WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Skicka ut en påminnelse (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29966)

scrdj 2008-06-16 20:46

Har en faktura som kund skulle ha betalat senast den 12:e Juni. Ringde och pratade med dem den 13:e och de visste inte varför den inte var betald men skulle fixa det (Men ännu inte fått några pengar).

Bestämt för att skicka en påminnelse men vet inte riktigt hur jag ska göra. På fakturan står det "Dröjsmålränta enligt lag". Men jag vet inte riktigt vad den lagen säger? :unsure:

Hur mycket har jag "rätt" till att lägga på som avgift för att kräva in fakturan? Och, ska jag makulera den gamla fakturan när jag ställer ut den nya?

MMC 2008-06-16 21:00

Räntelagen ger dig rätt att om inget annat avtalats debitera gällande referensränta + 8 procentenheter. Referensräntan sätts halvårsvis av Riksbanken och är f.n. 4,0%. källa

Jag är osäker på om du också själv får ta administrativa avgifter för att skicka påminnelsen, men inkassobolag gör ju det så det borde vara OK. Det beror på beloppet om det är relevant att ta ut någon avgift, eftersom det inte är rimligt att ta mer än några hundra för det.

scrdj 2008-06-16 21:03

Hur räknas denna ränta då? Fakturan ligger på 4 625:- inkl. moms.

EDIT:

En till fråga jag kom att tänka på. När det står förfallodag. Är detta när pengarna ska vara mig tillhanda eller när de senast ska ha satt in pengarna? (Alltså startat transaktionen).

Jonas 2008-06-16 22:28

Tänk bara på att om inget annat avtalats med och godkänts av kunden så har kunden laglig rätt att vänta med betalningen i 30 dagar även om du angett ex.vis 10 dagar på fakturan.

Annars borde det vara:
( (4625 * 1.12) + ev. påminnelseavgift) = som skall faktureras.

Drew 2008-06-16 22:32

Citat:

Originally posted by Jonas@Jun 16 2008, 21:28
Tänk bara på att om inget annat avtalats med och godkänts av kunden så har kunden laglig rätt att vänta med betalningen i 30 dagar även om du angett ex.vis 10 dagar på fakturan.

Enligt vilken lag? Jag använder alltid 10 dagar.

Om inget avtalats finns det ju inget avtal som säger 30 dagar heller.

Förfallodag brukar avse dagen pengarna ska finnas på ditt konto, men många betalar den dagen. Det bästa är ju att skriva på fakturan att beloppet ska vara dig till handa senast på förfallodagen.

MMC 2008-06-16 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av Drew
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Tänk bara på att om inget annat avtalats med och godkänts av kunden så har kunden laglig rätt att vänta med betalningen i 30 dagar även om du angett ex.vis 10 dagar på fakturan.

Enligt vilken lag? Jag använder alltid 10 dagar.
Om inget avtalats finns det ju inget avtal som säger 30 dagar heller.
Förfallodag brukar avse dagen pengarna ska finnas på ditt konto, men många betalar den dagen. Det bästa är ju att skriva på fakturan att beloppet ska vara dig till handa senast på förfallodagen.

Enligt 3 och 4 § räntelagen. 3 § säger att om en betalningstid avtalats om i förväg gäller den, i annat fall gäller 4 § där ränta betalas efter 30 dagar. Observera att det här bara gäller näringsidkare emellan, konsumenter har alltid rätt att vänta 30 dagar med betalning oavsett tidigare avtal.

scrdj 2008-06-16 22:54

Så nu när jag gör den nya fakturan använder jag den gamla men lägger till.

Ränteavgift försening: 444:- Moms: (25%?) 111:-

Säkra på att det är denna summa, känns fånigt att göra fel när man ska kräva någon på pengar :D

Får de nu 10 nya dagar på sig att betala?

Davve 2008-06-16 23:06

Påminnelse är samma sak som fakturan, lägg på 45 kr, det är momsfri avgift som ska sedan bokföras på kontot som heter faktureringsavgifter och kalla det sedan för betalningspåminnelse.

christian@eventkoll 2008-06-17 00:08

Om inte jag missminner mig så är räntan från den 31:e dagen efter fakturadatum. Och räntan är årsvis... dvs om fakturan är 14 dagar försenad räknar du så här:

3700 kr

((3700 * 0,12)/365)*14 = 17,03 kr i ränta

+ Eventuell påminnelseavgift 50 kr

= 3767,030 kr + moms (Ingen moms på räntan)

Drew 2008-06-17 01:37

Citat:

Ursprungligen postat av MMC
Citat:

Originally posted by -Drew@Jun 16 2008, 22:32
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Tänk bara på att om inget annat avtalats med och godkänts av kunden så har kunden laglig rätt att vänta med betalningen i 30 dagar även om du angett ex.vis 10 dagar på fakturan.

Enligt vilken lag? Jag använder alltid 10 dagar.
Om inget avtalats finns det ju inget avtal som säger 30 dagar heller.
Förfallodag brukar avse dagen pengarna ska finnas på ditt konto, men många betalar den dagen. Det bästa är ju att skriva på fakturan att beloppet ska vara dig till handa senast på förfallodagen.


Enligt 3 och 4 § http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19750635.htm. 3 § säger att om en betalningstid avtalats om i förväg gäller den, i annat fall gäller 4 § där ränta betalas efter 30 dagar. Observera att det här bara gäller näringsidkare emellan, konsumenter har alltid rätt att vänta 30 dagar med betalning oavsett tidigare avtal.

Det där handlar ju om när man kan ta ut ränta och ger inte kunden laglig rätt att vänta 30 dagar med betalning. Om man har 10-dagars fakturering kan man efter ex 15 dagar skicka en påminnelse med påminnelseavgift. En avgift är inte samma sak som ränta.

Gonte 2008-06-17 04:10

Jag tror iofs att drew kanske påpekade just det här, om än för luddigt för min skalle vid den här tiden på dygnet.

Att betalningsfristen för fakturor skulle vara 30 dagar enligt lag är en missuppfattning, inget annat (detta har jag med juristers hjälp behövt påtala för ekonomer hos ett större företag som försökte vänta med utbetalning av pengar som skulle vidare till en av mina leverantörer).

Ränta får krävas och beräknas tidigast 30 dagar efter fakturadatum (kan mellan företag ändras genom avtal)
Om betalningsfrist inte överenskommits i förväg har leverantören rätten att välja hur fort skulden skall vara betald, det kan vara allt från direkt (kontant) till oberäknelig framtid, helt efter eget tycke.

Innan 30 dagar gått får man visserligen inte lägga på ränta, men mycket riktigt påminnelseavgift, vilket vanligtvis är en momsfri avgift om 50 kr.

MMC 2008-06-17 08:09

Citat:

Originally posted by Gonte@Jun 17 2008, 04:10
Jag tror iofs att drew kanske påpekade just det här, om än för luddigt för min skalle vid den här tiden på dygnet.
Att betalningsfristen för fakturor skulle vara 30 dagar enligt lag är en missuppfattning, inget annat (detta har jag med juristers hjälp behövt påtala för ekonomer hos ett större företag som försökte vänta med utbetalning av pengar som skulle vidare till en av mina leverantörer).
Ränta får krävas och beräknas tidigast 30 dagar efter fakturadatum (kan mellan företag ändras genom avtal)
Om betalningsfrist inte överenskommits i förväg har leverantören rätten att välja hur fort skulden skall vara betald, det kan vara allt från direkt (kontant) till oberäknelig framtid, helt efter eget tycke.
Innan 30 dagar gått får man visserligen inte lägga på ränta, men mycket riktigt påminnelseavgift, vilket vanligtvis är en momsfri avgift om 50 kr.

Det är mycket möjligt att det stämmer att man kan skicka en påminnelse på en tiodagarsfaktura utan att man avtalat om 10-dagars betalningstid. Jag tycker inte att det spelar någon roll eftersom du inte kan lägga på ränta, vilket är det enda som ger en betalningsovillig kund incitament att betala. Det beror ju i och för sig på vilka belopp ni brukar fakturera, men för mig är 50 kr momsfritt inte värt att börja bråka med kunden för. Men jag har ju å andra sidan alltid 30-dagars eftersom kommuner vägrar att gå med på något annat.

jonny 2008-06-17 09:06

Men herregud vilka idéer här och var.

1) Dröjsmålsräntan enligt räntelagen avser årsränta. Du ska alltså inte lägga på 12% på totalbeloppet om du inte väntat i ett helt år från förfallodag. Om du använder exempelvis SPCS kan du generera en påminnelser och räntefakturor inifrån programmet - det bör bli rätt per automatik.

2) Har du inte avtalat om någon betalningsperiod gäller 30 dagar oavsett vad som står på fakturan. Du får inte heller ta ut några avgifter för betalning som skett inom dessa 30 dagar om det inte är avtalat. Det är dessutom standard med 30 dagar och inget du vill släpa kunden till tingsrätten för ändå.

3) Påminnelseavgift SKALL VARA AVTALAD. Om du inte har ett avtal där kunden godkänner påminnelseavgift får du inte ta ut någon påminnelseavgift. (Ev inkassoavgift vid inkasso är dock lagstadgad). Påminnelseavgiftens storlek bestämmer du själv. 45 kr (gamla beloppet) eller 50 kr (nya beloppet) är vanligast. Upp till 50 kr är momsfritt, som jag förstått reglerna. Jag tror det ska finnas ett speciellt konto för påminnelseavgifter i baskontoplanen - men jag är inte säker.

Gonte 2008-06-17 10:45

Japp, riktigt påtalande om att avgiften ska vara avtalad. Betalningstiden är deremot ett missförstånd man ser alltför ofta.

Citat:

I Sverige råder som huvudregel avtalsfrihet. Det står därför säljare och köpare fritt att avtala om betalningsfrist. Om betalningsvillkor inte har överenskommits, är det säljaren som har rätt att bestämma inom vilken tid betalning ska vara gjord (konsumentköplagen 36§ och köplagen 49§). Innan säljaren kan kräva betalt förutsätter det givetvis att andra villkor om leverans eller utförd tjänst är uppfyllda enligt vad som har avtalats.

Kolla själva respektive paragraf, tar inte många sekunder:
Konsumentköplagen, 36§, länk
Köplagen, 49§, länk

scrdj 2008-06-17 11:17

Oj nu blir jag förvirrad många olika bud. Vad är det som stämmer?

Vi har inte avtalat om någon betalningstid. Jag satte tio dagar, efter att ha skickat den första ville de ha med en spec som jag bifogade och fick därefter ett "ok" via mail.

Sedan ringer hon som ska betala fakturan (Från Visma outsourcat) och vill att jag ska skriva dit ett orgnr "För det måste det stå enligt lag". Så då pillade jag dit den på ett finurligt sätt och sedan var allting frid och fröjd och pengarna skulle betalas in i slutet på förra veckan enligt henne.

MMC 2008-06-17 11:21

Citat:

Originally posted by scrdj@Jun 17 2008, 11:17
Oj nu blir jag förvirrad många olika bud. Vad är det som stämmer?
Vi har inte avtalat om någon betalningstid. Jag satte tio dagar, efter att ha skickat den första ville de ha med en spec som jag bifogade och fick därefter ett ok via mail.
Sedan ringer hon som ska betala fakturan (Från Visma outsourcat) och vill att jag ska skriva dit ett orgnr För det måste det stå enligt lag. Så då pillade jag dit den på ett finurligt sätt och sedan var allting frid och fröjd och pengarna skulle betalas in i slutet på förra veckan enligt henne.

För att återgå till ditt problem istället för att diskutera principen: om du på något sätt vill hålla dig på god fot med den här kunden rekommenderar jag dig att ringa till kunden och säga att du enligt dina noteringar saknar betalning för en faktura som borde ha varit betald förra veckan. Om de outsourcar fakturahanteringen kommer de antagligen att bli irriterade och ringa till Visma, annars kan du erbjuda dig att ringa direkt till Visma och påminna dem. Avvakta sedan till efter midsommar, har en betalning fortfarande inte bokförts så skicka en påminnelse _utan_ några småavgifter.

scrdj 2008-06-17 11:58

MMC:

Pengarna kom in idag så allting är löst nu :D

Conny Westh 2008-07-06 03:45

Citat:

Originally posted by scrdj@Jun 16 2008, 22:54
Så nu när jag gör den nya fakturan använder jag den gamla men lägger till.

Ränteavgift försening: 444:- Moms: (25%?) 111:-

Säkra på att det är denna summa, känns fånigt att göra fel när man ska kräva någon på pengar :D

Får de nu 10 nya dagar på sig att betala?

Nej så kan du inte göra.

Först ska du skicka en påminnelse där du kan lägga på max 50 SEK som påminnelseavgift.

Du ska absolut INTE makulera den "gamla" fakturan, du får heller ALDRIG förändra den gamla fakturan utan du måste skilja på orginalfakturan, påminnelsen och räntefakturan. Det är tre olika dokument.

Som tidigaresagt så kan du inte begära ränta förrän efter 30 dagar även till näringsidkare om du inte har ett specifikt avtal om annat. Det du skriver på fakturan är inget avtal.

Du kan inte beräkna ränta förrän du fått betalt för orginalfakturan.

Ett bra tips är att alltid skicka med en kopia på orginalfakturan när du skickar ut en påminnelse.

Det är bara löjligt att skicka ut påminnelsen innan det gått 30 dagar från fakturadatumet. Tänk oxo på att kunden kan börja räkna 30 dagar från det att de mottagit fakturan, detta gäller i rättspraxis. Det betyder att du alltid ska skicka fakturor med A-post, finns möjlighet till fax så brukar jag även faxa elelr skicka en PDF i mail, då är fakturan framme samma dag som jag skrivet ut den.

På påminnelsen kan du skriva att du önskar betalt inom 10 dagar, då ger du visserligen kunden ytterligare 10 dagars kredit men det är brukligt att göra så. Skriv alltid ut förfallodatumet, det är bara jobbigt för kunden att sitta och räkna vilken dag som fakturan ska betalas, de kan även hävda att det inte fanns någon förfalllodag angiven....

Skriv alltid i en trevlig ton, du är inte intresserad av att skriva kunden på näsan, då kommer de att jävlas tillbaks igen, du vill ju bara ha betalt och sen är allt bra igen eller hur?

Du ska INTE beräkna moms på dröjsmålsränta, påminnelseavgift eller inkassoavgift då dessa inte är momspliktiga. Räntan är en kapitalinkomst och de övriga är finasiella tjänster som är momsbefriade.

När du väl fått betalt då kan du räkna ut dröjsmålsräntan, kolla på kronofogdens webbplats:

http://www.kronofogden.se/servicetjanster/...e108000971.html

Du kan inte få ränta förrän dagen efter förfallodatum (OBS ej vad som står på fakturan utan 30 dagar efter fakturadatum). Strunta i att debitera belopp som är mindre än 100 SEK, det är bara löjligt.

Om jag förstår det hela rätt så är fakturadatum 2008-06-02 då kan du räkna med förfallodatum 2008-07-02 dvs idag är det den 2008-07-06 då blir det 4 dagar (3-6 Juli ) att beräkna ränta på, det borde väl bli 6,17 SEK, jag tycker du ska strunta i räntan, än så länge.....

Conny Westh 2008-07-06 04:03

Citat:

Ursprungligen postat av Drew
Citat:

Originally posted by -MMC@Jun 16 2008, 21:42
Citat:

Originally posted by -Drew@Jun 16 2008, 22:32
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Tänk bara på att om inget annat avtalats med och godkänts av kunden så har kunden laglig rätt att vänta med betalningen i 30 dagar även om du angett ex.vis 10 dagar på fakturan.

Enligt vilken lag? Jag använder alltid 10 dagar.
Om inget avtalats finns det ju inget avtal som säger 30 dagar heller.
Förfallodag brukar avse dagen pengarna ska finnas på ditt konto, men många betalar den dagen. Det bästa är ju att skriva på fakturan att beloppet ska vara dig till handa senast på förfallodagen.


Enligt 3 och 4 § http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19750635.htm. 3 § säger att om en betalningstid avtalats om i förväg gäller den, i annat fall gäller 4 § där ränta betalas efter 30 dagar. Observera att det här bara gäller näringsidkare emellan, konsumenter har alltid rätt att vänta 30 dagar med betalning oavsett tidigare avtal.


Det där handlar ju om när man kan ta ut ränta och ger inte kunden laglig rätt att vänta 30 dagar med betalning. Om man har 10-dagars fakturering kan man efter ex 15 dagar skicka en påminnelse med påminnelseavgift. En avgift är inte samma sak som ränta.

Nej så kan man INTE göra, du har helt fel i det du skriver.

Drew 2008-07-06 12:50

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:

Originally posted by -Drew@Jun 17 2008, 01:37
Citat:

Originally posted by -MMC@Jun 16 2008, 21:42
Citat:

Originally posted by -Drew@Jun 16 2008, 22:32
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Tänk bara på att om inget annat avtalats med och godkänts av kunden så har kunden laglig rätt att vänta med betalningen i 30 dagar även om du angett ex.vis 10 dagar på fakturan.

Enligt vilken lag? Jag använder alltid 10 dagar.
Om inget avtalats finns det ju inget avtal som säger 30 dagar heller.
Förfallodag brukar avse dagen pengarna ska finnas på ditt konto, men många betalar den dagen. Det bästa är ju att skriva på fakturan att beloppet ska vara dig till handa senast på förfallodagen.


Enligt 3 och 4 § http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19750635.htm. 3 § säger att om en betalningstid avtalats om i förväg gäller den, i annat fall gäller 4 § där ränta betalas efter 30 dagar. Observera att det här bara gäller näringsidkare emellan, konsumenter har alltid rätt att vänta 30 dagar med betalning oavsett tidigare avtal.


Det där handlar ju om när man kan ta ut ränta och ger inte kunden laglig rätt att vänta 30 dagar med betalning. Om man har 10-dagars fakturering kan man efter ex 15 dagar skicka en påminnelse med påminnelseavgift. En avgift är inte samma sak som ränta.


Nej så kan man INTE göra, du har helt fel i det du skriver.

Nej. jag har rätt i det jag skriver.

Conny Westh 2008-07-07 03:08

Citat:

Ursprungligen postat av Drew
Citat:

Originally posted by -ConnyWesth@Jul 6 2008, 03:03
Citat:

Originally posted by -Drew@Jun 17 2008, 01:37
Citat:

Originally posted by -MMC@Jun 16 2008, 21:42
Citat:

Originally posted by -Drew@Jun 16 2008, 22:32
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Tänk bara på att om inget annat avtalats med och godkänts av kunden så har kunden laglig rätt att vänta med betalningen i 30 dagar även om du angett ex.vis 10 dagar på fakturan.

Enligt vilken lag? Jag använder alltid 10 dagar.
Om inget avtalats finns det ju inget avtal som säger 30 dagar heller.
Förfallodag brukar avse dagen pengarna ska finnas på ditt konto, men många betalar den dagen. Det bästa är ju att skriva på fakturan att beloppet ska vara dig till handa senast på förfallodagen.


Enligt 3 och 4 § http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19750635.htm. 3 § säger att om en betalningstid avtalats om i förväg gäller den, i annat fall gäller 4 § där ränta betalas efter 30 dagar. Observera att det här bara gäller näringsidkare emellan, konsumenter har alltid rätt att vänta 30 dagar med betalning oavsett tidigare avtal.


Det där handlar ju om när man kan ta ut ränta och ger inte kunden laglig rätt att vänta 30 dagar med betalning. Om man har 10-dagars fakturering kan man efter ex 15 dagar skicka en påminnelse med påminnelseavgift. En avgift är inte samma sak som ränta.


Nej så kan man INTE göra, du har helt fel i det du skriver.


Nej. jag har rätt i det jag skriver.

Nej, du har helt fel.

Kunden kan lungt strunta i om du skriver 10 dagar på din faktura om det inte finns ett avtal om denna betalningsvillkor. Kunden kan betala på 30 dagar netto utan att riskera några legala åtgärder. Du får INTE ta ut någon påminnelseavgift om du skickar en påminnelse efter 15 dagar. påminnelseavgiften måste precis som jonny skrev vara avtalad annars får du inte lägga på den över huvud taget. Påminnelseavgiften kan inte tas ut förrän efter de 30 dagarna.

Drew 2008-07-07 03:23

Du förväxlar påminnelseavgift med ränta. Det är inte samma sak.

Conny Westh 2008-07-07 05:29

Citat:

Originally posted by scrdj@Jun 17 2008, 11:17
Oj nu blir jag förvirrad många olika bud. Vad är det som stämmer?

Vi har inte avtalat om någon betalningstid. Jag satte tio dagar, efter att ha skickat den första ville de ha med en spec som jag bifogade och fick därefter ett "ok" via mail.

Sedan ringer hon som ska betala fakturan (Från Visma outsourcat) och vill att jag ska skriva dit ett orgnr "För det måste det stå enligt lag". Så då pillade jag dit den på ett finurligt sätt och sedan var allting frid och fröjd och pengarna skulle betalas in i slutet på förra veckan enligt henne.

Det finns många regler kring vilken information som ska lämnas på en faktura,

Enligt bokföringslagen ska en faktura (verifikation) bl.a. innehålla uppgift om:
datum, när den sammanställts
kund, till vem fakturan är ställd
affärshändelsen, när den inträffat
specifikation, vad fakturan avser
belopp


Krav på hur en faktura ska se ut finns även i annan lagstiftning än bokföringslagen. Enligt mervärdesskattelagen ska en faktura dessutom bl.a innehålla uppgift om:

ett unikt löpnummer för varje faktura
säljarens registreringsnummer till moms
säljarens och köparens namn och adress
varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art
beskattningsunderlaget (priset före moms) för varje momssats
den eller de momssatser som gäller
den moms som ska betalas


Vid tredjepartshandel inom EU tillkommer ytterligare parametrar som jag inte har koll på just nu.

En utförlig beskrivning finns på skatteverkets webbplats:

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arb...95.html#Faktura

Conny Westh 2008-07-07 05:42

Citat:

Originally posted by Drew@Jul 7 2008, 03:23
Du förväxlar påminnelseavgift med ränta. Det är inte samma sak.
jag förväxlar inte påminnelseavgift med ränta, det är två olika saker.

Men du kan inte debitera en dröjsmålsavgift på en betalning som inte är försent betald. att ensidigt sätta 10 dagar som betalningsvillkor innebär inte att det är ett giltigt ingånget avtal som betalaren är skyldig att följa. Man kan helt enkelt inte kräva att få betalt för en påminnelseavgift i detta fall.

Drew 2008-07-07 06:13

Finns det inget avtal som säger annat är det säljaren som ensidigt sätter betalningsvillkoren. Det är inte köparen som gör det. Räntelagen som det länkades till tidigare i tråden har ingenting med betalningsvillkoren att göra.

Conny Westh 2008-07-07 06:53

Citat:

Originally posted by Drew@Jul 7 2008, 06:13
Finns det inget avtal som säger annat är det säljaren som ensidigt sätter betalningsvillkoren. Det är inte köparen som gör det. Räntelagen som det länkades till tidigare i tråden har ingenting med betalningsvillkoren att göra.
Nej så är det INTE, säljaren kan inte ensidigt bestämma innehållet av ett avtal, ett avtal ingås mellan två parter, där båda måste godkänna avtalet för att det ska vara giltigt.

Om de inte har avtalat om något som exempelvis betalningsvillkoren så gäller vad som anges i svensk lag, eller rättspraxis.

Det har framgått här tidigare av andra både jonny och andra som vet vad de pratar om, det gör inte du. ta och resonera med en advokat innan du kommer med sådana felaktiga påståenden igen.

Du bör gå en grundläggande kurs i avtalsrätt, eller resonera med en advokat om detta.

Gonte 2008-07-07 20:35

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Jul 7 2008, 06:53
Nej så är det INTE, säljaren kan inte ensidigt bestämma innehållet av ett avtal, ett avtal ingås mellan två parter, där båda måste godkänna avtalet för att det ska vara giltigt.

Om de inte har avtalat om något som exempelvis betalningsvillkoren så gäller vad som anges i svensk lag, eller rättspraxis.

Det har framgått här tidigare av andra både jonny och andra som vet vad de pratar om, det gör inte du. ta och resonera med en advokat innan du kommer med sådana felaktiga påståenden igen.

Du bör gå en grundläggande kurs i avtalsrätt, eller resonera med en advokat om detta.


Gha, detta känns patetiskt, jag har ju redan besvarat vad som gäller, tillsammans med länkar till gällande lag, tidigare i tråden...
Men iallafall, här citerar jag direkt i forumet (första citatet om kunden är privatperson, andra när kunden är företag):

Konsumentköplagen, 36§, http://lagen.nu/1990:932
Citat:

Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen till handa.
Köplagen, 49§, http://lagen.nu/1990:931
Citat:

Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen betala när säljaren kräver det. Köparen är dock inte skyldig att betala förrän varan hålls honom till handa eller ställs till hans förfogande i enlighet med avtalet.

Innan köparen betalar har han rätt att undersöka varan på det sätt som följer av sedvänja eller bör medges med hänsyn till omständigheterna, om inte det avtalade sättet för avlämnandet och betalningen är oförenligt med en sådan undersökning.

Har konossement utfärdats för varans transport till bestämmelseorten eller transporteras varan i övrigt på sådana villkor att säljaren inte sedan betalning har skett får förfoga över varan, får utan hinder av första eller andra stycket betalning krävas mot konossement eller när köparen har tagit emot fraktsedel eller annat bevis för att varan transporteras på sådana villkor.


Hur tolkar ni andra ovanstående lagtexter angående när betalning ska ske?

scrdj 2008-07-08 07:47

Men som i mitt fall när kund godkänt fakturan skriftligen via mail och den inte betalas då? Får jag ta ut påminnelseavgift?

Gonte 2008-07-08 08:36

Citat:

Originally posted by scrdj@Jul 8 2008, 07:47
Men som i mitt fall när kund godkänt fakturan skriftligen via mail och den inte betalas då? Får jag ta ut påminnelseavgift?

Beror på. Man får bara ta ut påminnelseavgift ifall det avtalats i förväg. Om nu kunden faktiskt godkänt fakturan via e-post så borde det vara fullt tillräckligt att det angavs på fakturan, annars brukar man kräva att det verkligen avtalats...

Påminnelseavgiften är momsfri upp till 50 kr (vilket är den vanligaste avgiften), men kan vara både större och mindre beroende på vad ni avtalat...

MMC 2008-07-08 10:15

Citat:

Originally posted by scrdj@Jul 8 2008, 07:47
Men som i mitt fall när kund godkänt fakturan skriftligen via mail och den inte betalas då? Får jag ta ut påminnelseavgift?

Om pengarna har kommit in så är det jäkligt dumt att förstöra relationen med din kund genom att debitera några kronor i påminnelseavgift. Pengarna var väl ändå bara ett par dagar sena, och du vet inte om det var kunden eller Visma som orsakade förseningen?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson