WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Borg effekten på Svensk ekonomi.. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30124)

klein 2008-06-25 13:03

Volvo kickar 1200 ... Nu är lågkonjenturen här på allvar..

coredev 2008-06-25 13:13

I alla fall är det lågkonjunktur i vissa sektorer - i andra är det inte det (än). Lite som under IT-krisen.

Sånt här brukar dock sprida sig som ringar på vattnet. Många konsultföretag & underleverantörer till Volvo kan få det svårt, vilket i sig påverkar verksamheter överallt.

Borgs inkompetens bidrar säkert, men främst är det Volvos (snarare Fords) eget fel eftersom de så kopiöst har missat trenden med miljöbilar.

tartareandesire 2008-06-25 13:30

Vad har Borg med det hela att göra? Peka gärna på direkt felaktiga drag han har gjort....

Karman 2008-06-25 13:32

Jag tycker att det är helt fantastiskt att allt dåligt som händer i Sverige under den borgerliga regeringen beror på att de är idioter och saknar kompetens.

Alltså, är ni medvetna om att Socialdemokraterna har styrt det här landet i ungefär 70 år och det har hänt mycket värre saker, men då är det självklart inte sossarnas fel. Då är det är låg konjuktur, global konkurrens och så vidare...

Paolo Roberto slår huvudet på spiken angående socialdemokrati...
"Sverige är nog ett av världens mest korrupta länder. De kliar varandras rygg. Det retar mig. När de går på första maj och sjunger mot makten, men de har haft makten i 75 år."

coredev 2008-06-25 14:04

Citat:

Originally posted by Karman@Jun 25 2008, 13:32
Jag tycker att det är helt fantastiskt att allt dåligt som händer i Sverige under den borgerliga regeringen beror på att de är idioter och saknar kompetens.
Alltså, är ni medvetna om att Socialdemokraterna har styrt det här landet i ungefär 70 år och det har hänt mycket värre saker, men då är det självklart inte sossarnas fel. Då är det är låg konjuktur, global konkurrens och så vidare...

Självklart är mycket finansministerns fel - oavsätt färg. Varför skulle vi annars ha en finansminister om han inte kunde påverka?

Visseligen hade finansministern mer makt innan Riksbanken fick ansvara för att bekämpa inflationen genom ränteverktyget, men finansministern är fortfarande den ytterst ansvariga för nationens ekonomi.

Kan det vara så att dina mörkblåa (?) åsikter hindrar dig från ett kritiskt resonerande?

Westman 2008-06-25 14:13

Är det något som en finansminister inte kan påverka numera så är det väl just konjunkturen? För 30 år sedan när vi producerade mycket konsumtionsvaror inom landet så kunde finansministern påverka mycket mer men nu i globaliseringens tidsålder är det väldigt lite en finansminister i ett mindre I-land kan göra.

tartareandesire 2008-06-25 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av coredev
Citat:

Ursprungligen postat av Karman

Självklart är mycket finansministerns fel - oavsätt färg. Varför skulle vi annars ha en finansminister om han inte kunde påverka?
Visseligen hade finansministern mer makt innan Riksbanken fick ansvara för att bekämpa inflationen genom ränteverktyget, men finansministern är fortfarande den ytterst ansvariga för nationens ekonomi.
Kan det vara så att dina mörkblåa (?) åsikter hindrar dig från ett kritiskt resonerande?

Jag tror snarare att det är du som inte har så bra koll på hur makroekonomier fungerar globalt sett idag. Finansministern har självklart vissa styrningsmöjligheter på den nationella nivån men en lågkonjunktur har han ungefär lika lätt att stoppa som en kassörska på ICA... Volvos varsel har inte ett dugg att göra med Borgs (nu är det ju också ett helt departement bakom honom som har en hel del att säga till om) finanspolitik. Och, nej, jag har aldrig röstat blått även om jag delar många åsikter med blocket. Det är tydligen populärt att anklaga folk för att vara röda eller blåa här, uppenbarligen anser ni att det påverkar ens möjligheter att tänka rationellt. Får jag då fråga vilka som kan göra det? De som inte röstar och inte bryr sig om politik?

coredev 2008-06-25 14:48

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Jag tror snarare att det är du som inte har så bra koll på hur makroekonomier fungerar globalt sett idag. Finansministern har självklart vissa styrningsmöjligheter på den nationella nivån men en lågkonjunktur har han ungefär lika lätt att stoppa som en kassörska på ICA...

Haha.. du har rätt i att jag inte pluggade speciellt mycket makroekonomi på högskolan :D och jag skulle blir rätt förvånad om det hängde proffesorer i nationalekonomi här i forumet :)

Vad jag vet är dock att det finns flera ekonomiska teorier om hävning av konjukturer som har visat sig fungera mycket bra i praktiken. Det som är komplicerat med den nu rådande situationen är dock att inflationen ökar samtidigt som ekonomin mattas av. Men andra ord kan man inte bara blåsa på. Det betyder dock inte att finansministern inte kan göra något. Han kan göra massor. Och det är nog där problemet ligger.

Skulle vara intressant att veta varifrån har du fått påståendet att en nations finansminister inte kan motverka en konjuktur.

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Jun 25 2008, 14:17

Volvos varsel har inte ett dugg att göra med Borgs (nu är det ju också ett helt departement bakom honom som har en hel del att säga till om) finanspolitik.

Det har du helt rätt i. Min personliga åsikt är att Volvo (eller kanske snarare Ford) har gjort en hel del strategiska tabbar.

Citat:

Och, nej, jag har aldrig röstat blått även om jag delar många åsikter med blocket. Det är tydligen populärt att anklaga folk för att vara röda eller blåa här, uppenbarligen anser ni att det påverkar ens möjligheter att tänka rationellt. Får jag då fråga vilka som kan göra det? De som inte röstar och inte bryr sig om politik?

Det är nog snarare så att vissa låter deras ideologiska tillhörighet påverka deras förmåga att tänka kritiskt. Något som är mycket farligt i en demokrati. Allt kjäbbel kring FRA-lagen bevisar dock att vi Svenskar inte är helt försoffade än - mycket positivt :-)

Gustav 2008-06-25 15:11

Arbetslösheten har gått ner de senaste åren. Ska vi klandra Borg för den kommande lågkonjunkturen så får vi även ge honom credit för högkonjunkturen som varit. Vi får därför utgå ifrån att Klein egentligen anser att Borg är en hjälte då arbetslösheten har gått ner varje år sedan borgarna tog makten.

Finansministern och riksbanken har ett ansvar för landet ekonomi. Det ligger på deras ansvar att jämna ut konjunkturerna. Men om enskilda företag i krisdrabbade branscher varslar 1200 personer så har det mycket lite med finansministern att göra. Jag utgår ifrån att Klein bara fjantar runt och att han själv är medveten om det själv.

tartareandesire 2008-06-25 15:31

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Arbetslösheten har gått ner de senaste åren. Ska vi klandra Borg för den kommande lågkonjunkturen så får vi även ge honom credit för högkonjunkturen som varit. Vi får därför utgå ifrån att Klein egentligen anser att Borg är en hjälte då arbetslösheten har gått ner varje år sedan borgarna tog makten.
Finansministern och riksbanken har ett ansvar för landet ekonomi. Det ligger på deras ansvar att jämna ut konjunkturerna. Men om enskilda företag i krisdrabbade branscher varslar 1200 personer så har det mycket lite med finansministern att göra. Jag utgår ifrån att Klein bara fjantar runt och att han själv är medveten om det själv.

Klein har inget med ovanstående resonemang att göra utan konstaterade endast att lågkonjunkturen är här på allvar. Visst slängde han in en liten Borg i rubriken men det har nog mer att göra med inställningen till det nuvarande styret i stort.

Citat:

Originally posted by -coredev@Jun 25 2008, 14:48
Vad jag vet är dock att det finns flera ekonomiska teorier om hävning av konjukturer som har visat sig fungera mycket bra i praktiken. Det som är komplicerat med den nu rådande situationen är dock att inflationen ökar samtidigt som ekonomin mattas av. Men andra ord kan man inte bara blåsa på. Det betyder dock inte att finansministern inte kan göra något. Han kan göra massor. Och det är nog där problemet ligger.
Skulle vara intressant att veta varifrån har du fått påståendet att en nations finansminister inte kan motverka en konjuktur.

"Riktiga" konjunkturer idag har en ännu mer global prägel än de haft tidigare och visst kan finansministern göra småsaker för att kompensera för vissa effekter av lågkonjunkturen men däremot kan han aldrig stoppa den. De flesta företag med betydande internationell verksamhet (det vill säga de största) påverkas och där varken kan eller ska Borg lägga sig i speciellt mycket. Låg- och högkonjunkturer kommer och går och så kommer det alltid att vara, lika säkert som årstiderna skiftar.

Citat:

Ursprungligen postat av coredev
Det är nog snarare så att vissa låter deras ideologiska tillhörighet påverka deras förmåga att tänka kritiskt. Något som är mycket farligt i en demokrati. Allt kjäbbel kring FRA-lagen bevisar dock att vi Svenskar inte är helt försoffade än - mycket positivt :-)

Jag tror du till en liten del har rätt men de flesta använder det bara för att avfärda en som står på andra sidan. Det största hotet mot en demokrati är demokratin själv. De flesta vet sällan vad som är bäst för landet eller folket.

Jo, Mona är säkert glad över att hon fick en gratisbiljett till statsministerposten.

grazzy 2008-06-25 15:31

Okey, så vad är alternativet till Borg då klein? Skyddstullar på alla utländska biltillverkare? Nu vill jag inte försvara den sittande regeringen då jag anser att de har gjort ett flertal misstag den senaste tiden. Regeringen skall INTE skydda privata företag.

Det är väl knappast "lågkonjunktur" för att ett av sveriges många industriföretag sparkar 10% av sin arbetsstyrka i sverige. Lågkonjunktur är det för att inflationen är skyhög, börsen går åt helvete och att oljan kostar dubbelt så mycket som för 2-3 år sedan. Du borde ta och justera din radar lite klein.

tartareandesire 2008-06-25 15:42

Citat:

Originally posted by grazzy@Jun 25 2008, 15:31
Okey, så vad är alternativet till Borg då klein? Skyddstullar på alla utländska biltillverkare? Nu vill jag inte försvara den sittande regeringen då jag anser att de har gjort ett flertal misstag den senaste tiden. Regeringen skall INTE skydda privata företag.
Det är väl knappast lågkonjunktur för att ett av sveriges många industriföretag sparkar 10% av sin arbetsstyrka i sverige. Lågkonjunktur är det för att inflationen är skyhög, börsen går åt helvete och att oljan kostar dubbelt så mycket som för 2-3 år sedan. Du borde ta och justera din radar lite klein.

Jag tror inte något parti är speciellt intresserat av skyddstullar av det slaget idag =) Om det vore så väl att en politiker hela tiden kunde göra det som han tror är bäst för landet så skulle allt vara mycket enklare och landet förmodligen mer välstyrt men nu måste man alltid ta hänsyn till vad alla andra ska tycka (framför allt media då).

Njao, ökad arbetslöshet följer ju också av en lågkonjunktur även om man inte kan dra några slutsatser av en enskild händelse på det viset....

grazzy 2008-06-25 15:44

Nej det är väl tyvärr riktigt tartare. Politiker vill bli omvalda (även om det inte direkt verkar så med den nuvarande sittande).

Westman 2008-06-25 15:59

Nja, regeringen ska visst skydda privata företag i vissa unika lägen där konsekvenser är av den magnituden att det annars väsentligt negativt påverkar landets ekonomi, säkerhet eller integritet. Det finns säkert fler väldigt specifika omständigheter som skulle kvalificera.

grazzy 2008-06-25 16:06

Typ som när USA köpte upp vår bilindustri? Dvs när Ingvar (1990, saab) och Göran (1999, volvo) satt vid spakarna. Jag är skeptisk till att vi har några så kritiska företag i sverige att världsmarknaden tar sämre hand om dem än sveriges regering. Det är inte som att jag är överdrivet nöjd med servicen som erbjuds av te.x. SJ.

Spindel 2008-06-25 16:28

Kul att skylla på Anders Borg att Volvo säljer dåligt med bilar. Jag har en kompis som jobbar natt på Volvo och en dag hade Volvo sålt 6 bilar... I HELA VÄRLDEN. Om trenden skulle hålla i sig året runt skulle de bara ha sålt 2190 bilar i hela världen på ett år.

Skyll inte på Anders Borg. Skyll på de som väljer annat bilmärke än Volvo (exempelvis jag, som kör Saab). Att folk nu får lämna jobbet beror på att de säljs för få bilar och att de, rätt logiskt, sitter på för stor personal.

goose 2008-06-25 16:31

ja skyll helst på "de dumma amerikanerna", det är ju pga den vikande amerikanska marknaden som de måste dra ner.

Spindel 2008-06-25 16:33

Citat:

Originally posted by goose@Jun 25 2008, 15:31
ja skyll helst på de dumma amerikanerna, det är ju pga den vikande amerikanska marknaden som de måste dra ner.

Å andra sidan kan man väl inte skylla på någon för att Volvo gör skitbilar, förutom på Volvo förstås.

Klein kanske vill att Anders Borg skall införa lagar i Sverige att man måste köpa Volvo och inget annat bilmärke?

klein 2008-06-25 16:33

Citat:

Originally posted by Gustav@Jun 25 2008, 15:11

Finansministern och riksbanken har ett ansvar för landet ekonomi, man inte gjort skattesäkningar tillräckligt snabbt Det ligger på deras ansvar att jämna ut konjunkturerna. Men om enskilda företag i krisdrabbade branscher varslar 1200 personer så har det mycket lite med finansministern att göra. Jag utgår ifrån att Klein bara fjantar runt och att han själv är medveten om det själv.

Jag anser att Borg inte klara av stimulera Svensk ekonomi tillräckligt bra. Man har inte gjort skattesäkninngar i den utsträckning man lovade, utan kommit med löjliga löne avdrag på någon 1000:- / mån..

Att arbetslösheten har gott ner, bero nog mycket på att 2006 började högkonjenturen, allisen fick väl mycket kredit för vad andra hade gjort.

Klart att Volvos varsel kommer ge ringa på vatten, vänta till i höst. Det är bara vissa branscher som är känsligare än andra, visa regioner är känsligare än andra.

klein 2008-06-25 16:39

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Citat:

Ursprungligen postat av goose
ja skyll helst på de dumma amerikanerna, det är ju pga den vikande amerikanska marknaden som de måste dra ner.

Å andra sidan kan man väl inte skylla på någon för att Volvo gör skitbilar, förutom på Volvo förstås.

Klein kanske vill att Anders Borg skall införa lagar i Sverige att man måste köpa Volvo och inget annat bilmärke?

Snälla! Jag sa att Volvo varslade 1200 personer och att lågkonjenturen var här.. Börja nu inte fantisera om vad jag tycker om bilmärket som sådan eller andra skumma slutsatser..

Bara att första tecknen på en lågkonjentur var här, det är allt.

klein 2008-06-25 16:44

Citat:

Originally posted by grazzy@Jun 25 2008, 16:06
Typ som när USA köpte upp vår bilindustri? Dvs när Ingvar (1990, saab) och Göran (1999, volvo) satt vid spakarna. Jag är skeptisk till att vi har några så kritiska företag i sverige att världsmarknaden tar sämre hand om dem än sveriges regering. Det är inte som att jag är överdrivet nöjd med servicen som erbjuds av te.x. SJ.
Det är väl ändå inte regeringen som förvaltar bilföretagen.. Att Ford har en stor kris och volvo har byggt för stora bilar, oljan ligger över $100 faten, antaligen når $200 faten om 2-3 år.. Jag konstaderade bara att lågkonjenturen var här.. Vi får se i höst, då semestrarna är över och då kommer varsel att dugga tättare, det är min progonos av läget, jag kan ha fel.

Antaligen säljs väl Volvo till kineser..

Daniel.st 2008-06-25 16:45

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Citat:

Volvo PV har ju amerikanska ägare som styrt Volvo PV i rikning mot USA marknaden och Ford och satsat hårt på "fel" områden (precis som flera andra biltillverkare i USA) vilket nu gör att det går dåligt.

goose 2008-06-25 16:48

nu tolkar vi dina inlägg ganska fritt klein så vad jag läste var att du tyckte att Anders Borg skulle köpt på sig en massa V70 istället för åka BMW ;)

Anledningen att VolvoPV går dåligt är att deras ledning helt enkelt inte har kunnat förutse detta som väl AB Volvo (Lastbilar etc) redan har tagit höjd för. De har förlagt produktion i USA (så de slipper bli straffade av dålig dollar) samt satsat på Asienmarknaden för att kompensera lågkonjunkturen i USA. Sen att det är sämre tider nu och kommer så bli ett tag har väl ingen undgått?

rocky 2008-06-25 16:56

Volvo PV betalar inte mycket skatt här i Sverige iallafall, de trixxar mest av alla mest med skatten.

klein 2008-06-25 17:10

Citat:

Originally posted by goose@Jun 25 2008, 16:48
nu tolkar vi dina inlägg ganska fritt klein så vad jag läste var att du tyckte att Anders Borg skulle köpt på sig en massa V70 istället för åka BMW ;)

Anledningen att VolvoPV går dåligt är att deras ledning helt enkelt inte har kunnat förutse detta som väl AB Volvo (Lastbilar etc) redan har tagit höjd för. De har förlagt produktion i USA (så de slipper bli straffade av dålig dollar) samt satsat på Asienmarknaden för att kompensera lågkonjunkturen i USA. Sen att det är sämre tider nu och kommer så bli ett tag har väl ingen undgått?

Allting är en tolkningfråga..:-) Staten brukar köpa på sig Volvo bilar, vet en som blev erbjuden att köpa PV60 eller om det var PV833 ( Ialla fall Tgpbil m/43 ), den var låg milare, den hade stått i mobileringsförråd sedan 50 talet, den hade gått ingenting i mil.. ( Tro det var samband man fimpade LV3. ) , tyvärr skrotade dom många valpa pga miljö mupparnas krav. En Volvo valp vore rolig bil att ha.

tartareandesire 2008-06-25 17:18

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

nu tolkar vi dina inlägg ganska fritt klein så vad jag läste var att du tyckte att Anders Borg skulle köpt på sig en massa V70 istället för åka BMW

Allting är en tolkningfråga..:-) Staten brukar köpa på sig Volvo bilar, vet en som blev erbjuden att köpa PV60 eller om det var PV833 ( Ialla fall Tgpbil m/43 ), den var låg milare, den hade stått i mobileringsförråd sedan 50 talet, den hade gått ingenting i mil.. ( Tro det var samband man fimpade LV3. ) , tyvärr skrotade dom många valpa pga miljö mupparnas krav. En Volvo valp vore rolig bil att ha.

Miljömuppar? Miljötänkande är bland det viktigaste som finns....

Gustav 2008-06-25 17:37

Citat:

Originally posted by klein@Jun 25 2008, 16:33
Jag anser att Borg inte klara av stimulera Svensk ekonomi tillräckligt bra. Man har inte gjort skattesäkninngar i den utsträckning man lovade, utan kommit med löjliga löne avdrag på någon 1000:- / mån..

Anders Borg har inte kunnat införa fler skattesänkningar och ekonomiska förbättringar pga den nuvarande högkonjunkturen. Skattesänkningar i en högkonjunktur får ekonomin att överhetta. Man ska därför ta det väldigt försiktigt med skattesänkningar för både företag och privatpersoner under en högkonjunktur. Detta vet Anders Borg.

Men du har helt rätt i att kurvan sakta men säkert börjar pekar nedåt (över större delen av världen - vilket knappast vår regering kan klandras för :)). Vad Anders Borg och den nuvarande regeringen verkligen går för får vi se när lågkonjunkturen väl kommer. Det är då som de får utrymme att genomföra lite större förändringar.

Hittills har borgarna skött sig bra ur ett ekonomiskt perspektiv. De har sålt av statliga företag under en högkonjunktur då man får bra betalt. Förhoppningsvis så sänker de skatterna under den kommande lågkonjunkturen för att stimulera ekonomin. Så långt allting gott. Tyvärr så trampar borgarna i klaveret på många andra punkter, vilket innebär att de inte kommer att bli omvalda oavsett landets ekonomiska hälsa vid nästa val.

grazzy 2008-06-25 18:02

Vi för trösta oss med att de i alla fall antagligen kommer veta exakt vilka som röstade emot dem :)

Karman 2008-06-25 18:05

Försäljningen av de statliga bolagen för att betala av statsskulden är för övrigt hjärndött, i min mening. Pengarna borde delas ut till folket!

klein 2008-06-25 21:05

Citat:

Originally posted by Karman@Jun 25 2008, 18:05
Försäljningen av de statliga bolagen för att betala av statsskulden är för övrigt hjärndött, i min mening. Pengarna borde delas ut till folket!
Nej! Skattelättnare är vad det här landet behöver.

Sänktskatt på bensin, sänkt skatt på arbeteskraft och sänkt skatt på Energi. Bygg fler kärnkraftverk, så får man miljövänligt produktion av EL.

Karman 2008-06-25 21:34

Avbetalning av statsskuld har ingen ingenting med skattetryck att göra? Stater har ju väldigt förmånliga låneupplägg.

tartareandesire 2008-06-25 21:49

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Karman
Försäljningen av de statliga bolagen för att betala av statsskulden är för övrigt hjärndött, i min mening. Pengarna borde delas ut till folket

Nej Skattelättnare är vad det här landet behöver.
Sänktskatt på bensin, sänkt skatt på arbeteskraft och sänkt skatt på Energi. Bygg fler kärnkraftverk, så får man miljövänligt produktion av EL.

Skattelättnader är inte allt och bensin är en svår fråga. Dessutom ska man vara MYCKET försiktig med skattesänkningar under en högkonjunktur som redan påpekats. Kärnkraft är även det ohållbart i längden. Förr eller senare händer det en stor olycka igen och dessutom måste man lagra avfallet vilket inte är helt problemfritt. Vad nu detta har med konjunkturer att göra....

Skatterna är ett av de viktigaste styrmedlen för att få en balanserad "fri" marknad och det är mer eller mindre ett måste om vi ska ha någon jord att bo på framöver.

Spindel 2008-06-25 23:00

Citat:

Originally posted by Karman@Jun 25 2008, 20:34
Avbetalning av statsskuld har ingen ingenting med skattetryck att göra? Stater har ju väldigt förmånliga låneupplägg.

Vilka tror du betalar de 40 miljarder statsskulden kostar i ränta varje år? Jultomten?

klein 2008-06-26 06:37

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jun 25 2008, 21:49

Skattelättnader är inte allt och bensin är en svår fråga. Dessutom ska man vara MYCKET försiktig med skattesänkningar under en högkonjunktur som redan påpekats. Kärnkraft är även det ohållbart i längden. Förr eller senare händer det en stor olycka igen och dessutom måste man lagra avfallet vilket inte är helt problemfritt. Vad nu detta har med konjunkturer att göra....

Skatterna är ett av de viktigaste styrmedlen för att få en balanserad "fri" marknad och det är mer eller mindre ett måste om vi ska ha någon jord att bo på framöver.

Men skattelättnare är det bästa sättet att få mer fart på ekonomin, särskilt när vi ser en inbromsning i ekonomi, så är det extra viktigt att man sänker skatterna i alla fall till en normal nivå som övriga EU. Man bör sänka bensinskatten så priset stannar vid ungefär 8 kr till 10 kr liten, vi har faktiskt stora delar av landet som har ganska långa avstånd, höga bränselkostnader är något som driver på inflationen. Sedan bör Stockholms regionen får en ekonomisk kompesantion för att vi ha trängselskatter och en dålig infrastruktur för väg och kollektivtrafik.

Börja skära ner på antalet politiker istället, partistödet är en skenade utgift i statens budget, där finns massor med miljoner att spara.

Fångvården är ett annat område där man skulle kunna spara massor med pengar genom att t.ex outsourca vården av alla livstidsdömda fångar till .ro, .ru eller Turkiet, sedan sänker man skatterna istället för ha överlyxiga kriminalvårds anstalter.

coredev 2008-06-26 08:09

Nått som är riktigt surt är att Ford har sugit ut miljarder ur Volvo PV under ett antal år. Nu när Volvo PV går dåligt dumpar man skiten. Go USA.

klein 2008-06-26 09:51

Citat:

Originally posted by coredev@Jun 26 2008, 08:09
Nått som är riktigt surt är att Ford har sugit ut miljarder ur Volvo PV under ett antal år. Nu när Volvo PV går dåligt dumpar man skiten. Go USA.
Problemet är väl både Ford och GM är konkursmässiga!! Jänkarna själva köper inte Amerikanska bilar längre, utan Japanska..

Så snart kommer det stå Made in China på din nyinköpa volvo.

lindberg 2008-06-26 16:10

Citat:

Originally posted by Gustav@Jun 25 2008, 17:37

Anders Borg har inte kunnat införa fler skattesänkningar och ekonomiska förbättringar pga den nuvarande högkonjunkturen. Skattesänkningar i en högkonjunktur får ekonomin att överhetta. Man ska därför ta det väldigt försiktigt med skattesänkningar för både företag och privatpersoner under en högkonjunktur. Detta vet Anders Borg.
Men du har helt rätt i att kurvan sakta men säkert börjar pekar nedåt (över större delen av världen - vilket knappast vår regering kan klandras för ). Vad Anders Borg och den nuvarande regeringen verkligen går för får vi se när lågkonjunkturen väl kommer. Det är då som de får utrymme att genomföra lite större förändringar.
Hittills har borgarna skött sig bra ur ett ekonomiskt perspektiv. De har sålt av statliga företag under en högkonjunktur då man får bra betalt. Förhoppningsvis så sänker de skatterna under den kommande lågkonjunkturen för att stimulera ekonomin. Så långt allting gott. Tyvärr så trampar borgarna i klaveret på många andra punkter, vilket innebär att de inte kommer att bli omvalda oavsett landets ekonomiska hälsa vid nästa val.

Håller med. Det är nu dom ska visa vad dom går för.
Ett stort problem är dock oljepriset, som drar upp inflationen även när ekonomin går tillbaka.

Stimulerar Borg ekonomin ökar inflationen ännu mer, vilket ger högre ränta som ger sämre ekonomi.

Normalt är ju inflationen låg i en lågkonjunktur, vilket inte är fallet denna gång.

För ekonomins skull hoppas jag att oljan stabiliserar sig, för miljöns skull hoppas jag att den fortsätter uppåt.

tartareandesire 2008-06-26 16:24

Citat:

Citat:

Skatterna är ett av de viktigaste styrmedlen för att få en balanserad fri marknad och det är mer eller mindre ett måste om vi ska ha någon jord att bo på framöver.

Men skattelättnare är det bästa sättet att få mer fart på ekonomin, särskilt när vi ser en inbromsning i ekonomi, så är det extra viktigt att man sänker skatterna i alla fall till en normal nivå som övriga EU. Man bör sänka bensinskatten så priset stannar vid ungefär 8 kr till 10 kr liten, vi har faktiskt stora delar av landet som har ganska långa avstånd, höga bränselkostnader är något som driver på inflationen. Sedan bör Stockholms regionen får en ekonomisk kompesantion för att vi ha trängselskatter och en dålig infrastruktur för väg och kollektivtrafik.
Börja skära ner på antalet politiker istället, partistödet är en skenade utgift i statens budget, där finns massor med miljoner att spara.
Fångvården är ett annat område där man skulle kunna spara massor med pengar genom att t.ex outsourca vården av alla livstidsdömda fångar till .ro, .ru eller Turkiet, sedan sänker man skatterna istället för ha överlyxiga kriminalvårds anstalter.

Jo, du kommer alltid med så seriösa förslag... Försök övertyga någon politiker om det och lycka till.

klein 2008-06-27 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av lindberg
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Men du har helt rätt i att kurvan sakta men säkert börjar pekar nedåt (över större delen av världen - vilket knappast vår regering kan klandras för ). Vad Anders Borg och den nuvarande regeringen verkligen går för får vi se när lågkonjunkturen väl kommer. Det är då som de får utrymme att genomföra lite större förändringar.

Håller med. Det är nu dom ska visa vad dom går för.
Ett stort problem är dock oljepriset, som drar upp inflationen även när ekonomin går tillbaka.

Stimulerar Borg ekonomin ökar inflationen ännu mer, vilket ger högre ränta som ger sämre ekonomi.

Normalt är ju inflationen låg i en lågkonjunktur, vilket inte är fallet denna gång.

För ekonomins skull hoppas jag att oljan stabiliserar sig, för miljöns skull hoppas jag att den fortsätter uppåt.

Dom spår att olja når $200 fatet om 2 år, då lär en kollaps i världsekonomi vara nära...

Att göra bränelse av mat, är inte så schysst emot dem som är fattiga,

grazzy 2008-06-27 17:30

Vad tror du att detta är? Planekonomi? Tillgången på mat är inte konstant. Den ökar när priset går upp. Du kanske kommer ihåg att det fanns bönder här i sverige för några år sedan som fick bidrag från EU för att odla klöver. Tror du det existerar fortfarande?

Att oljepriset går upp är BRA. Det innebär att människor jobbar för fullt för att utveckla nya energisystem som kommer vara miljövänligare, smartare och på sikt billigare än att hålla på och skeppa olja över halva världen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson