WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Arbetsskador (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30252)

Fredrik-s 2008-07-01 15:26

Hej

Jag har börjat känna av att jag får ont i nacken när jag sitter mycket vid datorn och jobbar. Iförsig mitt "riktiga" jobb sitter jag mycket i också, då även vid en dator. Och på fritiden när jag jobbar med mina webbprojekt sitter jag mycket och har nu alltså fått ont i nacken. Tränar endel gym för att hålla mig i form och motverka skador. Försöker även tänka på arbetsposition, hur jag sitter samt även att böja nacken fram och tillbaka lite då och då.

Nu till min fråga. Har du några arbetsskador och hur gör du för att motverka dom?

sasserdude 2008-07-01 15:28

Har ingen.. jag är ute och går med mina hundar emellanåt.. hade jag inte gjort det så hade jag kanske haft några :P

Ara 2008-07-01 16:37

jag skrattar numer åt "nördiga dataskämt" typ

Här slutar internet -> </internet>

tartareandesire 2008-07-01 16:43

En joggingrunda med jämna mellanrum gör under. Blir gym ibland, squash och innebandy. Bara att sträcka på sig då och då och kanske stretcha lite grann hjälper en del om man sitter mycket.

goose 2008-07-01 22:38

musarm/axel. lösning på problemet, slutade spela counterstrike 12timmar i veckan. kör musen med vänsterarmen på jobbet och med högern hemma.. sen hjälper det att ta korta pauser, sträcka på sig och även ge sig ut och springa/träna som redan nämnts :) det handlar om att få igång blodflödet i kroppen.

ztream 2008-07-01 23:28

Haha, jag har nog samma arbetsskada.

Citat:

Originally posted by Ara@Jul 1 2008, 15:37
jag skrattar numer åt nördiga dataskämt typ
Här slutar internet - /internet

tartareandesire 2008-07-02 01:19

Får väl tillägga att jag inte har eller har haft någon arbetsskada med undantag av en liten muskelsträckning i ryggen till följd av ett felaktigt tungt lyft en gång. Har alltid idrottat och rört på mig ganska mycket vilket jag tror är väldigt viktigt, särskilt om man sitter mycket i övrigt. Det är betydligt bättre (och roligare) att förebygga skador än att försöka göra något åt dem när de knackar på dörren.

ShadowOfAMaN 2008-07-02 02:54

Ont i rygg/nacke har jag haft ett bra tag, lyfter tunga saker dagligen då jag jobbar på flygplats. Lösningen är att tänka mer ergonomiskt samt att stretcha ordentligt efter varje pass.

digi 2008-07-02 03:33

Räknas det att man tillbringar sin semester på ett annat kontor för att man tycker det är avslappnande? ;)

FredrikMH 2008-07-02 04:48

Citat:

Originally posted by digitalUnit@Jul 2 2008, 01:33
Räknas det att man tillbringar sin semester på ett annat kontor för att man tycker det är avslappnande? ;)
Tänk om jag hade haft den lyxen...

coredev 2008-07-02 10:00

Har jag varit ledig några dagar så får jag alltid ont i fingrarna när jag skall börja jobba igen. Har dock upptäckt att en riktigt bra mus + tangetbord gör att detta inte uppkommer.

Om du jobbar framför datorn - se till att dina arbetsverktyg är av bästa kvalité och bra för din kropp. En snickare skulle aldrig acceptera att hans chef gav honom en hammare för 50 kr köpt på Biltema.

Daniel.st 2008-07-02 12:10

Har senaste året flera gånger kommit på mig själv med att räkna från 0 istället för 1 även i livet utanför datorn.

digi 2008-07-02 12:25

Citat:

Originally posted by Daniel.st@Jul 2 2008, 11:10
Har senaste året flera gånger kommit på mig själv med att räkna från 0 istället för 1 även i livet utanför datorn.

Haha, det är då man upptäcker att man är skadad :)

Jag funderade t.ex. på varför det inte fanns nån vettig sökfunktion på min lokala bokhandel. Annars kan man göra som min bror efter en hård arbetsdag; komma på sig själv med att fundera över hur han ska logga in i lägenheten ;)

ztream 2008-07-02 12:32

Jag kan faktiskt knappt skriva med penna och papper längre. Jag tycker det är fruktansvärt omständligt och jag får kramp redan efter en mening. Sedan så tänker jag alltid ctrl+z när jag skriver fel. Skrämmande nog.

tartareandesire 2008-07-02 12:37

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 2 2008, 11:32
Jag kan faktiskt knappt skriva med penna och papper längre. Jag tycker det är fruktansvärt omständligt och jag får kramp redan efter en mening. Sedan så tänker jag alltid ctrl+z när jag skriver fel. Skrämmande nog.

Hur har det gått med tentor? =)

Spindel 2008-07-02 12:45

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 2 2008, 10:32

Haha, samma problem har jag :lol:

Blir lite komiskt när man ska skriva under med sin namnteckning och den blir olik, krokig och ful varje gång.

rhdf 2008-07-02 23:21

enda "skadan" jag fått är nog att jag alltid gör nån form av bedömning av webbsidors layout och alldeles för ofta kollar källan för att se hur bedrövlig den ser ut ;)

Rvn 2008-07-02 23:38

Citat:

Originally posted by rhdf@Jul 2 2008, 22:21
enda skadan jag fått är nog att jag alltid gör nån form av bedömning av webbsidors layout och alldeles för ofta kollar källan för att se hur bedrövlig den ser ut

Känner igen beteendet ;O

FredrikNas 2008-07-03 01:33

jag försökte alt+tabba i en konversation idag på jobbet... irl... dåligt pinsamt, fick hjärnsläpp och vände mig mitt i konversationen och började prata med en annan ;) lyckligtvis så var den första jag pratade med också en datanörd, så jag kunde rädda situationen med att bara titta på han och säga "alt tab" =)

Fredrik-s 2008-07-03 09:14

Hehe många "roliga" arbetsskador de finns där ute :)

Aerpe 2008-07-03 14:54

Citat:

Originally posted by Ara@Jul 1 2008, 15:37
jag skrattar numer åt "nördiga dataskämt" typ

Här slutar internet -> </internet>

Haha, det var ju iofs ganska kul.

Annars så är väl det enda problemet stress-mage / katarr och sömnbrist p.g.a. alla idéer och lösningar jag kommer att tänka på under nattens gång.

Vänta nu, pratar vi om roliga skador.. umm, ibland blir jag så trött att jag medvetet klickar på spam länkar bara för att sedan kunna köra igång Ad Aware eller någon virus sökning för att få en paus.

mcfluff 2008-07-03 17:30

Har inga. Tränar regelbundet på gym, 5 ggr/vecka.

Kände av "musarm" innan jag tränade.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson