![]() |
Funderade över fenomenet, när jag kollade mitt mesta sökord på Google.
Sökordet är kopplad till två av mina hemsidor, vi kallar de sidan S1 och S2. Båda hemsidor hamnar top10 i både Explorer och Firefix, om man söker på sökordet. Men det blir skillnad: I Explorer har S1 sidan plats 9 och S2 sidan plats 10 I Firefox har S1 sidan plats 10 och S" sidan plats 6 Ska det vara så och varför? |
Egentligen ska det inte vara så, då Googles idé är att ge ett så perfekt sökresultat till användarna, oavsett vilken webbläsare de använder.
Men det kan vara så att en förfrågan går till två olika datacenter och ger därför två olika resultat tillbaka. Alternativt att du i någon av webbläsarna har lokala inställningar för dina sökningar vilket gör att en viss skillnad uppstår i resultatet. |
Var du inloggad på Google(mail etc) i någon av webbläsarna? Google anpassar resultatet om du är inloggad.
|
Citat:
Båda webbläsare är inställd på webben |
På vilket sätt anpassas sökresultaten om man är inloggad eller inte?
|
Dina språkinställningar ändras.
|
Men det kan väl inte påverka vilket resultat olika sidor får?
|
Kolla parametern hl i GET strängen, se om den är olika..
Vilken version av IE använder du? |
Citat:
|
Du får svar från olika datacenter helt enkelt.
|
Fast Google tar ju hänsyn till (något av, eller alla dessa) cache, är du inloggad på gmail eller igoogle ser den ditt innehåll där och tar hänsyn till det, historik...rätt eller fel låter jag vara osagt, däremot tycker jag INTE det går emot att varje sökresultat ska vara så perfekt som möjligt (som någon sa)
Men sen ligger det säkert skillnader mellan webläsare, när jag hade Mac så fick man t.ex. olika sökresultat på blocket beroende på om man hade Safari eller FF |
Citat:
|
Jag tyckert ett sökresultat (från samma levrantör) borde vara absolut och oberoende.
Det kan krångla till om man tror sig ha en viss placering, men någon annan ser inte samma resultat. Tänk om du anlitas för att Seo-a ett sökord, och i din burk ser du en bättre placering, medan din kund ser en sämre palcering. Vem har rätt? |
Rätt resultat är ju det som visas på en ren sökning (utan historik, utan cache) men om du söker på SAAB och Google kan utläsa av din gmail, ditt igoogle innehåll, din historik och din cache att du är grymt intresserad av flygning, är det inte då riktigt att ranka det resultatet högre än motsvarande bilinnehåll från samma fabrik....annars känns det som att vi hoppar tillbaka ett par år...
|
Citat:
Ordet är förresten flygfoto, och det nämner jag bara för att visa att det är ett vanligt ord, och alla andra sökträff på SERP-en (top15) handlar uteslutande om företag som hansdkas med just flygfoto på ett eller annat sätt. Jag använder Firefox då jag loggar in på Google konto, men har lite bättre placeringar i Explorer Dessutom visar Firefox 175.000 träffar, medan Explorer 175.000 träffar Betyder allt detta då att andra människor ser helt en helt annan träfflista på sökordet? |
Citat:
|
lyssna på Robertsson. det handlar helt enkelt om olika datacenters..
|
Citat:
När det gäller antalet sidor och antalet träffar så är det estimeringar somm G gör, det är inte exakta siffror. |
Citat:
|
från min del skulle det vara olika siffror, (ca 5% avvikelse)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:32. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson