WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Designverktyg (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29903)

FunTrix 2008-06-13 19:31

Tjenixen!
Sitter och funderar på vad ni designar era hemsidor i? Sitter ni i photoshop och drar upp skisserna, går ni direkt till någon text editor eller använder ni er utav dreamweaver eller något liknande?
Frågar mest eftersom jag är ute efter något bra verktyg själv. I photoshop kan man inte göra textboxar, radioknappar ändra färg och utseende på dem osv, i dreamweaver kan man inte flytta runt bilder och ändra runt på designen på samma sätt som i photoshop så en mix utav dem skulle vara bäst enligt mig :P Någon som sitter och håller på ett sånt program kanske?

KarlRoos 2008-06-13 20:21

Photoshop och sedan Coda, ingen WYSIWYG här inte.
Om du ska göra radioknappar och sådant i Photoshop så kan du istället bara göra en rund form som du sedan vet är en radioknapp när du kodar sidan. Annars kan du ta en bild av en radioknapp som du infogar i ditt Photoshop dokument.

När man använder WYSIWYG program för att göra hemsidor så blir koden i nästan alla fall - rent ut sagt skit.
Rekommenderar dig att lära dig XHTML och CSS istället (om du inte redan kan det).

FunTrix 2008-06-13 20:28

Jodå jag gör aldrig klart en sida i dreamweaver lr så utan kan bara för att dra upp själva strukturen för sidan... Coda verkade vara ett bra verktyg men det var till mac, sitter själv på windows så om någon har något bra windows program att rekommendera så skulle det vara bra :)

LRantalainen 2008-06-13 20:40

Notepad++ is deh shit ;)

KarlRoos 2008-06-13 20:52

Citat:

Originally posted by FunTrix@Jun 13 2008, 20:28
Jodå jag gör aldrig klart en sida i dreamweaver lr så utan kan bara för att dra upp själva strukturen för sidan... Coda verkade vara ett bra verktyg men det var till mac, sitter själv på windows så om någon har något bra windows program att rekommendera så skulle det vara bra

Get a Mac,
du kommer inte att ångra dig! ;)

FredrikNas 2008-06-13 22:53

För windows: Notepad++ det är fan ett grymt bra verktyg dessutom open source
För mac: Coda.. coda is the shit helt enkelt.. kan inte annat att hålla med Karlroos unga dock visa ord!

wysiwyg editorer sabbar koden när du drar runt dina objekt på skärmen, wysiwyg fungerar på en statiskt html sida, men så fort vi börjar prata om dynamiska sidor där content ska includas så är ju wysiwyg editorer helt överflödiga, t.ex dreamweaver.

Christos 2008-06-13 23:18

Glöm aldrig att ett program är endast ett verktyg som ska hjälpa dig i ditt arbete. Låt det inte styra dina idéer. Kan du inte skissa/struktuera utan att förlita dig på ett program så kommer du snart att inse problematiken i det hela.
Papper, penna och ett gäng suddgummin funkar oavsett vad man jobbar med. Efter det funkar i stort sett vilket program som helst då du redan vet vad du vill åstadkomma.

Det enkla svaret är annars: Jag själv kör Dreamweaver och Photoshop parallellt.

Citat:

wysiwyg editorer sabbar koden när du drar runt dina objekt på skärmen, wysiwyg fungerar på en statiskt html sida, men så fort vi börjar prata om dynamiska sidor där content ska includas så är ju wysiwyg editorer helt överflödiga, t.ex dreamweaver.
Det där får jag höra hur ofta som helst men det stämmer ju inte!
Det hände för typ 10 år sedan när Frontpage och GoLive var heta. Jag har kört dreamveaver i över 10 år nu och den har aldrig någonsin sabbat koden för mig. Kanske av den enkla anledningen att jag dubbelkollar så att min kod hamnar rätt genom delad design/codeview? Det är lätt att skylla på ett program när man själv inte håller koll på vad man gör.

KarlRoos 2008-06-13 23:22

Citat:

Originally posted by Follow the rabbit@Jun 13 2008, 23:18
Det där får jag höra hur ofta som helst men det stämmer ju inte
Det hände för typ 10 år sedan när Frontpage och GoLive var heta. Jag har kört dreamveaver i över 10 år nu och den har aldrig någonsin sabbat koden för mig. Kanske av den enkla anledningen att jag dubbelkollar så att min kod hamnar rätt genom delad design/codeview? Det är lätt att skylla på ett program när man själv inte håller koll på vad man gör.

Dreamweaver gör skitkod,
säg vad du vill. Jag vet inte vilken "kvalité" du har på din XHTML.

Något exempel?

Jag håller dock med dig om det där med penna och papper, det stämmer.

FredrikNas 2008-06-13 23:26

dreameaver fungerar fint bara man inte drar runt sina objekt i design fönstret, klart att DW fungerar lika bra som alla andra i "Code" läge.

Edit: menar du att DW klarar att läsa includade filer, samt visa dom korrekt i design läget? det har jag aldrig sett

Undoredoo 2008-06-13 23:41

Skissar i Photoshop och använder Dreamweaver för kodning. Dock inget wysiwyg för min del, ren kod som är komponerad av mig ska det vara. Det är helt enkelt färgkodningen och FTP-funktionen jag vill åt i Dreamweaver. Vid prototyparbete är ju templates ganska smidigt också.

Om jag någonsin får för mig att använda wysiwyg så är det dags att lägga av. Direkt. ;)

Christos 2008-06-13 23:59

Det började bli ett långt inlägg så jag drar det kort.

Jag håller helt/delvis med er båda, men nu är vi tillbaka på det jag sade tidigare. Man ska "ALDRIG" förlita sig på ett program. Dreamweaver kommer aldrig att bygga en hemsida åt en, likaså kommer Photoshop aldrig att skapa en logga åt en. Man måste helt enkelt veta hur man ska göra det för att det ska bli bra med DW och PS som hjälpmedel.

EDIT: Kvalitén på min kod är som ett gäng färskplockade kaffebönor på väg till rosteriet. :blink:

Mortekai 2008-06-14 00:04

Photoshop för layout design och Dreamweaver för kodning. Brukar lägga in koden "manuellt" och nyttjar gärna WYSIWYG läget för att se hur resultatet blir mellan varven :)

FredrikNas 2008-06-14 00:04

Det kan jag hålla med om. själv är jag som tidigare sagt helt frälst i "coda", det har tabbar, färgkodning och "sites" sites är en inbyggd ftp klient som stödjer direkt editering av alla sorts dokument direkt i servern. och även möjligheten att skapa olika sites inom samma profil utöver detta så innehåller den en grafiks layout över din CSS fil, och det gottigaste till sist.. en inbyggd terminal klient =)

Christos 2008-06-14 00:11

När jag ser program som CODA blir jag så jäkla sugen på att skaffa en mac. Så förbannat snyggt. Synd bara att macar kostar 2x PC-pengar.

FredrikNas 2008-06-14 00:13

ja men det är ju 3x sexypoints =)

FredrikNas 2008-06-14 00:14

dessutom behöööver man ju inte köpa en MBP, macbook räcker nog också ganska långt.

Christos 2008-06-14 00:28

Citat:

Originally posted by Novocain@Jun 14 2008, 00:13
ja men det är ju 3x sexypoints =)

Haha! Det var det bästa jag hört någonsin.

FredrikNas 2008-06-14 00:30

Jag sover med min MBP =)

KarlRoos 2008-06-14 01:40

Citat:

Originally posted by Novocain@Jun 14 2008, 00:30
Jag sover med min MBP =)

Same <3 :P

FredrikNas 2008-06-14 01:43

oooh jag börjar ana att det finns en marknad för sexiga mbp bilder, vill du vara med Roos? tänk dig en MBP i en sexig tanga ;) sen upp på rate-my-sexy-macbookpro.com macofiler över hela världen skulle vallfärdas till sidan :D

^^snacka om att det är dags att sova nu

KarlRoos 2008-06-14 01:44

Citat:

Originally posted by Novocain@Jun 14 2008, 01:43
^^snacka om att det är dags att sova nu
Ja :D

(Jag är med btw.)

gummianka 2008-06-14 05:38

Det är väl lite magstarkt att påstå tycker jag att man i "huvudet" har bättre koll på CSS och XHTML taggar än vad DW har,men...
Sen ÄR ju inte målet att skriva kod som som valideras bra enl. w3c, utan att skriva kod som fungerar hos den tilltänkta målgruppen, vilket INTE är samma sak.

Jag blev verkligen fundersam när jag läste en annan tråd över vilka verktyg folk använder och efter 10 inlägg (typ) så har ingen sagt vare sig DW, FW eller Photoshop.

Och nu slog det mig att det ju stämmer dåligt med den romantiska bilden över alla ungdomar som stjäl (fulladdar) Photoshop, Maya, 3D Studio för att sen bli branschens stöttepelare som både ekonomiskt och kreativt lyfter branschen...

sasserdude 2008-06-14 12:41

Design: Photoshop.
kodning till html/css: dreamweaver.

C Upp 2008-06-14 17:18

Mitt huvud för idéer
Photoshop för grafik
Notepad för kodning

Sen är jag jag ju inte direkt fullärd på nåt av det, så det är jag som sätter stopp i slutändan.

martine 2008-06-14 22:40

Photoshop är väl det givna verktyget för designen.

Sedan måste jag säga att Coda är svårslagbart men inte för att det är snyggast (det borde väl kanske inte vara nödvändigt även om det förgyller tillvaron) utan för att 1) det enkelt att hålla reda på och administrera 25+ sajter (med ett klick är du rakt inne i valfri sajt exakt i samma dokument du sist arbetade) och 2) du alltid har fullständig backup av alla sajter inklusive allra senaste förändringar. (För säkerhets skull: Jag säger inte att Coda är det enda programmet som klarar av detta - de har bara lyckats lösa det på ett ovanligt enkelt och smidigt sätt.)

Papper är mitt val för skissande av designer för sajter och för databastabeller och relationer. Även xml-strukturer skissas gärna på papper…

Sedan skadar det ju inte heller att man har en 8-kärnig Mac Pro som klarar såväl MacOS med alla upptänkliga program samtidigt utan att sega och dessutom kan köra Vista med glans. ;-)

Tony Bolero 2008-06-18 11:45

När jag designar jobbar jag enbart med Fireworks . Har varit mitt favvoprogram sen fw2 dvs i över 8 år. Programmet är ju skapat för att skissa fram webbsajter och är helt outstanding jämfört med Photoshop i effektivitet.

Photoshop använder jag bara för att spara om tunga bilder eller skapa nån specialeffekt.

Efter jag slicat upp grafiken använder jag Dreamweaver CS3 som fungerar väldigt bra tillsammans med FW. Kodläget är superbra och har inbyggd validering och referenslitteratur.

Thir13teen 2008-06-18 12:24

Photoshop och Notepad, det enda riktiga B)

FredrikNas 2008-06-18 12:27

det är lite lustigt att ingen säger Illustrator.. det är ju egentligen ett mycket bättre verktyg än Photoshop.. eller ja bättre.. men det ger ju vektorbilder.. vilket är överlägset bättre för denna branch =) anledningen till att jag inte säger det själv är att jag helt enkelt inte är vass nog på det.

KarlRoos 2008-06-18 13:12

Citat:

Originally posted by Novocain@Jun 18 2008, 12:27
det är lite lustigt att ingen säger Illustrator.. det är ju egentligen ett mycket bättre verktyg än Photoshop.. eller ja bättre.. men det ger ju vektorbilder.. vilket är överlägset bättre för denna branch =) anledningen till att jag inte säger det själv är att jag helt enkelt inte är vass nog på det.

Sorry, då glömde jag väll det!
Använder Illustrator då och då om jag ska skapa former. :)

cyrre 2008-06-18 13:53

Photoshop till punktgrafik, Illustrator till vektorgrafik och PSPad till kod. Gillar det programmet riktigt mycket, highlight för php, html, css och en inbyggd ftp-klient! Underbart!

frippe 2008-06-24 17:48

oj fel,

allstars 2008-06-24 22:43

design görs på papper med blyerts- eller kylspetspenna.
Kodning görs i EditPlus 3

eliasson 2008-06-24 23:52

Skapar designer/layouter i Photoshop, slicar designen och gör till HTML/CSS i Editplus.

eliasson 2008-06-24 23:55

Citat:

Originally posted by Novocain@Jun 18 2008, 12:27

Jag skulle dock inte vilja påstå att Illustrator är bättre när man gör själva designen, men absolut när man gör logotyperna då det just skapar vektor format.

EDIT: Ber om ursäkt för dubbelpost - tänkte inte på att jag redan svarat i denna tråd.

FredrikNas 2008-06-25 12:33

Eliasson, ja jag var lite otydlig dær, syftade på loggor.

weetabix 2008-06-25 14:00

layout i photoshop, optimering i fireworks, kodning i e texteditor och css i stylemaster... utvärderar för närvarande också stylizer som verkar ok.

eliasson 2008-06-25 16:19

Citat:

Originally posted by Novocain@Jun 25 2008, 12:33
Eliasson, ja jag var lite otydlig dær, syftade på loggor.

Tänkte nästan det ;)

_Michael_ 2008-06-26 00:54

Själv föredrar jag Photoshop, Dreamweaver och TextMate
TextMate för större applikationer och Dreamweaver i code-mode för mer standard webbsidor :)

Bjarne 2008-06-26 08:52

Vet inte om nån har använt/använder HomeSite, men det var the shit för mig innan Macromedia köpte upp det och lade ner mer eller mindre.
Men samma gubber som gjode HomeSite gör nu TopStyle som egentligen är en (väldigt bra) CSS editor, men som också fungerar väldigt bra för (x)HTML. Snabb, smidig och påminner väldogt mycket om HomeSite. Ett tips för den som inte ännu hittat sin favorit-editor alltså.

Mina val alltså; papper å penna, Photoshop och TopStyle.

Hjalmarsson 2008-06-26 19:08

Photoshop->e-texteditor(windows motsvarighet till TextMate). sen är allt klart :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson