![]() |
Loopia flyttade över min server till virtuellt natten mellan 26-27maj
Sen dess har det varit under all kritik. Någon som har samma problem eller är det bara min server som strular. Jag har kontaktat loopia men ingen förbättring. Se uptime report under dagen ,22korta avbrott under dagen och det inte ens ett dygn,siffran är säkerligen dubbla trippla då pingdom inte kan mäta alla korta avbrott som är ifrån 5-20sekunder. Se responstiderna,idag ett genomsnitt på över 1sekund och detta mätt från västerås....innan flytt till virtuellt så var det stadigt på 200ms.Har nu ofta responstider upp till 15sekunder då det också ofta följa av avbrott eller nertid Datan är från pingdom. UPTIME REPORT 10-06-2008 22:02:29 10-06-2008 22:03:20 51s 10-06-2008 20:48:20 10-06-2008 20:49:20 1m 10-06-2008 19:38:20 10-06-2008 19:39:20 1m 10-06-2008 19:12:21 10-06-2008 19:13:30 1m 9s 10-06-2008 18:50:20 10-06-2008 18:51:20 1m 10-06-2008 17:18:20 10-06-2008 17:19:20 1m 10-06-2008 16:37:20 10-06-2008 16:38:20 1m 10-06-2008 16:32:30 10-06-2008 16:33:29 59s 10-06-2008 15:37:31 10-06-2008 15:38:20 49s 10-06-2008 15:29:31 10-06-2008 15:30:29 58s 10-06-2008 14:45:20 10-06-2008 14:46:20 1m 10-06-2008 12:50:20 10-06-2008 12:51:20 1m 10-06-2008 11:55:20 10-06-2008 11:57:20 2m 10-06-2008 10:12:20 10-06-2008 10:13:20 1m 10-06-2008 09:47:29 10-06-2008 09:48:20 51s 10-06-2008 09:42:20 10-06-2008 09:43:20 1m 10-06-2008 09:38:20 10-06-2008 09:39:29 1m 9s 10-06-2008 04:47:20 10-06-2008 04:48:20 1m 10-06-2008 02:29:20 10-06-2008 02:30:20 1m 10-06-2008 02:20:20 10-06-2008 02:21:20 1m RESPONS TIME REPORT 10-06-2008 00:00:00 1.179 ms 09-06-2008 00:00:00 954 ms 08-06-2008 00:00:00 1.149 ms 07-06-2008 00:00:00 608 ms 06-06-2008 00:00:00 528 ms 05-06-2008 00:00:00 443 ms 04-06-2008 00:00:00 2.089 ms 03-06-2008 00:00:00 1.590 ms 02-06-2008 00:00:00 2.017 ms 01-06-2008 00:00:00 2.901 ms 31-05-2008 00:00:00 441 ms 30-05-2008 00:00:00 1.497 ms 29-05-2008 00:00:00 622 ms 28-05-2008 00:00:00 0 ms 27-05-2008 00:00:00 490 ms 26-05-2008 00:00:00 242 ms 25-05-2008 00:00:00 203 ms 24-05-2008 00:00:00 203 ms 23-05-2008 00:00:00 207 ms 22-05-2008 00:00:00 215 ms |
Ja det var usla siffror, riktigt usla. Min vps hos PowerVPS i USA hade mycket bättre upptider och respons och den har jag avvecklat pga. just dåliga upptider.
|
De har ju åtminstone fått fart på sin ftpserver som var rusktigt seg innan.
|
Tråkigt att behöva flytta igen,har haft loopia mindre än ett år och det har fungerat utmärkt innan.
Tråkigt att få svar från supporten ungefär vart 5:e dag angående detta,med svar som....har du fortafarnde samma problem?vad är dina felmeddelanden nu?och ni är välkommen att höra av er om det är något mer ni undrar över. Tråkigt att ringa till supporeten där man uppmanas till att skicka ett mail. Har en genomsnittlig responstid på 1.8sekunder idag. F*n vad illa :angry: |
Det krävs kundskap att gå över till virtuella servrar samt en del att optimera.
Sedan självklart inte överboka kapacitet på servrarna. Med sådana responstider så måste verkligen något vara belastat. |
Har också haft problem med Loopia, verkligen besviken.
|
Det tråkigaste med Loopia är inte nertiderna utan den bristande kompetensen. Jag kommer snart börja fakturera Loopia för alla fel jag uppdagar och sedan meddelar Loopia om.
För ett tag sedan meddelade jag om ett problem och fick en idiotförklaring (ovanligt?). Det tog 4-5 mejl innan jag hade övertygat supporten om att jag hade rätt. Då fick jag en ursäkt från någon annan. När jag sa att vi hade enormt mycket nertid förnekade givetvis Loopia detta innan jag hade överbevisat dem dels genom Pingdom och en annan tjänst med screenprints. Då fick vi erbjudande om att flytta till en annan server. Vår iMap fungerar föga och får till svar att vi får vänta tills efter sommaren på att få det fixat. När Loopia migrerade glömde de DNS:en vilket gjorde att inga av våra domännamn på kontot fungerade. När det väl fungerar, fungerar det bra men det känns som det är väldigt bristande kompetens bland Loopianerna. |
Har också problem med väldigt många korta avbrott. Tjatade på dem en period men det rann ut i sanden då jag inte kände nåt engagemang från Loopias sida. Tyvärr är det lite för krångligt att byta webhotell...
|
Citat:
Nu fattas bara att hitta vad som triggar det och åtgärda,men iaf ett steg på väg när man får mail om att dom insett att något inte funkar som det ska. B) |
Någon som vet vilken virtualiseringsmjukvara de använder? De kör NetApp (NFS) som storage.
|
Oh, riktiga leksaker! Finns mycket att säga om NetApp men speciellt slött är det inte. Om man använder det som NAS med t.ex. CIFS så finns det vissa saker som ger systemet "hicka" men det är lätt att få bort.
|
NetApp är bra, men NFS är inte bra till allt. Man kan dock köra det över fibrechannel också.
De är överlägsna på snapshot och deduplication (fint för ex VMWare). |
För några år sedan (när Jonathan Sulo fortfarande jobbade där som teknikchef) så var faktiskt Loopia riktigt bra på alla sätt o vis. När Loopia senare köptes upp av Active24 och senare Mamut, och Jonathan S lämnade skutan så har det varit ren skit, i alla fall för seriös företagsverksamhet
Överbokade servrar och en databaskopplingar som segar är ju bara något man kan nämna i sammanhanget. Man kan väl säga att Norrmännen har förstört Loopia. Skall tilläggas att jag inte är kund hos Loopia längre, men har varit. |
Jag har drivit ett ärende sen mars kring dippar hos Loopia. Fått mängder av svar och alla är lika löjeväckande. Har bett att få kontakt med någon som ansvarar och kan ge mig besked kring ersättning men aldrig hört ett ljud.
Nu har flera månader gått, de har flyttat mig till en annan server men problemen kvarstår. Flera gånger varje dag så dyker siten, visserligen bara för nån minut men alla sessioner ryker och orderhanteringen skiter sig. Det går INTE att driva en seriös e-handel hos Loopia, det är konstaterat nu. Jag har alltid varit den som försvarat Loopia men det är slut med det nu. |
Fortfarande lika illa,har gått 3 veckor nu och inga som helst åtgärder.
Uptime report 16-06-2008 14:47:20 16-06-2008 14:48:20 1m 16-06-2008 14:42:20 16-06-2008 14:43:20 1m 16-06-2008 13:36:28 16-06-2008 13:56:31 20m 3s 16-06-2008 12:57:20 16-06-2008 12:58:20 1m 16-06-2008 12:07:20 16-06-2008 12:08:20 1m 16-06-2008 11:59:20 16-06-2008 12:00:20 1m 16-06-2008 11:26:20 16-06-2008 11:31:20 5m 16-06-2008 11:21:20 16-06-2008 11:22:28 1m 8s 16-06-2008 09:54:20 16-06-2008 09:57:20 3m 16-06-2008 08:59:20 16-06-2008 09:00:20 1m 16-06-2008 05:32:20 16-06-2008 05:33:20 1m 16-06-2008 00:36:20 16-06-2008 00:37:21 1m 1s Har beställt nytt hotell. |
Citat:
|
Funderade på att nappa på deras gratiserbjudande nu men tvekar....
|
Har också problem med Loopia f.n.
De har börjat skicka ut fakturor på domäner som ska faktureras direkt av IIS. Det började för en vecka sen och har nu kommit 3 felaktiga fakturor medans jag förgäves försöker få hjälp via mail. Lite frustrerande. (Har själv dubbelkollat att samtliga domäner fakturerades direkt av IIS förra året och vad jag vet så har ingenting ändrats från vår sida. ) Får väl försöka via telefon istället. Lite jobbigt när man sitter i Australien dock. |
Om det ändå vore några s*etna fakturor som blivit fel,känner att jag bränner tusenlappar per dag för kunder som misslyckas med köp,sidan ligger nere och responstider på 15sekunder.
Ska inte slänga mer s*it på loopia nu,men det här förtjänar dom. |
Jag har ett antal kunder som har sina webbplatser hos Loopia (tyvärr).
En av dessa kunder rapporterade för en dryg månad sedan att besökarna klagade över att de blev utloggade och möttes av felmeddelanden av typen "Service Unavailable". På grund av detta har jag under de senaste 31 dagarna haft en loggningsfunktion i Application_OnStart och har kunnat konstatera att applikationen startar om (kraschar) i snitt 31 gånger per dag, med toppar på 62 gånger per dygn, alltså totalt över 950 gånger under den senaste månaden. Jag brevväxlar just nu med supporten (hittills 11 brev utspridda över en månad) angående detta och hittills har detta inte gett någonting. Jag lägger ner kanske 30 minuter till en timme på varje brev, samlar data, presenterar dessa på ett överskådligt sätt, ger tips på länkar från Microsoft Technet o.s.v. Men svaren man får är ihopkrafsade på max 2 minuter och är totalt intetsägande. Det är i stil med: "Vi ska titta på det och hör av oss om vi hittar nåt..." men aldrig händer det att de faktiskt hör av sig. Supportnivån är oerhört låg och de verkar inte ha fungerande rutiner för att eskalera kritiska ärenden till rätt nivå (driftteknikerna). Jag är grymt besviken på Loopia. |
Det är precis detta mitt ärende handlar om och det har pågått sen i Mars. Jag har en del intressanta svar från Loopia som jag kan posta. Har också försökt få något form av ersättning, åtminstonde några månadsavgifter men inte kommit någon vart. Sist hänvisade de till en paragraf som i princip krävde att de uppsåtligen skulle förstöra för att man skulle få några pengar.
"Naturligtvis förstår jag att det känns som vi inte gör något när du får i princip samma besked hela tiden, men orsaken till det är att vi inte har något annat att säga. Vi känner till problemet, våra servertekniker försöker hitta orsaken och vi vet inte när det helt och hållet kommer att vara åtgärder." "Vi misstänker att det är någon enskild kund som överutnyttjar resurserna, men vi har inte hittat vem eller varför det orsakar en större störning." "Problemen du beskrev i tidigare mail beror på hur Microsoft har valt att implementera detektion av ändringar i websites för ASP.NET. När websites som använder ASP.NET behövde kompileras om så påverkades ASP-sites oavsiktligt. Vi kontaktade Microsoft och påpekade problemet och vi för en diskussion med Microsoft för att komma fram till det bästa sättet att lösa situationen. Där har du bakgrund och anledning i korthet. Nu skall vi bara se till att Microsoft presenterar en lösning också." |
Jag blev också erbjuden att byta server, med brasklapparna "Observera att berörda sidor blir otillgängliga i upp till ett dygn ..." och "... det finns absolut inte några garantier på att de problem som du upplever inte återkommer efter att vi flyttat din sida till någon annan server".
Det låter mest som att de inte har någon aning om vad som är fel, försöker sopa problemen under mattan, och hanterar bråkande kunder genom att ge sken av att de är villiga att försöka lösa problemet. Men de vidtar bara åtgärder som innebär ytterligare olägenheter för kunden och som ändå inte har någon effekt. Servern är i detta fall s58.loopia.se Vore intressant att få höra om ni andra som upplever problemen också ligger på samma server. Själv använder jag endast klassisk ASP på berörd webbplats. De kanske borde inrätta särskilda servrar för klassisk ASP och några för ASP.NET om det nu är så att ASP och ASP.NET inte trivs så bra ihop? |
Citat:
För min del fungerar det tillfredställande nu sen morgonen den 17:e då dom patchade samtliga servrar för att åtgärda just detta. Har du kollat efter detta?? Ligger på s83 B) |
(Hmm... funktionen "bevaka denna tråd" verkar funka lite dåligt. Nåväl...)
Antalet applikationsomstarter har faktiskt sjunkit sedan den 16 juni, men det är inte nere på noll, eller åtminstone 0,3 vilket jag tycker vore ett rimligt krav. Under juni har det hittills sett ut så här (antalet omstarter av applikationen per dygn): Juni __ __ __ __ __ __ 54 56 62 60 25 27 20 23 23 28 33 23 21 18 28 27 10 04 01 01 01 02 08 02 ...? Den 17 juni var det alltså tio omstarter, den 18 juni fyra och sen var det nere på en omstart per dygn i några dagar. I förrgår var det uppe i åtta igen. Så det är inte helt stabilt ännu. Även om åtta dagliga krascher förstås är bättre än 62 så tycker jag inte att det är tillräckligt bra. Men det jag ogillar mest är att det inte står någonting om detta på driftbloggen och att de inte ger mig vettiga svar på mina mejl. Det känns som att de försöker mörka. Jag verkar inte ha fått så detaljerade svar som buran och nCo. |
Jag sorterade bort 10-20 st "Våra driftstekniker tittar på det..."
|
Har någon drabbad erbjudits någon form av kompensation ännu?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson