WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Allt du gör på nätet kommer att övervakas (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29835)

pokerstjärna 2008-06-10 21:24

Citat:

Den 17 juni röstar Sveriges riksdag om att införa allmän avlyssning av alla svenska medborgare. Försvarets Radioanstalt (FRA) ges i uppdrag att avlyssna all kabelburen kommunikation som passerar Sveriges gränser.

Nästan all kommunikation, även inom Sverige, passerar idag gränsen och kommer därmed att avlyssnas. E-post, sms, webbtrafik, chattar och mobil- och telefonsamtal, allt analyseras.

Ingen domstol är inblandad. Ingen brottsmisstanke krävs. Alla behandlas som misstänkta.

Även regering och myndigheter ges befogenhet att söka i den privata kommunikationen. Lagen öppnar för nya, godtyckliga användningsområden. Materialet kan dessutom lätt missbrukas eller hamna i fel händer.

Källskydd och meddelarfrihet blir tomma ord när varje kontakt med media kan vara avlyssnad.

Källa: Stoppafralagen.nu

Vad tycker ni om den här nya lagen, FRA-lagen?
Diskutera på!

"Handlar om att upptäcka hot"
Snart får staten läsa dina mejl
Alla har något att dölja

Läs mer om FRA

christofer_a 2008-06-10 21:55

Bra att den sittande regeringen kan övervaka sin opposition så att dom inte blir kaxiga, ett exemplariskt pilot-projekt var väl FP:s intrång på Sossarnas intranet?

Framtida områden där regeringen kan gå in är väl t.ex. om någon ritar nidbilder av statsministern och postar på internet, perfekt!

sasserdude 2008-06-10 22:19

Happ, verkar som att det går mot döden för illegal fildelning.. Som i sin tur är världens mest framgångsrikaste grej som hänt.

Lilla olof som växer upp i en fattig familj, har en far som tvingar han till fotboll varje dag för farsan vill att han ska bli fotbollsproffs men olof har inget sinne för fotboll. Genom fotbollen träffar han rika erik som har Cinema 4d hemma en full licens. men olof får inte prova, så han tankar hem det senare när han fått råd att köpa dator, och blir en otroligt duktig 3d animerare för framtidens filmprojekt, han tjänar egna pengar, köper en licens av sitt program som han älskat i flera år.. och tjänar egna pengar och flyttar hemifrån.

Med den nya lagen innebär det att olof kommer få fortsätta spela fotboll och slutar med att hans missbrukar farsa ger han alldeles för mkt stock för han itne gjort några mål när han är 20 år och har inga pengar..

precis, stackars olof som dog pga FRA.

jag som trodde vi hade demokrati.. detta är den värsta diktatur som finns..
om 5 är vi kina där vi inte kommer få surfa på någon sida, för den i sin tur kan ha illegalt material på sidan. bla bla..

*mina knepiga funderingar*

Vi i Sverige hade aldrig ALDRIG haft så begåvade unga IT ungdomar idag om inte den illegala fildelningen fanns. nu vill dem stoppa detta..

När en ung illegal fildelare har fildelat i sin ungdom, så kommer denna att köpa de program han gillar när han tjänar pengar.

Om jag inte har råd med programvaran så har dom ju inte förlorat på det om ja då laddar hem det, och sedan köper det när ja har pengar?

Att sätta dit privatpersoner i detta läge är sjukt.. det är en annan sak att sätta dit företag.. om detta går igenom så kommer IT bland ungdomar bli korrupt. Även hela samhället.

Detta kommer resultera att staten/kommunerna fortfarande kommer söka IT tekniker med word kompetens PÅ PAPPER!

Men å andra sidan vad jag tror, så kommer inte denna lagen att gå igenom?

patrikweb 2008-06-10 22:35

Dom kommer ju inte spara all trafik som skickas, kommer vara omöjligt att lagra alla filmer och liknande som skickas.

Samt målet är ju endast att hitta vissa typer av trafik.

sasserdude 2008-06-10 22:37

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jun 10 2008, 22:35
Dom kommer ju inte spara all trafik som skickas, kommer vara omöjligt att lagra alla filmer och liknande som skickas.

jo om dom av någon minsta misstanke mot någon så har dom rätt att bara gå igenom all din trafik..

tex: håkan går till polisstationen, säger att magnus fildelar, polisen kör igång en scan av hans trafik gällande bredbandstrafik, ser att han fildelar, sätter dit honom.

patrikweb 2008-06-10 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av sasserdude
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

jo om dom av någon minsta misstanke mot någon så har dom rätt att bara gå igenom all din trafik..
tex: håkan går till polisstationen, säger att magnus fildelar, polisen kör igång en scan av hans trafik gällande bredbandstrafik, ser att han fildelar, sätter dit honom.

Fungerar inte så, polisen har fortfarande sina lagar om avlyssning som gäller.

FRA != Polis.

Sedan kan inte FRA endast avlyssna en person utan kräver att operatören fixar med avlyssning på en specefik lina då.

Sedan skulle jag även säga att dom måste logga all trafik och så samt att det är hela filer du skickar.

Som exempel att du tankat/skickat en 50MB rar fil och använda det som bevis blir svårt, du kan aldrig säga att den datan ens är copyrigt på eller ens är en film.

Så länge dom inte har lyckas logga all trafik helt och hållet så har du inte begått något brott så sätt, för en liten rar fil är inte något komplett som ens kan öppnå verksamhethöjd. Möjligen om det råkar ligga en komplett mp3 låt eller liknande.

Dom som åkt fast för fildelning har antingen erkännt eller att dom hittat bevis på datorn.

msjoedin 2008-06-10 23:07

Jag håller med om att det är en idiotisk lag.. Har svårt att tro att den inte kommer att missbrukas. Dock blir det väl svårt att få bevis som håller i rätten om staten skaffat bevis utan husrannsakan el. dylikt.

Finns ju ett intressant program som man kan ta till... http://freenetproject.org/ håller väl dem på lite avstånd i alla fall.

/ Mats

Finnmera 2008-06-10 23:14

Kanske har vi snart en ny J Edgar Hoover som sitter på en mass komprimeterande matrial som går att använda i utpresningssyfte.
Denna FBI snubbe satt ju ohotat på grund av att han visste för mycket om ledande personer.

Xamda 2008-06-11 00:07

Vad som kanske missas här är ju att det inte alls krävs ens minsta misstanke för att genomföra avlyssningen.

Det är det som skiljer FRA från polisen - polisen måste ha misstanke och dessutom dokumentera allt de gör, vilket inte FRA verkar behöva enligt förslaget.

Men har man bara rent mjöl i påsen så är ju allt coolt. Not.

Gustav 2008-06-11 01:45

Det här verkar vara ett lysande tillfälle att outsourcsa kundtjänsten till försvaret. Om de ändå ska läsa mailen så kanske man kan betala någon värnpliktig en liten peng för att även besvara dem.

hubbert 2008-06-11 02:21

Vilka värnpliktiga Gustav?
.

rhdf 2008-06-11 03:12

eller som ett förslag jag såg nånstans (kan ha varit FB)
man kryddar helt enkelt alla sina mail med en lagom lämplig "misstänkt fras"
tillslut så tröttnar någon på att det säger "pling" konstant

skall man dra det till sin spets så kan man ju alltid sätta upp en irc-bot eller 5 som sitter och "konverserar" på nåt lagom trevsamt nät medelst kryptiska /uppenbart misstänkta fraser tillslut inser kanske nån att det blir ett rent helvete att övervaka all trafik som verkar misstänkt

Wojt 2008-06-11 05:47

/me börjar köra Al-Qaeda signatur i all e-post.

Kanske dags att se till att alla börjar kryptera sin e-post? (och övrig trafik)

Vad sägs om Bittorrent via SSL? :)

WebboT 2008-06-11 06:59

Om man inte seriöst sitter och t.ex. diskuterar en bombattack mot Israeliska ambassaden i Stockholm så tror jag inte man behöver oroa sig allt för mycket. För det är väl ingen som på fullt allvar tror att FRA kommer att sitta och aktivt leta efter fildelare?
Förresten så har svensk epost, telekommunikation m.m. varit övervakad via ECHELON i flera år.

För dom som är riktigt paranoida så kan jag varmt rekommendera StealthSurfer
Då kan ni både surfa och mejla annonymt via ett krypterat USB minne.
Firefox, Thunderbird, Tor med mera är redan förinstallerat.
All aktivitet som bokmärken, cache, cookies,epost lagras på USB minnet i stället för datorn. Kanonsmidigt att sedan ta med sig minnet och plugga in i vilken annan dator som helst.

KarlRoos 2008-06-11 08:08

Piratpartiet säger ifrån... Länk.

Xamda 2008-06-11 10:00

Wojt - det finns alla anlednign till oro med den övervakningspanik som råder i vårt "öppna" samhälle. Än så länge är risken för repressalier relativt liten även om man uttrycker obekväma åsikter, men tyvärr finns ingen garanti för att detta skall förbli fallet.

Se bara på det land där paniken uppstod och spred sig ifrån - USA, där övervakning är legio, trots att man i landets lagstiftning uttryckligen förbjuder den (utom i jakten på "terrorister", och tolka nu inte citationstecknen som att jag inte tror och vet att det de facto finns terrorister, utan som att de är försvinnande få i västvärlden).

Echelon är dessutom i första hand ett signalspaningssysteme med internetkoppling. Europeiska internetanvändare som ej kommunicerar med USA berörs sannolikt ytterst marginellt av Echelons övervakning... Ännu en anledning att inte använda Gmail och Hotmail och annat USA-baserat bjäfs ;-)

KarlRoos - tyvärr är det nog så att vad Piratpartiet säger och det katten släpar in har samma betydelse för utvecklingen inom svensk säkerhetspolitik. Dock läste jag på den av dig länkade sidan. "Nätverket Stoppa FRA-lagen är en partipolitiskt obunden, löst sammanknuten samling av organisationer och privatpersoner med gemensamt mål att stoppa införandet av allmän avlyssning av svenska folket." Det låter i vilket fall bra och för en gångs skull, även om Piratpartiet står bakom, är jag beredd att skriva under.

jonny 2008-06-11 10:37

Som vanligt känns det som Patrikweb är ute och cyklar. När jag för en gångs skull trodde att vi skulle ha samma åsikt så är han för avlyssning och inskränkningar. Jag säger då det.

Nej, det låter inte farligt nu. Men hur har lagen anpassats och hur används den om fem, tio eller femtio år? Har de väl fått in foten i dörren är det svårt att stänga den igen.

sasserdude 2008-06-11 10:41

Citat:

Originally posted by WebboT@Jun 11 2008, 06:59
Om man inte seriöst sitter och t.ex. diskuterar en bombattack mot Israeliska ambassaden i Stockholm så tror jag inte man behöver oroa sig allt för mycket. För det är väl ingen som på fullt allvar tror att FRA kommer att sitta och aktivt leta efter fildelare?
Förresten så har svensk epost, telekommunikation m.m. varit övervakad via ECHELON i flera år.

För dom som är riktigt paranoida så kan jag varmt rekommendera StealthSurfer
Då kan ni både surfa och mejla annonymt via ett krypterat USB minne.
Firefox, Thunderbird, Tor med mera är redan förinstallerat.
All aktivitet som bokmärken, cache, cookies,epost lagras på USB minnet i stället för datorn. Kanonsmidigt att sedan ta med sig minnet och plugga in i vilken annan dator som helst.

Jo det har du rätt i.

patrikweb 2008-06-11 11:04

Citat:

Originally posted by jonny@Jun 11 2008, 10:37
Som vanligt känns det som Patrikweb är ute och cyklar. När jag för en gångs skull trodde att vi skulle ha samma åsikt så är han för avlyssning och inskränkningar. Jag säger då det.
Nej, det låter inte farligt nu. Men hur har lagen anpassats och hur används den om fem, tio eller femtio år? Har de väl fått in foten i dörren är det svårt att stänga den igen.

På vilket sätt? Jag är emot avlyssning.

Dock så är inte målet att lagra all trafik som skickas och knappast lagra all fildelningstrafik som skickas då det skulle vara omöjligt att lagra. Om man då inte vill lägga alla skattepengar på ha ha världens största akriv med lagrade filmer och övrig skit.

Sedan måste ändå polisen följa dom lagar som finns fortfarande, dom har inte rätt att begära saker från FRA bara så där.

Och jag påstår fortfarande att man aldrig kan bevisa äktheten från en avsändande IP, krävs mer bevis isåfall.

TobiasH 2008-06-11 14:06

Jävlar va kul man skulle kunna ha om man vet att kanske någon sitter och avlyssnar det man säger i telefonen, tror att jag skulle säga många ord som jag inte vill säga här :rolleyes:

Annars tycker jag att det är förjävligt, bort med FRA.

Spindel 2008-06-11 14:35

Men på vilket sätt kan det missbrukas? Visst, jag skriver också privata saker på MSN och mail men inget jag precis skulle skämmas över om en 40-åring på FRA skulle läsa igenom.

Tror ni på allvar att FRA kommer att användas till att sätta dit piratkopierare? De svenska politikerna vet att de inte kan sätta för hårt mot piratkopiering då det sedan kommer avspegla sig i valet, till Piratpartiets favör.

patrikweb 2008-06-11 14:53

Problemet är allt kan missbrukas och information är makt.

Sedan att du sitter naken i din webcam och snackar skit på msn är väl kanske inte så mycket värde i men.

Men information om företag, och högre uppsatta personer kan vara värd mycket i makt.

Men Reinfeld i msn och cam sådan information skulle vara extremt mycket värd i utpressning eller även tidningar skulle betalat bra för det.

Alan 2008-06-11 15:52

Tycker den här lagen känns onödig eftersom Sverige inte är utsatt inför något direkt terrorist hot eller liknande. Förstår inte vart dom vill komma.

Sen undrar jag om det finns något sätt att komma förbi det här? Att kryptera sin datatrafik eller något?

kalasboll 2008-06-11 16:10

Tror faktiskt inte att förslaget röstas igenom, får anta att det finns tillräckligt med vett innanför ledamöternas pannben.

Netikett 2008-06-11 17:46

Det här handlar mer om än att bara spara på data.
Vad blir nästa steg? Kommer FRA att kunna hindra karikatyrer eller andra hemska hot mot regeringen?

Man anses väl vara oskyldig tills motsatsen bevisas? Så är inte fallet med den här lagen.

MrHandley 2008-06-11 21:30

En klok person skrev det här (vilket jag håller med om):
För mig handlar FRA-avlyssningslagen om - inskränkning av den personliga integritetn, brevhemlighet och källskydd. Jag är inte piratpartist. Jag vet att det pågår avlyssning men jag tycker inte att det ska komma en lag som tillåter den att använda sig av spray-and-praymetoden enlig tprincipen alltid träffar man någon.

Hur rent mjölet är i påsen ska man dock komma ihåg att det är betraktaren som bestämmer.

htiawe 2008-06-12 08:22

Det är så konstigt att sånt här ens kan tas upp som förslag i dagens Sverige, jag förväntade mig mer av vår lilla demokrati. Varför ska hela tiden datatrafik särskiljas? I mina ögon kunde de lika gärna ha velat läsa min post, avlyssna alla mina samtal eller leta igenom min lägenhet varje dag då jag är på jobbet.

Går det här igenom så känns det som att framtiden kan bli mycket dyster.

SimonP 2008-06-13 10:57

Jag börjar nu tro att lagen inte kommer att röstas igenom, speciellt när en fd SÄPO chef går ut och berättar för politikerna att lagförslaget är dåligt. Det biter bättre när en sån som han säger ifrån...

tartareandesire 2008-06-13 11:28

Tycker lagen är bra, är för ökad övervakning i de flesta fall förutsatt att det används på rätt sätt. Det är väl en självklarhet att all trafik inte kommer att analyseras i detalj utan endast då någon form av brottsmisstanke finns.

Det finns dock vissa problem som kan drabba individen. Det finns t.ex. en hel del som är Israel-kritiska i vårt land utan att för den skull ha det minsta samröre med terrorister. Sådana diskussioner kan vissa andra länder ha intresse av och där ser jag en risk att oskyldiga personer kan råka illa ut, vilket redan hänt flera gånger utan denna lag. Jag anser att staten måste bli bättre på att skydda individen i vissa fall.

pokerstjärna 2008-06-13 11:52

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jun 13 2008, 11:28
Tycker lagen är bra, är för ökad övervakning i de flesta fall förutsatt att det används på rätt sätt. Det är väl en självklarhet att all trafik inte kommer att analyseras i detalj utan endast då någon form av brottsmisstanke finns.

Det finns dock vissa problem som kan drabba individen. Det finns t.ex. en hel del som är Israel-kritiska i vårt land utan att för den skull ha det minsta samröre med terrorister. Sådana diskussioner kan vissa andra länder ha intresse av och där ser jag en risk att oskyldiga personer kan råka illa ut, vilket redan hänt flera gånger utan denna lag. Jag anser att staten måste bli bättre på att skydda individen i vissa fall.

Självklart ska inte all trafik analyseras i detalj, det är omöjligt och det finns inga resurser för det.
Och hur vet man att ett brott håller på att begås eller begåtts? Allstå måste man analysera först och sedan så kan man misstänka och påbörja en eventuellt utredning.
- Eller kanske fungerar det även som så: att om någon blir misstänkt så kollar de igenom hans internettrafik och allt han har gjort online och kan efter det använda som bevis i domstol?

Jag förstår fortfarande inte varför denna lag är viktig!?
- ska det ge ett ökat skydd mot terrorism?
- ska det ge ett ökat skydd mot organiserad kriminell verksamhet?
- Är det meningen att förebygga brott och terrorism med hjälp utav den här lagen?
- Om ja, på vilket sätt ska de kunna förhindra saker och ting när terrorister och kriminella känner till allt detta, det är ju inte så att man skickar ett meddelande över msn till sin terrorist kompis "spränga tangenbordsbron i serverhallen kl. 16.00, ta med dig C4." :ph34r: :lol:

tartareandesire 2008-06-13 12:05

pokerstjärna: Det har nog främst tagits fram pga terrorism men jag förmodar att det ska kunna användas för all typ av brottslighet där man kan ha nytta av sådan avlyssning vilket jag också tycker man bör göra. Sverige må ha varit utanför riskzonen än så länge men ingen vet hur framtiden ser ut och nyligen har ju en hotbild mot Danmark presenterat sig så...

Även om du skämtar om det så har faktiskt ett antal planerade terrordåd kunnat avstyras pga avlyssning. På senare tid har en hel del kommunikation terrorister emellan gått via internet. Även resultat av självmordsbombningar, halshuggningar, videoinstruktioner för att använda raketgevär osv. har publicerats på nätet.

Anders Larsson 2008-06-13 17:30

Men den viktiga frågan är då varför denna lag inte innefattar analog kommunikation som tex Posten är databärare för.

claes 2008-06-13 20:44

Citat:

Originally posted by MrHandley@Jun 11 2008, 21:30
Hur rent mjölet är i påsen ska man dock komma ihåg att det är betraktaren som bestämmer.
Det var ju förbannat rätt konstaterat.

Det är ju inte så länge sedan som video och satellit-TV ansågs vara förkastligt och skulle censureras och till och med stoppas med störsändare. Samma grupper av personer hade säkerligen gärna satt dit alla oss med hänvisning till vad vi idag har i våra playstations, iPods eller mediecenter.

FredrikNas 2008-06-13 21:11

Är det ingen mer än jag som upplever ett stort obehag runt denna nyhet? nu tror jag för det första inte att det kommer att gå igenom, inte heller att den skulle påverka oss vanliga människor så mycket.. MEN det är det här med att nån KAN läsa min post som gör mig obekväm.. nu har jag inte mer att dölja än de flesta andra, men ändå så har jag information i min mail som är för min och skribentens ögon, naturligtvis inga bombrecept eller ens något som skulle få mig gripen, men privat information helt enkelt.. för att inte gå in på löseord som skrivs ut i klartext av diverse sämre tjänster & sidor. Vad är det som hindrar en mindre seriös anställd på FRA centret från att anteckna hejvildt för att sedan använda information till egen vinning.. det här är ju lite som att ha en kamera i sovrummet.... skoj i teorin, men inte om det är någon annans kamera...

Edit: mhm så det innefattar inte analog trafik, berätta inte det för eventuella terrorister då!

pokerstjärna 2008-06-14 08:10

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jun 13 2008, 12:05
pokerstjärna: Det har nog främst tagits fram pga terrorism men jag förmodar att det ska kunna användas för all typ av brottslighet där man kan ha nytta av sådan avlyssning vilket jag också tycker man bör göra. Sverige må ha varit utanför riskzonen än så länge men ingen vet hur framtiden ser ut och nyligen har ju en hotbild mot Danmark presenterat sig så...

Även om du skämtar om det så har faktiskt ett antal planerade terrordåd kunnat avstyras pga avlyssning. På senare tid har en hel del kommunikation terrorister emellan gått via internet. Även resultat av självmordsbombningar, halshuggningar, videoinstruktioner för att använda raketgevär osv. har publicerats på nätet.

Om en terrorist verkligen vill angripa ett mål så gör han det.
- Och inte tror jag att en avlyssning skulle kunna förhindra sådant.
Avlyssning kan också komma att utnyttjas i sådant fall, att man pratar ofta och mot samma telefonnummer och e-post om exempelvis attentat mot phpbyggnaden kl 13.00 och nu menar jag att man pratar om det under en längre tid.

Under denna tid så hinner säkert deras system snappa upp allting och man börjar ha något att gå på. Man förbereder mot attentater och spärrar av vägar, kallar in extra resurser, har krisberedskapsmyndigheten redo osv..

- Men i själva verket så har dessa nissar bara fejkat att de ska slå till mot phpbyggnaden och slår till samma dag samma tid mot något helt annat föremål.

Lite invecklat förklarat men jag hoppas du förstår vad det är jag försöker komma fram till/förklara.

Citat:

Även om du skämtar om det så har faktiskt ett antal planerade terrordåd kunnat avstyras pga avlyssning.
Okej, är det planerade dåd riktat mot Sverige då eller har detta gällt utomlands?
Om Sverige, så uppskattar jag att du styrker det hela med en källa (länk).

gummianka 2008-06-14 09:06

Men samhället har ju dom senaste 10 åren gått mot att det idag är mer eller mindre accepterat att t.ex. ladda hem filmer och program på TPB, detta helt oavsett vad lagar och förordningar säger, detta samtidigt som många också säger sig skulle kunna tänka sig att betala för för sig, om...OM...om risken att faktiskt åka fast var större, att tjänsterna var bättre utvecklade...

Hur tycker Ni att vi ska göra då, någonstans så måste man ju ta ett personligt ansvar, man kan inte BÅDE utnyttja alla som kryphål som finns, samtidigt som man skriker och gapar när något faktiskt försöker göras, om ingen tar ett personligt ansvar, och inget får göras, ska vi bara lägga ner hela skiten då ?
Skulle man inte kunna tänka sig att en sån här lag (bland andra åtgärder) vänder det den allmäna oppinionen, inte på grund av lagen eller dom åtal den som sådan leder till, utan för att....människor faktiskt behöver någon som håller dom i handen...

med det sagt....nu ska jag kolla på säsongsavslutningen på BSG, det närmaste en religiös upplevelse JAG kommer idag....eftersom min flickvän inte är hemma :)

tartareandesire 2008-06-14 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire

Om en terrorist verkligen vill angripa ett mål så gör han det.
- Och inte tror jag att en avlyssning skulle kunna förhindra sådant.
Avlyssning kan också komma att utnyttjas i sådant fall, att man pratar ofta och mot samma telefonnummer och e-post om exempelvis attentat mot phpbyggnaden kl 13.00 och nu menar jag att man pratar om det under en längre tid.
Under denna tid så hinner säkert deras system snappa upp allting och man börjar ha något att gå på. Man förbereder mot attentater och spärrar av vägar, kallar in extra resurser, har krisberedskapsmyndigheten redo osv..
- Men i själva verket så har dessa nissar bara fejkat att de ska slå till mot phpbyggnaden och slår till samma dag samma tid mot något helt annat föremål.
Lite invecklat förklarat men jag hoppas du förstår vad det är jag försöker komma fram till/förklara.
Citat:

Även om du skämtar om det så har faktiskt ett antal planerade terrordåd kunnat avstyras pga avlyssning.

Okej, är det planerade dåd riktat mot Sverige då eller har detta gällt utomlands?
Om Sverige, så uppskattar jag att du styrker det hela med en källa (länk).

Det har inte skett i Sverige vad jag vet men det betyder inte att man inte ska vara förberedd ifall det händer. Det är inte krig utan tnternationella kriminella organisationer och terrorister som utgör det största hotet mot länder som Sverige i framtiden och då är detta ett självklart led i försvaret. Sedan om man kan komma åt annan kriminalitet samtidigt så är ju det bara en bonus.

Avlyssning HAR redan förhindrat terrordåd i t.ex. Tyskland, Israel och USA vare sig du tror att det går eller inte.

Xamda 2008-06-14 21:22

Fast jag tycker personligen att skyddet av individens personlig integritet och rättigheter väger tyngre än att man KANSKE kan stoppa ett terroristdåd genom att kränka hela befolkningen.

Det finns gott om andra sätt att bearbeta terrorism och hindra den.

Terrorism är dessutom ett larvigt klent hot mot vårt samhålle i västvärlden jämfört med till exempel rökning, alkoholmissbruk eller trafikolyckor. Där borde man satsa miljarderna och se på när man räddar miljoner människor, fler än terroristerna ens kan drömma om att försöka skada i sina blodplaskigaste drömmar.

Det verkar som det inte framgått tydligt nog här, men denna lag tar knappast sikte på fildelning och den är konstruerad så att den skall användas INNAN misstanke finns. Det är det som är det obehagliga.

tartareandesire 2008-06-14 21:44

Citat:

Originally posted by Xamda@Jun 14 2008, 21:22
Fast jag tycker personligen att skyddet av individens personlig integritet och rättigheter väger tyngre än att man KANSKE kan stoppa ett terroristdåd genom att kränka hela befolkningen.
Det finns gott om andra sätt att bearbeta terrorism och hindra den.
Terrorism är dessutom ett larvigt klent hot mot vårt samhålle i västvärlden jämfört med till exempel rökning, alkoholmissbruk eller trafikolyckor. Där borde man satsa miljarderna och se på när man räddar miljoner människor, fler än terroristerna ens kan drömma om att försöka skada i sina blodplaskigaste drömmar.
Det verkar som det inte framgått tydligt nog här, men denna lag tar knappast sikte på fildelning och den är konstruerad så att den skall användas INNAN misstanke finns. Det är det som är det obehagliga.

Du jämför terrorism och rökning? Ja, tjena....

bird200 2008-06-15 10:46

Det här med att man tror man kan skydda sig med att kryptera sin e-post eller sin trafik är ju tyvärr nonsens.

FRA har förmodligen köpt in så mycket datakraft att man knäcker en hemmagjord kryptering från free-ware program på ingen tid alls!

Det krävs betydligt bättre kryptering om man skall skicka något säkert. Det är inte några pentium-burkar FRA har stående i sin källare för att knäcka krypteringar, det är det bästa av det bästa. Vi snackar förmodligen om underklockade IPod-processorer om 400 MHz vardera. Energisnåla som tusan. Koppla ihop tio sådana och du har en dator som är lika snabb som den snabbaste PC-burken för privatmarknaden men som drar 1/100 ström och som kostar en 1/30 att köpa in jämfört mot din dator där hemma.

För en miljard kronor får du samma processorkraft som från 2 miljoner nya PC.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson