WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Vad drar ni in? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29706)

scrdj 2008-06-03 20:32

Vore kul om ni kunde dela med er lite om hur mycket ni drar in på era Affiliateannonser? Hur har ni tänkt när placerar ut den, hur mycket besökare har ni osv? Kör ni CPC eller Leads/Sales?

Gärna något konkret exempel.

Själv känner jag att jag måste tänka om lite, får in några hundralappar i månaden bara. Så kom igen, skryt nu och visa hur duktiga ni är :D

Magnus_A 2008-06-03 20:43

Hehe, är kanske inte alla som vill svara detaljerat. Men "för lite" kanske är ett svar som många kan instämma i?

RiktigtKaffe.se 2008-06-03 20:44

Akta er! scrdj är spion från skatteverket! ;)

http://www.e24.se/pengar24/dinekonom...kel_461037.e24

scrdj 2008-06-03 21:01

Citat:

Originally posted by RiktigtKaffe.se@Jun 3 2008, 20:44
Akta er scrdj är spion från skatteverket
http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/skat...ikel_461037.e24

Äsch avslöjad :(

grazzy 2008-06-03 21:12

Dan diskuterar relativt detaljerat vad han drar in på olika typer av annonser via sin webbsida om new york på sin blogg.

Det går inte att jämföra CPC med Affiliate-annonser rakt av, det är två olika intäktsmodeller. Förenklat till max kan man nog säga att affiliate bör kombineras med redaktionellt material som promotar produkten medans CPC / IMP-annonser kan köras på mer generella sidor där du inte har de möjligheterna. Newyork.se är ett utmärkt exempel på en kombination av de båda.

coredev 2008-06-03 21:41

De enda som tjänar pengar på Affiliateannonsering är Affiliatebolagen. Skall du tjäna pengar får du sälja själv. Det är oftast enklaren än man tror (om man har ett par vettiga, välkända sidor med mycket besök) :)

EDIT: stavning.. :P

scrdj 2008-06-03 22:32

"om man har ett par vettiga, välkända sidor med mycket besök"

Precix då är det juh inte så svårt. Men det är ju inte alltid man sitter med ett par sådanna på fickan :D

sasserdude 2008-06-03 23:10

Citat:

Originally posted by coredev@Jun 3 2008, 21:41
De enda som tjänar pengar på Affiliateannonsering är Affiliatebolagen. Skall du tjäna pengar får du sälja själv. Det är oftast enklaren än man tror (om man har ett par vettiga, välkända sidor med mycket besök) :)

EDIT: stavning.. :P

mjo, ja börjar med affiliate program på min sida, sen när ja har ett visst antal säkra medlemmar så ska ja börja sälja reklam på riktigt :)

Vikarien 2008-06-04 00:43

På Dans blogg ges ju tyvärr endast relativa siffror för olika inkomstkällor, och inga över hur mycket han tjänar egentligen.

Helix 2008-06-04 02:35

Citat:

Originally posted by Vikarien@Jun 3 2008, 23:43
På Dans blogg ges ju tyvärr endast relativa siffror för olika inkomstkällor, och inga över hur mycket han tjänar egentligen.
Och varför tror du folk skulle berätta öppet på bloggar eller forum om sina inkomster .... duh ..... :o

WebboT 2008-06-04 04:09

Eftersom ingen annan ger dig några siffror att leka med, så får du här ett utdrag av lite Adsense-inkomster från en av mina gamla sajter....

http://img254.imageshack.us/img254/2356/adsensefj7.gif

scrdj 2008-06-04 11:47

Tackar, tackar!

Är det på grund av skattmasen som folk inte vill redovisa sina inkomster?

Daniel.st 2008-06-04 11:56

Citat:

Originally posted by scrdj@Jun 4 2008, 11:47
Tackar, tackar
Är det på grund av skattmasen som folk inte vill redovisa sina inkomster?

Skriver du själv på din ytterdörren vad du har i lön? :)

Förrutom att det har med konkurrens att göra tror jag inte att det ger så mycket utan att ha all information om vad sidor kostar att driva, hur mycket jobb som läggs på dem osv. Vad ger egentligen exempelvis WebboTs inlägg ovan och vad drar du för slutsatser av det?

Kalledoo 2008-06-04 16:20

På min icke så aktiva Gratissida har jag dragit in ca 23 000kr totalt sedan Januari 2007. Plus kanske 1500 USD på Adsense.

Har väl lagt ut kanske 1000-1500 spänn på adwords samt lite småpengar på hosting och domän. Dock jobbar jag ju inte med sidor på detta sätt heltid eller så utan det har varit en liten hobby.

Tror dock det handlar mest om tur, för något vidare på adwords, SEO eller dylikt är jag inte.

Axelsson 2008-06-05 16:33

Lite stats från ett par av mina sponsorer. Tyvärr är ju dollarn så låg och sen ska ju skatteverket ha sin del så det blir inte mycket över.

http://i27.tinypic.com/nxjifs.gif

RiktigtKaffe.se 2008-06-05 16:37

Men lägg av! Siffrorna säger ju ingenting utan att veta antal besökare, sidvisningar etc...

Magnus_A 2008-06-05 16:58

Säger ju vad man får in. På det programmet och den sidan. Håller med föregående skribent, blir inte mycket kvar sedan valutakurser och staten tagit sin del av kakan.

scrdj 2008-06-05 17:00

Men hur tänker ni som faktiskt lyckas tjäna en ganska så bra hacka på detta. "Spammar" ni sönder era sidor med reklam eller hur gör ni?

Axelsson 2008-06-05 17:48

Rätt reklam på rätt ställe. Man behöver inte fylla sidan med blinkade flash-animeringar.

WebboT 2008-06-05 19:13

Citat:

Originally posted by scrdj@Jun 5 2008, 10:00
Men hur tänker ni som faktiskt lyckas tjäna en ganska så bra hacka på detta. "Spammar" ni sönder era sidor med reklam eller hur gör ni?
Ta en titt på plentyoffish.com, han som driver den sidan drar in runt 2 miljoner kronor per månad enbart på Google Adsense...fast han har väl iofs ett par miljoner besökare per dag med tanke på att hans Alexa rank ligger runt 600.
En trevlig check för 3 månader ($901 000):

http://www.adsensetop.com/images/mar...entyoffish.jpg

Marcus 2008-06-05 19:47

Citat:

Originally posted by WebboT@Jun 5 2008, 18:13
En trevlig check för 3 månader (901 000)
Det där var väl från Adsense's glansdagar. Checken säger ju februari 2006 - då var väl dessutom kanadensiska dollarn värd lite mer; 6.90530 SEK istället för dagens 5.9820 SEK uppenbarligen.

expression 2008-06-05 20:03

Jag drar in 0:- :)

Danielos 2008-06-05 20:33

Jag skulle gärna säga exakt vad jag drar in med det är väldigt svårt att göra detta av olika andledningar, men det hela går runt, får in mer än 10 000 men mindre än 100 000kr/mån ;)

tartareandesire 2008-06-05 20:36

Citat:

Originally posted by scrdj@Jun 5 2008, 17:00
Men hur tänker ni som faktiskt lyckas tjäna en ganska så bra hacka på detta. Spammar ni sönder era sidor med reklam eller hur gör ni?

1. Skaffa ett stort antal besökare genom att erbjuda en unik eller på andra sätt utmärkande tjänst

2. Överdriv aldrig reklamen utan försök lägga dig på en nivå som du själv (eller en genomsnittlig besökare) skulle acceptera så att du inte förlorar det klientel du samlat på dig.

Följer du denna korta lista så hittar du den ultimata lösningen. Vad varje enskild företagare på forumet drar in är knappast relevant för någon och dessutom vill nog de flesta inte skylta med detta pga diverse nämnda eller icke nämnda anledningar.

Magnus_A 2008-06-05 21:06

Gör man en bra sida ur någon aspekt så kommer också besökare.
Får man besökare kan man också hitta en intäktsmodell.
Med en intäktsmodell kommer intäkterna.
Affiliat, prenumeration eller försäljning, det beror på.

ztream 2008-06-05 21:39

Rent generellt skulle jag vilja tipsa om att ju mer nischad och tydlig din målgrupp är, desto lättare är det att tjäna pengar på besöken.

Varför? -Jo, om du inte har någon målgrupp får du förlita dig på kassa annonsörer och Adsense. Kassa annonsörer som inte har hög relevans för dina besökare kommer leda till dåliga ersättningar. Adsense som enda affärsmodell är dåligt pga. att det är farligt att lägga alla ägg i en korg.

Ang. Newyork.se som Grazzy nämnde så skulle jag inte tjäna så mycket på att berätta vad jag drar in på den eller hur? Dock kan man utan problem komma upp i en CPM på 100-300kr om man jobbar mot en mycket nischad och "köpsugen" målgrupp.

Tänk även på att affiliateprogram och Adsense inte är hela kakan. På en av mina andra sidor (tshirts.se) står traditionell bannerförsäljning för 70% av intäkterna. Bara att maila runt till butiker i din målgrupp och erbjuda dem en bra och riktad trafikkälla.

Tro mig, många nappar och du säkrar intäkten i 6/12/18/whatever månader beroende på hur ditt annonsavtal ser ut. Säkerhet och förutsägbarhet är guld värt.

Gustav 2008-06-05 22:17

Citat:

Originally posted by ztream@Jun 5 2008, 21:39
Tro mig, många nappar och du säkrar intäkten i 6/12/18/whatever månader beroende på hur ditt annonsavtal ser ut. Säkerhet och förutsägbarhet är guld värt.
Som e-handlare så kan jag intyga att det Ztream säger är korrekt. Det är från min sida uppskattat när publicister tar kontakt för att sälja annonser.

Skippa bara allt för hårt säljsnack. Ett kort mail med information om att webbsidan finns, hur många besökare den har och vad en annons skulle kosta är det optimala. Så var inte blyga att maila butiker angående annonsering, även om era sidor är små och okänd.

F-skatt är dock ett krav om man ska maila butiker med god respons. Privatpersoner utan f-skatt är endast irriterande.

Daniel.st 2008-06-05 23:10

Det finns "tyvärr" ingen magisk formel eller recept för hur man tjänar pengar på sidor även om det finns en del tips i inläggen ovan och i andra trådar i forumet. Det finns de som lägger hela sitt liv i en stor sida och sen finns det de som har massor av små sidor, som var och en bidrar med lite intäkter, inom många olika nischer och som hela tiden anpassar sig efter trender och ämnen som är populära för stunden.

Ibland får media och liknande det att låta väldigt enkelt och som att vem som helst kan bli stenrik på väldigt lite jobb men de flesta som lyckats har jobbat väldigt väldigt hårt och länge för att nå dit.

grazzy 2008-06-05 23:38

Jag har levt på mina webbsidor sedan 2003. Det är ingen lyx men det går om man börjar som student tex. Att dra in 25000 i månaden är ingen större konst med ett par halvstora sidor, med modesta utgifter, grundavdrag och billig öl blir det bättre än att leva på CSN.

En av mina sidor, aolstalker.com hade 1m besökare i månaden under ca 6 månader 2007 och där snittade jag lätt 3-400 dollar om dagen under den perioden. Var alert, häng på nya trender och ägna mindre tid åt att tjäbbla om hur svårt det är att tjäna pengar så går det fint. Det stora priset är att få jobba med det man tycker om och att vara fri att gå upp när man vill eller att gå och lägga sig när man har jobbat 16 timmar i sträck för att få ut en ny tjänst.

Diversifiera, var beredd att göra lite avkall på vad som är cleant och utveckla sidor för att tjäna pengar på parallet med att man jobbar med projekten som man faktiskt tror har en långsiktig chans.

Sist men inte minst, lita aldrig på stockholmare.

Danielos 2008-06-05 23:50

Jag känner igen mig mkt på grazzy's beskrivning hehe. 16 timmar i sträck per dag känner jag igen, dock kan jag ändå vara beredd på att lita på en stockholmare ;)

grazzy 2008-06-06 00:04

Det var såklart ett skämt, det finns alla typer av människor här i stockholm. Sitter just nu och surfar hemma hos en kille som jobbar på byrån vi samarbetar med i stockholm. Vi känner knappt varandra och han har lånat ut sin lägenhet till oss så att vi kan sova där.

Danielos 2008-06-06 00:09

Jo, jag förstod det grazzy, det låter gott, hoppas ni sover gott och har det bra!

Det finns både goda och onda i alla städer på jorden ;)

scrdj 2008-06-09 11:44

Tackar tackar för alla tips!

Summasumarum blir väl att det inte finns något enkelt svar på hur man ska placera annonser och vilka man ska satsa på. Utan man får testa sig fram.

Daniel.st 2008-06-09 11:46

Citat:

Originally posted by scrdj@Jun 9 2008, 11:44
Tackar tackar för alla tips
Summasumarum blir väl att det inte finns något enkelt svar på hur man ska placera annonser och vilka man ska satsa på. Utan man får testa sig fram.

Testa dig fram och läsa på här, på andra forum, bloggar osv. för att hämta inspiration från andras tips och idéer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson