![]() |
Jag och en kompis har en webbshop som vi kör lite vid sidan av men som vi tröttnat rätt rejält på. Den är väletablerad och välkänd hos målgruppen, som är mycket smal och väldefinierad. Shopen omsätter ca 1,5 mkr och är lönsam. Har man inte allt för höga krav på levnadsstandard kan den försörja en person. Att dubbla omsättningen ser jag som en ganska enkel sak. För ett par tusenlappar i månaden till marknadsföring skulle man kunna öka omsättningen med uppskattningsvis 50%. Lägger man dessutom ner lite tid på sorimentet och genomför lite aktiviteter kan man utan större problem mer än fördubbla den på ett halvår. Vi saknar dock tiden och lusten. Vi lägger ner uppskattningsvis två-tre timmar om dagen på den, vilket är mer än som finns. Vi har tvärtom försökt minska volymerna.
Sortimentet är mycket specialiserat och det krävs ett visst mått av kunnande om produkterna och de verksamheter de skall användas i - verksamheten är alltså inte lämplig syssla för vem som helst att driva. Kunderna finns i hela Norden och i rörelsen finns några agenturer för olika kända och populära produkter (gäller hela norden). Vad säger expertpanelen, hur mycket kan en sån rörelse vara värd? Finns det några värderingsmodeller/principer som kan ge någon vägledning? Eller är det bara att lägga ner? |
Det är bara att lägga ner, jag kan slänga den åt dig ;)
-- Nejdå, här kan nog du och din kompis tjäna en slant. Fast det gäller att hitta rätt köpare, som har tid och har ett visst intresse kring de produkter som säljs via shoppen. Tror allt ni kan sälja den för ca 200 000 - 300 000 sek, utifrån den faktan som står i inlägget. |
Din sida visar enorm statistik, omsättningen är magnifik och utgifterna är låga vad jag har förstått och endast det drar upp priset till åtminstone två årsomsättningar.
En annan intressant aspekt är vad nischen är, hur stor är målgruppen? Kommer den att vara lika stor om ett år? Vidare betonar du att du inte lagt så mycket på marknadsföring och med ett par investeringar så skulle omsättningen fördubblas, kan du bevisa det så dras prislappen upp ytterligare och du kan göra dig god för åtminstone 5 årsomsättningar om du hittar rätt köpare. Frågan är bara varför vill man sälja en så lönsam verksamhet? Jag menar om du kan fördubbla inkomsten med endast ett par tusenlappar då är frågan om det inte är värt att anställa någon för att driva den åt dig så har du plötsligt tjänat igen det du kan tänka dig att sälja den för inom två år. Notera att jag inte talar som en medlem i den s.k expertpanelen. |
Att anställa någon som driver den är uppe till diskussion. Det är dock ingen lösning jag personligen är förtjust i. Det kostar väldigt lite pengar att utöka verksamheten, men det krävs energi och jobb. Med rätt person vore det en prima lösning, med fel lösning får vi stora problem. Rätt person gör det jag nämner ovan på ett bra sätt, fel person orsakar problem. Jag har från andra verksamheter erfarenhet av vad fel person på fel plats kan få för konsekvenser - där den viktigaste är att de suger mer energi än de ger, vilket alltså är raka motsatsen till vad vi önskar. Men kanske blir det så i alla fall.
Det går inte att bevisa att man kan öka försäljningen som jag uppger. Men erfarenheten säger det. Vi säljer mycket till Danmark och Finland t ex där vi aldrig haft någon marknadsföring. Varje gång vi nämns "på nätet" droppar det in några orders. Målgruppen är något tusental personer liten men kan typ tiofaldigas genom en utökning av sortimentet (vi hade större sortiment tidigare men var tvungna att dra ner det för vi klarade inte av logistiken med den tid, de rutiner och de leverantörer vi hade). Verksamheten har inga kostnader att tala om utöver kostnaden för de prylar vi säljer. Webbshop, och underliggande "affärssystem" är egenutvecklade. Skälet till att vi vill sälja är helt enkelt tidsbrist och brist på intresse. Jag har ett annat företag som jag tycker både är roligare att jobba med och ger bättre ersättning för nedlagd tid. Edit: försäljningen rullar på hela året men har en tydlig högsäsong som sträcker sig över ca tre månader. |
vad är det för shop? skicka Pm om du inte vill skriva här
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Den är faktiskt inte till salu, iaf inte just nu. Funderar mest på hur vi skall hantera situationen. Oddsen för att hitta en köpare till den på WN är nog i det närmaste obefintlig. Det är som sagt en väldigt nischad verksamhet. Jag är förresten smartare än din insinuation antyder, jag hade det[B] bättre B) |
Citat:
|
Citat:
EDIT: Angående "Det är som sagt en väldigt nischad verksamhet", då har du inte varit här tillräckligt länge, finns en hel del konstiga fikusar här också :lol: :D |
Svårt att göra någon värdering på den informationen du angett. Men här är några punkter som är intressanta.
* Vinst * Tidsåtgång * Framtidsutsikter/utvecklingsmöjligheter * Kundbas * Historik * System (plattform och koppling till affärssystem) * Marknadsföring * Renomé * Tillgångar som medföljer i köpet (datorer, maskiner m.m.) Till att börja med kan du samla informationen från punkterna (finns säkert fler) och kan på så sätt få en bättre bild av vad shoppen är värd. Som du själv sa så kan inte vem som helst driva shoppen. Det gör det klart svårare att hitta en lämplig köpare, men som vanligt så får du lika mycket som någon är beredd att betala ;) |
Jag förstår frågorna och de är relevanta. Men jag är egentligen inte ute efter ett exakt värde utan någon form av värderingsprincip - någon form av norm som används i dessa sammanhang. Häng inte upp er på den exakta vinsten. Däremot är det av intresse att veta hur mycket en vinstkrona är värd - tre kr har angivits tidigare, mer eller mindre beroende på.
Tidsåtgången och allt det andra beror på ambitionsnivån. Den aktuella nivån kräver några timmar varje dag, dock ojämnt fördelad över året. Periodvis är det nästan en heltid, andra perioder är det nån timme om dagen. Vill man utveckla verksamheten och är ambitiös så handlar det om all tid man har och lite till. Det finns billiga, testade och fungerande marknadsföringskanaler. Marknadsföringen här handlar inte om pengar utan om tid och ork (visst mått av förnuft skadar inte). Renomén är god och det är en liten men välkänd firma inom sin nisch. Vi är marknadsledande i Sverige inom flera produktområden. En bra kundbas finns men kunderna har ingen köptrohet, värdet på det registret är nog begränsat. Historik finns för 18 månader. Bra bruttomarginaler på det vi säljer (mycket bra om man så vill). Vi har tidigare marknadsfört oss "kaxigt". Vi är/var prisledare men konkurrenterna har anpassat sig rätt bra. Det är en i grunden bra verksamhet vars utveckling hindras av ägarnas brist på tid och intresse. Jag vill betona att detta inte är en säljesannons. Företaget är INTE till salu nu. Vi försöker skapa oss en bild av våra alternativ. |
Använd vedertagna principer för företagsvärdering.
För mig som investerare ser jag ingen skillnad på att köpa ett företag som driver en webbshop eller sysslar med att svarva vevstakar till gamla raggar-bilar. Ett alldeles för enkelt exempel: Låt säga att ni ger 1 kr i vinst, har goda expansionsmöjligheter men verkar i en känslig bransch, ja, baserat på detta anser jag att 20 % avkastning på kapitalet verkar rimligt, således kan jag tänka mig att betala 5 kr för ert företag. Kort och gott, egenskaper såsom återbetalningstid går att lägga till likt en vanlig investeringskalkyl. Ett annat för enkelt exempel: Jag försätter ert företag i konkurs, ni sitter på en kassa, med 1 kr i, ett lager som är värderat till 2 kr, datorer till 1 kr och e-handelslösning värderad till 1 kr, då är det minsta jag bör betala 5 kr. Ett annat exempel: en snarliknande webbshop såldes för 5 kr, då bör jag köpa er för 5 kr. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson