långsiktigt investeringskapital som minoritetsandel Du kan bidra med: - Utbyggnad av infrastrukturen - Hårdvara - Kompetens kring hårdvaruarkitektur - Support - Administration - Management Är det rätt uppfattat? Frågan kvarstår om det finns enordentlig affärsplan och marknadsplan för verksamheten? |
Ja precis, finns redan tjänst som sälja som fungerar perfekt.
Är den biten jag vill sköta, ha en fungerande tjänst och sköta utbyggnad, resten av alla delar som krävs i ett företag vill jag låta andra ha hand om. |
Citat:
|
Citat:
Visst jag har ju mål och planer på utbyggnad och en viss beräkningar men allt det finns ju i mitt huvudet inte på några papper. |
När man involverar andra personer är det viktigt att ha alla affärsplaner nedtecknade i dokument så att det dels är fullkomligt klara förutsättningar för alla involverade och dels är en backup om du själv blir överkörd av en buss eller skjuten på öppen gata av en psykpatient med revolver (har hänt en barndomsvän till mig som dog på fläcken).
Dessutom är det enligt min erfarenhet viktigt att ha dokumentation så att inte någon part i ett samarbete helt plötsligt börjar ljuga ihop smörja om vad man kommit överens om och vilka förutsättningar som gällt från början. Tro mig du kan aldrig förutse vem sm kommer att starta en tvist, så det gäller att alla papper är fullkmligt glasklara från start, annars riskerar man att få problem senare i ett projekt. Eventuella investerare eller samarbetsparter vill ha denna klarhet och säkerhet för att kunna uppskatta och hantera sina risker i ett samarbete. Min erfarenhet säger oxo att det är viktigt att du som iniativtagare av projektet har fullkomligt klart för dig exakt vilka typer av personer du vill involvera och att du har ett konkret erbjudande till varje enskild person. Erbjudandet kan i sig vara att de får en tidsbegränsad option att köpa aktier för en i förväg bestämd sumam pengar, eller att det krävs att de går in med en viss summa redan från början. Det är även viktigt att vara klar med hur du ska hantera personer som du senare ej kan samarbeta med, hur personer sm underpresterar ska hanteras. Hur ska de kompenseras som har gjort en del gott arbete men senare presterar sämre eller avgår av andra orsaker. Det finns många detaljer som mpste tänkas igenom innan man involverar fler delägare. Anställd personal är ofta enklare då man betalar lön och avgångsvederlag och sen avskedar vederbörande. |
Har sagt det jag vill ha, nu är det upp till andra personer att säga vad dom kan erbjuda och börja den vägen.
Aktier är det starka värdet, även bra sätt att få en person göra det dom ska. Gör dom ett medvetet dåligt jobb så påverkar det även aktievärdet till slut och även påverkar sig själv. |
patrikweb: Ja, du har skrivit på ett forum vad du söker men det är ju knappast att betrakta som din affärsplan, eller hur? Ta hjälp av någon som kan sina saker så att du kan skriva ner din affärsplan, sen kan du börja söka aktörer på riktigt och därmed sålla bort många rötägg.
|
Kör bara ;-)
|
Jag håller på och bygger upp ett företag själv från grunden. Jag har hittills fixat cirka 1,5Mkr i finansiering.
Skriva affärsplan är skittråkigt, men nödvändigt om du vill få in externt folk/kapital. Jag tycker att du ska lyssna på ConnyWesth, han ger många bra synpunkter. Fixar du inte det själv finns det många bra företagsinkubatorer som du kan få hjälp av. PM:a om du vill ha exempel. Sen håller jag med om att du har en engelsk filial känns oseriöst. Om du inte ens kan satsa 100k på att skapa ett riktigt AB, varför skulle någon annan gå in med pengar? När du har fixat en affärsplan finns det rätt många sätt att få in kapital, det behöver inte vara från affärsänglar (privatpersoner) eller riskkapitalbolag, utan även statliga pengar såsom Almi eller länsstyrelsen. Är du med en statlig inkubator är det lättare att få in sådana pengar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson