WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Splitta.se - när du delar en nota (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30031)

clirre 2008-06-19 14:36

Hej,

Jag håller på att göra en tjänst där man ska få hjälp att dela en nota. Tex, nu till midsommar så lägger alla ut för olika saker och är med och betalar. Tex

Kalle betalar för sillen
Jonas betalar för nubben
Lisa betalade för skärgårdsbåten
Jocke var med på allt utom nubben

Tjänsten hjälper till att reda ut vem som ska betala vad och till vem.

Vad säger ni? Är det lätt att förstå vad man ska göra? Skulle du använda den? Om inte, varför?

Det är såklart tanken att man i framtiden ska kunna surfa in på den med mobilen från en restaurang och jag kommer ha en specialanpassad version för det. Jag gör den först för webben för att se att allt fungerar först.

grazzy 2008-06-19 14:41

Jag skulle byggt den tjänsten som ett google app engine-program och med google docs som backend.

Då krävs bara ett google-konto som rätt många redan har för att logga in samt att dokumentet blir tydligt spårbart som en motsvarande excel-fil i bakgrunden. Du skapar även lite mera trust och brand awareness.

Tror utöver det att det är en väldigt svår tjänst att marknadsföra, ideen har lite för lite stickiness.

tartareandesire 2008-06-19 14:42

Jag vet inte riktigt, jag personligen skulle nog inte använda den. De gånger vi varit många till nyår eller nåt så har någon eller några fixat med allt och sedan delar vi kostnaden för det hela rakt av helt enkelt.... Känns lite omständigt.

Oskar Lindgren 2008-06-19 15:33

Skitbra idée! Skit i att tvinga folk att regga sig(dö google-konto), jag hatar allt sånt.

christian@eventkoll 2008-06-19 15:38

Testade lite... Den bör nog klara av att hantera ören också..iaf 50-öringar.. i övrigt är det en schysst tjänst... jag kommer nog inte att använda den (inte ofta iaf), vi brukar bara dela rakt av eller lita på att det jämnar ut sig innan man dör..

sasserdude 2008-06-19 16:06

ska kolla sidan först, trodde det bara var idéen du hade.. dåligt av mig att öppna mun innan.

Idéen och strukturen var faktiskt bra.

ska ha det i huvudet ;)

först läste ja abra tråden och tänkte inte på titeln på tråden, och var väldigt negativ.. kanske en snyggare design sen bara. så blir det toppen.

grazzy 2008-06-19 16:30

Det blir inget bra utan login tror jag, google-konto har man ändå. Det gör mindre ont än att behöva regga sig på ännu en ny site. Men visst, går det att göra bra utan login är det såklart bra.

tartareandesire 2008-06-19 17:06

Vill du ha feedback på funktionaliteten och annat också eller är det bara idén?

ZN 2008-06-19 17:22

Har testat http://www.ioweyou.co.uk/ tidigare men det rann ut lite i sanden.

Jorma 2008-06-19 17:53

Miniräknare, papper och penna + en kompis som gillar att räkna har funkat bra de gånger jag har varit med och behövt dela upp betalning

Thir13teen 2008-06-20 15:25

Låter som något mest gamla snåla människor skulle använda (inte säker men tror det) och då kanske namnet "splitta" är lite opassande.

clirre 2008-06-23 07:17

Hej på er,

Tack för er feedback. Jag håller med om att den aldrig kommer att bli en ruggigt välbesökt sida men jag hoppas att den blir en användbar tjänst när man behöver den.

Jag vet att det absolut går att lösa med papper och penna men det är inte alla som kan/orkar göra det.

Problemet kan väl vara som någon sa att om den används sällan är det lätt att glömma bort den.

tartar: Jag tar gärna emot feedback om funktionaliteten också!

Jag kommer inte att ha login, känns väldigt överdrivet. Eventuellt lösenordsskyddade notor men jag tror behovet för det är minimalt.

Jan Eriksson 2008-06-23 10:07

Kan säkert användas. Kanske göra en enklare sida för mobilen ? Kanske en sida för att splitta krognotan?

Tänk på att man lätt kan se alla andras sparade inmatningar.

Rob 2008-06-23 10:25

Clirre, bra sida!
Det enda jag saknar är att man kan ange kontonummer eller motsvarande så folk vet vart de ska skicka pengar. Sedan så hade det vart bra ifall man kunde sätta ett lösenord på "sin" sida. Får du till dessa 2 funktioner så har du en användare här :)

/R

wooper 2008-06-23 10:31

Jag tycker initiativet är skitbra! :D

Håller med Rob på båda punkterna.

nudie 2008-06-23 11:32

anpassa för mobil?! :)

eliasson 2008-06-23 15:44

Tycker idén var kul faktiskt, men frågan är om den är så jättepraktiskt och om man faktiskt kommer att använda tjänsten eller inte :)

Lycka till med tjänsten.

scrdj 2008-06-23 15:59

Kan du inte fixa så att man kan maila ut notan och uträkningen till de som var med?

tartareandesire 2008-06-23 21:54

Citat:

Originally posted by clirre@Jun 23 2008, 07:17

tartar: Jag tar gärna emot feedback om funktionaliteten också

Då får du det =)

Tycker du borde tvinga besökaren att skriva in namn på notan samt personerna.

Skriver man in bokstäver i kostnaden så blir det noll per automatik. En varning där vore bra.

Felmeddelande om alla kostnader är 0, t.ex.:
http://splitta.se/sammanstallning.php?n=63

Någon guide eller länk till vidare information saknas på förstasidan.

Länken "Hur gör jag om flera personer betalat för en och samma utgift?" går vidare till en ny sida men därifrån finns ingen länk tillbaka utan man tvingas backa? Det känns inte så bra...

Varför heter länken "Spara" när det sedan står att allt sparas automatiskt? Du borde byta namn där tycker jag.

Om du inte vill ha inloggning så tycker jag iaf du bör erbjuda möjligheten att koppla notorna till en e-postadress eller ett användarnamn så man kan samla alla sina notor och sortera efter datum.

Du bör dock tänka igenom inloggningsförslaget tycker jag. Som det är nu har du två stora problem:

1) Jag kan gå in på vilken nota som helst och ändra eller radera.

2) Beroende på notornas karaktär så kan man tyda in viss information om deltagarnas privatekonomi vilket kanske inte är så lyckat om hela namnen har angetts.

Även om inloggning kan kännas överdriven så ser jag de här problemen som ganska allvarliga.

autosvar 2008-06-24 08:17

Citat:

Ursprungligen postat av clirre
Skulle du använda den?

Absolut inte för en restaurangnota.
Citat:

Ursprungligen postat av clirre
Om inte, varför?

Med en icke-svensk kulturbakgrund och som storstadsmänniska så är jag inte van vid att tänka tanken att allt ska delas ner på minsta öre. Ibland tar jag notan, ibland någon annan. Om notan delas så höftar vi lätt eller delar notan rakt av. Det är inte endast det som äts som är en del av upplevelsen utan det är stämningen, stället, servicen osv och sådant går inte att prissätta. Bättre att dela rakt av. Tanken är att det jämnar ut sig i längden... vilket det gör...

Jag tror din tjänst kan få en massa uppmärksamhet i bloggar och media eftersom den fångar något riktigt typiskt svensk. Kul grej!

Rooster 2008-06-24 08:32

skulle ju vara ett perfekt tillägg för en community/party-sida...

Samla alla kostnaderna för fester under 1 år och... fan. Det blir mycket pengar som ska ut i slutändan....

clirre 2008-07-06 11:37

Tack för alla svar!

Autosvar: Roligt att du säger det, för jag har tänkt på det också. Att sidan är supersvensk alltså. Jag hade egentligen inte tänkt att den skulle användas för krognotor. I alla fall inte i dagsläget, håller med alla att det är lättare med penna och papper.

Ang. lösenord. Börjar hålla med er. Först tänkte jag att det bara var onödigt, det är ju inga känsliga uppgifter direkt men funktionaliteten måste finnas.

Ska lägga till så att man kan skicka ut ett mejl till alla inblandade och anpassa efter mycket anna bra feedback från den här tråden!

Standout 2008-07-06 15:09

Nu har jag inte kikat så noga på din sida, men du kan ju säkert hitta lite inspiration på https://www.billmonk.com/

rocky 2008-07-08 15:33

Provade använda den och det fungerade skitbra, snyggt jobbat.

Det var enkelt och inte en massa lull-lull...

Ankan 2008-07-08 22:41

På steg två tycker jag du skall göra så dem röda X:en är i en tabell så alla X ligger på rad rakt ner. Annars är sidan helt okej (Y)

Rob 2009-10-08 15:34

Clirre, vad har hänt med din underbara sida? Har vart nere flera(?) månader nu

/Robert

frankw 2009-10-08 22:45

gillar idén, känns som en sån som får nya användningsområden
en festlig logga skulle sitta fint, kan man sedan koppla det till nån påminnelse grejj mejl,sms vadsomhelst då jäklar skulle jag använda den. då slipper man själv va den onda som går runt o kräver tillbaka pengarna :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson