WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Domänöverlåtelse hos loopia (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29914)

Rob 2008-06-14 13:31

Hej,
Har sålt ett par .se domäner som jag hade hos loopia.
Har faxat in överlåtelseblanketterna till dem och efter detta har inget hänt. Detta gjorde jag för över 3 veckor sedan.

Har mailat loopia [email protected] (den adress loopiasupporten säger att man ska maila till i ärenden rörande domänöverlåtelser) men får inga svar från dem.

Har även ringt loopiasupporten och de hänvisar bara till ovan nämnda adress.

Hur lång tid har det tagit för er?

Mvh
Robert

Timofey 2008-06-14 13:37

Brukar ta någon vecka eller två i vanliga fall, de är inte så snabba på det.

expression 2008-06-14 13:38

Det har tagit 1 vecka för oss, men då har vi skickat in blanketterna med vanlig post. Det är även mitt råd för framtida överlåtelseinskick - Använd hederlig post.

gummianka 2008-06-14 14:16

Mer än 1 vecka ska man ju inte acceptera att det tar, köper man en tjänst så räknar man väl med att få den utförd per omgående om inget annat anges, från det att papprena hamnar hos Loopia (eller aktuellt ombud) så kan överlåtelsen som sådan vara klar på en kvart. Jag hade också massor med problem på min senaste överlåtelse, vilket jag fann irriterande av just den anledningen som jag sa, det är iaf en tjänst man betalar för, och då förväntar man sig att den utförs per omgående och/eller att man får relevant information om vad som händer, och INTE behöver sitta 2 dagar i telefon, får felaktiga (i princip "bedrägliga") besked.
Jag skulle ju personligen föredra fax, då vet man att pappren hamnat hos mottagaren, däremot berodde en del av mina problem på att jag skrev som en kratta och att dom inte ville göra överlåtelsen utan att vara helt 100 på vad som stod, men det beskedet fick jag från .se, och Inte från mitt ombud..

Helix 2008-06-14 14:44

Ja, men för det priset Loopia tar kan man inte kräva blixtsnabb insats, gummianka. De får ta det som det kommer. Man sätter pappren i kö och behandlar de därefter. Högen varierar säkert mycket i storlek .. Det tar några dagar där. Sedan , som jag förstår så är det en kö hos .SE också, så att efter att Loopia gjort sin del, så tar det några dagar där också. Tid: 1-2 veckor.

tartareandesire 2008-06-14 15:11

Citat:

Originally posted by expression@Jun 14 2008, 13:38
Det har tagit 1 vecka för oss, men då har vi skickat in blanketterna med vanlig post. Det är även mitt råd för framtida överlåtelseinskick - Använd hederlig post.

Loopia tillåter inte vanlig post längre. Detta är ju inte några extremt brådskande ärenden heller så det kan dröja lite ibland.

robertsson 2008-06-14 15:48

Jag har väntat 1,5 år på en överlåtelse hos Loopia.

tartareandesire 2008-06-14 15:52

Citat:

Originally posted by robertsson@Jun 14 2008, 15:48
Jag har väntat 1,5 år på en överlåtelse hos Loopia.

Utan eller med tjat? Du har nog rekordet då =)

robertsson 2008-06-14 15:56

Känns så hopplöst tjata på Loopia.

Helst skulle man önska att dom höjde priset och införde en premuimtjänst, d.v.s. överlåtelse inom 24h och telefonsupport. Har man köpt en domän för X tusen kronor så vill man inte att affären ska stoppas av Loopias buggiga fax.

tartareandesire 2008-06-14 15:59

Håller inte riktigt med utan upplever Loopia som smidiga. De få överlåtelser jag gjort via Loopia har gått på en vecka eller två. Någon gång har jag behövt påminna om något (kommer dock inte ihåg om det har gällt domäner) och då har ett andra mail gett snabbt resultat.

gummianka 2008-06-14 17:13

Ska sägas att mina problem INTE var hos Loopia, rätt ska vara rätt...

Problemet är ju att man fastnar mellan all sköns stolar, och ofta är det ju kanske pengar inblandade i en överlåtelse. A säger att han gjort vad han ska och skyller på B, B säger att A inte alls gjort vad han ska och undrar vad han pratar om, samtidigt står C och skriker och vill ha betalt för domänen för HAN har ju iaf gjort vad han ska. Så jag tycker det borde vara ganska högt prioriterat, ombuden är ju just det, MITT ombud i en transaktion där 4 eller 5 parter är involverade, och, dom får betalt, då borde dom ta tillvara mina intressen.

tartareandesire 2008-06-14 17:27

Citat:

Originally posted by gummianka@Jun 14 2008, 17:13
Ska sägas att mina problem INTE var hos Loopia, rätt ska vara rätt...
Problemet är ju att man fastnar mellan all sköns stolar, och ofta är det ju kanske pengar inblandade i en överlåtelse. A säger att han gjort vad han ska och skyller på B, B säger att A inte alls gjort vad han ska och undrar vad han pratar om, samtidigt står C och skriker och vill ha betalt för domänen för HAN har ju iaf gjort vad han ska. Så jag tycker det borde vara ganska högt prioriterat, ombuden är ju just det, MITT ombud i en transaktion där 4 eller 5 parter är involverade, och, dom får betalt, då borde dom ta tillvara mina intressen.

Det är en prioritet för er men knappast högsta prioritet för ett generellt webbhotell. Det genererar ingen inkomst utan domänhandel och överlåtelser är snarare något de helst vill slippa.

jonny 2008-06-14 18:26

Robertsson, med affärer i den storleken som jag föreställer mig att du gör förstår jag inte att du inte använder andra ombud.

Normalt kan det dröja ett eller två dygn från att IIS fått ägarbyetet tills det är genomfört. Det varierar en hel del där.

Tar det mer än en vecka är det förmodligen ombudet som är slött.

gummianka 2008-06-14 19:13

Men jag har inget generellt webhotell, jag har ett specifikt webhotell, då är det fel på prissättning, servicekänslan hos dom som jobbar där, eller utbudet på tjänster, eller all of the above.
Jag fattar också att Expert inte tjänar lika mycket pengar på en filmrulle, eller minneskort om man så vill, som dom gör på kameran, men självklart är servicegraden lika hög gentemot alla kunder....

robertsson 2008-06-14 19:43

Citat:

Originally posted by jonny@Jun 14 2008, 18:26
Robertsson, med affärer i den storleken som jag föreställer mig att du gör förstår jag inte att du inte använder andra ombud.

Inte jag heller :)

Antar att man vill ha allt på ett ställe.

tartareandesire 2008-06-14 20:02

Citat:

Originally posted by gummianka@Jun 14 2008, 19:13
Men jag har inget generellt webhotell, jag har ett specifikt webhotell, då är det fel på prissättning, servicekänslan hos dom som jobbar där, eller utbudet på tjänster, eller all of the above.
Jag fattar också att Expert inte tjänar lika mycket pengar på en filmrulle, eller minneskort om man så vill, som dom gör på kameran, men självklart är servicegraden lika hög gentemot alla kunder....

Saken är den att de tjänar ingenting alls på det här utan förlorar snarare pengar. Det spelar ingen roll vilket företag du talar om, de har alltid olika hög prioritet på olika arbetsuppgifter.

Max 2008-06-15 20:37

loopia funkar bra när det funkar... ;-)

det verkar inte vara ngt fel på kompetensen, problemet är ju vara att de är så otroligt slarviga och inte har några vettiga processer på plats. jag vet inte hur många överlåtelser de tappat bort för mig, hävdat att de beställt överlåtelse men det visade sig bara vara för 3 av de 5 domänöverlåtelse rman skickat in osv osv.

bara en så enkel sak som att alltid bekräfta när en överlåtelsehandling kommit in till dem skulle ju reda ut en hel del problem.

jag håller fö inte med dem som säger att man får vad man betalar för. loopia skryter med att vara störst på domäner och "ett riktigt webbhotell", då har de själva lagt ribban och man förväntar sig proffsig hantering.

Rob 2008-06-15 21:04

Hej och tack för alla svar!
Någon som har något konkret tips annat än att maila dem för att de ska skynda på?

Han som har köpt domänerna börjar surna till när han aldrig får sina domäner.

Ska testa att ringa dem imorgon igen och se ifall jag inte kan få något vettigt svar.

"Kul" allefall att se att jag inte är ensam om detta. Hoppas Loopia ser detta också och ser över sina interna processer.

/Rob

pkallberg21 2008-06-15 21:25

Jag köpte en domän från en användare här på WN för några veckor sedan... Han verkar ha problem med överlåtelsen han också. Rätt pinsamt för Loopia att detta sker, jag har totalt förlorat mitt förtroende för dem. Men, bra att nyare företag som Binero kan ta över där Loopia inte sköter sig :)

Rob 2008-06-17 16:06

Var tydligen effektivt att skriva här :)

För nu fick jag svar på mina mail där de skev att de skulle göra överflytten denna vecka!

Men det har fortfarande tagit ungefär en månad för dem!

/Rob

Magnus_A 2008-06-17 16:27

Jag brukar ringa och tjata. Det enda som fungerar. Att bara vänta vid sitt tangentbord hjälper inte.
Sen när väl domänen är överlåten väntar nästa problem. Att få in den i sin egen domänhanterare.
För då ligger den kvar i den gamla ägarens domänhanterare och därifrån kan de inte tänka sig att flytta den utan att den gamla ägaren begär det.
Men hallå, domänen har faktiskt bytt ägare och den gamla ägaren har inget att göra med den längre!
Godmorgon!

Max 2008-06-18 07:40

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Jun 17 2008, 16:27
Jag brukar ringa och tjata. Det enda som fungerar. Att bara vänta vid sitt tangentbord hjälper inte.

Förutom att det inte går att ringa till domänavdelningen på loopia, de accepterar bara epost...

Rob 2008-06-25 18:03

Citat:

Originally posted by Rob@Jun 17 2008, 16:06
Var tydligen effektivt att skriva här
För nu fick jag svar på mina mail där de skev att de skulle göra överflytten denna vecka
Men det har fortfarande tagit ungefär en månad för dem
/Rob

Var tydligen inte så effektivt att skriva här ändå!
Visserligen så fick jag ett mail av dem när jag skrev inlägget ovan att de genast skulle flytta min domän, MEN SÅ F*N HELLER! Börjar tröttna ordentligt på loopia nu. Har givetvis mailat dem men får inget svar från dem. Skärpning Loopia

tartareandesire 2008-06-25 18:52

Det dröjde lite för mig också nu sist men efter en påminnelse så blev det ordnat så jag är relativt nöjd.

Timofey 2008-06-25 19:14

Jobbigt att man måste påminna dem om sånt, kan inte tänka mig att det är så ansträngande att godkänna och skicka vidare överlåtelsen till IIS.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson