![]() |
Företaget som skulle köpa vårt community efter att vi utannonserat det tidigare här på WN har meddelat att dom har ekonomiska problem och inte kommer kunna slutföra köpet, därför är sajten nu till salu på nytt!
Omsättning: Jan - 8000 Feb - 33000 Mar - 24000 Apr - 50000 UB Jan - 9300 Feb - 7500 Mar - 7600 Apr - 7800 Sidvisningar Jan - 1 200 000 Feb - 940 000 Mar - 1 000 000 Apr - 780 000 Strax över 130 000 registrerade medlemmar. Arbetstid ca 3 timmar per vecka. Skriven i ASP, och kör på en MySQL databas. Vi begär SEK 500 000 ex moms. Vi använder oss av Google Analytics för att mäta trafiken. Detaljerad statistik erhålls via mail efter att ni presenterat er (ett mail med "Skicka mig siffor!!!" räcker inte). Sajten det handlar om är Ans talt en.nu Frågor, bud mm. skickas till fabian[at]bo punk ten.se |
Får man fråga vad det är för driftkostnader?
|
Vi kör den på egna servrar som inte ingår i priset. På samma servrar kör vi flera andra sajter.
Det är 2 stycken Dell Power Edge SC1425. Den enda kör Windows 2003 server den andra Linux med MySQL. Dom är utrustade med 1 respektive 3 gb minne. Jag tror vi betalar ca 1000 kronor per månad för hosting. |
För övrigt är alla intäkter i det första inlägget exklusive moms.
|
Höga intäkter på lite antal UB. Vad är det för intäkskällor, och hur är fördelningen?
|
Är också intresserad av hur intäktsfördelingen ser ut.
|
Med risk att skräpa ner en försäljningstråd så undrar jag ju lite när man anger "omsättning", och sedan specificerar kostnaderna till...försumbara i sammanhanget (1000 kr + 4x3 timmar á vad man nu vill ha i lön) skillnaden är vad jag förstår ren vinst då ?
|
Vi har 2 intäktskällor.
1.) Försäljning av PrisonCoins Medlemmarna köper "PC" för att kunna köpa VIP-medlemsskap mm. Detta betalar dom via SMS (Cellsynt eller MOSMS), betalsamtal (Cellsynt) eller direkt till vårt PG-konto. 2.) Reklam Vi använder oss av bland annat Tradedoubler, MMMedier och Adfair. Vi har banners på sajten samt gör mailutskick. Ibland säljer vi bannerplats på sajten eller i mailutskick. Fördelningen har det senaste året varit 52% VIP-medlemsskap och 48% reklam. Det är i princip inga kostnader i sammanhanget utan det mesta är ren vinst. Dock har vårt bolag ett stort och dyrt kontor (uppsagt) som äter upp all vinst. Vi har valt att aldrig ta ut någon lön utan använda anstaltens intäkter till hyra och investringar (vi har bland annat köpt 2 servrar, soffor, datorer, telefoner mm.). Ni som är seriöst intresserade är välkomna hit för att tillsammans gå igenom alla siffror samt kontrollera våra konton på t.ex. TD, MMMedier, Cellsynt, MOSMS mfl. samt se på vår bokföring. Bokslutet är klart i veckan. Om man redan har pengarna och servar så är det ju ett lätt sätt att få betydligt bättre avkastning än att ha 500k på banken, som ni säger så är utgifterna försummbara (vi har ju inte ens tagit ut lön för de få timmars undehåll av sajten som finns). |
Vi har haft kontakt med ett par intressenter, om det är någon annan som är intresserad men vill kika mer på våra siffror/bokföring så blev vårt bokslut precis klart och vi ser gärna att ni som är intresserade bokar ett möte nästa vecka.
Jag vill även förtydliga att vi inte är intresserade av några byten eller långvariga samarbeten/avbetalningsplaner. Vi säljer för att vi vill gå vidare. |
Sajten är fortfarande inte såld.
Nu är vi verkligen trötta på den, alla vi som jobat med den har gått olika vägar och vi har ingen lust att äga den längre. Vi säljer till högstbjudande. Startud 10 000 kronor. |
Citat:
|
10 000 bjudet!
|
Jag menar att buden startar vid 10 000. Vi inväntar några bra bud, om jag tycker att det högsta budet är för lågt matchar jag det och köper ut de två andra delägarna.
Saken är den att vi i bolaget som äger anstalten nu har annan verksamhet och innan årsskiftet vill vi bli av med sajten. |
Citat:
Om du sätter ett utgångsbud så sätt ett tänkbart bud i så fall.... Nu finns det ju ingen poäng för mig eller någon annan att bjuda över när du ändå förmodligen inte kommer sälja med tanke på den ursprungliga prislappen.... |
Vi kan höja till 250 000 då?
|
50 000 bjudet via PM!
|
70 000 bjudet via PM.
|
100 000 bjudet via mail
|
110 000 bjudet via PM.
Minsta höjning 10 000. |
Har du lust att komplettera med lite fler månader?
Är det bara direkta kontantbud som är intressanta? |
Här kommer omsättningssiffror fram tom augusti:
Omsättning: Jan - 8000 Feb - 33000 Mar - 26000 Apr - 55000 Maj - 5277 Jun - 3740 Jul - 4600 Aug - 35000 Jonny: Vad menar du med direkta kontantbud? Vill vill sälja och inte byta mot andra sajter om det är det du menar. |
Ser ut att komma lite för många intressanta bud för sådan alternativ, men avtal med betalning under längre period baserat på framtida intäkter var väl vad jag hade i åtanke.
|
hemo, varför flukturerar omsättningen så mkt?
|
Citat:
|
Varför skriva omsättningen och inte intäkterna?
|
Omsättningen är ju intäkterna... Sedan får man ju själv räkna ut vad som blir över med utgångspunkt från vad Fabian redovisat för kostnader. Kan man sedan själv pressa kostnaderna, eller får större sådana i en egen kalkyl, så är det ju dessa siffror som är de enda väsentliga.
|
Någon preliminär deadline på försäljningen? Är ni nöjda med inkommande bud?
|
De kompletterande siffrorna sänkte ju årsprognosen med ca 100 tkr.
Fortfarande verkar ju ett rimligt pris ligga runt 3-500 tkr. Synd att jag inte alls har ekonomi för detta. |
P/E på runt 1-2 är helt normalt för den här typen av sidor. Omsättningen indikerar att där ligger det aktuella budet.
|
Läggs det inte väl mycket fokus på omsättningen i den här tråden? Vad är det som säger att inte kostnaderna för marknadsföring/reklam är höga och därmed blir resultatet därefter? Eller har jag missat något...?
Jag menar om jag lägger 100 tusen på reklam en månad så höjer jag antagligen omsättningen den månaden, men reklamkostnaderna ser jag inte alls är redovisade i tråden? |
Citat:
|
Vi har inte lagt en krona på marknadsföring de senaste två åren. De enda kostnaderna vi har är serverplats. Vi kör på egna servrar.
|
OK, tack för klargörandet.
Jag tog för givet att nedanstående svar innebar en kostnad, men det behöver det ju inte göra. "Det beror dels på hur aktiva vi är med annonsering" |
Det syftade på att man skall orka byta ut banners mm. på anstalten (annonseringen) för att tjäna mer pengar.
Just nu har vi nog en del banners som länkar till kampanjer som inte är aktiva mm., det är ju negativt för omsättningen. En ny fräsch banner får fler klick och genererar fler leads en en som legat uppe i 5 månader. Om vi gör mailutskick med erbjudanden om t.ex. gratis kontantkort eller liknande så påverkar det också omsättningen positivt. |
Precis. Med annonsering menade jag annonseringen PÅ sajten. Inte annonsering FÖR sajten. :)
|
fabian:
Jag är riktigt intresserad ...men har precis köpt ett annat Community. Därför väntar jag lite med att lägga bud och ser utvecklingen. Men skulle det vara så att det åter igen är oseriösa köpare eller sånna som drar sig ur så skicka mig ett PM så försöker vi få till en affär =) |
Kan vi hålla oss till ämnet, tack. Om ni vill diskutera hur det hela ska värderas eller inte förstår begrepp som omsättning, intäkter, täckningsbidrag och liknande går det bra att starta separata trådar. Här håller vi oss till sådant som är direkt relaterat till försäljningen.
Jag har valt att inte rensa i tråden ännu, men det börjar klia i fingrarna ;) |
Kommer det inte in några vettiga bud under helgen så sätter vi ett KÖP-NU-PRIS på SEK 250 00 exklusive moms.
Ni som bett om mer detaljerad statistik mm. bör ha denna nu, är det någon jag missat så släng iväg ett PM till mig. Budgivningen fortsätter men vi har altså ett KÖP-NU på 250 000 kronor, detta gäller från måndag (så att alla som visat intresse har tid att ta ställning). |
Edit: Jag skickar PM istället. Sorry for posten.
|
Blev det någon försäljning?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson