![]() |
Ett initiativbetänkande för att registrera och kontrollera bloggare har röstats igenom av Europaparlamentets utskott för kultur och utbildning. Initiativtagaren Marianne Mikko menar att bloggare kan förorena cyberrymden.
Dn.se |
Någon gång får de väl lägga av. Det finns värre saker på nätet som "förorenar" än bloggar. Dessutom förstår jag inte hur det skulle gå till.
|
Jag hörde just om det på nyheterna, vi går allt snabbare mot ett övervakningssamhälle utan slut. Bara tanken på det gör mig deprimerad.
|
löjligt.. hur har dom tänkt sig att det här ska gå till?
|
http://minamoderatakarameller.blogspot.com...er-viktigt.html
Tror knappast det är något som kommer gå igenom. Ni får tänka på att förslaget kommer från lilla estland som nyligen blev rätt brutalt överfallna i cyberrymden. |
Tja säg inte det.
Den kan mycket väl gå igenom om det är nått som EU-byråkraterna inte tycker om så är det öppenhet. De håller ju på att köra över alla med det nya fördraget. Att några av våra svenska politiker säger nej nu är inget att bry sig om. Det finns väl ingen som tror att de skulle säga ja till lagförslaget nu, så här direkt efter FRA-lagen. Dessutom har Sveriges röst ingen betydelse om de andra större länderna tycker att lagen skall genomföras. Hur det skall gå till rent praktiskt, är väl inga problem. En tvingande lag inom alla EU-länder ger ju myndigheterna möjlighet att stänga ned de bloggar som inte följer lagen och finns på en server inom EU. Att klampa in på ett webbhotell och plocka ut lite servrar är ju inget som hindrar om det skulle behövas, inte här i Sverige i alla fall. |
För att förtydliga vad jag menade med att estland blev överfallna i cyberrymden: http://www.wired.com/politics/security/mag...5-09/ff_estonia
Hubbert, förvisso, men det verkar som att de flesta inser det tokiga i lagen. Italien har tidigare försökt få igenom en liknande lag. |
jaja hubbert, men det är ju å andra sidan inte svårt att skaffa konto utanför EU om man vill blogga vidare.
|
Novocain > Visst i nuläget ja. Men glöm inte bort att EU samarbetar med ett antal andra länder utanför själva EU-området.
USAs nuvarande regering har säkert inget emot att kunna kontrollera bloggar de heller. Ryssland skall vi ju inte tala om. Om man sedan gör en liten ändamålsglidning med FRA-lagen precis som man håller på med PKU-registret så blir det genast betydligt svårare för bloggare. |
Vad är en blogg?
Jag vet givetvis vad en blogg är, men vet EU det? Hur definierar de en blogg? Det finns ärligt talat ingen exakt gränsdragning. Jag har exempelvis kundsajter som inte är bloggar med som använder Wordpress som CMS. Innefattas de? Många frågetecken känns det som... även om man undantar att det är galet i största allmänhet... |
Hmm jo problemet kanske är lite större än vad jag först föreställde mig, men jag finner det ändå osannolikt att en sån lag skulle gå igenom nu (det trodde jag iofs om FRA också)
Ser ut som att man flyttar till Malta inom kort då ;) |
En blogg lär vara något som förorenar cyberrymden enligt förslagsställaren.
Förslaget har antagits av Europaparlamentets utskott för kultur och utbildning så det är inte en parlamentariker som driver det utan ett helt utskott. Malta gick in i EU 2004 f.ö. |
Ajdå, jag som var helt säker på att Malta inte var med, i.om skatt på pokervinst debatten som var för något år sedan. Men fel hade jag alltså.
Men att få ens "content" granskat och bedömt efter en skala känns ju väldigt knepigt, vem avgör vad som är relevant? samt vilka granskar deras arbete? |
Innan 22 sept har jag nog hunnit flytta till USA
|
Det kanske blir så att alla sajter ska registreras med en ansvarig?
Oavsett blogg eller företagssajt. |
Jag har svårt att se att det här förslaget skulle kunna motiveras rent ekonomiskt av de flesta. Dessutom tycker jag det ser ganska harmlöst ut. Är det så mycket mer än att man ska kunna se vem som står bakom bloggen hon vill få igenom?
|
Citat:
|
Tja jämför det med att ett utgivningsbevis för en blogg kostar 2.000:- och gäller i tio år. Så det blir slantar det.
Nu kommer åtminstone Fjellner (m) i EU motarbeta det förslaget om bloggar aktivt. Citat från mail från honom "Summan av mumman är alltså att jag med ändringsförslag avser att helt ta bort, inte bara ändra, de vansinniga skrivningar som det rapporterats om i media" Kanske finns lite hopp om de där blå i alla fall. |
Trodde först inte på det. Inte heller att 32 av 33 utskottsledamöter röstat för förslaget. Det verkar inte som om det går att få fram vilka som röstat för resp emot.
Flytta bloggen utanför EU? Tja, då tar ju FRA alla uppdateringar om man gör dem från Sverige Tror inte att bakgrunden är "överfallet på Estland" eftersom förslaget skrevs redan förra året |
Citat:
|
Citat:
|
Varför ska man veta vem som ligger bakom?
Om någon vill sprida lagliga åsikter ska den väl kunna göra det utan att arbetsgivare, familj etc ska kunna spåra det. Jag tycker att förra veckans mejl från Centepartiets informationschef till Slättes chefer visar att man kan ha anledning att vilja vara anonym (http://rattochslatt.blogspot.com/) Här ska man notera att Slätte känner de politiker han ber att dra åt helvete - det är inga anonyma politiker. Andra exempel - en tjej som vill blogga om hur man lever/överlever i två kulturer kanske inte vill ha sitt namn och sin bild som identifierar henne för släkten |
Bara tråkiga och dystra nyheter nuförtiden. Först FRA-lagen, sedan detta! Storebrorssamhället närmar sig sakta men säkert.
(Filmtips: V för Vendetta) |
Citat:
|
Idioti!
Och tänk att vi skall betala för att dessa utskott skall syssla med sådant - det är nog det värsta av allt. <u>Frågan är vad man defninierar som "blogg"?</u> |
Tja du tartareandesire missat en del historielektioner i skolan verkar det som. Eller snarare det är visst inget viktigt ämne numera.
Några små exempel på vad som hänt i Sverige tidgare. IB-affären, SÄPOS åsiktsregistering, sjukhusspionen. De två första är wikipedialänkar vilket väl för en del framstår som undret av fakta. Men de stämmer hyfsat bra i de här fallen. Att överhuvudtaget ens fundera i tankebanorna att bloggare och människor skall övervakas regelbundet visar på att historien kommer upprepa sig. "I Tyskland hämtade de först kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist, Sedan hämtade de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten, Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude, Sedan hämtade de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade." (Martin Niemöller) För det är de som tittar i påsen som bestämmer om mjölet är rent eller inte. |
Citat:
|
Är inte åsiktsregistrering förbjudet?
|
Citat:
Som alla vet sköts inte all verksamhet felfritt, oavsett om det gäller en skola eller försvarsdepartementet. Möjligheterna till insyn och åtgärder är dock radikalt förbätrade idag jämfört med vad de var för 20-50 år sedan. |
Citat:
|
Samhällsklimats förändring det är jag mycket medveten om. Jag har följt och varit med om den mentalt från Kubakrisen 1962, när mina föräldrar tystande när jag som barn kom in och undrade vad de pratade om som ”kunde bli farligt oss”.
Det samhällsklimat vi har nu är på ett sätt värre och på ett annat sätt oändligt mycket bättre. Hotet från terroristerna är mycket marginellt. Den skada de orsakar i människoliv är försumbar om vi tittar på trafikolyckor, HIV, rökning och så vidare. Den enda reella skada terroristerna orsakar är att de inger oss skräck. Skräck leder till irrationella beslut. |
Citat:
Jag skulle nog vilja säga att förlusten av människoliv och lemlästade kroppar är en ganska reell skada men där kan man väl ha delade åsikter antar jag. Att jämföra brott med olyckor och sjukdomar i det här sammanhanget är ju skvatt galet och helt irrelevant. |
Det finns ju helt klart en väldig skillnad i samhällets syn på publiceringar i tryck och på internet. I tryck krävs en ansvarig utgivare, annars faller det tillbaka på tryckeriet. Denna utgivare samlar och tar på sig allt ansvar.
På internet finns en frivillig utgivarregistrering, men annars inga krav på utgivare eller registrering. Jag är ingen vän av onödig registrering, men att sprida uppgifter och åsikter är inget som man kan göra utan kunna ta ansvar. I en tidning kan man vara anonym tack vare den ansvarige utgivaren. På internet (utan utgivarebevis) går inte det, sker ett brott kan alltid den ursprunglige författaren spåras. Utgivarbevis eller motsvarande betyder också förmåner, man slipper bry sig om PUL, man har rätt (och skyldighet) till källskydd, samt skydd mot (åtminstone viss) avlyssning och efterforskning av källor. |
Att jämföra med sjukdomar och olyckor är i allra högsta grad relevant.
Med tanke på vad kriget mot terrorism kostar så kunde de insatserna gör betydligt större nytta och skänka ett meningsfullt liv för miljontals människor. Kriget i Irak kommer att kosta runt 193 miljarder dollar i år. Förra året 171 året innan 120. Det är notan för USA i pengar för en insats i kriget mot terrorism. Väl spenderade pengar eller hur? |
Citat:
|
Nu var det väl så tartareandesire att du gjorde den koppling mer explicit i ett inlägg tidigare.
Men strunt samma håller med dig att en direkt koppling inte finns men väl en indirekt då syftet är att kartlägga människor. Och för att för min del avluta terroristspåret så kan man bara konstatera att kriget mot terrorism är ett fiasko annars hade inte nya lager behövts. Magnus A > Utgivningsbevis innebär att man kan inte behöver bry sig om PUL, det stämmer men. Det är ingen friskrivning för allt. Som ansvarig utgivare är du ansvarig för allt innehåll på webbplatsen/bloggen inom det som hänför sig till yttrandefrihetsbrott, förtal, uppvigling, övergrepp i rättssak etc. Och du kan även dömas till skadestånd. Skillnaden är att det är JK som är ensam åklagare vid den typen av brott. Avlyssning har varit upp på förslag att även de med utgivningsbevis skall kunna avlyssnas, Bodströms ide faktiskt. Källskydd och anonymitet ja, men hur kommer det i praktiken fungera med en annan lag som kan snappa upp saker som passerar Sveriges gränser på något sätt. Den stora nackdelen med förslaget är att ingen som av någon anledning vill vara anonym kan vara det. Det kan gälla det som Ciffan nämner i ett tidigare inlägg. Men det kan också gälla en whistleblower som har information om oegentligheter som han/hon vill skriva om. Men förslaget är för de som riktigt vill gå över gränsen i en blogg verkningslös. De sätter upp den i ett land som inte lämnar ut uppgifterna, några länder finns väl kvar i alla fall. De lär däremot hindra en del vanliga medborgare som har något intressant att berätta, alltså de som har en historia men som inte riktigt vet hur man kan dölja sig helt på Internet. I nuläget kan en anonym bloggare faktiskt också straffas om brottet han begår är tillräckligt stort. Så förslaget har inget som helst berättigande utan är bara till för att strypa en del av debatten på Internet. |
Vänta bara tills EU blir "self-amending", vilket kommissionen är väldigt angelägna om att bli före valet 2009. Efter det, så kan det komma att klubbas i princip vad som helst - över våra huvuden.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
men balkanisering är dock det som äro högst troligt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson