WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur många sale/leads får ni per click i snitt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29811)

aDonis 2008-06-09 13:20

Är lite nyfiken på eran lead through rate och sale through rate om någon har lust att dela med sig av den statistiken.
Kanske inte heter så men undrar hur många sales/leads ni har per click alltså. Ni behöver bara avslöja procenten :) Hur många click ni har är jag inte intresserad av.
Gärna vilken hemsida det är också.

Tack till de som delar med sig.

Magnus_A 2008-06-09 13:24

Och vad ska du med de uppgifterna? Det är en sak om man samlar uppgifter anonymt, men du vill speciellt ha uppgift om hemsida också? Du borde förklara dig lite mera.

aDonis 2008-06-09 13:32

Jag vill självklart jämföra med en egen hemsida, tycker min ligger väldigt lågt.

Ni behöver alltså inte avslöja hur många klick ni har eller hur många besökare, bara hur många sales och leads per klick. Om ni inte vill avslöja hemsida så får ni iaf säga om det är en rewardsite eller liknande där det finns uppmaningar till att utföra sales/leads. Det torde inte vara för mycket begärt tycker jag? Please?

Lundmark 2008-06-09 13:58

EPC "Earnings per 100 clicks" är väll det intresanta här.

Jag brukar ligga på ca 150 kr som snitt på billigast.se

aDonis 2008-06-09 14:12

Okej då får jag lov att omformulera mig, jag tar gärna del av eran EPC alltså.
Tack till Lundmarks bidrag.

Wojt 2008-06-09 17:08

Beror ju helt och hållet på program, nätverk, sidan och trafik.

Lite sales %:
15,69%
7,53%
6,67%

Lead %:
33,33%
16,67%
11,11%

Som sagt. Utan att veta trafiken och vilket erbjudande det är så är det väl ganska irrelevant egentligen.

Inga rewardsidor.

sasserdude 2008-06-09 18:11

har fått ett click än så länge och det gav 6 spänn, fan inte dåligt.. men har ju inte lanserat sidan heller :D

jeppjepp 2013-03-20 12:34

Lyfter denna tråd då jag har samma fråga.. Har 50klick nu på 2 dagar men 0 i sales.

Vad snittar ni?

TheCheesePolice 2013-03-20 12:49

Det varierar ju något enormt beroende på område och pre-salessidor osv.

John Adams 2013-03-20 13:02

Man kan inte räkna alla klick med sales, vilka program har du på sidan? pma url så kan jag kolla lite om du vill.

Tänk på följande:
Är det adsens och inga intäkter, då bör du se till att allt är som det ska på google kontot,

Är det affiliate, hur kommer du få din ersättning? per sale, lead eller klick, visa betalar ut först när kunden/besökaren har betalat för produkten, tar vi Comviq, de betalar ut först när kunden har fått sitt simkort, aktiverat och laddat med på med en vis summa, allt detta innan du får betald för produkten.

Tar vi SalusAnsvar, försäkringar, de betalar ut först 15 dagar efter att kunden har tecknat en försäkring, betalat in eller skickat in ett autogiro medgivande.

Kör du en populär afilliate program så finns det risk att besäkaren släper med sig cookie från tidigare besök på andra sidor, detta sail faller den först besökte sida ( min teori och inte helt 100 på det här ).


Läs genom de program du använder på din sida så får du bätte bild av det hela.

Mvh

Jesper Ribacka 2013-03-20 17:49

Håller med om att det spelar roll vilket typ av program/reklam du har på sidan. Vissa tar ju längre tid etc. Men det viktigaste är väl vilken typ av besökare man har. Alltså om du har en sida där du säljer ved och får in trafik på sökordet "skog" så kanske folk klickar sig vidare men inte finner det dom söker. Rankar du där emot på "köpa ved" så tror jag att klicken kommer att konvertera till köp oftare.

Conny Westh 2013-03-20 18:45

Om man bedriver sin verksamhet i kommercielt syfte, tycker jag dock inte att måttet click per sale är relevant.

Det som är intressant är den kostnad man har för varje försäljningskrona.

Exmpelvis om du annonserar via Google eller någon annan Affiliate-kanal för 100 kr så vill du normalt ha minst 500 kr i ökad försäljning då har du en säljkvot på 5:1 eller uttryckt på ett annat sätt så har du 20% av försäljningen som marknadsföringskostnad.

elofsson 2013-03-20 21:17

Citat:

Ursprungligen postat av John Adams (Inlägg 20465355)
Kör du en populär afilliate program så finns det risk att besäkaren släper med sig cookie från tidigare besök på andra sidor, detta sail faller den först besökte sida ( min teori och inte helt 100 på det här ).

Det är den affiliate som förmedlar det senaste besöket/klicket till annonsören/affiliateprogrammet som får konverteringen. Det är i a f standard.

John Adams 2013-03-21 08:41

Tack för det elofsson, nu vet man bättre.

jeppjepp 2013-03-21 10:40

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20465384)
Om man bedriver sin verksamhet i kommercielt syfte, tycker jag dock inte att måttet click per sale är relevant.

Det som är intressant är den kostnad man har för varje försäljningskrona.

Exmpelvis om du annonserar via Google eller någon annan Affiliate-kanal för 100 kr så vill du normalt ha minst 500 kr i ökad försäljning då har du en säljkvot på 5:1 eller uttryckt på ett annat sätt så har du 20% av försäljningen som marknadsföringskostnad.

För mig är det intrresant vad förlusten är för varje klick som inte leder till sale i snitt på vi säger en månad.

Det är därför väldigt relevant med click per sale.

elofsson 2013-03-21 11:20

Tycker att Conny har helt rätt.

Det vanligaste brukar vara att mäta EPC, hur stor avkastningen blir på varje skickad besökare.

EPC = Total intäkt / antalet klick

Antalet klick och antalet sales är alltså rätt så ointressant. Det som är intressant är konvertering, relevans och provision. Dock bör man köra ett tag och inte dra några slutsatser efter typ 50 klick.

Skickar man t ex 1000 besökare och tjänar 1000 kr så landar man på EPC 1 kr. Sedan kan man t ex trimma detta, A/B-testa och kanske skicka trafiken till någon annonsör i samma nisch och se om man får bättre avkastning. Du kanske tjänar 2000 kr på 1000 klick och har alltså dubblat ditt ROI förtusatt att arbetsinsats och kostnad är densamma för trafiken som skickas.

Börjar man räkna EPC och struntar i t ex om annonsör ger 10% eller 15% i provision så kommer man i slutändan att tjäna mer pengar. Procentsatsen är oftast enbart en del av det som är intressant, tittar vi t ex på en e-handel så är konvertering och medelordervärde betydligt viktigare för affiliates (och alla andra också så klart).

Nu svävade jag iväg men jag ville pusha för EPC som är oslagbart som mätvärde. =)

Legendarisk 2013-03-21 12:31

Väldigt bra sammanfattat elofsson!

nosnaj 2013-03-21 12:53

Citat:

Ursprungligen postat av elofsson (Inlägg 20465443)
Tycker att Conny har helt rätt.

Det vanligaste brukar vara att mäta EPC, hur stor avkastningen blir på varje skickad besökare.

EPC = Total intäkt / antalet klick

Antalet klick och antalet sales är alltså rätt så ointressant. Det som är intressant är konvertering, relevans och provision. Dock bör man köra ett tag och inte dra några slutsatser efter typ 50 klick.

Skickar man t ex 1000 besökare och tjänar 1000 kr så landar man på EPC 1 kr. Sedan kan man t ex trimma detta, A/B-testa och kanske skicka trafiken till någon annonsör i samma nisch och se om man får bättre avkastning. Du kanske tjänar 2000 kr på 1000 klick och har alltså dubblat ditt ROI förtusatt att arbetsinsats och kostnad är densamma för trafiken som skickas.

Börjar man räkna EPC och struntar i t ex om annonsör ger 10% eller 15% i provision så kommer man i slutändan att tjäna mer pengar. Procentsatsen är oftast enbart en del av det som är intressant, tittar vi t ex på en e-handel så är konvertering och medelordervärde betydligt viktigare för affiliates (och alla andra också så klart).

Nu svävade jag iväg men jag ville pusha för EPC som är oslagbart som mätvärde. =)

Det EPC inte innefattar som man borde väga in och vilket Conny redan sagt är kostnader relaterade till förtjänsten.

Så egentligen borde det optimala vara att ha ett RPC, revenue per click, dvs man drar bort alla kostnader som hör till respektive klick, givetvis är det enormt svårt att mäta exakt.
Annonskostnader är väl en lättare sak att dra av, men lön, kontor osv, hur ska den kostnaden viktas på respektive annons...

Som Conny åter sagt är det ju väldigt ointresant att betala 10kr för ett klick som totalt sett bara inbringar 5kr. Då hamnar man på -5 i EPC

elofsson 2013-03-21 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20465449)
Det EPC inte innefattar som man borde väga in och vilket Conny redan sagt är kostnader relaterade till förtjänsten.

Så egentligen borde det optimala vara att ha ett RPC, revenue per click, dvs man drar bort alla kostnader som hör till respektive klick, givetvis är det enormt svårt att mäta exakt.
Annonskostnader är väl en lättare sak att dra av, men lön, kontor osv, hur ska den kostnaden viktas på respektive annons...

Som Conny åter sagt är det ju väldigt ointresant att betala 10kr för ett klick som totalt sett bara inbringar 5kr. Då hamnar man på -5 i EPC

Japp, absolut!

jeppjepp 2013-03-21 16:41

Okej så om ni är klara nu så kan någon svara på min fråga nu? ;)

Conny Westh 2013-03-21 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20465449)
Det EPC inte innefattar som man borde väga in och vilket Conny redan sagt är kostnader relaterade till förtjänsten.

Så egentligen borde det optimala vara att ha ett RPC, revenue per click, dvs man drar bort alla kostnader som hör till respektive klick, givetvis är det enormt svårt att mäta exakt.
Annonskostnader är väl en lättare sak att dra av, men lön, kontor osv, hur ska den kostnaden viktas på respektive annons...

Som Conny åter sagt är det ju väldigt ointresant att betala 10kr för ett klick som totalt sett bara inbringar 5kr. Då hamnar man på -5 i EPC

Jag tycker kanske då att värdet CPR (Cost Per Revenue) är mer intressant. Dvs andelen marknadsföringskostnad i relation till försäljningen, exempelvis 20% dvs (100 kr annonskostnad)/(500 kr försäljning).

Det omvända RPC (Revenue Per Cost) skulle bli vad jag kallar "säljkvot", exempelvis 5:1, dvs (500 kr försäljning)/(100 kr annonskostnad).

mephisto73 2013-03-22 10:53

Man kan inte optimera sin verksamhet enbart mot en kvot, eftersom den inte säger något om mätetalen bakom kvoten, förutom deras inbördes relativa storlek.

Det kanske är uppenbart, men det är meningslöst att fokusera på enstaka nyckeltal som t.ex. CR, EPC, CTR, CPC då de blir användbara endast i sällskap med andra parametrar.

Men för att svara på frågan, jag har en CR på mellan 1% och 4% i våra butiker.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson