![]() |
Jag bokför mina domänköp på 4010 (inköp material & varor). Dock ställer jag mig lite förvirrad till vart jag ska bokföra kostnader för tillexempel årsavgift eller kostnad för att flytta till annan operatör.
Hade tankar på att göra ett nytt konto som heter "Domänavgifter" och bokföra kostnaden där. Kanske även ett "Inköp av domän" för framtida köp, för att få lite bättre koll på det hela. Nån som har någon annan lösning? |
|
Jag har sökt men jag blev inget klokare för det.
Domänerna används i min näringsverksamhet och är således en kostnad för mig, det är jag med på. Inköpet bokfördes på 4010 som sagt. Vart bokför jag sedan de löpande kostnaderna för dessa inköpta varor? Känns som det finns ett par luddiga 6-alternativ.. dock känns det mest som jag borde göra ett eget, förslagsvis 6541 - Domänkostnader. Blir det rätt? |
Jag kör Visma Enskild Firma utan kontoplaner men lägger domäninköp under "varor och material" samt löpande kostnader kopplade till domännamnen t.ex. SQL-tjänster under "reklam- och försäljningsutgifter".
|
En intressant aspekt är vilket syfte du har med företaget.
Driver du en billackeringsverkstad är det ju inte varuinköp, vare sig domänregistreringen eller årsavgiften, oftast är det så små summor så det spelar inte så stor roll om du lägger det på markandsföring eller datakostnader, eller delar upp det. Ingen kommer hänga dig för det. |
Citat:
Ja, för ditt förslag gick ju såå mycke bättre. |
Citat:
|
Har AB och har lagt det på några egna skapade konton 6230-6232 där jag har hosting, domäner etc på separata konton. Har varit ok med revisor. Hade jag gjort om det idag kunde jag tänka mig att det skulle funka att göra egna konton under 65xx eller 69xx också.
Bas kontoplanen är lite efter sin tid här :) Bättre göra eget! |
Jag driver en webshop på nätet. Jag har skapat ett eget konto 6201 Internetkostnader. Där bokför jag alla kostnader jag har rörande hemsidan såsom domän, webhotell trafikkostnader mm.
|
Citat:
Försäljningskonto 3210 - Internetdomäner Kostnadskonto 4210 - Internetdomäner Då kommer dessa att matchas under rörliga rörelsekostnader i resultaträkningen. Balanskonton 10-19 Tillgångar 20-29 Skulder Resultatkonton 30-39 Direkta Intäkter 40-49 Direkta kostnader (strategiska kostnader) 50-69 konton är för administrativa kostnader (ickestrategiska kostnader) 70-79 Personalkostnader 80-89 Finansiella kostnader och avskrivningar För mitt eget bolags kostnader har jag däremot kontona: 5230 Datakommunikation 5231 Internet Mailkonto 5232 Internet webbhotellkonto 5233 Internet Uppkoppling bredband 5234 Internet uppkoppling modem 5235 Internet Domännamn Egna Försäljningskonton för rörliga intäkter resp kostnader som du kan lägga upp själv 3200-3499 kostnadskonton 4200-4499 Baskontoplanen är mycket flexibel och modern, det kan vara lite knepigt innan man förstått hur den kan användas dock. Om du matchar kontona som jag visat ovan mellan intäkter och kostnader så blir det tydligt i redovisningen hur intäkter och kostnader hänger ihop. |
Citat:
|
Citat:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/visma.png |
Citat:
Jag har exempelvis konton enligt BAS 2008 som heter: På intäktssidan: --------------------- 3041 Försäljning Tjänst 25% sv 3051 Försäljning Varor 25% sv På kostnadssidan: ----------------------- 4010 Inköp material och varor 4600 Legoarbeten, underentreprenör (Inköp av tjänster) 4940 Förändr produkter i arbete 4950 Förändr lager färdigvaror 4970 Förändr pågående arbete 4990 Lagerförändring |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Man kan gå in i arkiv-menyn längs upp i vänstra härnet och där välja företagsinställningar, sen finns det ett antal flikar "Grunduppgifter", "Kassabok", "Konto-/Moms", "Faktura", "Övrigt". Där väljer du "Kassabok" då kan man längs ned på sidan klicka i en ruta så öppnas 5 nya skrivält där man kan ange ytterligare max 5 olika utgiftskonton. Jag kunde dock inte utröna hur man anger vilken kontoklass eller vilket kontonummer som det verkligen avser. Det kanske man kan avgöra vid årsbokslut? |
Den intressanta frågan i sammanhanget måste ju ändå vara, om jag köper en domän för 100.000 i år, vad är värdet på den nästa år ? 100 kr...?
|
Citat:
Gör du ett köp bör det enbart vara att flytta pengar mellan 1930 (bankkonto) och 1090. Vet inte om man kanske behöver ta en omväg över något annat konto, men tror inte det. Sen får du göra en avskrivning i bokslutet. |
Det är ju lite intressant. Bör man ta upp sina domäner som imateriella tillgångar i bolaget och vad värderar man de då till?
Köper man en domän för 100 000 kr bör den ju dessutom inte tappa i värde i normalfallet. |
Självklart inte i normalfallet. Min ingång på det hela var att det bör kunna ge utrymme för skatteplanering om man t.ex. vill ha en förlust att "dra av"
Tittar man på t.ex. en "film"domän så kan den ju vara värd xx antal tusen idag och absolut inget imorgon, ett annat exempel (spekulerar jag) är bellasuger som idag aldrig kan vara värd dom pengarna som sas vara aktuella vid försäljning. |
Citat:
|
Så här skriver Skatteverket:
http://www.skatteverket.se/skatter/s...800017222.html Om man handlar med domäner ska domänen alltså tas upp som en lagertillgång och ska inte kostnadsföras direkt utan skrivas av över flera år. Men det kanske redan har sagts i tråden... |
Citat:
Tydligen så kan man bokföra den inom olika genrer. |
Citat:
Ett domänköp består av två delar, dels den imateriella tillgångens marknadsvärde som ska tas upp under tillgångar med avskrivningsplan, dels årsavgiften till NIC.SE som är en ren kostnad dras av direkt. Om du köper en imateriell tillgång (eftertraktad domän) kan man göra så, i detta fall tog vi exemplet om domänen kostar 100 000 SEK. Då har den ett Goodwillvärde på 100 000-240 => 99 760 SEK, detta ska skrivas av under viss tid. När du köper en domän för 240 SEK så är det mer en förbrukningsgrej som inte har något värde efter 1 år. Skattemyndighetens personal som du pratar med är inte kunnig annat än inom ett mycket smalt område och de ser bara till skattemyndighetens intressen, inte till dina. De har sällan erfarenhet av att driva företag, även om undantag finns. |
...till skillnad från Conny, som kan...ja han är faktiskt bäst på nästan allt...
Vi är tacksamma Conny, jag förstod av tråden om journalister/skribenter att du egentligen inte gör såna här saker utan att ta rejält betalt, att du egentligen inte har tid, så...tack... |
Citat:
Här på WN är det ideellt, men med att jag tar betalt det gäller bara kunder så att säga, mellan kollegor så hjälper jag gärna till om jag har tid och ork. Jag kan inte mycket, jag lär mig massor om Sökmotoroptimering, affiliate-program, användbarhet, design av webbsidor, och mycket mer som jag suger i mig som svamp av. Då känns det bara viktigt att försöka bidra med det lilla jag har lärt mig så andra slipper göra samam misstag som jag en gång har gjort. Det jag kan bidra med ligger främst inom området företagandet i sig självt, jag har dessutom jobbat på skatteverket i 7 år och försäkringsbolag i 5 år som anställd innan jag började jobba som konsult som jag nu har jobbat i 12 år (varav med eget AB i 9 år). Jag har själv stor nytta av WN så då bidrar jag med det jag har något hum om. Det har inte varit gratis att lära sig, jag har gjort massor, massor, massor med misstag och de har kostat skjortan, skjortan, skjortan..... Jag försöker alltid hålla mig till sakfrågan, det är bäst så, men ibland svallar känslorna över och man uttrycker sig lite plumpt, men det är väl bara att igonera mina knsloutbrott, jag är bara människa.... :-) Jag är glad om en enda av mina kära kollegor här på WN kan ha hjälp av det jag delar med mig av och slipper göra ett enda av mina misstag, då blir jag glad. |
Citat:
|
Citat:
"Utgifter för inköp och/eller registrering av domännamnen ska inte kostnadsföras direkt, eftersom det är fråga om lagertillgångar. Det är först när domännamnet säljs vidare som du kan göra avdrag för kostnader." http://www.skatteverket.se/skatter/spel/do...e800017222.html Edit: typo |
Citat:
Lagertillgång kontklass 1 Det ena är att ta upp det som en lagertillgång och därmed boka det i kontoklass 1. Strategiskt inköp på kontklass 4 Det andra är att ta upp det som en vara som direkt ska säljas vidare och det ska då bokas i kontoklass 4. Då får man dock en lite bieffekt att resultatet kommer att åka jojo upp och ned i verksamheten. Vinstmarginalbeskattning kontklass 1 (lager), 3 (intäkt) och 4 (strategiskt inköp) Sen kan man göra en kombination av de två, genom att först ta upp det som en lagertillgång i kontoklass 1 vid inköpet och först vid försäljning så tar man upp det i både konto klass 3 för intäkten och kostnaden bokas mot kontoklass 4, samt att man får förhoppningsvis en vinstmarginal som även den ska bokas på ett särskilt konto. Automatkontering (gör hela skiten automagiskt) Det finns ytterligare en variant som kallas automatkontering och då tar man upp inköpen som i sista exemplet och så ställer man in en automatkontering i bokföringsprogrammet så att vinsten bokas in direkt man gör ett uttag ur lagret. Detta blir enkelt om man har en konstant vinstmarginal på alla artiklar man säljer i hela bolaget. Man behöver ett särskilt intäkts-konto för varje vinstmarginal man jobbar med. Icke strategiska inköp Kontoklass 5-6 PS. Eftersm jag använde begreppet "strategiskt inköp" så måste jag väl i konsekvensens namn även förklara vad "icke startegiska inköp" är .... Det är sånt som inte ska säljas vidare till kunder utan som är till för bolagets egen "förbrukning" sm pennor och kontrsmaterial.... Det betyder oxo att företagets domäner som ska användas i verksamheten själv ska kostnadsföras direkt i kontoklass 5 eller 6 (jag skulle föreslå klass 5). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson