![]() |
ICANN har som kanske många av er vet möte i Paris just nu och en av diskussionerna är att öppna upp för tusentals nya TLD's, eller rättare sagt möjligheten att registrera dem.
Citat:
http://www.iht.com/articles/2008/06/22/bus...et23.php?page=1 http://www.dnforum.com/f17/icann-3-year-po...ead-307504.html https://par.icann.org/files/paris/BAA_Intro...ris_23Jun08.pdf Vad tror ni? Önskedrömmar? Världens undergång? Julafton för Göran Glück? |
Finns det någon indikation på var priserna kommer hamna?
Göran Glück (eller snarare NN då eftersom han väl inte har så mycket med det att göra egentligen) är väl mer inriktad på .se-domäner? Beroende på hur populärt det blir så kan det nog ha en ganska stor påverkan på värdet av olika domäner. Domänhajar är nog lite nervösa kan jag tänka mig. |
Diskuterats länge fast på torsdag ska man visst slå fast något.
Citat:
Angående pris: Citat:
|
De siffror jag hört i sammanhanget är 750 000 dollar i ansökningsavgift och ca 10 miljoner dollar i bankgaranti - när det gäller den ekonomiska delen - men detta ska stötas och blötas en del innan beslut och körplan spikats skulle jag tro.
Men min övertygelse är att "internet as we know it" får sig en törn - iaf på längre sikt, däremot tor jag inte att de större TLDerna tar stryk av detta - utan tvärtom! |
Här är jag ytterst ambivalent...
Blir det för fritt kommer detta definitivt att förstöra marknaden för domäner (vilket jag egentligen inte är så rädd för) och, vilket är värre, skapa stor förvirring samt öppna för allsköns skumrasknissar (öppna ännu mer kanske man skulle säga). Grundar sig detta i att ICANN vill få in ännu mer pengar eller i ett verkligt behov av otroliga mängder fler domäner? Att individer skulle kunna skappa sig egna toppdomäner är nog en utopi om individen inte är ovanligt välbgärgad i vilket fall... |
Jag vet inte om jag upplever någon brist på domäner direkt. Känner mig som en bakåtsträvare i frågan.
|
Naturligtvis har allting med pengar att göra vilket inte är så konstigt i sig. Jag tycker inte att det finns för lite domännamn idag så det enda vettiga skälet till detta bör alltså vara pengar.
|
Citat:
Jag bygger detta antagande på att en betydande del av ansökningarna har jag förstått är TLDer som bygger på IDN-tecken. Så jag får för mig att det är lite av en liberalisering av toppdomäner för den största delen av Internets användare att kunna använda sina egna teckenuppsättningar även vad gäller TLDer.. Sen ska man väl inte sticka under stolen med att det finns pengar i allt och ICANN är väl sannerligen inget undantag, men jag får iaf för mig att ekonomin inte är det enda skälet till detta. |
För ICANNs del så kanske inte pengar är allt men man ska nog inte underskatta de registrarer som ligger på ICANN om detta och regisrarernas motiv är nog pengar till 100%.
|
Spännande, alla som ratat .se genom åren får skramla till sin egen tld. www.wn.swe kanske vore nåt.
|
Citat:
Jag tror detta kommer förvirra än mer men på sikt öka intresset för .com som den enda "riktiga" toppdomänen. |
Citat:
|
Med tanke på prislappen kommer det nog inte bli så jätte stort, helt klart att fler än dem TLDer som finns idag kommer att komma.
Men vem pungar ut 750 000 dollar i ansökningsavgift och ca 10 miljoner dollar i bankgaranti ? Bill Gates kanske.. |
Citat:
|
Nuvarande namnrymd, under dagens toppdomäner, är alldeles för begränsad. Det leder till spekulationer och tokigt trissade domänpriser. Med fler toppdomäner blir valfriheten större och priserna lägre, till nytta för samtliga Internetanvändare.
Varför ska vi stirra oss blinda på vissa toppdomäner? Jag ser gärna att beteendet/vanan med att man "måste" regga sin domän under .se, .com, .net, .org, .nu etc. försvinner. På inget sätt behöver "seriositeten" bli lidande (hur många oseriösa sidor finns det förövrigt inte under dagens toppdomäner?), om man vill säkra en identitet kan man t ex använda sig av DNSSEC. Det här förslaget är helt jävla underbart. Om än att vissa domänpundare säkerligen misstycker ;) |
.xxx lär ju garanterat skapas?
|
Citat:
|
Citat:
:( |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Det finns ju fler att klia sig i ögonbrynen åt..
http://cesidianroot.net/tech/tech_files/actlds.png http://cesidianroot.net/ Misstänker att dessa sidor har samma tillverkare http://thebilo.com/ http://ilination.net/ |
Man ska inte glömma att .com är ett extremt brandat "varumärke", slutar man branda så glömmer folk bort det med tiden. Hur många nya tld:er som poppar upp har mindre betydelse om de inte börjar användas i stor skala. Tror de flesta här föredrar svenskt-nyckelord.se framför svenskt-nyckelord.com.
Edit: förtydligande. |
Citat:
Jag skulle gissa på att dom senaste 9 åren har jag fått 250 -> 300 mail av besökare som frågat varför det står .nu på tv.nu och hur man köper en sådan. Hur många som inte mailade och tog reda på det själv är okänt. Effekterna i sverige och usa kommer nog vara minimala, om det nu en röstas igenom. Skulle kunna tänka mej att det finns tekniska begränsningar. |
Att man föredrar .com eller .se beror snarare på ett invant beteende än att toppdomänerna skulle vara "varumärken". Beteenden kan man alltid ändra, det har vi sett tydligt med stödet för internationella tecken (i e-postmeddelanden/hemsidor och i domännamn).
Citat:
Sist men inte minst, hur stor betydelse har egentligen en toppdomän när alla ändå bara använder Google? |
Citat:
Jag vet iofs inte vad du menar med "branding" av .com - om dyu syftar på ICANN, VeriSign eller ombuden - men jag vet inte om "brandningen" avtagit speciellt mkt - snarare att det priskrigats en hel del med .com-domäner. Trots det fortsätter .com-TLDn att tappa på den Svenska marknaden till fördel för .se (och faktiskt .nu). Själv föredrar jag keywords som har betydelse (eller användning) på såväl Svenska som Engelska och jag får för mig att vi i större utsträckning kommer att se verksamheter och företagsnamn i Sverige som bygger på engelska ord. (men det har jag bara fått för mig..) Men beträffande nya TLDer, så ser jag potential marknad i kombination med marknadens "mognad" som det allra viktigaste: Se bara på Kinas .cn som nu gått om Tysklands .de och är den största ccTLDn i världen, som Binero visar här: http://www.binero.se/blogg/?p=199 Gör man då en liten koll på hur det såg ut för ganska precis 1 år sedan, som Storbritanniens Nominet redovisar här på sidan 6: http://www.nominet.org.uk/digitalAssets/28...report_2007.pdf (se även sidan 9 i Nominets rapport) Så hade den för 1 år sedan lite drygt 6 miljoner registrerade domäner (och hade då vuxit 241% sedan dec -06) - Tittar vi nu så har TLDn enligt Binero 12,3 miljoner vilket ger en tillväxt på 6,2 miljoner det senaste året vilket är detsamma som 1 registrering var 5:e sekund - 24/7!! Slutsatsen jag drar av det är att jag misstänker att en ny TLD som kan attrahera tillräckligt många har "alla" förutsättningar att lyckas.. Kika gärna på sidan 5 i Nominets rapport för att kika på den globala tillväxten av domäner (1 år tillbaka i tiden) och sen kan du själv sia om framtiden!! |
Citat:
|
Apple borde väl vara rätt intresserade av .mac
|
Artikel på IDG idag..
Citat:
|
Citat:
|
Vad jag menar med "branding" av .com är den återkommande exponering i all media, print,tv,radio. Det är ju användningen i dessa sammanhang som gör att .com som tld nöts och nöts in i folks medvetande och blir det första man tänker på t.ex vid direkt navigering. Vilket med tanke på den stora marknad och enorma omsättning som finns med domänparkering visar på att sökmotorer inte är enda sättet att besöka en website på. Det är ju trots allt dessa möjligheter till monetisering av de type-ins som gör att man behåller domänerna om de går >= break-even på årskostnaden, vilket i sin tur skapar "bristen" på bra domäner och driver upp priserna.
Citat:
Precis, av samma anledning som ovan, .se finns mer och mer i svenskars medvetande, för att exponeringen och kännedomen ökat. Jämför man .se med för 6-7 år sedan är skillnaden väldigt stor på den punkten. Sverige är klart inte ensamt om detta, samma sak händer i betydligt större länder. Citat:
Citat:
|
Citat:
Jag gissar nog ändå på att de kommande tld-erna kommer möta samma problem som .info och .biz här i Sverige, USA och andra redan utvecklade länder. Dvs möjligen en domän man kan tänka sig att köpa ihop med .com om man redan har .net och .org. Rent konkret, var är skillnaden på denna satsning och tidigare satsningar på .info och .biz? |
Citat:
.info har 4,893,178 ergistrerade domäner och .biz har 1,969,783. (Då finns det ju betydligt fler TLDer som lyckats sämre) Skulle en ny gTLD under de första året/åren kunna hämta hem en sån kundstock vet jag inte om det ska ses som ett problem eller misslyckande.. Sen kan jag ju ge dig rätt i att vissa marknadsföringskampanjer varit mindre lyckade för dessa TLDer och på sikt gett dem en sämre status rent allmänt sett. Men vi ser ju nya TLDer lansera sig på helt olika och nya sätt hela tiden - se bara på .mobi, .eu, .asia och .me - alla med sin lilla speciella "touch" |
Citat:
Man kan ju surfa en hel vecka utan att stöta på en aktiv .info. Så vad han man tillfört som är positivt? Gossarna som funderat ut detta under 3 år har säkert tänkt till, visar det sig att det röstas igenom är det säkert en bra grej även. Dock är min personliga uppfattning att .info och .biz inte tillfört internet nåt positivt . Man har påfört en kostnad för det okunning/osäkra som notoriskt reggat sina varumärken i alla tld'er för att stävja varumärkesintrång allt på dera$ advokatbyrå$ inrådan. Man har även gynnat spammare som vill köpa slit och släng domäner för $1.95 på godaddy. |
2 bifogad(e) fil(er)
ok tar tillbaks $1.95 borde skrivit $0.99
5.90 kronor :) |
Agree!
Vet iofs inte om det är specifikt för .info och .biz att de sällan eller extremt sällan används som maindomän, fenomenet tycker jag visar sig ganska rejält i exempelvis .eu också. Fenomenet du beskriver anser jag dock är applicerbart på närmare 65% av världens samtliga domänregistreringar, men visst - hos vissa TLDer är det värre än hos andra. |
Citat:
(Tänkte nästan påstå att det av .SE förväntas komma en kraftigt subventionerad marknadsföringskampanj i december, efter de 2 senaste åren..men jag tror att jag håller inne med den, eftersom .SE är flitiga läsare här) |
Citat:
Det var ett svårt jobb att ta över den mess som var skapad. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson