WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Är Vista värt besväret? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29656)

Da Bear 2008-05-31 23:34

Vista är snyggt. Häftiga grafiska effekter.
Men hur fungerar det, har barnsjukdomarna fixats? Kör XP nu och det fungerar bra, tanken slog mig dock om man skulle prova på Vista istället. Men jag är tveksam, är det värt besväret med omformatering, nyinstallationer av program m.m ?

sioustis 2008-05-31 23:54

Det är inte värt besväret, kör Vista nu men ska byta tillbaka till XP så fort jag hinner.

KarlRoos 2008-06-01 00:05

Jag kör endast Vista för DirectX 10,
om du inte spelar något spel som kräver/är bättre med detta så ser jag i alla fall ingen som helst poäng med att *host*uppgraddera*host* dig till sämre prestanda.

Lundmark 2008-06-01 00:05

NEJ. jag körde vista i 4 månader och har ominstalerat många gånger nu har jag instalerat kubuntu som ser ut att vara stabilt.

Thir13teen 2008-06-01 00:09

Citat:

Originally posted by Lundmark@Jun 1 2008, 00:05
NEJ. jag körde vista i 4 månader och har ominstalerat många gånger nu har jag instalerat kubuntu som ser ut att vara stabilt.
Haha, man ska inte skriva inlägg full som perkele B)

rhuse 2008-06-01 00:46

Jag sitter på vissta just nu och har inte upplevt några större problem. Visst det är lite snyggare men så många fler skillnader mot XP finns det egentligen inte. Så mitt råd är om du köper en ny dator med vista så behåll det. Det finns ingen anledning att nedgradera. Har du XP istallerat så finns det heller ingen anledning att uppgradera. Om du nu inte måste ha vista för att köra något program eller spel.

Kristoffer G 2008-06-01 00:47

Kört vista i ett antal månader nu... för mig har det fungerar väldigt bra. Enda anledningen till att jag bytte från XP var för att lära mig Vista mer ingående eftersom jag jobbar bland annat som IT-tekniker. Bästa sättet att lära sig ny teknik är att ersätta sin nuvarande totalt... samma princip gäller när man ska lära sig ett språk. Ska du lära dig tyska så går det betydligt snabbare om du bosätter dig i Tyskland.

Men har du ingen anledning till att byta så gör inte det...såvidare du inte är nyfiken. Kärnan i Vista är teoretiskt sätt mkt bättre än XP's (om jag förstått det rätt)...men det roliga är ju det faktum att Microsoft kommer ut med en ny version av windows redan nästa år om det går som planerat. Det tyder ju på att Vista kanske inte riktigt blev som de tänkt sig :D

KarlRoos 2008-06-01 00:52

Citat:

Originally posted by Brazzan@Jun 1 2008, 00:47
Kärnan i Vista är teoretiskt sätt mkt bättre än XPs (om jag förstått det rätt)...men det roliga är ju det faktum att Microsoft kommer ut med en ny version av windows redan nästa år om det går som planerat. Det tyder ju på att Vista kanske inte riktigt blev som de tänkt sig
Fel fel,
källa. Spännande eller?
Personligen så kommer jag aldrig mer att köra Windows,
jag är fast i Mac.

fabian 2008-06-01 01:00

NEJ det är inte värt besväret. För besvär blir det!

Kristoffer G 2008-06-01 02:16

Citat:

Originally posted by KarlRoos@Jun 1 2008, 00:52

Fel fel,
http://www.xbitlabs.com/news/other/display..._2010_2011.html. Spännande eller?

Där ser man... så uppdaterad var jag :ph34r:

akkeman 2008-06-01 02:36

Jag har inga besvär med Vista, gillar det skarpt.

weetabix 2008-06-01 05:50

sedan servicepack 1 är det iaf betydligt bättre. har nu vant mig vid vista och skulle nog inte vända tillbaka till xp, men jag skulle inte heller ha särskilt bråttom att byta från xp... om jag vore en vanlig användare.

RickardP 2008-06-01 07:55

Jag har kört Vista i ca 1 år och 3 månader,

Mina erfarenheter är att om man köper ny dator ska man köra vista men har man, säg en 2+ år gammal dator så kan du få besvär med vista så som drivrutiner mm.

Sedan är det så att alla jag känner som har Vista på stationära datorer som är hyffsad prestanda på så är det en enda som har haft problem och då var det moderkortets inbyggda ljudkort som inte stödjer Vista utan den restartade datorn rätt som det var men med nyaste drivrutinerna så fungerar det.

Men på bärbara datorer så vet jag ingen som INTE haft något strul däremot mer eller mindre strul men sedan SP1 så har jag inte hört någon som råkat ut för något som är Vista specifikt (alltså något man alldrig råkade ut för på XP)

claes 2008-06-01 08:18

"är det värt besväret"?

Nej.

När våra barnbarn läser företagsekonomi i skolan kommer felsatsningen Vista (och Ballmer) tas upp som en orsak till att imperiet Microsoft rasade.

sasserdude 2008-06-01 08:20

haft vista ultimate på 64 bits kärnor och det har aldrig varit problem. på 6 månader.

det beror på vem som hanterar datorn. i xp får du meka ändå? i vista är det likadant, kan du vista så är det skit bra sen. men i början kan de va bökigt då man inte kan allt och alla bra finesser man behöver veta om.

bästa OS ja haft i alla fall. och har provat win95,98,2000,me,kubuntu,ubuntu,xp,vista,premium,v ista business,ultimate.

och ultimate på 64 är det absolut ultimata ;)

robertsson 2008-06-01 08:47

Det känns som om många som klagar gör det av ren princip och inte av egen erfaranhet.

Kan ni ge konkreta exempel på vad som är fel med Vista?

Jag har kört Vista på 2 datorer i över 1 år. Den ena datorn har Vista hängt sig 3 gånger (1GB minne) och den andra datorn har aldrig hängt sig (3GB minne). Efter SP1 har t.o.m. Explorer sluta hänga, även om det var ganska ovanligt innan SP1. Inte alls ovanligt att jag har arbetsdatorn igång 40-60 dagar i rad.

sasserdude 2008-06-01 08:52

Citat:

Originally posted by robertsson@Jun 1 2008, 08:47
Det känns som om många som klagar gör det av ren princip och inte av egen erfaranhet.

Jag har kört Vista på 2 datorer i över 1 år. Den ena datorn har Vista hängt sig 3 gånger (1GB minne) och den andra datorn har aldrig hängt sig (3GB minne). Efter SP1 har t.o.m. Explorer sluta hänga, även om det var ganska ovanligt innan SP1. Inte alls ovanligt att jag har arbetsdatorn igång 40-60 dagar i rad.

precis, men att datorn hänger sig kan ju bero på hårdvara som du skrev också..

Min har nog aldrig hängt sig annars, om ja inte grejjat i Photoshop, men det är ju inte vistas fel utan adobes snarare.

claes 2008-06-01 09:22

Citat:

Originally posted by robertsson@Jun 1 2008, 08:47
Ett exempel - skrivardrivrutiner.

a) Varför i %#&% var de tvugna att byta till nytt format på skrivardrivrutinerna?
b) Varför i &%#?% tror de användarna vill bry sig om det ska vara 32- eller 64-bitars skrivardrivrutiner? Spela roll...
c) Varför i &%#&#% fungerar inte skiten med befintlig Windows 2003 skrivarserver?

Fungerar säkerligen kanon om man sitter hemma med en burk och en skrivare men på större installationer är det hål i huvudet. Visst går det säkerligen att komma runt om man fläskar ut några miljoner till och uppgraderar allt till Windows 2008, köper sprillans nya datorer till allt och alla, nya skrivare till alla och offrar en kyckling på Microsofts altare, men så är ju tyvärr inte livet.

Det känns som om några tusen civilekonomer suttit i ett rum och kommit på alldeles för mycket smarta affärer, höhö, ny byter vi de här delarna så tvingar vi idioterna att uppgradera allt annat för att det kanske ska fungera, höhö.

Thir13teen 2008-06-01 12:48

Citat:

Originally posted by claesm@Jun 1 2008, 09:22

a) Varför i %#&% var de tvugna att byta till nytt format på skrivardrivrutinerna?
B) Varför i &%#?% tror de användarna vill bry sig om det ska vara 32- eller 64-bitars skrivardrivrutiner? Spela roll...
c) Varför i &%#&#% fungerar inte skiten med befintlig Windows 2003 skrivarserver?

Sant där, det är ju helt bedrövligt.

Jag spelar mycket spel och sysslar med tunga program, därför blir det XP för mig. Har testat båda omsorgsfullt. Det känns tråkigt för Vista är så omöjligt snyggt.

Da Bear 2008-06-01 13:04

Oj, här diskuterades det vilt efter att jag somnat med ölen i näven :D

Det låter nog som jag ska behålla XP tillsvidare. Datorn är relativt ny och skulle nog fixa Vista utan problem. Men spelar spel gör jag ytterst sällan, och de få spel jag spelar går lika bra på en 10 år gammal dator :P

Börjar nästan känna mig som min far, han hänger kvar vid windows 98 fortfarande :ph34r: Iofs så har han inte behovet av något "häftigare" i sin verksamhet heller.

Xamda 2008-06-01 14:05

Citat:

Originally posted by claesm@Jun 1 2008, 08:18
är det värt besväret?
Nej.
När våra barnbarn läser företagsekonomi i skolan kommer felsatsningen Vista (och Ballmer) tas upp som en orsak till att imperiet Microsoft rasade.

Domedagsprofetior brukar mycket sällan slå in. Ser ingen anledning till att denna skall göra det eller. Vista Ultimate som jag kör, och kört i ett år nu, är mycket stabilt, avsevärt mer stabilt än XP. Det innehåller en hel del finesser och är på många sätt bättre än XP, men visst, det tog tid att lära sig allt och fortfarande får man vissa flashbacks till XP och blir fundersam.

Xamda 2008-06-01 14:13

Citat:

Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:

Ursprungligen postat av claesm
a) Varför i %#% var de tvugna att byta till nytt format på skrivardrivrutinerna?
Varför i %#?% tror de användarna vill bry sig om det ska vara 32- eller 64-bitars skrivardrivrutiner? Spela roll...
c) Varför i %##% fungerar inte skiten med befintlig Windows 2003 skrivarserver?

Sant där, det är ju helt bedrövligt.
Jag spelar mycket spel och sysslar med tunga program, därför blir det XP för mig. Har testat båda omsorgsfullt. Det känns tråkigt för Vista är så omöjligt snyggt.

Tycker inte du skall oroa dig för alla negativa tankar här om du inte sitter med en väldigt gammal maskin och riktigt gammal skrivare. Drivrutiner kan som sagt bli ett problem, men har man bara vettig prestanda i sin burk funkar Vista utmärkt.

Förutom min laptop (2,2 Ghz Core2 Duo, 4 Gb Ram) så kör jag Vista Business och Vista Home Premium på ett par andra burkar med 1,4 Ghz och 2 Gb Ram och det fungerar strålande.

Vi använder Vista på jobbet och det fungerar bra i en miljö blandad med XP. Vi har kastat en skrivare (från 2003) och ersatt med en modernare, men det skulle vi i alla fall gjort...

Farhågorna för problem är i mina ögon överdriven.

Varför skall man låta utvecklingen gå framåt? Det fungerar ju så bra idag... Jag tycker den isntällningen säger emr om användaren än om den nya tekniken.

Erik Stenman 2008-06-01 15:56

Vista är segare än xp och så kan jag köra IE 6. Kan man det under Vista?
Men som sagt jag använder bara Windows när jag vill spela något spel. När jag ska vara kreativ/läsa mail/ skriva/jobba eller vad som helst så använder jag Mac OS X. Under Windows känner jag mig handikappad.

Martin™ 2008-06-01 15:59

Jag köpte en Acer TravelMate 5520G med Vista Premium installerat, jag trälade med det i 6 månader men nu för en månad sen fick jag lite tid över så jag installerade XP på den istället.. och fan va skönt det blev, nu är den mycket snabbare. Nu ångrar jag bara att jag inte ominstallerade direkt när jag fick hem den. :)

sasserdude 2008-06-01 16:00

Citat:

Originally posted by aquastorm@Jun 1 2008, 15:56
Vista är segare än xp och så kan jag köra IE 6. Kan man det under Vista?
Men som sagt jag använder bara Windows när jag vill spela något spel. När jag ska vara kreativ/läsa mail/ skriva/jobba eller vad som helst så använder jag Mac OS X. Under Windows känner jag mig handikappad.

Ja du är nog den enda ja vet som har XP bara för att kunna använda IE 6 :D

FLASHBACK 2008-06-01 17:42

Gnäll, Gnäll, Gnäll!

Windows Vista lär ju inte ha utvecklats av Microsoft för att vara sämre än Windows XP, tror någon verkligen det?

Och en sak till, ni som klagar på Vista vad har ni för krav på och vad använder ni ett OPERATIVsystem till?

Om någon stod på gatan och delade ut guldtackor så finns det garanterat någon/några som skulle klaga på att det var lite guld man fick och inte var det så rent som det skulle kunna vara...

:)

fabian 2008-06-01 18:26

Citat:

Originally posted by FLASHBACK@Jun 1 2008, 17:42
Windows Vista lär ju inte ha utvecklats av Microsoft för att vara sämre än Windows XP, tror någon verkligen det?
Varför skulle någon tro det?

Givetvis har dom försökt att göa förbättringar gentemot tidigare versioner, men med vista ÄR det mycket problem. Det handlar om barnsjukdommar och jag tror säkert att Vista blir bra om 2-3 år. Men i dagläget är det inte värt besväret att byta "upp" sig till vista.

robertsson 2008-06-01 19:51

Förutom att nån klagade på nya drivrutiner så har det fortfarande inte kommit en enda konkret grej som är dålig med Vista, förutom "vista suger", men det känns inte så konkret.

KarlRoos 2008-06-01 20:02

Citat:

Originally posted by robertsson@Jun 1 2008, 19:51
Förutom att nån klagade på nya drivrutiner så har det fortfarande inte kommit en enda konkret grej som är dålig med Vista, förutom vista suger, men det känns inte så konkret.

Vista drar mycket mer resurser?

Linu(x)s Torvalds sa något i stil med:
"Det är inte operativsystemet som ska ta datorkraften utan istället applikationerna".

Vista gör typ tvärtom och bådeoch..

Kristoffer G 2008-06-01 20:03

Enda problemet med vista som jag känner till, förutom drivrutinerna, är Vista i 2000 eller 2003 miljö i kontakt med AD och printserver. För en vanlig användare hemma så finns det ingen anledning att inte köra vista så länge datorn är kompatibel med operativet.

claes 2008-06-01 20:22

Citat:

Originally posted by robertsson@Jun 1 2008, 19:51
Förutom att nån klagade på nya drivrutiner så har det fortfarande inte kommit en enda konkret grej som är dålig med Vista, förutom "vista suger", men det känns inte så konkret.
Okej. Ett exempel till med Vista:

Det är stundtals omöjligt, från vissa PC, att ansluta trådlöst mot enkla trådlösa nät, typ 40/64 bitars WEP.

Förvisso vet jag inte vems fel det är eftersom det ofta är tre program från tre olika företag som vill sätta inställningarna; a) de inbyggda rutinerna i Windows, b) de som levererats av leverantören till det trådlösa (inbyggda) kortet eller c) de nya &#%#& hittepåprogrammen som HP, Dell, Asus, Lenovo m fl lägger på som försöker ta över kontrollen från a) men som bara resulterar i att användaren börjar gråta över röran när inget fungerar... På hur många olika sätt behöver man ställa in anslutning till ett trådlöst nät?

Onkelborg 2008-06-01 23:44

Jag har kört vista på min laptop i två månader eller något, har nog aldrig haft det så strulfritt.. För övrigt: 2D-prestandan är bättre på Vista (all 2d-grafik är som standard hårdvaruaccelererad och nyttjar grafikminnet bättre.) Samt en del andra trevliga förbättringar, såsom t.ex. UAC (gillar skarpt), eller klart bättre vänte/viloläge. Några få saker jag kom på.

Får jag fråga varför Vista skulle strula så mycket?

robertsson 2008-06-01 23:55

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Förutom att nån klagade på nya drivrutiner så har det fortfarande inte kommit en enda konkret grej som är dålig med Vista, förutom vista suger, men det känns inte så konkret.

Okej. Ett exempel till med Vista:
Det är stundtals omöjligt, från vissa PC, att ansluta trådlöst mot enkla trådlösa nät, typ 40/64 bitars WEP.
Förvisso vet jag inte vems fel det är eftersom det ofta är tre program från tre olika företag som vill sätta inställningarna; a) de inbyggda rutinerna i Windows, B) de som levererats av leverantören till det trådlösa (inbyggda) kortet eller c) de nya #%# hittepåprogrammen som HP, Dell, Asus, Lenovo m fl lägger på som försöker ta över kontrollen från a) men som bara resulterar i att användaren börjar gråta över röran när inget fungerar... På hur många olika sätt behöver man ställa in anslutning till ett trådlöst nät?

Men det är väl knappast Vistas fel?

claes 2008-06-02 00:15

Citat:

Originally posted by robertsson@Jun 1 2008, 23:55
Som jag skrev "Förvisso vet jag inte vems fel det är..." men det är utan tvekan Microsofts fel att mina kunder upplever det fruktansvärt rörigt att komma igång med datorn när de dels har den fylld med allehanda demo- och trialversioner av tredjepartsprogram som alla pockar på uppmärksamhet, dels nu får flera olika sätt från olika leverantörer att ställa in t ex trådlöst nät som verkar kollidera med varandra.

För att inte tala om brandvägg, antivirus, antispam... Känns som att leva i en syditaliensk by där tre-fyra stora maffiafamiljer alla erbjuder skydd bara man betalar lite prenumerationsavgifter, annars...

Som sagt, skiten är framavlad av kommitéer, nej horder av civilekonomer som alla suttit och sugit på hur man kan tjäna mest pengar genom att fucka upp sina kunder och ge avkall på alla former av upplevd kvalitet. Jag tycker det är förakt mot sina kunder och visar brist på respekt för oss kunder som betalar deras lön och miljardvinster.

http://ptech.allthingsd.com/20070405/pcs-m...ired-in-chores/
http://ptech.allthingsd.com/20070412/new-p...-junk-programs/

Onkelborg 2008-06-02 00:45

Citat:

Citat:

Som jag skrev Förvisso vet jag inte vems fel det är... men det är utan tvekan Microsofts fel att mina kunder upplever det fruktansvärt rörigt att komma igång med datorn när de dels har den fylld med allehanda demo- och trialversioner av tredjepartsprogram som alla pockar på uppmärksamhet, dels nu får flera olika sätt från olika leverantörer att ställa in t ex trådlöst nät som verkar kollidera med varandra.

Det där begriper inte jag hur du kan få det till microsofts fel faktiskt.. Hade det varit bättre om de inte hade haft ett api? Då hade du bara gnällt över att den inbyggda klienten var för enkel och att en tredjeparts klient hade varit bättre.. Felet är väl snarare leverantörerna av tredjepartsverktygen, samt den som utför grundinstallation och konfiguration, något som microsoft inte är inblandade i alls.

Sen, länkarna är över ett år gamla och har knappast någonting skrivet om sp1, så troligtvis så står det inte särskilt mycket läsvärt där heller ;)

robertsson 2008-06-02 06:53

Citat:

Citat:

Som jag skrev Förvisso vet jag inte vems fel det är... men det är utan tvekan Microsofts fel att mina kunder upplever det fruktansvärt rörigt att komma igång med datorn när de dels har den fylld med allehanda demo- och trialversioner av tredjepartsprogram som alla pockar på uppmärksamhet, dels nu får flera olika sätt från olika leverantörer att ställa in t ex trådlöst nät som verkar kollidera med varandra.
För att inte tala om brandvägg, antivirus, antispam... Känns som att leva i en syditaliensk by där tre-fyra stora maffiafamiljer alla erbjuder skydd bara man betalar lite prenumerationsavgifter, annars...
Som sagt, skiten är framavlad av kommitéer, nej horder av civilekonomer som alla suttit och sugit på hur man kan tjäna mest pengar genom att fucka upp sina kunder och ge avkall på alla former av upplevd kvalitet. Jag tycker det är förakt mot sina kunder och visar brist på respekt för oss kunder som betalar deras lön och miljardvinster.
http://ptech.allthingsd.com/20070405/pcs-m...ired-in-chores/
http://ptech.allthingsd.com/20070412/new-p...-junk-programs/

Men snälla nån... ALLA OS tillåter att man installerar program, så även MacOS eller Unix. Du kan väl inte skylla sånt på Microsoft eller Vista. Jag vet inte vem som fuckat med din dator men hos mig ingick alla nödvändiga säkerhetsprogram utom antivirus och där fick jag ett antal gratisalternativ att välja på.

Dem du ska skylla på är Dell, Acer, HP o.s.v. som med sin grinighet säljer sig totalt mot att kunden får med massa skit genom att låta leverantörer av skitprogram lägga in sitt skit på nysålda datorer.

Väntar fortfarande på konkreta grejjer på vad som suger förutom att det tydligen går installera program på Vista.

claes 2008-06-02 08:50

Citat:

Originally posted by robertsson@Jun 2 2008, 06:53
Men snälla nån... ALLA OS tillåter att man installerar program, så även MacOS eller Unix. Du kan väl inte skylla sånt på Microsoft eller Vista. Jag vet inte vem som fuckat med din dator men hos mig ingick alla nödvändiga säkerhetsprogram utom antivirus och där fick jag ett antal gratisalternativ att välja på.

Dem du ska skylla på är Dell, Acer, HP o.s.v. som med sin grinighet säljer sig totalt mot att kunden får med massa skit genom att låta leverantörer av skitprogram lägga in sitt skit på nysålda datorer.

Väntar fortfarande på konkreta grejjer på vad som suger förutom att det tydligen går installera program på Vista.

Ursprungsfrågan var: "Men jag är tveksam, är det värt besväret med omformatering, nyinstallationer av program m.m ?"

Mitt (och mina kunders) svar är - nej.

Och för den som misstänker att jag är en apple fanboi så ska jag säga att jag tycker XP numera faktiskt fungerar alldeles utmärkt. Skalar man dessutom ner och gör en tinyxp eller liknande blir det dessutom fantastiskt snabbt. Så, har ni en fungerande XP-installation och det är viktigare att det fungerar än att ni får transparenta fönster så är mitt tveklösa råd - byt INTE till Vista.

De flesta större företag jag talat med har inga som helst planer att byta till Vista. Min kontakt på Dell säger att en mycket, mycket stor andel av deras kunder kräver att få XP och inte Vista på nya bärbara de köper. Detta gör att jag inte tror Vista kommer få upp fart, i alla fall inte nu, vilket också gör att kanske många företag väljer vänta till Windows 7 eller vad den kommer att heta.

Men för den som vill ha kul med transparenta fönster och lite sånt, är det väl helt OK att installera Vista. Enstaka datorer som har en duktig husse som vet och begriper allt om nya drivrutiner till den enda skrivaren och till trådlösa nätet och vill lägga några timmar kommer säkert ha kul. Och om man köper Vista i butik får man väl en installation som är hyfsat fri från all crapware som annars följer med?

Omvänt - Robertsson - varför _ska_ folk byta till Vista?

Lundmark 2008-06-02 08:59

Citat:

Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:

Ursprungligen postat av Lundmark

Haha, man ska inte skriva inlägg full som perkele B)

Jag var inte full, men stavade kanske lite...... men Kubuntu kan jag rekomendera.

robertsson 2008-06-02 09:29

Citat:

De flesta större företag jag talat med har inga som helst planer att byta till Vista. Min kontakt på Dell säger att en mycket, mycket stor andel av deras kunder kräver att få XP och inte Vista på nya bärbara de köper. Detta gör att jag inte tror Vista kommer få upp fart, i alla fall inte nu, vilket också gör att kanske många företag väljer vänta till Windows 7 eller vad den kommer att heta.
Att folk inte vill byta till Vista kan bero på andra saker. Jag har själv rekommenderat flera personer att köpa dator med XP med senaste månaden, inte för att jag tycker XP är bättre än Vista, tvärtom, utan för att jag vet hur jobbigt det kan vara för vissa när saker fungerar annorlunda än dom är vana vid (vilket i slutändan innebär att jag får bjuda på gratislektioner i datorkunskap).

Själv har jag köpt mina 2 senaste datorer med Vista och dessa har fungerat alldelles utmärkt.

coredev 2008-06-02 10:24

Vista tillför inget.

Verkligen.

Inget.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson