WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Starta enskild firma, hur och var? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30216)

xarph 2008-06-29 15:53

coldKingdom 2008-06-29 16:22

Hej!

Du kan gå in på http://www.foretagsregistrering.se och ansöka om F-Skatt, moms och bolagsregistrering.

Du kan ha företag från 16års ålder :)

Mvh
Andreas

Vargen 2008-06-29 16:50

Fungerar alldeles utmärkt att registrera sig på deras sida!!

klein 2008-06-29 17:18

Citat:

Originally posted by xarph@Jun 29 2008, 15:53
Hej!

Nu när jag ska börja göra affärer med lite större företag så måste jag fixa en enskild firma. Då är frågan, hur och var startar jag en enskild firma? Jag bor i Malmö men har sett att man kan registrera firman över nätet via Bolagsverkets hemsida - är det säkert?

Jag är inte myndig än (17 år), hur fungerar det då? Kan det fortfarande stå på mitt?

Tack.

Med vänlig hälsning,
Simon

Skaffa en FA skattsedel, det räcker..

Läs dock på regler för enskildfirma, se till och ha 100% koll på bokföreningen från dag 1.. Man kan lätt bli lurad och tro att man är rik som egen företagare, och därefter spendera mycket pengar.

xarph 2008-06-29 17:25

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av xarph
Hej
Nu när jag ska börja göra affärer med lite större företag så måste jag fixa en enskild firma. Då är frågan, hur och var startar jag en enskild firma? Jag bor i Malmö men har sett att man kan registrera firman över nätet via Bolagsverkets hemsida - är det säkert?
Jag är inte myndig än (17 år), hur fungerar det då? Kan det fortfarande stå på mitt?
Tack.
Med vänlig hälsning,
Simon

Läs dock på regler för enskildfirma, se till och ha 100% koll på bokföreningen från dag 1.. Man kan lätt bli lurad och tro att man är rik som egen företagare, och därefter spendera mycket pengar.

Vad är skillnaden mellan F och FA-skatt egentligen? Läste lite om att A-skatt är för anställning.

Kristofer 2008-06-29 17:34

Citat:

Citat:

Originally posted by -klein@Jun 29 2008, 17:18
Citat:

Hej
Tack.
Med vänlig hälsning,
Simon

Vad är skillnaden mellan F och FA-skatt egentligen? Läste lite om att A-skatt är för anställning.

Har du FA-skattesedel så använder du F-skattesedeln när du fakturerar som företag och A-skatt när du är anställd.

ztream 2008-06-29 17:48

Finns ingen anledning att skaffa FA-skattsedel om du inte är anställd.

Det du anmäler är för F-skatt och moms, samt eventuellt registrerar dig som arbetsgivare. Allt detta gör du hos Skatteverket (https://www.foretagsregistrering.se/).

Hos bolagsverket registrerar du ditt företagsnamn om du vill skydda det. För enskild firma gäller skyddet bara i ett län om du inte betalar extra.

Skydd av firmanamn är dessutom totalt meningslöst för en enskild firma. Kalla dig för din hemsidas namn så har du ett unikt namn nog och namnskydd blir inte relevant eftersom du äger webbplatsen redan.

xarph 2008-06-29 18:53

Tack för ett informativt inlägg Dan! :)

Är det lätt att byta företagsets namn i framtiden då?

ztream 2008-06-29 19:37

Ja det är skitlätt för om du inte använder bolagsverkets namnskydd kan du kalla dig vad du vill tills någon tycker du inkräktar på ett registrerat firmanamn eller varumärke :)

xarph 2008-06-30 13:02

Citat:

Originally posted by ztream@Jun 29 2008, 19:37
Ja det är skitlätt för om du inte använder bolagsverkets namnskydd kan du kalla dig vad du vill tills någon tycker du inkräktar på ett registrerat firmanamn eller varumärke *

Hur ska man förklara sin verksamhet när man driver webbsidor där man tjänar pengar via annonserna? "Ange kortfattat de olika verksamheter som företaget kommer att bedriva "

I början av registreringen så finns det ett alternativ som heter "Registrera företag och skydda namn hos Bolagsverket"

Jag ska alltså inte välja detta?

Jag har iaf valt:

Ansöka om F-skatt hos Skatteverket
Anmäla företaget som arbetsgivare till Skatteverket
Ansöka om registrering till moms hos Skatteverket

Och vad menas egentligen med "Räkenskapsår"...

Hm, det var en del man måste fylla i :P

jomper 2008-06-30 13:46

Om du anmäler dig som arbetsgivare så måste du varje månad redovisa vad du betalat ut i löner.

Annars räcker det, om man inte omsätter så mycket pengar, att deklarera en gång om året, i övrigt behöver man inte redovisa något alls.

ztream 2008-06-30 13:50

Nej skit i Bolagsverket. Strunta i arbetsgivare om du inte har någon anställd redan nu. Detta snabbstartar du på en dag när det väl är aktuellt.

Du kan beskriva din verksamhet hur du vill.

Räkenskapsår är den period för vilken du redovisar företagets verksamhet. Ofta den 1:e januari till den 31:e december, men kan också vara brutet, för exempelvis aktiebolag, och avslutas mitt i sommaren.

Bra länk:
http://expowera.se/mentor/starta/starta.htm

jonny 2008-06-30 14:03

Jag tycker nog det finns ett värde i att registrera att företagsnamn ändå. Då finns du med i Bolagsverkets register och kommer upp i registersökningar på ditt företagsnamn.

scrdj 2008-06-30 14:07

Jag skrev "webbdesign" och "support" som verksamhetsbeskrivning. Känner att jag kan få igenom det mesta via dessa två ord. Har samma "affärsidé" som dig.

Räkneskapsår så fyller du i det datum du tänkt att starta din verksamhet som start och 2008-12-31 som slutpunkt.

xarph 2008-06-30 15:02

Citat:

Originally posted by jonny@Jun 30 2008, 14:03
Jag tycker nog det finns ett värde i att registrera att företagsnamn ändå. Då finns du med i Bolagsverkets register och kommer upp i registersökningar på ditt företagsnamn.

Ja, det känns ju lite mer seriöst. Kanske något man ska göra ändå...

ztream 2008-06-30 15:20

Fördelen att vara med i Bolagsverkets register är väl framför allt att man får 2000 nya telefonkompisar från diverse säljbolag ;)

jonny 2008-06-30 15:24

Och att folk slipper skriva "med uppgiven firma" när de ansöker om bf hos fogden :)

Macondax 2008-06-30 15:25

Jag skulle skita i bolagsverket, och istället registrera ett varumärke hos PRV (www.prv.se) ifall du har ett bra namn som du använder i företaget. Har gjort så själv och fungerar alldeles utmärkt!

jomper 2008-06-30 15:28

2000 telefonkompisar får man även utan bolagsnamn. Jag tycker synd om den som fick överta mitt gamla telefonnummer efter att jag bytte dagjobb då jag använde det när jag skaffade fa-skatt..

MMC 2008-06-30 16:07

Om du ex. tecknar ett telefonabonnemang på firman är det klart värdefullt att finnas med i Bolagsverkets register. Vissa operatörers registersystem utgår nämligen från att du inte kan ha enskild firma utan att finnas med där, och det är ett helvete att gå den manuella vägen.

KristianE 2008-06-30 22:21

Ang. räkenskapsår:
Nu är det halvårsskifte och första räkenskapsåret
får vara upp till 18 månader om man önskar.

Så gjorde vi, startade i augusti 2007 och kör på
till 20081231.

Fr.o.m om 1h 40 min så kan man köra till 20091231.

Conny Westh 2008-07-01 13:54

Citat:

Originally posted by coldKingdom@Jun 29 2008, 16:22
Hej!

Du kan gå in på http://www.foretagsregistrering.se och ansöka om F-Skatt, moms och bolagsregistrering.

Du kan ha företag från 16års ålder :)

Mvh
Andreas

Man måste vara fyllda 18 år för att få starta företag. Man kan få specialtillstånd av länsstyrelsen om man är från 16 år men det är bökigt och onödigt krångligt.

Har långt kvar tills du fyller 18 år så be en förälder eller nära släkting om hjälp. men om du har möjlighet så vänta med registreringen tills du fyllt 18 år.

Under tiden kan du skriva en affärsplan och göra upp budget (ekonomisk planering) det tar sin tid när man gör det första gången.

Du får inte ingå bindande avtal innan du fyllt 18 år så det är svårt att bedriva ett företag innan man är 18 år.

jonny 2008-07-01 14:03

Citat:

Originally posted by KristianE@Jun 30 2008, 22:21
Ang. räkenskapsår:
Nu är det halvårsskifte och första räkenskapsåret
får vara upp till 18 månader om man önskar.
Så gjorde vi, startade i augusti 2007 och kör på
till 20081231.
Fr.o.m om 1h 40 min så kan man köra till 20091231.

Jag gjorde så när jag ombildade till AB och rekommenderar det inte. Det finns fördelar, men det finns nackdelar också. Från räkenskapsårets slut tills att siffrorna syns i offentliga register tar ungefär ett halvår. Även om jag bara omsatte 200 000 första halvåret hade det gjort underverk för kreditvärdigheten om det hade synts.

MMC 2008-07-01 14:24

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:

Ursprungligen postat av coldKingdom
Hej
Du kan ha företag från 16års ålder
Mvh
Andreas

Man måste vara fyllda 18 år för att få starta företag. Man kan få specialtillstånd av länsstyrelsen om man är från 16 år men det är bökigt och onödigt krångligt.
Har långt kvar tills du fyller 18 år så be en förälder eller nära släkting om hjälp. men om du har möjlighet så vänta med registreringen tills du fyllt 18 år.
Under tiden kan du skriva en affärsplan och göra upp budget (ekonomisk planering) det tar sin tid när man gör det första gången.
Du får inte ingå bindande avtal innan du fyllt 18 år så det är svårt att bedriva ett företag innan man är 18 år.

Det där stämmer helt enkelt inte. Det är inte länsstyrelsen utan överförmyndaren i hemkommunen som måste godkänna att du startar företag, men det är inte särskilt krångligt förutom det faktum att överförmyndaren oftast inte jobbar heltid direkt.

Du får ingå bindande avtal i din näringsverksamhet från 16 års ålder, och du får också förfoga fritt och självständigt över alla dina egna ekonomiska medel.

Sen kan jag ju påpeka att det mycket väl kan vara bökigt att driva enskild firma som under 18, om inte annat så för att ditt organisationsnummer sätter av alla hårdkodade omyndighetsspärrar i olika system. Det kan bland annat krävas lite social skicklighet för att få banken att orka krångla med manuella konton. Men juridiskt är det inga som helst konstigheter och jag vet flera som gjort det.

Se föräldrabalken 9 kap 5 § och 13 kap 13 §.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson