WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Skall ni fira kröningen i av Gustav Vasa imorgon? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29747)

klein 2008-06-05 16:19

Intressant och veta hur många fira nationaldagen, eller är bara brunhögern ( Sverigedemokraterna / Nationaldemokratererna ) som vanligt skall ta extra polis resuser inanspråk för att få pumpa ut sin hatpropaganda.

Jag tänker inte fira Gusaf Vasa kröning, det är för varmt..:-)

Ara 2008-06-05 16:25

jag ska fira, tycker det är lite tråkigt att sverige inte har någon "riktig" nationaldag som tex usa eller norge.

scrdj 2008-06-05 16:57

Än tråkigare är att vi saknar nationalsång i det här landet!

Eller att av våra fem språk vi har officiellt så är inget av dem svenska (Men väl jiddischh och romani). Som tur är så är svenska iallafall officiellt språk i Finland.

Jonas 2008-06-05 17:01

Nix

Thir13teen 2008-06-05 17:07

Jag undrar verkligen hur det känns att vara stolt över sitt land, att vara glad på nationaldagen och fira sitt land. Jag avundas verkligen norrmännen, amerikanerna och de andra.

I ett land där man skippar nationalsången på skolavslutningen för att inte reta upp någon så blir det nog aldrig något annat än en dröm, tyvärr.

emilv 2008-06-05 17:12

Nationer är överskattat.

Rvn 2008-06-05 17:28

Jag ska fira med 3-rätters middag i ett stort sällskap och massa öl ;-)

tartareandesire 2008-06-05 17:56

Förstår inte varför man skulle vilja fira någon som står för ett sådant samhällsklimat? Även om jag själv härstammar från Vasa-ätten så ser jag ingen anledning till att fira Gustav Vasa....

tartareandesire 2008-06-05 17:57

Citat:

Originally posted by emilv@Jun 5 2008, 17:12
Nationer är överskattat.

Så länge det finns så pass stora kulturella och sociala skillnader mellan olika nationer så skulle jag nog vilja säga att de är relativt nödvändiga än så länge. Så länge man har multinationella förbund och samarbeten så är nationer knappast till ondo.

Magnus_A 2008-06-05 18:24

Flaggar. För övrigt blir det inget firande.

allstars 2008-06-05 18:30

Svärmor kommer på besök så flaggor skall införskaffas och vad lunchtid beger vi oss till Slottsskogen i Göteborg för att vifta på flaggorna, äta förberedda smörgåsar och lyssna på musik från Göteborgs Symfoniker.

klein 2008-06-05 19:14

Citat:

Originally posted by Ara@Jun 5 2008, 16:25
jag ska fira, tycker det är lite tråkigt att sverige inte har någon "riktig" nationaldag som tex usa eller norge.
Vi har väl inte varit särskilt framgångrika i några krig. Norge fira 17:e Maj för dom slapp Svenskarna. Vi fira väl 6:e Juni för att vi slapp Danskarna. Eller om det nu är 1809 års regeringsform som man fira..

tartareandesire 2008-06-05 19:24

Citat:

Originally posted by Thir13teen@Jun 5 2008, 17:07
Jag undrar verkligen hur det känns att vara stolt över sitt land, att vara glad på nationaldagen och fira sitt land. Jag avundas verkligen norrmännen, amerikanerna och de andra.
I ett land där man skippar nationalsången på skolavslutningen för att inte reta upp någon så blir det nog aldrig något annat än en dröm, tyvärr.

Varför ska man vara stolt för sitt land? Ska man vara stolt över något är det väl vad man själv åstadkommit för sig själv, andra och jorden i stort och inte ett enstaka litet land.... Om det nu är så nödvändighet att vara stolt öht...

Marcus 2008-06-05 19:35

Jag tror att vi som bor utanför Sveriges gränser antagligen firar Sveriges nationaldag mer än man gör i Sverige. Kanske inte på så typiskt svenskt sätt (med smörgåstårta eller vad det nu skulle kunna vara) men ändå - en bra anledning att träffas och göra något tillsammans! Att det infaller samma dag som TT Senior Race day här på Isle of Man gör att vi också är lediga.

Thir13teen 2008-06-05 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av Thir13teen

Varför ska man vara stolt för sitt land? Ska man vara stolt över något är det väl vad man själv åstadkommit för sig själv, andra och jorden i stort och inte ett enstaka litet land.... Om det nu är så nödvändighet att vara stolt öht...

Vilken otrolig inställning!! Ska man bara vara stolt över vad man själv har åstadkommit? Jag ger fan i att ens kommentera.

tartareandesire 2008-06-05 19:42

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Jun 5 2008, 19:24
Citat:

Vilken otrolig inställning Ska man bara vara stolt över vad man själv har åstadkommit? Jag ger fan i att ens kommentera.

Njae, men har man ingen del i det hela själv så känns det väl inte så nödvändigt att känna något alls. Det är snarare det som i förlängningen ger upphov till de negativa effekterna som "stolthet" har fått. Det som för det mesta förknippas med stolthet ger ofta upphov till ett grupptänkande "vi och dom" som inte är speciellt lyckat oavsett om det handlar om en arbetsplats eller ett land. Gillar personligen inte ordet öht. Därmed inte sagt att man inte kan vara glad för någon annans skull oavsett anledning om det nu var det du försökte antyda....

Thir13teen 2008-06-05 19:56

Citat:

Citat:

Originally posted by -Thir13teen@Jun 5 2008, 19:36
Citat:

Citat:

Vilken otrolig inställning Ska man bara vara stolt över vad man själv har åstadkommit? Jag ger fan i att ens kommentera.

Njae, men har man ingen del i det hela själv så känns det väl inte så nödvändigt att känna något alls. Det är snarare det som i förlängningen ger upphov till de negativa effekterna som "stolthet" har fått. Det som för det mesta förknippas med stolthet ger ofta upphov till ett grupptänkande "vi och dom" som inte är speciellt lyckat oavsett om det handlar om en arbetsplats eller ett land. Gillar personligen inte ordet öht. Därmed inte sagt att man inte kan vara glad för någon annans skull oavsett anledning om det nu var det du försökte antyda....

Jag är deprimerad nu.

Gustav 2008-06-05 19:59

Jag kan känna mig stolt över att vara svensk ibland. Sverige är ett litet puttefnaskland som utifrån sin lilla folkmängd har åstadkommit ganska mycket i världen. Om jag däremot ska analysera min stolthet med den rationella delen av min hjärna, så inser jag ganska snart att jag inte har någonting att vara stolt över. Eftersom mitt bidrag till den svenska nationens framgångar, så här långt, har varit ganska futtigt.

Att Sverige inte har någon riktig nationaldag beror på att vi inte varit inblandade i några krig på mycket länge. Det kanske är något att vara stolt över? :)

Jag ska inte fira nationaldagen.

klein 2008-06-05 20:03

Citat:

Originally posted by Gustav@Jun 5 2008, 19:59
Jag kan känna mig stolt över att vara svensk ibland. Sverige är ett litet puttefnaskland som utifrån sin lilla folkmängd har åstadkommit ganska mycket i världen. Om jag däremot ska analysera min stolthet med den rationella delen av min hjärna, så inser jag ganska snart att jag inte har någonting att vara stolt över. Eftersom mitt bidrag till den svenska nationens framgångar, så här långt, har varit ganska futtigt.

Att Sverige inte har någon riktig nationaldag beror på att vi inte varit inblandade i några krig på mycket länge. Det kanske är något att vara stolt över? :)

Självklart skall man vara stolt över Sverige, dom värden vi står för. Sedan finns grupper i vårt samhället som dra skam över vår flagga och nation, det är dom grupperna som har gjort flaggan till sitt varumärke.

Men varför jag startade den här tråden, var mest ironiska i , varför fira vi nationaldagen 6:e, för Gustaf Vasa kröktes då..

En Jänkare vet varför han fira 4:e Juli
Norrmannen varför han fira 17:e Maj

Men Svensken vet inte varför han har fått ledigt på 6:e juni för att vifta med flaggor.

Cykelpedal 2008-06-05 20:05

Jag firar för att jag lever så bra i Sverige... Hellre det än för att landet vann något krig för 100 år sedan?

tartareandesire 2008-06-05 20:25

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Jun 5 2008, 19:42
Citat:

Originally posted by -Thir13teen@Jun 5 2008, 19:36
Citat:

Citat:

Njae, men har man ingen del i det hela själv så känns det väl inte så nödvändigt att känna något alls. Det är snarare det som i förlängningen ger upphov till de negativa effekterna som stolthet har fått. Det som för det mesta förknippas med stolthet ger ofta upphov till ett grupptänkande vi och dom som inte är speciellt lyckat oavsett om det handlar om en arbetsplats eller ett land. Gillar personligen inte ordet öht. Därmed inte sagt att man inte kan vara glad för någon annans skull oavsett anledning om det nu var det du försökte antyda....

Jag är deprimerad nu.

Det finns det tydligen medicin mot. Men du kan vara lugn, jag ska heja på Sverige på tisdag nere i Salzburg.

tartareandesire 2008-06-05 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Att Sverige inte har någon riktig nationaldag beror på att vi inte varit inblandade i några krig på mycket länge. Det kanske är något att vara stolt över?

Självklart skall man vara stolt över Sverige, dom värden vi står för. Sedan finns grupper i vårt samhället som dra skam över vår flagga och nation, det är dom grupperna som har gjort flaggan till sitt varumärke.
Men varför jag startade den här tråden, var mest ironiska i , varför fira vi nationaldagen 6:e, för Gustaf Vasa kröktes då..
En Jänkare vet varför han fira 4:e Juli
Norrmannen varför han fira 17:e Maj
Men Svensken vet inte varför han har fått ledigt på 6:e juni för att vifta med flaggor.

Jag tar ledigt imorgon jag med men det är enbart för att fira födelsedagar och inte för att det råkar vara nationaldagen =)

clonix 2008-06-05 20:33

Sverige är ett land som håller på att kollapsa från insidan.

Thir13teen 2008-06-05 20:58

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jun 5 2008, 20:25
Det finns det tydligen medicin mot. Men du kan vara lugn, jag ska heja på Sverige på tisdag nere i Salzburg.
Medicin hjälper inte när det är trångsynta människor är problemet. Det skiter sig i Salzburg är jag rädd.

tartareandesire 2008-06-05 20:59

Citat:

Citat:

Medicin hjälper inte när det är trångsynta människor är problemet. Det skiter sig i Salzburg är jag rädd.

Det tror jag nog också. Hehe, så oliktänkande är trångsynta? Tjena. Kina kanske skulle passa dig bättre?

rille77 2008-06-05 22:16

Citat:

Citat:

Originally posted by -Thir13teen@Jun 5 2008, 20:58
Citat:

Det tror jag nog också. Hehe, så oliktänkande är trångsynta? Tjena. Kina kanske skulle passa dig bättre?

Där finns en anledning att fira, man får vara oliktänkande i Sverige. :)

För min del blir det väldigt lungt, hissa flaggan och njuta av att vara ledig i det härliga sommarvädret.

se7en 2008-06-05 22:18

Jag kan hålla med klein om att högerextrimister tyvärr har missbrukat svenska flaggan och använder den i deras "marknadsföring". Vilket är så synd. Därför är det extra viktigt oavsett min utländska bakgrund eller du som är född här, alla vi måste börja använda flaggan mer. Varför inte fira nationaldagen med flagga och sång? De som verkligen uppskattar Sverige är de som har sett andra delar på vår planet och är väl medvetna om hur bra vi har det här.

Ett gott råd från mig till alla er: Var stolta över vår flagga och fira så det ryker imorgon. Låt inte högerextrimistkräken missbruka något som tillhör 9 miljoner människor där alla är lika värda! Låt oss tillsammans vända den här trenden!

HenSod 2008-06-05 22:33

Varför är nationaldagen en röd dag? Vi får knappt fira dagen. Vi får inte sjunga vår nationalsång eller hissa flagga. Nej, ska nationaldagen vara en röd dag ska man även få fira den. Löjligt att man måste ta så pass mycket hänsyn till andra kulturer i det här landet att vi inte ens får fira vårt eget land.

klein 2008-06-05 23:00

Citat:

Originally posted by se7en@Jun 5 2008, 22:18
Jag kan hålla med klein om att högerextrimister tyvärr har missbrukat svenska flaggan och använder den i deras "marknadsföring". Vilket är så synd. Därför är det extra viktigt oavsett min utländska bakgrund eller du som är född här, alla vi måste börja använda flaggan mer. Varför inte fira nationaldagen med flagga och sång? De som verkligen uppskattar Sverige är de som har sett andra delar på vår planet och är väl medvetna om hur bra vi har det här.

Ett gott råd från mig till alla er: Var stolta över vår flagga och fira så det ryker imorgon. Låt inte högerextrimistkräken missbruka något som tillhör 9 miljoner människor där alla är lika värda! Låt oss tillsammans vända den här trenden!

Bästa vore om alla invandrare började använda flaggan oftare , då kommer SD,ND, VAM och allt vad dom hetter, börja använda andra symboler, för då inte flagga lika intressant längre som symbol, då får flaggan en annan innebörd och andra värden.

I USA är flaggan det som förenar en väldigt splittrad nation, man hissar flaggan varje och har respekt för den.

Vi har faktiskt mycket att vara stolta över i Sverige, att vi generösa emot andra länder som har det sämre än oss, vi tar emot människor som kommer hit krigsdrabbade länder och vi har bra en regering som klara få fart på Sverige.

Det skall bli 30 grader varmt i Fjållträsk City imorgon, aldrig jag åker in till stan, mycket skönare här ute på Värmdö...

klein 2008-06-05 23:07

Citat:

Originally posted by HenSod@Jun 5 2008, 22:33
Varför är nationaldagen en röd dag? Vi får knappt fira dagen. Vi får inte sjunga vår nationalsång eller hissa flagga. Nej, ska nationaldagen vara en röd dag ska man även få fira den. Löjligt att man måste ta så pass mycket hänsyn till andra kulturer i det här landet att vi inte ens får fira vårt eget land.
Får du väl visst det? Bero lite på hur du använder våra national symboler. Står du med Duffy Beer i ena hander och heila med den andra handen, bär grön bombar jackar med armbindel med blåsippa på , samtidigt sjunger nationalsången falskt, samtidigt som en grupp förskrämmda flyktingbarn från Afrika tittar på, kanske folk bli knepiga emot dig.

Men vill du sjunga Nationalsången imorgon och vifta med Svenska flaggan kommer antaligen ingen som hindra dig. Vår nationalsång är ingalunda särskilt vacker , bättre vore kanske att ta Ulf Lundells öppna Landskap istället eller någon avcornelis vreeswijk visor.

Notera att Cornelis Vreeswijk aldrig blev Svensk medborgare ändå anses han vara vår tid mest hyllande vissångare, han lärde sig Svenska genom läsa fantomen.

JonathanS 2008-06-05 23:58

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jun 5 2008, 18:24
Varför ska man vara stolt för sitt land?
Jag är enormt stolt över att vara svensk och bo i ett så pass underbart land som Sverige faktiskt är. Här har vi en hög levnadsstandard, en lång historia av demokrati och fred, vi är världsledande när det gäller jämställdhet, vi har en lång historia av innovationer och tekniska framsteg (där vi fortfarande ligger i framkant), vi har en härlig natur och en väldigt unik allemansrätt, det svenska musikundret och skickliga idrottsutövare, fri sjukvård och ett bra skolsystem samt en härlig entreprenörsanda (om man bara ignorerar jantelagen). Och det går givetvis att nämna ännu fler saker som vi svenskar kan vara stolta över (och saker vi kan bli ännu bättre på).

Jag kommer att fira vår nationaldag i sällskap med goda vänner och picknick/kubb/brännboll/öl.

tartareandesire 2008-06-06 00:11

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Varför ska man vara stolt för sitt land?

Jag är enormt stolt över att vara svensk och bo i ett så pass underbart land som Sverige faktiskt är. Här har vi en hög levnadsstandard, en lång historia av demokrati och fred, vi är världsledande när det gäller jämställdhet, vi har en lång historia av innovationer och tekniska framsteg (där vi fortfarande ligger i framkant), vi har en härlig natur och en väldigt unik allemansrätt, det svenska musikundret och skickliga idrottsutövare, fri sjukvård och ett bra skolsystem samt en härlig entreprenörsanda (om man bara ignorerar jantelagen). Och det går givetvis att nämna ännu fler saker som vi svenskar kan vara stolta över (och saker vi kan bli ännu bättre på).
Jag kommer att fira vår nationaldag i sällskap med goda vänner och picknick/kubb/brännboll/öl.

Jag håller med dig tillfullo om att Sverige är bra på alla de sätt du nämner även om jag själv inte vill använda ordet stolt på det viset.

Thir13teen 2008-06-06 01:02

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jun 6 2008, 00:11
Jag håller med dig tillfullo om att Sverige är bra på alla de sätt du nämner även om jag själv inte vill använda ordet stolt på det viset.
På vilket vis? Och sen är jag väldigt nyken på: varför?

nudie 2008-06-06 16:54

Anthem med tommy körberg borde vara våran nationalsång. den är bättre :)

Ara 2008-06-06 17:14

Citat:

Originally posted by nudie@Jun 6 2008, 16:54
Anthem med tommy körberg borde vara våran nationalsång. den är bättre :)
haha

Lundstedt 2008-06-06 21:16

Citat:

Citat:

På vilket vis? Och sen är jag väldigt nyken på: varför?

Nu talar jag iofs inte för tartareandesire, men jag håller med. Jag skulle aldrig säga att jag är stolt över att vara svensk, av samma anledning som jag inte skulle säga att jag är stolt över att vara lång. Min stolthet förbehålls till de saker jag själv åstadkommer. Jag är däremot mycket glad över att vara svensk.

iXam 2008-06-06 21:56

Kände inget behöv av att fira ett land. Däremot tog jag med mig katten på MCn och träffade morsan,brorsan och några andra i Tantolunden i Sthlm för picknick. Det var trevligt. Mycket folk och poliser ute på vägen hem (~19) till Karlaplan och katten jamade som en ambulans fram och tebax. Men han gillade verkligen att få komma ut en rejäl stund och bara njuta i gräset. Så nu är jag trött i kroppen och kan säkert sova bra för att orka med morgondagens sysslor.
Min far är från Pakistan och min mor från Svergie så jag är väl en sån där hemsk sammhällsförstörare ;) (Fast inte muslim).
Vifta med svenska flagga (hur banalt det än må vara)! Och gärna flera gånger om året. Ha en badhandduk i form av svenska flaggan.

klein 2008-06-07 02:02

Citat:

Originally posted by iXam@Jun 6 2008, 21:56
Kände inget behöv av att fira ett land. Däremot tog jag med mig katten på MCn och träffade morsan,brorsan och några andra i Tantolunden i Sthlm för picknick. Det var trevligt. Mycket folk och poliser ute på vägen hem (~19) till Karlaplan och katten jamade som en ambulans fram och tebax. Men han gillade verkligen att få komma ut en rejäl stund och bara njuta i gräset. Så nu är jag trött i kroppen och kan säkert sova bra för att orka med morgondagens sysslor.
Min far är från Pakistan och min mor från Svergie så jag är väl en sån där hemsk sammhällsförstörare ;) (Fast inte muslim).
Vifta med svenska flagga (hur banalt det än må vara)! Och gärna flera gånger om året. Ha en badhandduk i form av svenska flaggan.

300 poliser gick åt för att skydda vanliga medborgare från extremhögerns brott till en kostnad av 1,2 miljoner.

När skall vi sluta slösa skattepengar för extremister skall få bajsa ut sin åsikt på gator och torg? Kan man inte hålla sina demostrationer utanför bebyggt område, bårde bli billigare då.

Finns ett fint området på Värmdö som hetter myttinge, där kan man låta slöddret få hålla sina marscher till betydlig lägre kostnad.

evomedia 2008-06-07 02:43

Nope

claes 2008-06-07 08:07

Var ledsen igår, körde omkring i Malmö och inte en enda flagga nånstans. Inte en enda affär på Svågertorp, inte en enda inne i stan som jag kunde se. En amerikansk affärsinnehavare som inte då och då stolt flaggar är otänkbart.

Vi borde dippa stockholmarnas påhittade nationaldag och i stället utlysa "Freedom Day" i enlighet med Futurama.

En "Freedom Day" kan alla fira som älskar alla former av frihet, att vi bor i ett fritt land, att vi bor i ett land som kunde vara mer fritt, att vi inte bor i ett ofritt land, att vi är fria och xxx får göra yyy, att vi är fria och får protestera mot att xxx får göra yyy, att vi inte är fria nog att låta zzz istället göra xxx med yyy. Eller vad det nu månde vara.

Freedom!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson