WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Har Skype patent? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29853)

Callemo 2008-06-11 17:24

ja som overskriften sager, finns det patent pa IP-telefonin? Eller varfor gor ingen nagot liknande? Ar det for avancerat eller for dyrt? Ventrilo har ju funnits hur lange som helst och skype kanns bara som en forlangning.

Mvh Calle

KarlRoos 2008-06-11 17:59

Patent?

Ingen aning,
Skype är inte direkt den enda ju. Finns många konkurrenter där Ventrilo enligt mig inte alls är en.
De använder sig bl.a. av helt olika tekniker; Ventrilo körs mot en server medans Skype är mellan klienterna.

Det kanske finns någon patent men det finns väldigt många som gör samma sak så svaret på "Eller varfor gor ingen nagot liknande?" är att det redan finns.

Callemo 2008-06-11 18:04

Oki, vad skulle det kunna, kosta att skapa IP-telefoni som SAAS funktion da? alltsa att den ligger direkt i weblastaren, man behover inte installera. Finns det nagon sadant? vilka ar konkurrenterna till skype och varfor har inte de lyckats?

Jag har manga fragor nu men hade varit kul att gora nagot sadant. kanske nagon har som kan med den programmeringen?

KarlRoos 2008-06-11 18:16

Kosta, kosta. Det beror självklart på vad du ska ha i din tjänst.
Förslagsvis att du använder Flash som kan komma åt både datorns mikrofon och webcam.

Lycka till!

Callemo 2008-06-11 18:23

oki,

tank dig sahar, jag sitter pa ett kommunity och ser att du ar online och valjer att jag vill ringa upp dig. Sedan pratar vi och lagger pa. Och aven att flera ska kunna ha konference. men inget mer. mojligen webcam grejen da.

Skulle 100 000 racka eller 200 000 tusen? eller vad kan en grov uppskattning vara?

patrikweb 2008-06-11 18:39

Finns ju redan massa sådana lösningar, lär även finns en del gpl saker att byga vidare på.

Så tror att du skulle kunna få en lösning endast för ett par tusen om du anlitar en indie eller likande.

Callemo 2008-06-11 18:47

oki, da maste jag stalla foljdfragan, vad kostar det att gora nagot liknande skype?

Sedan har jag svar pa allt jag behover och maste tacka jattemycket for snabba svar.

Samben 2008-06-11 18:54

Det kommer att kosta dig ett par hundra tusen om du inte har några förkunskaper inom området. Man kan inte ge dig en 100% värdering av vad projektet kan gå på just nu men du måste ha spenderarbyxorna på dig om du ska ha något unikt och tillfredsställande för marknaden.

Callemo 2008-06-11 18:58

oki, det later bra, for det ar just spenderbyxorna jag har tagit pa mig;)
Vi haller pa med ett valdigt stort porjekt.

Om nagon kanner sig duktig nog och manad till att jobba med detta sa ar ni vanliga att skicka PM till mig for vidare diskussion.

Mvh Calle

Ara 2008-06-11 20:12

Citat:

Oki, vad skulle det kunna, kosta att skapa IP-telefoni som SAAS funktion da? alltsa att den ligger direkt i weblastaren, man behover inte installera. Finns det nagon sadant? vilka ar konkurrenterna till skype och varfor har inte de lyckats?
bara för att det körs i webbläsaren betyder inte att det är SAAS.

Callemo 2008-06-11 20:48

nae, det ar sant=)

Skulle bara forsoka gora en fortydling. Hoppas du forstod?

Jag skulle mer vilja ha det som en popup, som nar man har anmalt sig pa till en pokerturnering pa internet och den startar. Fast att det inte ar nagot installerat pa datorn helt enkelt

Ara 2008-06-11 21:50

Citat:

Originally posted by Callemo@Jun 11 2008, 20:48
nae, det ar sant=)

Jag skulle mer vilja ha det som en popup, som nar man har anmalt sig pa till en pokerturnering pa internet och den startar. Fast att det inte ar nagot installerat pa datorn helt enkelt

SAAS har ju inget med mjukvaran att göra utan hur man tar betalt.

Alan 2008-06-11 21:51

Citat:

Originally posted by Callemo@Jun 11 2008, 20:48
nae, det ar sant=)

Det borde gå med java i webbläsaren, fast man måste nog installera något första gången.

KarlRoos 2008-06-11 22:18

Citat:

Originally posted by Wokioo@Jun 11 2008, 21:51
Det borde gå med java i webbläsaren, fast man måste nog installera något första gången.
Snälla - inte Java. Lovar dig, de flesta tycker att Java applikationer på webben är mest irriterande.
Folk uppskattar däremot Flash,
detta stämmer hos de som jag känner/umgås med i alla fall.

cyrre 2008-06-11 23:00

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:

Ursprungligen postat av Wokioo

Snälla - inte Java. Lovar dig, de flesta tycker att Java applikationer på webben är mest irriterande.
Folk uppskattar däremot Flash,
detta stämmer hos de som jag känner/umgås med i alla fall.

Av någon anledning (har inget vettigt argument) så föredrar jag java. Flash (av)skyr jag som pesten..

KarlRoos 2008-06-11 23:23

Citat:

Originally posted by cyrre@Jun 11 2008, 23:00
Av någon anledning (har inget vettigt argument) så föredrar jag java. Flash (av)skyr jag som pesten..
Hur gammal är du?
Det skulle vara intressant att veta :)
(Sorry om det blir för mycket OT. men detta kanske kan vara intressant för någon.)

Ara 2008-06-11 23:46

java > flash

Callemo 2008-06-12 02:19

Ja, eftersom jag inte varit insatt i detta alls, sa ar det jattebra med alla synpunkter. Jag foredrar dock ocksa flash, men vad finns det mer for alternativ, ar det helt enkelt javal eller flash som galler?

Men jag har fortfarande inte fatt veta vilka kunkurrenterna ar

Och nej jag tycker inte ni gick OT ;)

cyrre 2008-06-12 08:08

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:

Ursprungligen postat av cyrre

Hur gammal är du?
Det skulle vara intressant att veta :)
(Sorry om det blir för mycket OT. men detta kanske kan vara intressant för någon.)

20år, men vad har det med saken att göra?

jyggen 2008-06-12 10:55

Java > Flash

Conny Westh 2008-07-06 13:44

Citat:

Originally posted by Callemo@Jun 11 2008, 18:47
oki, da maste jag stalla foljdfragan, vad kostar det att gora nagot liknande skype?

Sedan har jag svar pa allt jag behover och maste tacka jattemycket for snabba svar.

Om du vill utveckla något liknande Skype så lär du få ta på dig kostnader i fler-miljon-klassen.

Det ligger många 1000-tals arbetstimmar bakom Skype.

Niklas Zennström och Jan Friis (trol. deras utv bolag) har patent på ett protokoll som Skype använder.

rhuse 2008-07-06 14:14

Är väl kazaaprotokollet som ligger i grunden. Har för mig att jag läst någonstans att skype använder kazaateknk. I vilket fall som helst så är det ingen billig historia att utveckla något liknande.

PsyDonia 2008-07-19 17:33

om du undrar över konkurenter till skype.
http://en.wikipedia.org/wiki/Compari..._VoIP_software
är en lista på väldigt många VoIP program.
Men en av dom större som liknar skype är väl Gizmo project.

KarlRoos 2008-07-19 18:17

Citat:

Citat:

Originally posted by -KarlRoos@Jun 11 2008, 23:23
Citat:

Hur gammal är du?
Det skulle vara intressant att veta

20år, men vad har det med saken att göra?

Många äldre hatar vissa tekniker medans vissa yngre gillar vissa.
Mamma hatar Flash, kompisarna tycker det är jätte häftigt.
</OT>

htiawe 2008-07-19 19:00

Skulle tro att det är bättre att köra på Flash då det är en mer accepterad teknik bland användare, hade YouTube gjorts i java tror jag inte det hade varit en lika självklar succé.

Conny Westh 2008-07-19 20:36

Citat:

Originally posted by Callemo@Jun 11 2008, 18:47

eBay betalade 30 Miljader för att köpa Skype, jag skylle inte tro att någon kan fixa en klon av Skype för några futtiga 100-tal tusenlappar, det är ju bara ett skämt.

Räkna med att specifikationen av kravspecen kommer kosta någon miljon, sen att själva utvecklingen kosar ytterligare 10 millar. Men då tar det kanske 2 år att utveckla.

Skype hade en sagolik timing som ingen kan slå idag eftersom det finns så många konkurrenter idag.

Marknadsföringen som Niklas Zennström och Jan Friis gjorde för Skype var någon mille om jag minns rätt, sedan spreds programmet av användarna själva, detta är knappast möjligt idag.

Niklas Zennström och Jan Friis har förresten patent på själva kommunikationsprotokollet som både Skype och Kazaa använder.

... och så är du många år efter konkurenterna, så ingen vill ha din lösning. Du har då kastat pengarna i sjön.

Hitta på något nytt, som ingen annan redan gjort... Det är då du har en chans att få en världsprodukt, ingen vill ha en copycat (som kopierar vad andra redan gjort).

xarph 2008-07-19 20:41

Värt att notera är att Skypeköpet var ett av tidernas mest idiotiska köp - det är legendariskt :P

Extremt övervärderat. Det roliga är att det sägs att Zennström och Friis betalade 50 000 kr till några programmerare i Estland för att koda Skype (utifrån deras instruktioner såklart).

Jag tycker Skype är en mycket bra produkt som är lätt att använda - själv använder jag det dagligen.

nudie 2008-07-19 20:55

Citat:

Originally posted by xarph@Jul 19 2008, 20:41
Värt att notera är att Skypeköpet var ett av tidernas mest idiotiska köp - det är legendariskt
Extremt övervärderat. Det roliga är att det sägs att Zennström och Friis betalade 50 000 kr till några programmerare i Estland för att koda Skype (utifrån deras instruktioner såklart).
Jag tycker Skype är en mycket bra produkt som är lätt att använda - själv använder jag det dagligen.

Sen var det nog inte bara tekniken Google betalade för. Bara som varumärke är ju Skype värt en jävla massa pengar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson