![]() |
Någon mer som råkat ut för dessa? Framstår som ännu ett av alla katalog-bluff-företag...
När jag ändrade telefonnumret ringde en person från 121.nu upp och skulle bekräfta ändringen. Visst okej... Hon: -"Ja, men då skriver jag ut ordern här då så blir det två tusen kronor" (kommer inte ihåg beloppet exakt) Då blev jag lite förbannat, så då bestämde jag mig för att jag inte ville ge dem ett öre... Jag: -"Jag vill inte köpa något alls av Er, jag vill inte betala något alls till Er." Hon: -"Nehe, det var ju tråkigt. Hur gör vi nu då?" Jag: -"Det är väl enkelt, ta bort allt som kostar pengar." Och sedan fortsatte hon att tjata om än det ena och en det andra säljargumentet, alla var sämre än det föregående... Nån mer som stött på dessa utomordentligt kassa och idiotiska säljare? |
Har inte råkat ut för någon sådan men jag brukar tacka nej innan jag vet vad det gäller för det mesta + att jag är med i nix. 121.nu finns väl representerad här på forumet så du kan kanske få svar direkt.
|
Citat:
|
Citat:
Och att ha säljare som framställer det hela som ett stort problem för båda parter att kunden inte vill ha deras tjänster (att det är ett problem för 121.nu kan jag förstå, de verkar ju tämligen desperata, men knappast för mig). |
Hej Al´Thor.
Vi tycker det är mycket tråkigt att du upplever att "alla" våra säljare är "oseriösa" efter det att du skickat in en företagsändring till oss för din firma. Varje vecka kommer det in c:a 500 företagsändringar och önskemål om att få lägga till uppgifter i vår söktjänst. När vi mottagit en ändring kontaktar vi uppgiftslämnaren för att verifiera ändringen innan vi godkänner den, som i ditt fall. I samband med detta erbjuder vi även en möjlighet för företaget att öka sin sökbarhet och synlighet i vår söktjänst, via sökord, prioritet, webbadress etc. Vår målsättning är att att en utomordentlig kundservice, snabba svar samt att leverera en hög och kvalitativ trafik till samtliga av våra annonsörer. Vi tycker du går ut mycket aggresivt mot vårt företag och söktjänst, trots att vår säljare godtagit ditt nej. "Framstår" vi som ett katalog-bluff-företag för att vi erbjöd dig en möjlighet att profilera dig mer hos oss efter det att du skickat in en företagsändring? Du säger att du bestämde dig för att inte ge oss ett öre efter det att vår säljare sa ett belopp? Som jag förstår på dig så verkar vår säljare samarbetsvillig då hon säger "det var ju tråkigt". Att våra säljare använder sig av "säljargument" är som sagt för att de är anställda som säljare och för att de tror på att det kan löna sig att synas hos oss. Du avslutar med att anklaga hela vår säljorganisation för "idioter" trots att du varken fått en orderbekräftelse eller en faktura? I ditt andra inlägg undrar du över vår affärsmodell. Du kan kontakta vår kundservice, så besvarar vi mer än gärna på dina frågor. Men att lura småföretagare gör vi inte. Vi hjälper dem snarare med att synas då vi själva är en av Sveriges mest trafikerade sajter. Läs mer här, och här för mer info om vår affärsmodell, som du efterfrågar. Du påstår också att vår säljare inte förstod att du inte ville synas hos oss. Men som jag förstått det, återigen, så har du varken fått en orderbekräftelse, eller faktura, vilket jag tolkar som att hon godtagit ditt nej. Du fortsätter att anklaga oss genom att påstå att hela vårt företag är "desperata" pga. att en kvinnlig säljare hos oss erbjudit dig en tjänst? Vår målsättning är att öka omsättningen, ja, då vi är ett hårt satsande och investerade företag. Vi säljer trafik, är annonsbärande och tror därför att det kan hjälpa företag att synas hos oss. För att hjälpa dig på bästa sätt önskar jag att du uppger ditt företagsnamn här på forumet eller genom ett pm, så jag vet att du är en seriös person och inte bara är ute efter lite smutskastning. Då kan vi titta på din inskickade företagsändring, se vem du har varit i kontakt med hos oss, samt även höra vår säljares version. Vi jobbar ständigt på att hålla en så hög nivå som möjligt på våra account managers. Vi är därför tacksamma om det kommer fram att vi gjort några felaktigheter, detta så att vi kan fortsätta att utvecklas samt förbättras! |
Citat:
|
Katalog säljare finns det gott om och ingen jag har pratat med har varit sympatisk för att man inte vill betala för värdelösa platser,
de brukar bli riktigt otrevliga när de förstår att det inte går att sälja! |
vaddå kostar det 2000kr att ändra sitt telefonnummer hos 121.nu ??
|
Citat:
Däremot när man gjorde det så lade säljaren per automatik på lite extratjänster och ville avsluta samtalet med "Ja, men då skickar jag en orderbekräftelse på det här, så blir det två tusen kronor" (notera än en gång att jag inte memorerade det exakta beloppet). Det var först när jag ifrågasatte vad det var som kostade pengar som hon talade om att det var en det ena och än det andra (trots att jag aldrig betalat ett öre till dem tidigare så var det tydligen per automatik man lade till det här). När man sedan tackade nej var det halvt omöjligt att få människan att inse att jag inte var intresserad, och att hon fortsatte att mala på om hur otroligt viktigt det var att synas med länk på www.121.nu osv. Och kan tänka mig att många företag faktiskt kan gå på det. Och visst, pengarna det handlar om är inga stora pengar, men av princip betalar jag aldrig till katalogföretag, utan de gångerna vi vill marknadsföra oss på något sätt gör vi det på eget bevåg. Till webdoc: PM är skickat. Tycker att det låter bra som du säger att ni vill se till att förbättras. Edit: stavfel |
Har haft en initial kontakt nu, och det verkar som att man försöker hantera etta seriöst. Så det verkar väl om att jag haft mest otur denna gång med kontakten som gått snett.
Har alltid tidigare sett 121 som seriösa men fick nog ett litet snett intryck av säljaren denna gång. Brukar själv använda tjänsten lite då och då, främst för att det brukar vara enklare att få fram grunduppgifter än att behöva logga in på Bolagsverket. Kan kort säga att kontakten med företagets representant här varit mycket bättre än kontakten med de flesta företag brukar kunna vara. |
Citat:
|
Citat:
|
Har en kompis rom nu "råkat" ut för detta.
Hon har inte så bra ekonimo i företaget efter sommaren och sa det. -Ni måste ha denna tjänst, annars kommer ni inte få någon trafik till eran sida och då blir det inga kunder. Vilket hon så kände sig tvungen, för hon uppfattade det som att ingen skulle kunna komma in på hennes sida då. Och sim salabim fast i one two one träsket. Och självklart spelade säljaren på att hon är rätt novis när de kommer till området. Men hon vill inte acceptera detta och kommer gå vidare för att häva det. |
Citat:
Såklart är det bättre och va med på alla ställen än bara på ett. Sen är det också "skoj" att du bara förutsätter att folk (121.nu) ska jobba gratis eftersom inget får kostan någonting... Du är välkommen att få lite lektioner i hur saker och ting fungerar, det är bara att du hör av dig.... |
Är det inte bara ännu en plats för inbördes beundran!?
Jag sökte på ett företagsnamn, fick 100 träffar, var av inget var till företaget jag frågade efter... Sökmotorn verkar väldigt godtycklig! Men det kan ju också vara jag som inte är insatt eller förstår hur man ska använda tjänsten... Registret kanske inte heller gör anspråk att vara komplett. Så kan det ju givetvis vara! |
Citat:
|
Det är väl ingen som säger att 121 ska jobba gratis? Vilket trams. Så bara för att vi ska vara schyssta och se till att 121-folket ska få lön ska vi annonsera i deras katalog? Lyckas de inte göra en produkt som jag som potentiell köpare tycker är bra, får de väl skaffa sig andra jobb.
|
Citat:
|
Citat:
|
det har jag väl aldrig sagt? det jag tycker är väldigt konstigt är att alla bara förutsätter att det ska vara gratis. Men du kanske också jobbar utan lön?
Det är det som är störigt att det finns "kids" som inte fattar att saker kostar pengar och absolut inte hur mycket det kostar, men gnälla på att saker är dyra det kan dom. |
Samma sak hände mig fast med Eniro. Har aldrig betalat dom tidigare men när dom ringde nu så ville dom lägga på massa tjänster som jag inte behöver. Han var helt oförstående när jag sa att vi inte behöver deras tjänster och lät skitsur när jag tackade nej. Ingen bra säljare imo.
Någon annan som blivit uppringd av sura säljare på Eniro? [Edit stavfel] |
Citat:
Du måste vara väldig revolutionerande som person och som företagare antar jag. Vår målsättning som söktjänst, förutom att vara en av Sveriges mest trafikerade tjänster, är att ha ett fläckfritt rykte och en förstaklass kundservice. Vi vet att det tyvärr är omöjligt att vara perfekt, även om vi strävar efter att vara perfekta. Om du anser att vi behöver bli bättre inom något område så är vi mer än villiga att motta dina tips. Det finns en uppsjö av företagskataloger idag i marknaden: lokaldelen, företagsfakta, dindel, kompass, emfas, 118100 m.fl. Vår målsättning är att även om vi idag omsätter mkt mindre en ovan nämnda bolag (samt övriga) är att ändå leverera mest i trafik som en nischad söktjänst för företag. Vi är ett företag som gärna låter sig granskas, därav vår medverkan i kiaindex samt att vi har låtit oss granskas av R-Företagen. (rforetagen.se) Vi är ett företag som ständigt utvecklas: både publikt, via interna system och i vår säljorganisatin. Men vi har många idéer kvar att förverkliga. Revolutionen kommer! :) |
Citat:
Då ni är ett seriöst företag som fortfarande vill kundens bästa right? Sen mindre omkostnader som sålda fakturor som skall återkallas som möjligen handlar om ett par hundralappar borde gå att komma överens om eller hur? Dvs ni skall självfallet inte behöva betala extra för avbrutet köp till kreditföretaget men det är inga stora summor och de kan man komma överens om den kostnaden. Låter det rimligt? |
Citat:
|
Citat:
Om ni säljer er tjänst har ni ju uppenbarligen lyckats fylla ett behov, det är bara att gratulera. Tjänsten behöver inte vara revolutionernade, bara fylla ett behov. Jag reagerade inställningen i inlägget, inte på 121 som tjänst. |
Citat:
|
Citat:
Givetvis kan man inte vara med överallt och man "måste" inte heller köpa en annons i vår söktjänst för att finnas kvar i vårt register. De som medverkar har en högre prioritet och syns bättre i träfflistorna. De som inte "medverkar" hamnar längst ner, men förblir ändå sökbara. Om allt hade kostat pengar så hade vi inte haft ett näst intill komplett register. |
Citat:
|
Citat:
Man kan säga upp ett avtal. Vi har heller ingen automatisk förnyelse. För mer funderingar eller frågor så kan du ringa vår kundtjänst. |
Webdoc, Æven om det jag citerar hær kanske inte ær ordagrandt vad er sæljare tycks ha sagt, så ær væl innebørden det samma.
Ær det verkligen praxis att bete sig såhær i er sæljkår?: Citat:
jag førsøker alltså inte kritisera, utan frågar mer i informationssyfte. Men jag anser också att det kænns som ett vældigt dåligt førfarande, ifall det ligger någon sanning i det. Om det ær såhær det har gått till, så borde de som har køppt tjænsten under dessa førhållanden vænda sig till någon mydinghet før att få køpet hævt, kanske kan KO (Konsumentombudsmannen) hjælpa till med detta? |
Citat:
|
Citat:
Kunder som vill häva sitt köp behöver endast vända sig till vår kundtjänst. |
Citat:
|
Äsch, inlägget jag svarade på kom från Air, och vad han sysslar med har jag ingen aning om. :)
|
Ännu en sån här tokig tråd där en individ inte är tillräckligt handligskraftig och kan förhandla med en säljare för att därefter dra slutsatsen om det är viktigt/lönsamt för företaget att köpa tjänsten. Ni är några där ute som är för små för att säga NEJ TACK!. Har lång branscherfarenhet och jag håller med om att det alltid finns:
- Impulsshoppare som ångrar sig oavsett hur duktig och tydlig säljaren är. - Kunder som av principskäl inte handlar via telefon och stör sig på alla som ringer - Svaga personer som inte kan säga NEJ TACK och därefter smutskastar företaget Jag kan ge er ett gott råd, ringer en säljare och det låter intressant; kolla så att dom är med i SSF. Om inte undvik att handla från dem. |
Citat:
Själv kan jag bli bra irriterad på försäljare, men jag har inga som helst problem med att tacka nej eller avfärda dem. Jag blir även förundrad över medlemmar här eftersom jag kanske har en naiv inbillning att de flesta som är medlemmar på WN är någon form av entreprenörer och därmed vill driva sina idéer och tjäna pengar på dem. Få idéer blir gångbara utan försäljning. |
Skall passa på att varna för 121.nu. Blev under gårdagen uppring av en försäljare till 121.nu då jag är ordförande i en förening.
Säljaren presenterar att vi har info på 121.nu och vill kolla så att kontaktuppgifterna stämmer. Därefter vill han erbjuda oss att bättra på vår info mm och erbjuder ett paket för ca 3000:-, jag säger att detta är helt ointressant. OK blir svaret följt av "då låter jag Er ligga kvar med det grundpaket ni redan har idag" och lägger sin frasering som att avsluta samtalet. Dvs finns en tydlig förväntan att nu skall jag säga "visst det blir bra" och avsluta samtalet. Börjar fundera på vad som är i görningen och påpekar då att detta är väl utan kostnad för vi skall inte köpa något. Får då till svar att detta kostar 1400:- elelr nåt per år. Skall påpeka att vi ALDRIG lämnat uppgifter till 121.nu och ALDRIG beställt något sådant, all tidigare info om oss på 121.nu har de lagt in på eget bevåg. Bara att konstatera att det finns ytterligare en aktör på marknaden som kör med på gränsen till oseriösa säljmetoder (personligen är det för mig över gränsen och brott mot min affärsetik som jag aldrig skulle använda mig av). |
Citat:
Nu kan det vara på det viset att det inte är företaget som är oseriöst utan just den säljaren. Det kan ingå i säljaren talmall och då är företaget väldigt oseriöst. Det kan även vara försäljaren som börjat bli desperat då denne har sålt för lite och vill få in några pengar till hyra och mat. Ett snack med företagets säljchef skulle då förmodligen leda till att personen i fråga fick lämna företaget. Seriösa företag vill bygga långvariga relationer och gillar inte oseriösa säljare. Har man en listtjänst som 121.nu så vill man väl att kunderna ska vara nöjda och betala vackert varje år och även med glädje då de har funnit någon nytta med tjänsten. |
Just 121 har jag inte råkat ut för, däremot en lustig typ som ringde åt Telia. Han ville jag skulle tacka ja till deras erbjudande om diverse TV-kanaler, vars tyngdpunkt låg på sport. När jag påpekade att jag får en överdos sport med de nyhetsprogram jag tittar på fortsatte han försöka sälja in paketet med sportkanaler...
|
Det finns seriösa säljare, problemet är väl att jag aldrig stött på dem ännu..... :D
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson